Strona 1 z 1
[9n] Problem z pracą silnika - awaria sterownika ?
: 17 lis 2011, 10:20
autor: mario133
Witam,
mam problem z VW Polo z 2005 z silnikiem 1.4 l benzyna 16V 75 KM (55 kW),
silnik podczas pracy na luzie po rozgrzaniu się pracuje niestabilnie - spadaja obroty, przygasaja światła, czasami gaśnie. Na zimnym silniku obroty są wyższe 0 ok 1k, ale stabilne.
Podobnie podczas jazdy na zimnym silniku jest stabilny, po rozgrzaniu podczas przyspieszania często zdarza mu się szarpać, zwłaszcza na wyższych obrotach - zjawisko niereguralne raz występuje za chwilę w identycznych warunkach już nie.
Zmieniony filtr paliwa, powietrza i świece - bez efektów.
Próbowałem podpiąć pod VAG-a, ale łączył się z innymi modułami natomiast nie mógł połączyć się z sterownikiem silnika. Po podłączeniu do Audi A4 kabel i VAG działał prawidłowo.
Ztąd moje podejrzenie o awarii tego sterownika.
Chciałbym go podmienić na inny, żeby sprawdzić czy to jest przyczyna, ale pojawia się problem:
Czy nowy sterownik musi mieć identyczny numer części ?
Obecnie mam sterownik 036 906 034 JC MAGNET MARELI NR 61601.250.02,
ale niestety nie ma takich wogóle w sprzedaży. (allegro, google)
Czy można podmienić ten sterownik na jakiś inny niż obecnie, nawet tymczasowo w celu identyfikacji problemu.
Z góry dziękuje za wszelką pomoc.
Re: [9n] Problem z pracą silnika - awaria sterownika ?
: 17 lis 2011, 14:19
autor: Witek6935
Żeby z tym silnikiem się połączyć trzeba się trochę nagłowić. Ja też miałem ten problem. Mogę Ci powiedzieć tak: na 100% sterownik masz dobry i zostaw go w spokoju. Żeby połączyć się z sterownikiem Vagiem, w ustawieniach VAG-COMa zmień parametr "START BAUD" z 0 na 9600. Wtedy się połączysz.
Jeśli chodzi o samą usterkę, wydaje mi się, ze po prostu wypada Ci zapłon na jednym z cylindrów. Najprawdopodobniej padła Ci cewka zapłonowa - jedna z ulubionych usterek tego silnika. Czy nie zdarza Ci się, że podczas gdy silnikiem telepie nie mruga Ci czasem zółta kontrolka CheckEngine? Zazwyczaj przy wypadającym zapłonie tak się dzieje.
Zmień baud rate, wtedy się połączysz. Odczytaj błędy, najprawdopodobniej zobaczysz błąd o wypadaniu zapłonu na jednym z cylindrów. Jeżeli wymieniłeś już świece, następnym korkiem będzie Ci wymienić cewkę. Koszt nowej, oryginalnej w ASO to ~150zł.
Re: [9n] Problem z pracą silnika - awaria sterownika ?
: 17 lis 2011, 14:48
autor: mario133
Dzięki za tą wskazówkę co do VAG-a mam nadzieję że po zmianie parametrów uda się połączyć i wskazać winny element.
Check engine mi się nie zapala. Podczas jazdy na luzie zapala mi się akumualtor na czerwono (po tem często gaśnie...)
Re: [9n] Problem z pracą silnika - awaria sterownika ?
: 24 lis 2011, 22:09
autor: Mati_9N
Co do kontrolki akumulatora.. możne alternator Ci nie ładuje?
Re: [9n] Problem z pracą silnika - awaria sterownika ?
: 27 lis 2011, 15:32
autor: mario133
Witam ponownie,
sytuacja z autem jest dość skomplikowana
po podpięciu do Vag-a pierwotnie pokazał jakoś 3 błędy, ale nie wiadomo było na ile są aktualne więc standardowo wykasowaliśmy błędy, ale po ponownym odpaleniu i krótkiej przejazdce błędów nie pokazał żadnych ...
pomyślałem, że to może być rzeczywiście padnięta cewka i zacząłem wyjmować każdą po kolei i sprawdzać jak auto się zachowuje. Przy wyjęciu każdej z 4ech cewek autem szarpało (na luzie) mniej więcej w równomiernym stopniu - bardziej intensywnie niż przy normalnej jeździe. Każda z wyjętych cewek dawała iskry wewnątrz więc wygląda na to że są sprawne.
Najciekawsze jest to, że raz autem szarpie i nawet gaśnie na luzie, a za chwilę auto zachowuje się normalnie.
Nowy objaw z wczoraj jest taki, że auto jak postało na lekkim mrozie ok -5 na zewnątrz to miało problem z zapaleniem. Udało się zapalić po ok 2 min "kręcenia" (oczywiście nie jednostajnego)
Czy ktoś ma jeszcze jakieś pomysły ?? :banghead:
Jeżeli to mógłby być alternator to jak można to sprawdzić ??
Re: [9n] Problem z pracą silnika - awaria sterownika ?
: 28 lis 2011, 14:36
autor: Mati_9N
Ładowanie alternatora sprawdzisz za pomocą miernika na wyjściu + z latka a minus to dowolne miejsce jakaś śrubka czy coś. Wartość prawidłowa powinna wynosić od 13.9 do 14.5 V.
Re: [9n] Problem z pracą silnika - awaria sterownika ?
: 18 lut 2016, 17:27
autor: duczmal
Witam,
aktualnie mam ten sam problem czyli: po wymianie świec auto szarpało, miało jakby mniej mocy, silnik chodził nierówno... kontrolka check engine zaczeła migać (nigdy wcześniej nie migała, zawsze świeciła i później gasła - tak te silniki mają... 1.4 16V (BBY)
Okazało się że padła cewka padła... Wymieniłem ją na używke z allegro (30zł z wysyłaką) po uruchomieniu auto chodzilo normalnie czyli wszytkie 4 gary przez godzinke pozniej znow ten problem ...i MIGA Kotnorlka check engine... na jedynce chąc ruszyc, auto gasnie.. dopiero przy nieco wyzszych obrotach idzie i na reszcie biegow chodzi w miare normalnie... ale tez jakby czasami przerywalo.
Zaryzykowałem i kupiłem nową cewkę NGK za 120zł - i problem znikł...zatem nie kupujcie używanych części... są o kant dupy rozbić!
Kodow z silnika nie mozna bylo ogarnac poniewaz nie chcial sie polaczayc z komputerem (sprawdze jeszcze ten sposob, który mi podpowiedzieliscie wyzej...)
Ps. jeżeli nie wiecie czy padła cewka czy jest prosty sposob na sprawdzenie tego: przejechac sie szarpiacym autem z 1km, wtedy wykrecamy swiece i jedna z nich bedzie mokra (pachnie benzyna) widac to na oko, reszta z nich bedzie osmolona. Wtedy tam gdzie jest mokra swieca - nie dziala cewka!.
Mozna to pozniej sprawdzic na 100% - przekladajac cewke i swiece w inne miejsce (jak bedzie tam to samo mamy na 100% ze padla cewka).
Pozdr!