[6n] montaż dodatkowych wskaźników VDO

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
sidewinder3
Pan Kubeczek
Posty: 505
Rejestracja: 22 lis 2008, 8:52
Lokalizacja: GA

[6n] montaż dodatkowych wskaźników VDO

Post autor: sidewinder3 »

Ostatnimi czasy po głowie chodzi mi montaż dodatkowych wskaźników: napięcia, ciśnienia oraz temperatury oleju.
Zarówno wizualnie jak i funkcjonalnie najbardziej pasują mi wskaźniki z audi 80, ogólnodostępne na znanym wszystkim serwisie aukcyjnym. Fakt faktem, że trochę drogo bo ceny oscylują w zakresie 170 - 200 zł, ale to i tak taniej niż w sklepie internetowym z akcesoriami rajdowymi.
Według ETKA poszczególne wskaźniki posiadają następujące numery katalogowe:
woltomierz: 893 919 531 (8-16V)
wskaźnik temperatury oleju: 893 919 541 (60-170 C)
miernik ciśnienia oleju: 893 919 551 (0-5 bar)

Sprawą mnie nurtująca jest kwestia montażu. O ile woltomierz można podłączyć szeregowo pod akumulator (czy też pod alternator, jak to jest? Ma wskazywać napięcie ładowania czy napięcie na akumulatorze?) to wolałbym żeby "startował" dopiero po przekręceniu kluczyka. Pewnie kwestia jakiegoś przekaźnika lub czegoś takiego, nie?
Prawdziwe jednak schody pojawiają się przy wskaźnikach od oleju. Jak sądzę, syryjny czujnik ciśnienia oleju z 6N może nie chcieć współpracować ze wskaźnikiem z Audi 80. A może jednak?
Jeszcze bardziej zagadkowa jest kwestia czujnika temperatury, a tego jak się domyślam w silniku AEX nie ma. O ile byłoby go gdzie zamontować - jeden problem z głowy. Drugi - jak podłączyć??
Na aukcjach niektóre zespoły wskaźników wystepują samodzielnie, natomiast inne posiadają jakieś drukowane płytki, dziwne kabelki itp. W czym tkwi różnica? Jak się domyślam sygnał z czujnika musi być "przerobiony" na formę użyteczną dla wskaźnika. Czemu więc jedne mają a inne nie (i nie wygląda jakby kiedykolwiek miały)?
Szukałem trochę tu i tam, m.in. na forum golfa, jednakże tam piszą głównie o czujnikach doładowania i nie do końca jest to to czego potrzebuję.
Szukam zdjęć, opisów, manuali, wszystkiego co mogłoby mi pomóc w montażu wymienionych wskaźników (niekoniecznie po polsku).
A może ktoś ma tak coś u siebie? Najlepiej w silniku 1.4??
d
dragon172005
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 70
Rejestracja: 19 sie 2009, 13:00
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: dragon172005 »

[quote="sidewinder3"]Sprawą mnie nurtująca jest kwestia montażu. O ile woltomierz można podłączyć szeregowo pod akumulator (czy też pod alternator, jak to jest? Ma wskazywać napięcie ładowania czy napięcie na akumulatorze?) to wolałbym żeby "startował" dopiero po przekręceniu kluczyka. Pewnie kwestia jakiegoś przekaźnika lub czegoś takiego, nie?[/quote]
sam sobie odpowiedziałeś podłącz przez przekaźnik, sterowanie przekaźnika pod stacyjkę i już.
[quote="sidewinder3"]Jeszcze bardziej zagadkowa jest kwestia czujnika temperatury, a tego jak się domyślam w silniku AEX nie ma[/quote]
a niby co siedzi w obudowie termostatu, od przodu jest wpięta kostka 4-pinowa w czujnik temperatury.
A co do zestrojenia to najlepiej jak by te wskaźniki były analogowe (czytaj sterowane napięciem) to można łatwo by łatwo je zgrać z całością
Awatar użytkownika
sidewinder3
Pan Kubeczek
Posty: 505
Rejestracja: 22 lis 2008, 8:52
Lokalizacja: GA

Post autor: sidewinder3 »

[quote="sidewinder3"]napięcia, ciśnienia oraz temperatury oleju.[/quote]
[quote="dragon172005"]a niby co siedzi w obudowie termostatu[/quote]
Czujnik temperatury płynu chłodzącego to nie to samo co czujnik temperatury oleju, nie??
Odnośnie voltomierza to już coś znalazłem:
http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=1424.15
Awatar użytkownika
vwkas18
G-LaderMan
Posty: 4420
Rejestracja: 15 lis 2008, 6:43
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: vwkas18 »

kup czujniki na allegro są za 60 zł
mama audi 80 i G40 i w obu mam założone dodatkowe zegary :)
Awatar użytkownika
vjarecki
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 501
Rejestracja: 03 gru 2008, 16:56

Post autor: vjarecki »

Woltomierz podpinasz do kabla (+) po zapłonie, jest on wyprowadzony w kostce do radia a (–) gdziekolwiek do masy. Będzie on wskazywał pomiar dopiero po przekręceniu kluczyka napięcie akumulatora a po odpaleniu napięcie ładowania. O ile banalne jest podpięcie woltomierza to już z ciśnieniem i temp. oleju będzie więcej zabawy.
Przede wszystkim najlepiej byłoby zakupić wskaźniki z czujnikiem, odpadnie wtedy kalibracja wskazań. Czujnik najprościej jest wkręcić na miejsce korka spustowego oleju.
Awatar użytkownika
sidewinder3
Pan Kubeczek
Posty: 505
Rejestracja: 22 lis 2008, 8:52
Lokalizacja: GA

Post autor: sidewinder3 »

Kilka bezsennych nocy i ogarnąłem mniej więcej temat.
Zegarki można kupić na znanym wszystkim zerwisie aukcyjnym i poza kwotą do zapłaty nie ma raczej problemu (a nie jest to tania impreza).
Gorzej rzecz się ma z czujnikami. Ustaliłem, że czujniki seryjnie montowane w polo nie dają sygnału użytecznego dla wskaźników VDO rodem z audi 80 (nie tylko... ale o tym dalej). Należy się więc zaopatrzyć we współpracujące z nimi czujniki:
- czujnik ciśnienia oleju (tzw. "bańka") na gwincie M10x1 2-stykowy 0-5/0,3 bar wg ETKA 035 919 561
- czujnik temperatury oleju na gwincie M10x1 1 stykowy niebieski 0-180C wg ETKA 045 919 563B
Niniejsze elementy spotkać można nie tylko w Audi 80 ale i w:
Audi 100 (i quattro) 1988-1994
Audi coupe (i quattro) 1981-1996
i pokrewnych, a także:
Scirocco/Corrado 1984-1992
Golf Cabrio 1984-1993
Passat/Santana 1981
Polo Classic/Variant 1997-2000

Nowe czujniki są dość drogie, zwłaszcza ciśnienia (ok. 300 za oryginał i 150 za zamiennik), temperatury trochę tańszy (do 100 za oryginał i coś około 60 za zamiennik), więc trzeba by popytać po szrotach i handlarzach częściami.
Zaopatrzeni w komplet czujników i zegarów natrafiamy jednak na problem gdzie je zamontować. O ile umiejscowienie wskaźników jest raczej sprawą indywidualną i nie mam zamiaru się nad nią rozpisywać, to wkręcenie czujników w silnik zmusza do zastanowienia się.
Na dzień dzisiejszy nie znalazłem miejsca gdzie możnaby wkręcić oba czujniki.
Od biedy można by pokusić się przejściówkę w korek spustowy oleju (M14x1,5) ale to rozwiązuje tylko kwestię temperatury. Nie uważam tego za dobre rozwiązanie i nie polecam.
Godnym zastanowienia jest adapter pod filtr oleju taki jak TU, dostępny na aukcji za około 90 zł. Gwint pod filtr to chyba 3/4...
Jedynie co mnie do końca nie przekonuje to kwestia zmiany oleju i takiego zamocowania adaptera żeby przy odkręcaniu filtra ten się nie poruszał.

Sama kabelkologia też nie jest do końca skomplikowana i w zależnośc jakie kupiliśmy zegary - podłączenie nie powinno stwarzać problemu. O co chodzi? Otóż możemy kupić po prostu 3 wskaźniki w ramce, albo cały "moduł" z płytką drukowaną z tyłu.
Dla żądnych wiedzy zamieszczam linki do szczegółowych opisów (w 4. conieco o wskaźniku od turbo):
1. http://www.audiklub.org/phpBB2/viewtopi ... 0c6570f27f
2. http://klubseata.pl/forum/index.php?topic=1424.15
3. http://www.audi80.pl/b4-1z-rezanie-doda ... t14586.htm
4. http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t= ... sc&start=0

Jeżeli ostatecznie podejmę się montażu dodatkowych wskaźników, myślę że zaowocuje to manualem.
Awatar użytkownika
vwkas18
G-LaderMan
Posty: 4420
Rejestracja: 15 lis 2008, 6:43
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: vwkas18 »

uparłeś się na VDO masz jeszcze Auto Gauge
tańsze trochę mniej dokładne ale... coś za coś
http://allegro.pl/item907874524_wskazni ... gauge.html
http://allegro.pl/item901529406_wskazni ... kazja.html
Awatar użytkownika
sidewinder3
Pan Kubeczek
Posty: 505
Rejestracja: 22 lis 2008, 8:52
Lokalizacja: GA

Post autor: sidewinder3 »

Dzisiaj dostałem czujniki od Audi, które udało mi się kupić w korzystnej cenie (3 w cenie 1/6 oryginalnego czujnika ciśnienia w ASO). To jest dobra wiadomość.
Zła jest taka, że czujnik ciśnienia jest na gwincie M16x1,5. W dodatku okazał się że kupiłem rarytas: 077 919 651D od Audi V8 (z silnikiem V8 3,6l 250KM) produkowanego w latach 1989-1994.
Odnośnie lokalizacji czujnika temperatury oleju: poza korkiem spustowym miski olejowej można umieścić czujnik w głowicy (mowa o silniku AEX) ale będzie to wymagało jej demontażu i wywiercenia otworu w fabrycznie przygotowanym miejscu (foto później). A to należałoby zrobić przy zdjetej głowicy. Jako że zastanawiam się nad jej regeneracją - dopuszczam taką możliwość. Można też nabyć czujnik temperatury oleju montowany w bagnet, ale jest to wydatek rzędu około 150 zł.
Jeżeli chodzi o czujnik ciśnienia oleju - sprawa trochę się komplikuje gdyż sama "bańka" ma około 5 cm średnicy i tyle samo długości. Pierwszym moim pomysłem było wkręcenie go w miejsce starego. Tutaj konieczna byłaby przejściówka bądź nawet kolanko, żeby czujnik gdzieś wcisnąć. Po przemyśleniach stwierdziłem, że podkładka pod filtr oleju nie jest najtrafniejszym rozwiązaniem zważywszy, że filtr znajduje sie w bezpośredniej bliskości kolektora wydechowego. Po pierwsze: ciasno, po drugie: gorąco, po trzecie: nie chcę żeby wymiana filtra oleju wiązała się z odkręcaniem połowy "instalacji".
Konkluzja jest taka, że o ile czujnik ciśnienia (a posiada on 2 wyjścia) będzie współpracował z silnikiem w takim zakresie pracy jak stary (tzn. nie będzie zapalała się kontrolka) oraz da sie go jakoś zamontować - wówczas zostanie przyjety. Inaczej... :butcher:
Awatar użytkownika
sidewinder3
Pan Kubeczek
Posty: 505
Rejestracja: 22 lis 2008, 8:52
Lokalizacja: GA

Post autor: sidewinder3 »

Minęło trochę czasu i sprzyjające dla mnie okoliczności wykorzystałem w celu wykanania kolejnego kroku w montażu wspomnianych zegarów. Na pierwszy plan poszedł montaż samych wskaźników. Żeby potem było prościej, poprowadziłem od razu okablowanie z kabiny do komory silnika, ale od początku:
1. Zakup
Jak pisałem wcześniej zakupić można dodatkowe zegary z niektórych modeli Audi i VW. Cena jest różna w zależności od tego co mamy w zestawie i ile sobie zawoła sprzedający. Najlepiej kupić tak żeby były i wskaźniki i kabelki i wzmacniacz oświetlenia i ramki (plastikowa i stalowa). Mój zakup przedstawiał się tak:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

i obejmował:
na 1. obrazku: 3 sztuki wskaźników, okablowanie razem z wtyczkami, wzmacniacz oświetlenia(takie kwadratowe pudełeczko w górnej części obrazka)
na 2. obrazku: kabelki prowadzące do czujnika temperatury oleju i ciśnienia oleju
na 3. obrazku: ramka plastikowa zegarów
na 4. obrazku: ramka stalowa

2. Przeprowadzenie okablowania do komory silnika
Najlepiej zrobić to na początku żeby potem niepotrzebnie nie demontować wcześniej założonych zegarów. Mi udało się przepchnąć 2 kabelki po odsunięciu tablicy bezpieczników która znajduje się pod kolumną kierownicy. Przebiłem się przez gumową przelotkę i wyprowadziłem kabel na taką długość żeby spokojnie starczył do poźniejszego podłączenia czujników.
Kabelek zawiera 2 żyły, z czego biało-niebieska prowadzi do czujnika ciśnienia oleju, a czarno-zielona (tu w otulinie) do czujnika temperatury oleju. Ten kabelek nosi numer 893 971 685D i zakończony jest okrągłą wtyczką z fioletowym kołnierzem. Łączy się tą wtyczką z okablowaniem wskaźników.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Wolny koniec kabla doprowadzamy w miejsce, gdzie zamontować chcemy wskaźniki.

3. Wybór miejsca montażu
Moja koncepcja na początku zakładała montaż wskaźników na konsoli środkowej, w miejsce nawiewów. Jest to na razie sprawa trudna dla mnie do ogarnięcia zwłaszcza z powodu braku umiejętności w laminowaniu, niemniej jednak jest to docelowe miejsce gdzie wskaźniki mają się znaleźć. Tymczasowo postanowiłem umieścić je pod panelem regulacji nawiewów, w miejsce gdzie wcześniej była półka, auta z elektrycznymi szybami i innymi tego rodzaju bajerami mają przełączniki

4. Stelaż dla wskaźników
Montaż wskaźników w Audi wyglądał inaczej niż w polo, stąd konieczność wykonania stelażu.
W przypadku montażu zegarów pod panelem nawiewów, najprościej jest zdemontować mieszczącą się pod nimi półeczkę i odrysować jej kształt. Następnie przygotować taką płytkę z blachy grubości 1-1,5mm, doznaczając otwory na śruby i na zegary. Wycięcie otworów o średnicy 58 mm może stanowić problem, w moim przypadku posłużyłem się wiertarką stołową wiercąc małe otworki na obwodzie każdego z 3 okręgów, następnie wyłamałem "wnętrze" a nierówności wyrównałem półokrągłym pilnikiem do metalu.
Obrazek
Otwory na wskaźniki zrobiłem o 2 mm większe niż średnica wskaźnika, dla ułatwienia dalszego montażu, o czym dalej.
W dalszej kolejności należy przyspawać wykonaną wcześniej płytkę do zakupionej stalowej ramki. Otwory na wskaźniki należy zgrać współosiowo pamiętając że te w naszej płytce mają nieco większą średnicę. Trzeba też odciąć znajdujące się po bokach ramki "uszy" z fabrycznymi otworami mocującymi. Nie będą one do niczego potrzebne, a utrudniają montaż.
Obrazek Obrazek
Tak wykonany stelaż nie wygląda estetycznie, więc został przeze mnie oklejony skajem. Najlepiej kupić fragment skaju od razu podklejonego gąbką, mi to się jednak nie udało i kombinowałem w inny sposób. Najpierw nakleiłem na licującą stronę płytki kawałek filcu na części która będzie widoczna dla oka. To ważne, bo jeżeli nakleilibyśmy filc na całej powierzchni płytki, wówczas nie dane by nam było zamontować osłony pokręteł nawiewów. Dlatego tez fragment filcu musi być odpowiednio mniejszy. Dodatkowo otwory na wskaźniki wyciąłem o 3m większe niż otwory w płytce. Filc do płytki a następnie odpowiednio większy skaj do filcu przykleiłem za pomocą butaprenu, krawędzie zaś super glue. Po odcięciu nadmiaru skaju wycięte zostały otwory na wskaźniki TUTAJ O ŚREDNICY 5 MM MNIEJSZEJ NIŻ ŚREDNICA WSKAŹNIKA. Chodzi o efekt naciągnięcia i wgłębienia w otwór licującego skaju tak żeby był on przyciśnięty do stalowej płytki przez obwód wskaźnika.

5. Montaż wskaźników w stelażu
Wskaźniki wsuwamy w wykonany przez nas stelaż w takiej samej kolejności jak pracowały one w Audi (pierwszy od lewej miernik napięcia, środkowy - ciśnienie oleju, prawy - temperatura oleju). Korpus wskaźnika po wsunięciu na miejsce napina otaczający go skaj, zakręcamy po 2 nakrętki na końcach każdego wskaźnika, dołączamy okablowanie. Wiązka łącząca wszystkie 3 wskaźniki posiada numer 893 971n 685K. Poza 3 wtyczkami do każdego wskaźnika posiada ona jeszcze okrągłą wtyczkę która winna łączyć się z kabelkiem którego montaż opisałem w punkcie 2. oraz białą wytczkę 6-pinową ( z których wykorzystane są 4).
kolory poszczególnych kabelków oznaczają:
brązowy - masę
czarno-niebieski - +12V (zasilanie wskaźników i pomiar napięcia na akumulatorze)
czerwono-niebieski - "+" od podświetlenia (np nawiewów)
szaro-niebieski - +12V zasilanie wzmacniacza podświetlenia (może być z tego samego źródła co czarno-niebieski)

6.Kabelki
Do funkcjonowania "minimum" podłączyć musimy wspomniane w punkcie 5 kabelki. Masę i podświetlenie pozyskałem z wtyczki od podświetlania nawiewów. +12V i zasilanie wzmacniacza uzyskałem ze stacyjki (czarno-żółty kabelek: pojawia się na nim +12V w chwili przekręcenia kluczyka) tak więc wskaźniki są zasialne tylko po przekręceniu kluczyka.
Po podłączeniu kabelków możemy przykręcić stelaż na miejsce.

7. Dopasoawnie pokrywy pokręteł nawiewów
Oklejenie skajem i filcem zmusiło mnie do dopasowania wspomnianej porkywy. Musiałem po prostu zeszlifować dolną krawędź o 2 mm, żeby wszystkie zatrzaski prawidłowo trzymały i się nie wypinały.

8.Efekt:
Obrazek Obrazek Obrazek

Podświetlenie zegarów jest z Audi niestety czerwone, a jego zmiana na inny kolor nie jest wcale prosta. Na chwilę obecną zostaje, ale nie jest to moje ostatnie słowo.

Co dalej?
Przy większej ingerencji w jednostkę napędową postaram się o poszukanie miejsca do montazu brakujących czujników. O ile czujnik temperatury oleju można zamontować w korku spustowym oleju, o tyle czujnik ciśnienia oleju jest duży i może być problem. Może podejdzie w głowicę? Miejsce mam już upatrzone (na 1. zdjęciu nie wywiercony nadlew w głowicy).
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Jak nie to pozostaje wspominana we wcześniejszych postach podkładka pod filtr oleju albo ostatecznie jakiś wężyk??

C.D.N.
Awatar użytkownika
sidkoz
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 367
Rejestracja: 13 paź 2011, 21:20
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: sidkoz »

Odgrzeje kotleta :D Walają się u mnie takie zegary dodatkowe wraz z półką. Jeśli dobrze pamiętam były one założone jeszcze w VW JETTA prawdopodobnie pochodziły z Audi, oczywiście były nie podłączone. Myślę aby je asymilować do POLO o ile problemu z woltomierzem nie ma to z temperaturą i ciśnieniem już tak w polo mam silnik 1,6 AEE. Ma ktoś może jakieś doświadczenia w tej kwestii?
Awatar użytkownika
sidewinder3
Pan Kubeczek
Posty: 505
Rejestracja: 22 lis 2008, 8:52
Lokalizacja: GA

Post autor: sidewinder3 »

Jednym z rozwiązań jest podkładka pod filtr oleju. Przykładowy link do takiego urządzenia zamieszczam TUTAJ. Oczywiście należy wziąć pod uwagę miejsce montażu wspomnianego wyżej filtra, każdorazową jego wymianę i wyprowadzenia do czujników
Awatar użytkownika
jhosef
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 1576
Rejestracja: 22 lut 2011, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: jhosef »

Równie dobrze można zamontować trójnik w miejsce czujnika oleju lub zobaczyć czy nasza podstawka nie jest przygotowania pod dodatkowe czujniki.
Awatar użytkownika
sidkoz
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 367
Rejestracja: 13 paź 2011, 21:20
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: sidkoz »

"Podstawka" ? mówisz a gdzie ona jest ?
ODPOWIEDZ

Wróć do „nadwozie + wnętrze”