Minęło trochę czasu i sprzyjające dla mnie okoliczności wykorzystałem w celu wykanania kolejnego kroku w montażu wspomnianych zegarów. Na pierwszy plan poszedł montaż samych wskaźników. Żeby potem było prościej, poprowadziłem od razu okablowanie z kabiny do komory silnika, ale od początku:
1. Zakup
Jak pisałem wcześniej zakupić można dodatkowe zegary z niektórych modeli Audi i VW. Cena jest różna w zależności od tego co mamy w zestawie i ile sobie zawoła sprzedający. Najlepiej kupić tak żeby były i wskaźniki i kabelki i wzmacniacz oświetlenia i ramki (plastikowa i stalowa). Mój zakup przedstawiał się tak:
i obejmował:
na 1. obrazku: 3 sztuki wskaźników, okablowanie razem z wtyczkami, wzmacniacz oświetlenia(takie kwadratowe pudełeczko w górnej części obrazka)
na 2. obrazku: kabelki prowadzące do czujnika temperatury oleju i ciśnienia oleju
na 3. obrazku: ramka plastikowa zegarów
na 4. obrazku: ramka stalowa
2. Przeprowadzenie okablowania do komory silnika
Najlepiej zrobić to na początku żeby potem niepotrzebnie nie demontować wcześniej założonych zegarów. Mi udało się przepchnąć 2 kabelki po odsunięciu tablicy bezpieczników która znajduje się pod kolumną kierownicy. Przebiłem się przez gumową przelotkę i wyprowadziłem kabel na taką długość żeby spokojnie starczył do poźniejszego podłączenia czujników.
Kabelek zawiera 2 żyły, z czego biało-niebieska prowadzi do czujnika ciśnienia oleju, a czarno-zielona (tu w otulinie) do czujnika temperatury oleju. Ten kabelek nosi numer 893 971 685D i zakończony jest okrągłą wtyczką z fioletowym kołnierzem. Łączy się tą wtyczką z okablowaniem wskaźników.

Wolny koniec kabla doprowadzamy w miejsce, gdzie zamontować chcemy wskaźniki.
3. Wybór miejsca montażu
Moja koncepcja na początku zakładała montaż wskaźników na konsoli środkowej, w miejsce nawiewów. Jest to na razie sprawa trudna dla mnie do ogarnięcia zwłaszcza z powodu braku umiejętności w laminowaniu, niemniej jednak jest to docelowe miejsce gdzie wskaźniki mają się znaleźć. Tymczasowo postanowiłem umieścić je pod panelem regulacji nawiewów, w miejsce gdzie wcześniej była półka, auta z elektrycznymi szybami i innymi tego rodzaju bajerami mają przełączniki
4. Stelaż dla wskaźników
Montaż wskaźników w Audi wyglądał inaczej niż w polo, stąd konieczność wykonania stelażu.
W przypadku montażu zegarów pod panelem nawiewów, najprościej jest zdemontować mieszczącą się pod nimi półeczkę i odrysować jej kształt. Następnie przygotować taką płytkę z blachy grubości 1-1,5mm, doznaczając otwory na śruby i na zegary. Wycięcie otworów o średnicy 58 mm może stanowić problem, w moim przypadku posłużyłem się wiertarką stołową wiercąc małe otworki na obwodzie każdego z 3 okręgów, następnie wyłamałem "wnętrze" a nierówności wyrównałem półokrągłym pilnikiem do metalu.

Otwory na wskaźniki zrobiłem o 2 mm większe niż średnica wskaźnika, dla ułatwienia dalszego montażu, o czym dalej.
W dalszej kolejności należy przyspawać wykonaną wcześniej płytkę do zakupionej stalowej ramki. Otwory na wskaźniki należy zgrać współosiowo pamiętając że te w naszej płytce mają nieco większą średnicę. Trzeba też odciąć znajdujące się po bokach ramki "uszy" z fabrycznymi otworami mocującymi. Nie będą one do niczego potrzebne, a utrudniają montaż.

Tak wykonany stelaż nie wygląda estetycznie, więc został przeze mnie oklejony skajem. Najlepiej kupić fragment skaju od razu podklejonego gąbką, mi to się jednak nie udało i kombinowałem w inny sposób. Najpierw nakleiłem na licującą stronę płytki kawałek filcu na części która będzie widoczna dla oka. To ważne, bo jeżeli nakleilibyśmy filc na całej powierzchni płytki, wówczas nie dane by nam było zamontować osłony pokręteł nawiewów. Dlatego tez fragment filcu musi być odpowiednio mniejszy. Dodatkowo otwory na wskaźniki wyciąłem o 3m większe niż otwory w płytce. Filc do płytki a następnie odpowiednio większy skaj do filcu przykleiłem za pomocą butaprenu, krawędzie zaś super glue. Po odcięciu nadmiaru skaju wycięte zostały otwory na wskaźniki TUTAJ O ŚREDNICY 5 MM MNIEJSZEJ NIŻ ŚREDNICA WSKAŹNIKA. Chodzi o efekt naciągnięcia i wgłębienia w otwór licującego skaju tak żeby był on przyciśnięty do stalowej płytki przez obwód wskaźnika.
5. Montaż wskaźników w stelażu
Wskaźniki wsuwamy w wykonany przez nas stelaż w takiej samej kolejności jak pracowały one w Audi (pierwszy od lewej miernik napięcia, środkowy - ciśnienie oleju, prawy - temperatura oleju). Korpus wskaźnika po wsunięciu na miejsce napina otaczający go skaj, zakręcamy po 2 nakrętki na końcach każdego wskaźnika, dołączamy okablowanie. Wiązka łącząca wszystkie 3 wskaźniki posiada numer 893 971n 685K. Poza 3 wtyczkami do każdego wskaźnika posiada ona jeszcze okrągłą wtyczkę która winna łączyć się z kabelkiem którego montaż opisałem w punkcie 2. oraz białą wytczkę 6-pinową ( z których wykorzystane są 4).
kolory poszczególnych kabelków oznaczają:
brązowy - masę
czarno-niebieski - +12V (zasilanie wskaźników i pomiar napięcia na akumulatorze)
czerwono-niebieski - "+" od podświetlenia (np nawiewów)
szaro-niebieski - +12V zasilanie wzmacniacza podświetlenia (może być z tego samego źródła co czarno-niebieski)
6.Kabelki
Do funkcjonowania "minimum" podłączyć musimy wspomniane w punkcie 5 kabelki. Masę i podświetlenie pozyskałem z wtyczki od podświetlania nawiewów. +12V i zasilanie wzmacniacza uzyskałem ze stacyjki (czarno-żółty kabelek: pojawia się na nim +12V w chwili przekręcenia kluczyka) tak więc wskaźniki są zasialne tylko po przekręceniu kluczyka.
Po podłączeniu kabelków możemy przykręcić stelaż na miejsce.
7. Dopasoawnie pokrywy pokręteł nawiewów
Oklejenie skajem i filcem zmusiło mnie do dopasowania wspomnianej porkywy. Musiałem po prostu zeszlifować dolną krawędź o 2 mm, żeby wszystkie zatrzaski prawidłowo trzymały i się nie wypinały.
8.Efekt:
Podświetlenie zegarów jest z Audi niestety czerwone, a jego zmiana na inny kolor nie jest wcale prosta. Na chwilę obecną zostaje, ale nie jest to moje ostatnie słowo.
Co dalej?
Przy większej ingerencji w jednostkę napędową postaram się o poszukanie miejsca do montazu brakujących czujników. O ile czujnik temperatury oleju można zamontować w korku spustowym oleju, o tyle czujnik ciśnienia oleju jest duży i może być problem. Może podejdzie w głowicę? Miejsce mam już upatrzone (na 1. zdjęciu nie wywiercony nadlew w głowicy).
Jak nie to pozostaje wspominana we wcześniejszych postach podkładka pod filtr oleju albo ostatecznie jakiś wężyk??
C.D.N.