[6N] Wymiana podświetlenia kontrolek

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
Maciek1990
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 26
Rejestracja: 22 gru 2008, 13:44
Lokalizacja: W-wa

[6N] Wymiana podświetlenia kontrolek

Post autor: Maciek1990 »

Witam ! Chciałbym przedstawić, w jaki szybki i łatwy sposób można wymienić kolor podświetlenia kontrolek w Polo 6N, konkretniej mam na myśli włącznik ogrzewania tylnej szyby oraz przełacznik świateł (niestety same pokrętło, ponieważ symbolom naokoło nie da się wymienić podświetlenia - a szkoda. Czemu się za to zabrałem? Wstawiłem radio z niebieskim podświetleniem i chcę aby wszystko było na niebiesko.

Co jest potrzebne:

-nożyk
-lutownica
-cęgi boczne
-diody LED 12 V (w moim przypadku niebieskie)
-kombinerki
-miałem jeszcze kabelki i akumulatorek 12V w celi sprawdzania.
-drobna umiejętność majsterkowicza :)

Zacznijmy od przełącznika ogrzewania tylnej szyby:

1. Wyjmujemy i odłączamy przełącznik z samochodu.

Obrazek

2. Bardzo delikatnie np cienkim nożykiem odpinamy zatrzaski (po dwa z każdej strony - zaznaczone na czerwono) aby wysunąć środek.

Obrazek

3.Gdy zatrzaski odpuszczą- wysuwamy środek na zewnątrz w ten sposób:

Obrazek
(na zdjęciu widzimy wstawioną już diodę ponieważ wziąłem się za robienie tego manuala już po skończonej robocie :P Pierwotnie jest tam mała żaróweczka 12 Volt w zielonym kapturku - żaróweczke po prostu urwałem)

4. polecam spiłować trochę czubek diody, po to żeby nie świeciła punktowo, lecz rozpraszała światło:

Obrazek

5. Pamiętajmy, że zamieniamy żaróweczkę na diodę - więc musimy zachować porządek odnośnie podłączania plusa i minusa ! W diodach rozpoznajemy biegunowość za pomocą długości katod - czyli tych aluminiowych patyczków które z niej wystają. PLUS - DŁUŻSZA ANODA DIODY MINUS - KRÓTSZA KATODA DIODY Patrząc z perspektywy jak na zdjęciu - po lewej mamy plus a po prawej - minus, i tak właśnie należy wlutować diodę. Należy uważać, aby nie odlutować żaróweczki, która na żółto sygnalizuje nam włączenie ogrzewania tylnej szyby, bo jest przylutowana do tych samych bolców.

Obrazek

6. Gdy już wszystko jest dość solidnie przylutowane i sprawdzone, delikatnie chowamy wszystko do środka, klapka powinna się zatrzasnąć.

7. Po podłączeniu kostki, wszystko powinno wyglądać mniej więcej tak, a więc całkiem ładnie i przyjemnie :)

Obrazek

Weźmy się teraz za pokrętło włączania świateł.

1. Wyjmujemy przełącznik z auta

Obrazek

2. Ponownie delikatnie nożykiem podważamy z obu stron plastik, aby zaczepy puściły (zaznaczone na czerwono)

Obrazek

3. Po podważeniu i częściowemu wyjęciu środka z obudowy - napotkamy opór. TERAZ UWAGA! Aby uniknąć, że podczas rozbierania - wyleci nam mechanizm do przełączania świateł - NALEŻY USTAWIĆ POKRĘTŁO NA POZYCJE ŚWIATEŁ POZYCYJNYCH !
popełniłem błąd i kiedy miałem przełacznik ustawiony na "ZERO", po próbie otwarcia, rozleciał mi się ten mechanizm, który z resztą musiałem potem sporo czasu składać. Jeżeli przełącznik będzie tak jak zalecam - bez obaw, wszystko będzie trzymać się kupy! Możemy teraz delikatnie otworzyć całość bez stesu

Obrazek

Obrazek

4. Po otwarciu ukaże nam się taki widok. Następnym zadaniem jest zdjęcie zielonej ebonitowej płytki - należy uważać na mechanizm do ściemniania podświetlenia deski rozdzielczej - jest tam taki patyczek, należy go delikatnie wysunąć z czarnego kółeczka (zaznaczone na zdjęciu) i postarać się również delikatnie zdjąć płytkę z całości.

Obrazek

Obrazek

5. Po oddzieleniu płytki widzimy tym razem diodę(zieloną, oryginalną) sprawa jest prosta - należy wylutować starą diodę a w jej miejsce wstawić nową, Dłuższa (anoda) (patrząc z perspekrywy zdjęcia) po prawej stronie - czyli plus, natomiast krótsza (katoda) po lewej stronie (minus). Potem tylko skrócić cęgami bocznymi wystające "wąsy" nowej diody, na tyle krótko, by dało radę przylutować ją do płytki. Należy zachować ostrożność, aby nie zlutować dwóch ścieżek, bo dwa bieguny diody są bardzo blisko siebie a wtedy dojdzie do zwarcia po podłączeniu do samochodu !

Obrazek

6. Po upewnieniu się, że dioda jest właściwie wlutowana, z powrotem montujemy płytke na jej miejsce pamiętając o tym płaskim patyczku który musi wrócić na swoje miejsce w czarnym kółeczku ! (pokazane na zdjęciu)

Obrazek
    Po włożeniu tego patyczka, w płytkę muszą wejść 4 bolce

    Obrazek

    7. Składamy obie plastikowe części do kupy, nie zmieniając ustawienia przełącznika świateł z pozycyjnych ! Dociskamy aż się zatrzaśnie i montujemy do auta:)

    Obrazek

    Efekt:

    Obrazek

    Ubolewam jedynie, że nie dało zmienić się całego podświetlenia przełącznika świateł bo miałem taki plan - cóż szkoda.
    Tak na prawdę zrobienie tego manuala zabrało mi w dużo więcej czasu niż sama robota:P
    Zastanawiam się nad zabraniem się za podświetlenie zegarów (również z wymianą diod podświetlenia zegarka i licznika kilometrów) ale trochę się boję, że coś zepsuję bo to może być dość precyzyjna robota no i wiąże się z zerwaniem plomby licznika, co przy moim małym przebiegu może być podejrzane. Co jak co - fajnie by to wyglądało, jak postanowię się za to zabrać- zaktualizuje manuala.


    Całość wygląda bardzo fajnie, mam zamiar wstawić jeszcze (z allego) niebieskie podświetlenie panelu do sterowania nawiewem w aucie - koszt 15 zł - i jakoś będzie się to wszystko prezentować.
    Ostatnio zmieniony 02 sty 2009, 13:27 przez Maciek1990, łącznie zmieniany 1 raz.
    Obrazek
    Pozdrawiam:)
    Awatar użytkownika
    Olo
    Wielebny
    Posty: 860
    Rejestracja: 13 lis 2008, 19:50
    Lokalizacja: Oberschlesien

    Post autor: Olo »

    [quote=""Maciek1990""]symbolom naokoło nie da się wymienić podświetlenia[/quote]

    bzdura... a temat poruszany i opisywany kilkanaście razy na forum.
    http://www.kampfkeks.com/Schalter_Lichtschalter.html
    It\'s like a death in the family.

    W klubie od 22.03.2005.
    Awatar użytkownika
    Maciek1990
    Raczkujący
    Raczkujący
    Posty: 26
    Rejestracja: 22 gru 2008, 13:44
    Lokalizacja: W-wa

    Post autor: Maciek1990 »

    [quote=""Olo""][quote=""Maciek1990""]symbolom naokoło nie da się wymienić podświetlenia[/quote]

    bzdura... a temat poruszany i opisywany kilkanaście razy na forum.
    http://www.kampfkeks.com/Schalter_Lichtschalter.html[/quote]

    Wcale nie taka bzdura - przełącznik z linku który podałeś - różni się od mojego. U mnie - żaróweczka do podświetlania ikonek naokoło jest biała (bez kapturka) a w linku - żaróweczka ma kapturek a "filtr" do podświetlania jest biały, natomiast u mnie zielone podświetlenie jest "wtopione" w plastik, a tego nie zmienię. Jeżeli miałbym taki sam przełącznik jak z tego linku, postąpiłbym tak samo !
    Obrazek
    Pozdrawiam:)
    Awatar użytkownika
    Olo
    Wielebny
    Posty: 860
    Rejestracja: 13 lis 2008, 19:50
    Lokalizacja: Oberschlesien

    Post autor: Olo »

    No jeśli Ci się podoba połączenie zielonego z niebieskim... prostszym rozwiązaniem jest podmiana na włącznik z seata - jest cały czerwony.
    It\'s like a death in the family.

    W klubie od 22.03.2005.
    Awatar użytkownika
    Łojek
    Mały interesant
    Mały interesant
    Posty: 292
    Rejestracja: 16 lis 2008, 11:06
    Lokalizacja: Olsztyn

    Post autor: Łojek »

    Olo,
    a co Ty taki agresywny jesteś?
    Kolega zaprezentował swoją pracę i tyle.

    Maciek1990,

    nie ma dłuższej i któtszej katody.

    Krótsza nóżka lutowana do minusa to Katoda
    dłuższa lutowana do plusa to Anoda.
    Awatar użytkownika
    Primo
    Mały interesant
    Mały interesant
    Posty: 345
    Rejestracja: 14 lis 2008, 19:26
    Lokalizacja: Jaworzno

    Post autor: Primo »

    [quote=""Maciek1990""]natomiast u mnie zielone podświetlenie jest "wtopione" w plastik, a tego nie zmienię. Jeżeli miałbym taki sam przełącznik jak z tego linku, postąpiłbym tak samo ![/quote]

    Tu się zgodze że plastik nadaje kolor podświetleniu, ale nie jest on wtopiony !! Tylko jest po wewnętrznej stronie. W miejscu gdzie ma prześwitywać (czyli tak jak są symbole) jest delikatnie chropowaty, i można przy użyciu płackiego śrubokręty zdrapać ostrożnie tą część.

    Tak to wygląda u mnie (nie besztać bo to wersja pierwsza, docelowo ma być lepiej)

    Obrazek
    Awatar użytkownika
    Maciek1990
    Raczkujący
    Raczkujący
    Posty: 26
    Rejestracja: 22 gru 2008, 13:44
    Lokalizacja: W-wa

    Post autor: Maciek1990 »

    Widzę, że sytuacja się coraz bardziej rozjaśnia :banana: Powiedz jeszcze- czy w takiej wersji tego przełącznika - można na niebiesko podświetlić jeszcze pokrętła do regulacji świateł i jasności deski rozdzielczej?

    -- Sob Sty 03, 2009 1:17 am --

    Witam ponownie. Powiem tak Primo Sprawa jest ciężka ! Jak udało Ci się zdrapać tą zieloną warstewkę? Próbuje bardzo delikatnie i schodzi razem z czarnym - robi się straszna nieestetyczna kaszana ! :niewiem: :x Postaram się naprawić co dotychczas uszkodziłem (na szczeście jedna ikonka) Próbowałem rozpuszczalnikiem zmyć zielony filterek - ale nic. Ech, ostrzegam tylko innych żeby byli ostrożni z tym.
    Obrazek
    Pozdrawiam:)
    Awatar użytkownika
    Michał88
    Swój
    Swój
    Posty: 855
    Rejestracja: 13 lis 2008, 19:04
    Lokalizacja: Gniezno

    Post autor: Michał88 »

    Do zmywania ikonek najlepszy jest zmywacz do paznokci bez acetonu rozrobione z wodą w stosunki 1:1
    Awatar użytkownika
    kobzuch
    Raczkujący
    Raczkujący
    Posty: 62
    Rejestracja: 04 kwie 2009, 10:03
    Lokalizacja: Olsztyn, WM

    Post autor: kobzuch »

    Zastanawiam się nad zabraniem się za podświetlenie zegarów (również z wymianą diod podświetlenia zegarka i licznika kilometrów) ale trochę się boję, że coś zepsuję
    Podświetlenie zegarów można zmienić w bardzo prosty sposób, bardzo niskim kosztem. Na górze obudowy licznika, przy żarówkach świecących na zegary, jest zielona folia. Wyciągnąłem ją, przyciąłem na wymiar pomarańczową folię z jakiegoś skoroszytu, zamontowałem w miejsce tamtej i TA DAAAA... mam już inny kolor na zegarach. Jest jeden zasadniczy plus takiego rozwiązania - uzyskuje się kolor jaki się chce, bez ograniczeń jakimi są kolory diody (najczęściej zielony, niebieski, biały, żółty, czerwony). A jeśli chodzi o licznik kilometrów i zegarek, to są chyba podświetlone diodami. Zmiana ich koloru wymaga głębszej ingerencji w urządzenie - tym się nie bawiłem.
    "Wszystko co po nas, przyjdzie niechybnie,
    Napewno będzie dobre, ale... brzydkie"
    P. Rogucki
    Awatar użytkownika
    Diablo
    Mały interesant
    Mały interesant
    Posty: 226
    Rejestracja: 16 lis 2008, 10:23
    Lokalizacja: Bielsko-Biała

    Post autor: Diablo »

    [quote=""kobzuch""]A jeśli chodzi o licznik kilometrów i zegarek, to są chyba podświetlone diodami. Zmiana ich koloru wymaga głębszej ingerencji w urządzenie - tym się nie bawiłem.[/quote]
    Dokladnie! tam są diody "smd" - czyli bardzo małe ja wymieniałem u siebie i przede wszystkim trzeba mieć dobrą lutownicę ("kolbę" z cienkim grotem) w sumie jest tych diodek 2x licznik 2xzegarek jeśli ktoś nie czuje się dobrze w temacie lutowania takich małych rzeczy proponuję dać licznik do elektryka żeby czegoś nie zepsuć Jeszcze, aby dojść do diod należy odlutować wyświetlacz kilometrów i godziny Nie zbędny jest odsysacz cyny U siebie mam podświetlanie całego licznika na czerwono a zegarek i kilometry na biało Wkleje później fotki

    Edit:
    Obrazek Obrazek Obrazek
    słaba jakość bo robione telefonem ale widać o co chodzi z wyświetlaczy Wymieniłem diody z zielonych na białe Według mnie ładnie to wygląda i zegary są czytelne Jeszcze tylko muszę zrobić w trzech pokrętłach na czerwony
    Prace trwają :butcher:
    viewtopic.php?f=29&t=1579&start=20
    n
    norekuk
    Początkujący
    Początkujący
    Posty: 119
    Rejestracja: 06 gru 2008, 23:11
    Lokalizacja: Bydgoszcz / North Shields(UK)

    Post autor: norekuk »

    Ja jako, że miałem okazję nabyć za symboliczną kwotę części z seata toledu - podmieniłem wszystko z seta toledo - tj. zegary, włącznik świateł, włącznik ogrzewania szyby, ramka wokół pokręteł od nawiewu ;) - Wszystko pasuje idealnie :)
    Jest --> Variat vel Groszek 1.9 sdi Variant

    Było -> Poluś 1.4L \'96 Anglik
    Awatar użytkownika
    czesio
    Raczkujący
    Raczkujący
    Posty: 31
    Rejestracja: 04 maja 2009, 8:32

    Post autor: czesio »

    [quote=""Primo""][quote=""Maciek1990""]natomiast u mnie zielone podświetlenie jest "wtopione" w plastik, a tego nie zmienię. Jeżeli miałbym taki sam przełącznik jak z tego linku, postąpiłbym tak samo ![/quote]

    Tu się zgodze że plastik nadaje kolor podświetleniu, ale nie jest on wtopiony !! Tylko jest po wewnętrznej stronie. W miejscu gdzie ma prześwitywać (czyli tak jak są symbole) jest delikatnie chropowaty, i można przy użyciu płackiego śrubokręty zdrapać ostrożnie tą część.

    Tak to wygląda u mnie (nie besztać bo to wersja pierwsza, docelowo ma być lepiej)

    Obrazek[/quote]
    że co zdrapać można prosić dokładniej z opisem
    Awatar użytkownika
    bzyku777
    Początkujący
    Początkujący
    Posty: 186
    Rejestracja: 07 maja 2009, 23:44
    Lokalizacja: Częstochowa

    Post autor: bzyku777 »

    hej
    ja zrobiłem na diodach smd
    Obrazek
    Awatar użytkownika
    rat4
    Przyjaciel Forum
    Przyjaciel Forum
    Posty: 3181
    Rejestracja: 14 lis 2008, 18:13
    Lokalizacja: RBI

    Post autor: rat4 »

    Maciek1990

    super tutek dzięki!
    jak znajdę czas to się w to pobawie.
    Powiedz mi jakie diody tam trzeba użyć? to chyba nie są zwykłe diody LED, tylko te jasno-świecące?
    daj cynka gdzie je dostałeś?
    civic r18a2/407 1,6 HDi
    m
    mlody23
    Newbie
    Newbie
    Posty: 1
    Rejestracja: 29 maja 2009, 0:02

    Post autor: mlody23 »

    siema jak wymienić podświetlenie gałek nawiewu
    Zablokowany

    Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”