Nieprzewidywalne warunki drogowe powinny przekonać każdego kierowcę o potrzebie montowania opon zimowych.
Wybór opon zależy od tego, gdzie użytkujemy pojazd zimą. Optymalna guma dla kogoś w terenie górzystym czy pagórkowatym, duże i częste opady śniegu, nie musi być najlepsza dla osób mieszkających w dużych miastach, na płaskich obszarach, o małych i rzadkich opadach białego puchu, ale występującymi z przymrozki, gołoledź i oblodzeniami.
Decydując się na modelu taniej marki trzeba mieć świadomość, że w niektórych warunkach pogodowych znacznie ustępują one najlepszym produktom wiodących marek i trzeba to koniecznie uwzględnić w czasie późniejszej eksploatacji i wybrać oponę najbardziej odpowiednią do właściwości lokalnego klimatu i warunków drogowych.
Czy na zimę węższe opony?
Wybierając opony trzeba brać pod uwagę warunki klimatyczne w jakich będą one eksploatowane. Jeśli miejsce zamieszkania jest oddalone od dużych miast i występują coroczne obfite opady śniegu a codzienna prac pługopiaskarek jest rzadkością , byłoby wskazane zastosować opony węższe od tych stosowanych latem. Opony węższe, poprzez większy nacisk na powierzchnię głębiej i mocniej wgryzają się w śnieg, ułatwiając pojazdowi przejazd. Szerokie opony stawiają większy opór musząc wydrążyć równie szeroką ścieżkę przez śnieg. Im węższa opona, tym łatwiej przejechać przez śnieg. Węższe opony lepiej radzą sobie na drodze pokrytej dużą ilością błota pośniegowego (ryzyko slushplaningu) lub wody (ryzyko aquaplaningu). Wąskie gumy maja jednak swoje wady. Zwężanie opon na zimę powoduje pogorszenie parametrów trakcyjnych auta, opony węższe są zdecydowanie gorsze od szerszych, wydłuża się droga hamowania na mokrej, zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni poprzez zmniejszenie powierzchni styku z drogą, Podobnie z utrzymaniem właściwej przyczepności na zakrętach, węższe opony nie zapewniają należytego bezpieczeństwa. Auta dysponujące większą mocą na wąskiej gumie mogą tracić trakcję, przyczepność już przy każdym gwałtowniejszym naciśnięciu a nawet puszczeniu pedału przyspieszenia. W przypadku samochodów z systemami EPS, ASR itp. opony na wszystkich kołach powinny być tego samego typu.
* - dozwolone stosowanie łańcuchów śniegowych, opony zalecane do Polo 9N
Optymalny model w terenie górzystym, duże opady śniegu. (Polo 9N)
Auto średniej mocy:
165/70 R14* opcjonalnie 175/65 R14* felga 5 - 5,5Jx14 ET35, CH57 (rozstaw śrub 5x100)
Auto większej mocy:
175/65 R14* opcjonalnie 185/60 R14* felga 5,5 - 6Jx14 5ET35-43, CH57
Model opony na płaskich obszarach, o małych i rzadkich opadach śniegu
do użytkowania, zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradzie. (Polo 9N)
Auto średniej mocy:
175/65 R14* opcjonalnie 185/60 R14* felga 5,5 - 6Jx14 ET35-43, CH57
Auto dysponujące większą mocą:
185/60 R14* opcjonalnie 185/55 R 15* felga 5,5 - 6Jx15 ET35-43, CH57
195/55 R15 felga 6-6,5xJ15 ET43 CH57 - Brak możliwości stosowania łańcuchów śniegowych.
Opcjonalne popularne zamiennik opon pasujące do Polo 9N - Brak możliwości stosowania łańcuchów śniegowych)
175/70 R 14, 185/65 R 14 felga 5,5 - 6Jx14 ET35~43, CH57
175/65 R 15, 185/60 R 15 felga 5,5 - 6Jx15 ET35~43, CH57
