Prawie ALL - p.mgielne by Rumcajsas
: 17 maja 2016, 12:18
Nazwa czynności: montaż p.mgielnych
Model samochodu: modele mające skrzynkę bezpieczników o symbolu 357937039 (montowana w TYCH autkach)
Potrzebne materiały:
- przekaźnik 53
- przewody min. 2,5mm2
- gniazdo bezpiecznika montowane na przewód
- konektorki
Sorki że bez zdjęć - całość była robiona od doskoku, a mając upaćkane łapki ciężko było co chwila je wycierać by dodatkowo nie upaćkać aparatu.
Zaczęło się od próby zrozumienia połączeń wewnątrz wspomnianej wcześniej skrzynki - mam Polo Kombi, jednak grzebiąc w kabelkologii zauważyłem że część wtyczek mam wolną, a przeglądając neta natknąłem się na całkiem inne funkcje tej samej skrzynki. Dalsze przeglądanie neta doprowadziło mnie do TEGO posta - i on w zasadzie wyjaśnił mi wszystko: jedna skrzynka mająca określone połączenia wewnętrzne, ale w zależności co wchodzi do którejś złączki z tyłu - na wyjściu może mieć całkiem inne funkcje. Chwila analizy i porównania z moją, i poniżej malunek co jak trzeba popodłączać by ładnie i czysto zamontować dodatkowe światełka:

Dla ułatwienia - poniżej malunek gniazd z tyłu skrzynki. U mnie gniazdo B (obsługujące przekaźnik 7) było wolne, więc właśnie je postanowiłem zaadoptować do swojej przeróbki.

Całość starałem się opisać jak najbardziej łopatologicznie, więc teraz tylko dwa słowa:
- czerwone linie to istniejące połączenia (zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne samej skrzynki)
- zielone to dodane przeze mnie przewody (UWAGA - z racji dość dużych natężeń biegającego po nich prądu przekrój min 2,5mm2)
- masa (dochodząca do wtyczki B4) może być wzięta skądkolwiek - w samej skrzynce jest kilkanaście pinów (w tym część wolna), ja jednak wziąłem ją z zewnątrz. Przewód nie musi być tak gruby jak wspomniałem wcześniej - ten jeden jedyny służy tylko do uruchamiania cewki przekaźnika.
Jak widać z malunków - jest jednak kilka myków..
Po pierwsze - sam przełącznik świateł MUSI umieć włączać przednie i tylne. Jeśli jednak obsługuje tylko tylne wystarczy podpiąć się do przewodu wtyczki K10 i puścić go do wtyczki B1 - przednie światełka p.mgielne będą się uruchamiać razem z tylnymi (przepisy na to zezwalają), ale prąd który je obsługuje będzie puszczany przez przekaźnik.
Po drugie - dostarczenie przekaźnikowi napięcia od razu z akumulatora można wziąść z jednego z 4 pinów złącza Y. Teraz nie pamiętam pod który się podłączyłem, jednak to bez znaczenia - wszystkie 4 piny są zmostkowane wewnątrz skrzynki.
Same przewody wychodzące z B5 puściłem przepustem od linki otwierającej klapę. Na teraz jeszcze nie mam docelowych światełek, jednak próbne odpalenia wykazały że całość działa jak powinna.
Mam malunek w pdfie, ale jeszcze nie naumiałem się wrzucać załączników
..
Model samochodu: modele mające skrzynkę bezpieczników o symbolu 357937039 (montowana w TYCH autkach)
Potrzebne materiały:
- przekaźnik 53
- przewody min. 2,5mm2
- gniazdo bezpiecznika montowane na przewód
- konektorki
Sorki że bez zdjęć - całość była robiona od doskoku, a mając upaćkane łapki ciężko było co chwila je wycierać by dodatkowo nie upaćkać aparatu.
Zaczęło się od próby zrozumienia połączeń wewnątrz wspomnianej wcześniej skrzynki - mam Polo Kombi, jednak grzebiąc w kabelkologii zauważyłem że część wtyczek mam wolną, a przeglądając neta natknąłem się na całkiem inne funkcje tej samej skrzynki. Dalsze przeglądanie neta doprowadziło mnie do TEGO posta - i on w zasadzie wyjaśnił mi wszystko: jedna skrzynka mająca określone połączenia wewnętrzne, ale w zależności co wchodzi do którejś złączki z tyłu - na wyjściu może mieć całkiem inne funkcje. Chwila analizy i porównania z moją, i poniżej malunek co jak trzeba popodłączać by ładnie i czysto zamontować dodatkowe światełka:

Dla ułatwienia - poniżej malunek gniazd z tyłu skrzynki. U mnie gniazdo B (obsługujące przekaźnik 7) było wolne, więc właśnie je postanowiłem zaadoptować do swojej przeróbki.

Całość starałem się opisać jak najbardziej łopatologicznie, więc teraz tylko dwa słowa:
- czerwone linie to istniejące połączenia (zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne samej skrzynki)
- zielone to dodane przeze mnie przewody (UWAGA - z racji dość dużych natężeń biegającego po nich prądu przekrój min 2,5mm2)
- masa (dochodząca do wtyczki B4) może być wzięta skądkolwiek - w samej skrzynce jest kilkanaście pinów (w tym część wolna), ja jednak wziąłem ją z zewnątrz. Przewód nie musi być tak gruby jak wspomniałem wcześniej - ten jeden jedyny służy tylko do uruchamiania cewki przekaźnika.
Jak widać z malunków - jest jednak kilka myków..
Po pierwsze - sam przełącznik świateł MUSI umieć włączać przednie i tylne. Jeśli jednak obsługuje tylko tylne wystarczy podpiąć się do przewodu wtyczki K10 i puścić go do wtyczki B1 - przednie światełka p.mgielne będą się uruchamiać razem z tylnymi (przepisy na to zezwalają), ale prąd który je obsługuje będzie puszczany przez przekaźnik.
Po drugie - dostarczenie przekaźnikowi napięcia od razu z akumulatora można wziąść z jednego z 4 pinów złącza Y. Teraz nie pamiętam pod który się podłączyłem, jednak to bez znaczenia - wszystkie 4 piny są zmostkowane wewnątrz skrzynki.
Same przewody wychodzące z B5 puściłem przepustem od linki otwierającej klapę. Na teraz jeszcze nie mam docelowych światełek, jednak próbne odpalenia wykazały że całość działa jak powinna.
Mam malunek w pdfie, ale jeszcze nie naumiałem się wrzucać załączników