Strona 1 z 1

[Variant 1.9 TDI] Czujnik temperatury - oporność

: 03 sty 2016, 23:43
autor: marogo
Gdy ostatnio temperatura powietrza spadła poniżej zera, w moim Polo pojawił się problem z grzaniem świec żarowych, polegający na tym, że kontrolka świec (spirala) zapala się na niecałe 2 sekundy, ale w tym czasie świece nawet nie dostają napięcia zasilania. Efekt: auto zapala dopiero po długim kręceniu i mocno trzęsie silnik (jak to przy braku grzania świec).

Okazało się, że przekaźnik świec jest dobry, bezpieczniki też, więc wyciągnąłem 4-pinową wtyczkę od czujnika temperatury, żeby zasymulować zimny silnik. Spowodowało to, że przy zimnym silniku, po przekręceniu kluczyka przy temperaturze otoczenia -10°C, kontrolka i świece grzały się jakieś 25..30 s, silnik zapalił natychmiast, więc zakładam, że sterownik świec jakoś tam działa. Zmierzyłem rezystancje dwóch termistorów w czujniku temperatury, oto wartości:

1. Przy zimnym silniku (około -10°C na dworze):
- termistor od zegara w panelu wskaźników (piny 2-4): 5700 Ohm
- termistor od sterownika świec żarowych (piny 1-3): 400 Ohm

2. Przy lekko zagrzanym silniku (wyczuwalne ręką ciepło korpusu silnika w obrębie czujnika):
- termistor od zegara w panelu wskaźników (piny 2-4): 800 Ohm
- termistor od sterownika świec żarowych (piny 1-3): 300 Ohm

Znalazłem na tym forum link do tabeli rozpiską rezystancji termistora w czujniku w zależności od temperatury:
http://obrazki.elektroda.net/96_1200768905.jpg

ale porównując z moimi pomiarami, wygląda na to, że wartości rezystancji są zgodne z tymi dla termistora od zegara (piny 2-4), co potwierdzają prawidłowe wskazania temperatury na zegarze (przy zagrzanym po dłuższej jeździe silniku, zegar pokazuje około 90°C)

Czy rezystancje drugiego termistora, tego od sterownika świec, są prawidłowe? Gdzie w necie znajdę tabelę dotyczącą tego termistora?
Jeśli są prawidłowe, to co może być przyczyną nieprawidłowego działania układu zasilania świec żarowych?

Czujnik temperatury ma żółty pierścień, wygląda (przynajmniej z zewnątrz) tak:

http://www.motoequip.pl/allegro_pict/cz ... 0134_2.jpg

a od strony czujnika to nie wiem, nie wyciągałem go.

Re: [Variant 1.9 TDI] Czujnik temperatury - oporność

: 09 sty 2016, 13:26
autor: marogo
Problem rozwiązany. Zdobyłem na szrocie za 20 zł oryginalny czujnik temperatury w dobrym stanie, ale z niebieskim pierścieniem, lecz wg informacji znalezionych w necie, jest to następca czujnika z żółtym pierścieniem, więc się nadaje do mojego auta. Zmierzyłem rezystancje dwóch termistorów zawartych w czujniku, oto (zaokrąglone) wartości:

1. Przy zimnym silniku (około -7°C na dworze):
- termistor od zegara w panelu wskaźników (piny 2-4): 3500 Ohm
- termistor od sterownika świec żarowych (piny 1-3): 7000 Ohm

2. Po ogrzaniu czujnika w ręku (w domu), czyli nieco ponad 30°C:
- termistor od zegara w panelu wskaźników (piny 2-4): 700 Ohm
- termistor od sterownika świec żarowych (piny 1-3): 1500 Ohm

Jak widać rezystancja pomiędzy pinami 1-3 (termistor od sterownika świec) w sprawnym czujniku jest kilkukrotnie większa od tej w wadliwym czujniku. W tym wadliwym zbyt mała rezystancja powodowała, że sterownik dostawał fałszywą informację, że silnik jest nagrzany, więc nie załączał świec żarowych przy uruchomieniu auta.
Powyższe pomiary należy brać z dystansem (nie traktować jako ściśle wzorcowych), bo czujnik mam ze szrotu i jak to ze szrotu, jest w jakimś stopniu zamortyzowany, ale działa poprawnie w moim aucie i widać wyraźnie przyczynę problemu (zbyt mała rezystancja pomiędzy pinami 1-3).
Po wymianie czujnika, przy mrozie -7°C kontrolka (spiralka) załącza się na około 7 s, a na podstawie "od-cyknięcia" przekaźnika można stwierdzić, że świece dostają zasilanie jeszcze przez kilka sekund po zgaśnięciu kontrolki, co spokojnie wystarcza do bezproblemowego uruchomienia silnika bez dłuższego kręcenia rozrusznikiem.

Temat do zamknięcia.