Kierownica Multifunkcyjna w polo 9N
: 16 paź 2015, 14:06
Witajcie,
z racji iż poprzednie posty za dużo nie wniosły, a jestem mocno zfiksowany żeby uruchomić w moim polo kierę z multifunkcją, zakładam nowy topic z nadzieją że wspólnie razem dojdziemy do tego jak to zrobić.
Od ponad roku wertuje temat na różnych forach zagranicznych.
Ale od początku:
Obecnie posiadam polo 9N z 2003
Zainstalowana jest w nim oryginalna kierownica VW multifunkcyjna z rocznika 2009-2011 (która ma osobny moduł sterowania mf w środku) do tego radio Alpine ute-72bt (z możliwością podpięcia pod mf, ma wejście mini jack do którego potrzebny jest jeszcze Adaptery do sterowania z kierownicy, który zmienia sygnał cyfrowy can na opornościowy, jakie ma alpine)
z którego wychodzą (chyba sygnały cyfrowe CAN - 5 pinowa wtyczka) - jeżeli nie proszę mnie poprawić.
http://zapodaj.net/819dfeeff4c9e.jpg.html
Kierownicę VW od 2011 w górę mają również sterownik mf ale już zespolony z przyciskami:
http://zapodaj.net/1470c3edf252c.jpg.html
Sam sterownik Mf wygląda tak:
http://zapodaj.net/b9e4c4b5131ee.jpg.html
Oryginalna taśma z polo 9N ma 6pinów (2airbag + 2klakson + 2wolne)- z wyżej wymienionego sterownika z tego co się dowiedziałem muszą wychodzić 3 kabelki (can H, can L, masa) - powiedzmy że póki co odpinamy klakson i mamy wolne 4 przewody w taśmie.
Kolejna rzecz jakie z nich trzeba wprowadzić do taśmy? (póki co tego nie wiem, wiem tylko że kostka od airbag ta żółta ma niby 12 pinów ale wykorztystuje jedynie 6pinów ponieważ klakson idzie po CAN czyli cyfrowo, zatem nie sądze że trzeba będzie wymienić taśmę).
http://zapodaj.net/b8e3920122948.jpg.html
Jedno co udało mi się zrobić to podłączenie podświetlania przycisków (+12V wziąłem z przełącznika świateł i masę z kolumny kier) -
wszystko ładnie świeci po przekręceniu przełącznika na światła dzienne - ale nic poza tym.
Teraz kolejna rzecz, mając w kierownicy moduł który (chyba) wysyła sygnały cyfrowo can - potrzebujemy dodatkowego Adaptera do sterowania z kierownicy, który zmienia sygnał cyfrowy can na opornościowy, jakie ma alpine.
Są tutaj różne modele różynych producentów, UWAGA: mam dwa rodzanie:
1. CAN - opornościowo
2. opornościowo - opornościowo (chyba, ponieważ stare modele VW tak działały)
Wygląda to mniej więcej tak:
http://zapodaj.net/a2379e09c4f34.jpg.html
wiążka moduł, airbag,klakson - złączka airbag wygląda tak:
http://zapodaj.net/ecea89095031a.jpg.html
i póki co tyle tylko wiem, dalej nie mam zielonego pojęcia (póki co) jak to dalej połączyć, pytania jakie mam do Was (speców) to:
1. czy faktycznie dobrze to rozumuje że tak to można spiąć
2. jaki Adapter do sterowania z kierownic wybrać? (są takie od 160-300zł) i jakie przewody trzeba do niego podłączyć
(can h, can L, masę i +12V z radia?)
3. W module kierownicy - które z tych 5 pinów są odpowiednie żeby wyprowadzić z nich can H, can L i masę) i jak podłączyć je z takim adapterem (który w zasadzie przygotowany jest pod konkretny model samochodu z gotową kostką ISO)?
Mam jeszcze taki prosty schemat jak połączony jest moduł w kierownicy z kostką airbag:
http://zapodaj.net/de6964ba58bbe.png.html
Reasumując spięcie tego całego widzę tak (poprawcie mnię jeżeli się mylę):
Kierownica mf z przyciskami -> moduł w kierownicy (wysyłający sygnały can) -> taśma -> wyjście z taśmy (3 kable w kolumnie kier) - adapter sterowania kier (can-opornosciowo) -> radio apline
Ps. może jest tu jakiś szanowny kolega rónież z Krakowa taki mózg od elektroniki samochodowej z którym wspólnie możemy to ogarnąć???
z góry dzięki
z racji iż poprzednie posty za dużo nie wniosły, a jestem mocno zfiksowany żeby uruchomić w moim polo kierę z multifunkcją, zakładam nowy topic z nadzieją że wspólnie razem dojdziemy do tego jak to zrobić.
Od ponad roku wertuje temat na różnych forach zagranicznych.
Ale od początku:
Obecnie posiadam polo 9N z 2003
Zainstalowana jest w nim oryginalna kierownica VW multifunkcyjna z rocznika 2009-2011 (która ma osobny moduł sterowania mf w środku) do tego radio Alpine ute-72bt (z możliwością podpięcia pod mf, ma wejście mini jack do którego potrzebny jest jeszcze Adaptery do sterowania z kierownicy, który zmienia sygnał cyfrowy can na opornościowy, jakie ma alpine)
z którego wychodzą (chyba sygnały cyfrowe CAN - 5 pinowa wtyczka) - jeżeli nie proszę mnie poprawić.
http://zapodaj.net/819dfeeff4c9e.jpg.html
Kierownicę VW od 2011 w górę mają również sterownik mf ale już zespolony z przyciskami:
http://zapodaj.net/1470c3edf252c.jpg.html
Sam sterownik Mf wygląda tak:
http://zapodaj.net/b9e4c4b5131ee.jpg.html
Oryginalna taśma z polo 9N ma 6pinów (2airbag + 2klakson + 2wolne)- z wyżej wymienionego sterownika z tego co się dowiedziałem muszą wychodzić 3 kabelki (can H, can L, masa) - powiedzmy że póki co odpinamy klakson i mamy wolne 4 przewody w taśmie.
Kolejna rzecz jakie z nich trzeba wprowadzić do taśmy? (póki co tego nie wiem, wiem tylko że kostka od airbag ta żółta ma niby 12 pinów ale wykorztystuje jedynie 6pinów ponieważ klakson idzie po CAN czyli cyfrowo, zatem nie sądze że trzeba będzie wymienić taśmę).
http://zapodaj.net/b8e3920122948.jpg.html
Jedno co udało mi się zrobić to podłączenie podświetlania przycisków (+12V wziąłem z przełącznika świateł i masę z kolumny kier) -
wszystko ładnie świeci po przekręceniu przełącznika na światła dzienne - ale nic poza tym.
Teraz kolejna rzecz, mając w kierownicy moduł który (chyba) wysyła sygnały cyfrowo can - potrzebujemy dodatkowego Adaptera do sterowania z kierownicy, który zmienia sygnał cyfrowy can na opornościowy, jakie ma alpine.
Są tutaj różne modele różynych producentów, UWAGA: mam dwa rodzanie:
1. CAN - opornościowo
2. opornościowo - opornościowo (chyba, ponieważ stare modele VW tak działały)
Wygląda to mniej więcej tak:
http://zapodaj.net/a2379e09c4f34.jpg.html
wiążka moduł, airbag,klakson - złączka airbag wygląda tak:
http://zapodaj.net/ecea89095031a.jpg.html
i póki co tyle tylko wiem, dalej nie mam zielonego pojęcia (póki co) jak to dalej połączyć, pytania jakie mam do Was (speców) to:
1. czy faktycznie dobrze to rozumuje że tak to można spiąć
2. jaki Adapter do sterowania z kierownic wybrać? (są takie od 160-300zł) i jakie przewody trzeba do niego podłączyć
(can h, can L, masę i +12V z radia?)
3. W module kierownicy - które z tych 5 pinów są odpowiednie żeby wyprowadzić z nich can H, can L i masę) i jak podłączyć je z takim adapterem (który w zasadzie przygotowany jest pod konkretny model samochodu z gotową kostką ISO)?
Mam jeszcze taki prosty schemat jak połączony jest moduł w kierownicy z kostką airbag:
http://zapodaj.net/de6964ba58bbe.png.html
Reasumując spięcie tego całego widzę tak (poprawcie mnię jeżeli się mylę):
Kierownica mf z przyciskami -> moduł w kierownicy (wysyłający sygnały can) -> taśma -> wyjście z taśmy (3 kable w kolumnie kier) - adapter sterowania kier (can-opornosciowo) -> radio apline
Ps. może jest tu jakiś szanowny kolega rónież z Krakowa taki mózg od elektroniki samochodowej z którym wspólnie możemy to ogarnąć???

z góry dzięki