Witam. Objaw wskazuje na niedomagania napinacza łańcucha rozrządu. Musisz sprawdzić dokładnie, jaki masz model silnika, ponieważ konstrukcje się zmieniały. Namierz symbol silnika – BME, BZG, CGPA, lub inny. Poniżej na przykładzie Skody „Hydraulicky napinak retezu” tak to najprawdopodobniej wygląda w Twoim silniku.
http://www.topspeed.com/cars/skoda/2009 ... 83463.html
A tu jest pod nr 10.
http://www.partsbase.org/skoda/roomster ... ming-case/
Cena tego elementu wygląda tak
http://www.skodaczesci.pl/oferta/czesc.php?id=1509
Ze schematów powyżej wynika, że napinacz jest schowany pod obudową i aby go wymienić trzeba zdemontować całą obudowę a więc odsłonić cały rozrząd. W tym momencie chyba rozsądniejszym rozwiązaniem jest wymiana całego zestawu rozrządu…dla św. spokoju. Tym bardziej, że nie jesteś pierwszym właścicielem samochodu. Objawy jakie opisujesz wskazują na uszkodzenie napinacza. Gdyby to łańcuch był rozciągnięty, silnik chodził by jak diesel cały czas. Napinacz jest hydrauliczny. W momencie uruchamiania silnika, ciśnienie wpycha olej w napinacz i on dociska prowadnicę. Ale przez tych kilka sekund ciśnienie oleju jest słabe i za napięcie napinacza odpowiada sprężyna (w tym typie chyba jest sprężyna), która jest zawodna. Nie dociska prowadnicy i łańcuch ma luz, co powoduje terkotanie. Olej, jego jakość, gęstość i poziom ma wpływ na żywotność napinacza. Jeśli jakiś mechanik potwierdzi że to napinacz to trzeba go wymienić bo z czasem będzie gorzej aż w końcu łańcuch przeskoczy a wtedy…demolka silnika.