[9N] Klima po nabiciu, nie dziala. Sprezarka dostaje prad.

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

h
halabalala71
Początkujący
Początkujący
Posty: 100
Rejestracja: 01 wrz 2014, 21:42

[9N] Klima po nabiciu, nie dziala. Sprezarka dostaje prad.

Post autor: halabalala71 »

Witam panowie mam taki problem. Zaladowalem dzisiaj kli me do pelna i probuje uruchomic klime pierwszy raz od kiedy mam auto (ponad rok) uklad chyba w miare szczelny bo trzyma cisnienie ponad 8bar. Kiedy wlaczam klime. Odpala sie glowny wiatrak, ten od klimy nie odpala, sprezarka rowniez nie odpala. Sprawdzalismy z mechem i napiecie do sprezarki dochodzi, ok 13V. Tam jest zawor elektromagnetyczny sterujacy kompresorem, do niego dochodzi prad, mech mowi ze to bedzie ten zawor. Taki zawor 200zl. Nie chce kupic na darmo, moze macie jakis pomysl czy to to napewno? Czy wentylator klimy nie powinien rowniez od razu hulac nawet jak nie dziala elektrozawor?
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Wentylator załącza ciśnienie na skraplaczu (chłodnicy) jak ciśnienie wzrasta ponad ustalony zakres (jest ściśle powiązane z temperaturą ) dopiero wtedy załącza wiatrak.
Lenistwo drogą do postępu
Awatar użytkownika
danielzy
Początkujący
Początkujący
Posty: 193
Rejestracja: 16 mar 2014, 15:03

Post autor: danielzy »

Ja również jak twój mechanik obstawiam na padnięty elektrozawór sprężarki,potrafią się zawieszać lub uszkodzić i nie otwierają układu dlatego klima nie chodzi,to znany problem w klimatyzacjach z takim typem sprężarki. Wymień zawór powinno być dobrze.

P.s jeśli to nie pomoże to znaczy że uszkodzona sprężarka.
Pozdrawiam.
h
halabalala71
Początkujący
Początkujący
Posty: 100
Rejestracja: 01 wrz 2014, 21:42

Post autor: halabalala71 »

Tak tez zrobie. Znalazlem w necie nowe po ok. 180zl tylko trzeba wyciagnac stay na wzor bo jest w cholere roznych rodzaji. A czy warto tez od razu wymienic osuszacz bo czytalem ze wlasnie on jest czesto powodem psujacych sie elektrozaworow. Mysle ze dawno nie byl wymieniany, i gdzie on sie znajduje mniej wiecej?
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Osuszacz masz przy skraplaczu (chłodnicy). Taki srebrny walec.
Lenistwo drogą do postępu
h
halabalala71
Początkujący
Początkujący
Posty: 100
Rejestracja: 01 wrz 2014, 21:42

Post autor: halabalala71 »

Ok a czy powinienem go wymienić? Nigdy nie bawiłem się z klimą i nie ogarniam.
h
halabalala71
Początkujący
Początkujący
Posty: 100
Rejestracja: 01 wrz 2014, 21:42

Post autor: halabalala71 »

Miał być wymieniony dziś zawór ale z racji tego że za cholerę nie dało się go wyjąć, pojechałem po całą sprężarkę używkę i mech wymienił.
Dalej nic, ciśnienie ładnie trzyma, jeden wiatrak się włącza, drugi nie drgnie. Sprawdziłem prąd kiedy zawór jest podpięty i dostaję on 10,5V po wyłączeniu klimy jest 0, czy to nie za mało?

Przeczytałem dziś że odpowiedzialny może być głupi czujnik temp. zewnętrznej. A wiem że mam uwalony bo w Vag w Instruments wyskakuje błąd że jest zwarcie tego czujnika. Szukam go i szukam i nie mogłem znaleźć. Patrzę a mam ucięty kabel i tego czujnika po prostu nie ma. Jutro kupię i zamontuję.

Czy to ten czujnik może być naprawdę przyczyną? Zwarłem kable od wiązki i teraz w Vagu pokazuje on 77 stopni ale sprężarka dalej nie rusza.

Mam Climatic zwykły manualny.

Inne wartości z Vag z ze sterownika (08) Auto HVAC kiedy klima jest "włączona":

Compressor Load: 88%
Fan Stage 1: ON
Refrigerant Pressure : różnie od 7-10 atmosfer albo bar nie pamiętam

W sterowniku auto hvac mam 3 błędy

pierwszy jest od co jakiś czas wieszającego się silniczka od obiegu wewn./zewn. powietrza- nie ma znaczenia

drugi jest od popsutego silniczka od regulacji temperatury nawiewu- chyba nie ma znaczenia, jest on odłączony ale klapa jest ustawiona na maksymalnie zimne powietrze

trzeci co jakiś czas wyskakuje i informuje on że w control module instruments jest błąd i sprawdź błędy- i tu domyślam się że może być to związane właśnie z tym czujnikiem temp. zewnetrznej.

Czy dobrze kombinuje?

ps. jak sprawdzić sterownik wentylatorów? Wentylator chłodnicy odpala normalnie ale niewiem czy odpala wentylator klimatyzacji. Niewiem które piny mam zewrzeć razem.
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

No a ponoć nie miało być błędów w klimie. Niestety ten czujnik odpowiada za włączenie klimy. Nie pozwala jej włączyć przy temp poniżej 5 C.
Lenistwo drogą do postępu
h
halabalala71
Początkujący
Początkujący
Posty: 100
Rejestracja: 01 wrz 2014, 21:42

Post autor: halabalala71 »

Czujnik wymieniony pokazuje dobrze. Nic to nie dalo, sprezarka dostaje 10,5V. Sprawdzilem jeszcze wentylator klimy na krotko-nie hula. Jutro wymienie ale mech mowi ze to nie to jest powodem, ale i tak musze wymienic. Czy ktos ma jakis pomysl? Wychodzi na to ze dostalem sprezarke z rowniez uwalonym zaworem.. Chyba ze 10,5V to za malo dla niego by ruszyl??

Kolego Wolga85, pominąlem te bledy bo za bardzo nie maja one znaczenia(silniczki od temp i obiegu)

Jakie odczyty powinienem miec podczas odpalania klimy w (08) auto hvac. Cisnienie maleje,wzrasta? Aktualnie jest od 7 do 10. Roznie, zalezy kiedy podlaczam vaga
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Ciśnienia na zimnej stronie ma spaść poniżej 2,5 bara na ciepłej powinno wzrosnąć i przy przekroczeniu pewnej wartości powinien odpalić wentylator. Na chodnicy klimy nie ma czujnika temperatury to ciśnienie załącza wentylator bo jest ściśle powiązanie z temperaturą (im wyższe tym wyższa temperatura). Dlatego tak ważne jest aby na stronie zimnej spadło poniżej 2,5 bara co odpowiada temperaturze 5 C.

A jaki masz odczyt z czujnika temperatury na parowniku bo to on załącza sprężarkę by utrzymać temperaturę parownika na poziomie
4 C (jak spadnie poniżej wyłącza kompresor ). Bo możliwe że klapka od temperatury podaje ciepłe powietrze.
Lenistwo drogą do postępu
k
kwanga
Newbie
Newbie
Posty: 20
Rejestracja: 14 cze 2015, 17:22

Post autor: kwanga »

Witam wszystkich, chciał bym się podpiąć pod temat choć mój problem jest inny. Auto mam niecały miesiąc i nie wiem czy to normane czy coś jest źle:
1 nie działa wentylator chłodnicy na wolnych obrotach , impuls prądu dostaje , działa dopiero przy 90 c już na wyokich obrotach
2 po wyłaczeniu klimy żaden wentylator się nie włącza, nawet po przekroczeniu 90 c
Pytanie :?: Czy to tak ma być :?:
sprawdzałem na krótko i wolene nie działają a tylko wysokie obroty, a idą trzy kable do wentylatora :-(
Na dziś, to połączyłem oba wyjścia w jedno, nie zleżnie od impulsu będzie włączać się na wysokie obroty.
Powiedzcie jak to powinno działać, i czy jak by coś było nie tak to czy klimatronik dał by znać, bo dziś w upale wracałem i nagle usłyszałem straszny świst, ale obok też jechał tir i to może on tak robił a może coś u mnie było nie tak :shock:
h
halabalala71
Początkujący
Początkujący
Posty: 100
Rejestracja: 01 wrz 2014, 21:42

Post autor: halabalala71 »

Dzisiaj wracając z pracy o 22 włączyłem tak dla próby klimę, nie liczyłem na wiele a tu:

Auto zmuliło mega, dużo bardziej niż kiedy ostatnio "odpalałem" klimę. Na zewnątrz 22 stopnie ale coś za mocno chłodem wiało. Posiedziałem później trochę w aucie i dawało chłód cały czas. Odpaliłem Vag-a i w autohvac od razu zauważyłem różnicę w blokach pomiarowych. Po włączeniu klimy: compressor load już nie podskoczył od razu do 89% tylko powoli od 40% ładował się aż do jakiś 95%. Ciśnienie również zaczęło rosnąć do prawie 15 barów. Temperatury w niektórych grupach wynosiły np. 7 albo 9 stopni kiedy wcześniej wszędzie wynosiły ponad 20 stopni. Przewody klimy bardzo zimne. Wygląda na to że klima się uruchomiła. Zobaczymy w dzień. Wymienię również zepsuty wentylator i powinno być dobrze.

p.s.

Zauważyłem że inny problem z jakim się borykam już jakiś czas, mianowicie mulenie się silnika co jakiś czas i brak mocy są bardzo podobne do mulenia się silnika i braków mocy podczas obciążania auta odpaloną klimą. Może mi ktoś wytłumaczyć co takiego dzieje się konkretnie podczas odpalania klimy że zazwyczaj silniki się przymulają? Pytam bo może właśnie coś obciąża co jakiś czas mój silnik i dlatego mam problem z brakami mocy. Moje domysły mówią mi że może pompa wspomagania.
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

No niestety klima musi swoją moc łyknąć i czuć że z klimą jest słabsze. Klima a konkretnie kompresor by sprężyć czynnik musi dostać energii i niestety tą energię czerpie z silnika.
Lenistwo drogą do postępu
k
kwanga
Newbie
Newbie
Posty: 20
Rejestracja: 14 cze 2015, 17:22

Post autor: kwanga »

To skoro nikt nie wie jak mi pomóc, to może, ktoś wie jak powinien działąć przekaźnik :?:
Wygląda to tak
na stykach poziomo jest po 12V
pionowo na dół nic
połączyłem styk na krótko lewy góra z dołem słychać klikanie przekaźika i nie włacz się wentylator
połączyłem na krótko prawy góra i dół klika przekaźnik i włącza ię wentylator
Po założeniu wtyczki na czujniku przy chłodnicy wentlator włącza się dopiero po 90 c ale tylko jak jest włącona klimatyzacja i to tylko wtedy jak klima już zaczyna szumieć
Czy ten przekaźnik co tylko klika może mieć jakiś bezpiecznik?
Dlaczego tylko na jednym wentylator się włącza ?
Od czego jest ten drugi styk co tylko klika?
halabalala71 wentylator nie może się włączyć, bo nie ma po co, skoro nie działa klima to po co miałby się włączać :?:
przy tym elektrosprzęgle możesz mieć pęknięy przewód i nie ma sygnału albo uszkodzone elektro, wtedy nie zadziała, to wiem bo kolega miał tak w oplu, pęknięty przewód przy samym sprzęgle i nie było przejścia, po wminie klima zastartowała
A
Anonymous

Post autor: Anonymous »

ten twój opis nic mi nie mówi.... na każdym przekaźniku masz schemat jego połączeń który mówi gdzie jest cewka, a gdzie styk przełączający

przekaźnik to po prostu przełącznik
najprostsze maja 4 styki
służy do załączania urządzeń pobierających duże prądy przy pomocy małego prądu
duży prąd wymaga grubych kabli i wytrzymałego przełącznika którego styki i tak z czasem się wypalą, mały natomiast może działać w teorii wiecznie (do czasu uszkodzenia mechanicznego)
wewnątrz przekaźnika masz ruchomy styk na duży prąd i cewkę
czyli... podajesz na dwa styki prąd, a ten płynąc przez cewkę (wymaga małego prądu) powoduje powstanie pola magnetycznego i zwarcie ruchomego styku wysoko prądowego

i jeszcze na przykład https://pl.wikipedia.org/wiki/Przeka%C5%BAnik
ODPOWIEDZ

Wróć do „układ chłodzenia + klimatyzacja/ogrzewanie”