[All] Wykorzystanie wskaźnika Pb jako wskaźnik LPG
: 18 cze 2015, 6:34
Wykorzystanie wskaźnika paliwa Pb jako wskaźnik poziomu gazu LPG
Model samochodu: wszystkie
Potrzebne materiały:
-żyletka / nóż do tapet
-opalarka / suszarka
-miernik z ohmomierzem
-potencjometry 0-100,0-300, 0-600 Ohm
Czas wykonania: około dzień
Przewidywany koszt: 30zł
Przedstawiam państwu manual wykonania przeróbki wskazań poziomu LPG na liczniku poziomu Pb w instalacji gazowej BRC Sequent 24 na przykładzie Fiata Punto 2
Manual oparty na podstawie z forum FFP http://fiatpunto.com.pl/topic28867.html
Dzięki koledze Masterracuch i RafaelSaures z forum http://www.fiatpunto.com.pl za pomocą i rady w wykonaniu tego projektu.
Na razie jest w wersji prowizorycznej ale działa.
Sposób wykonania część I:
Dobór rezystancji:
1. na stacji tankowania do pustej butli (pojazd już nie chce jechać na lpg ) tankujemy 1/2 pojemności butli tzn 1/2 ilości która zawsze wchodzi a nie podanej przez prod .
2. wykonujemy pomiar rezystancji czujnika lpg.
3. odłączamy czujnik pb od zegara i zastępujemy go potencjometrem (wartość wskazana rezystancji zależny od zakresu działania czujnika pb ).
po kolei ustawiamy takie wartości potencjometrem aby wskazówka znajdowała się po kolei na kolejnych znacznikach naniesionych na skale . (pomiar dobrze jest powtórzyć dla każdego znacznika min 2x aby upewnić się ze wartość została dobrze ustalona) .
szczególną uwagę proponuje poświęcić ustaleniu wartości jak powoduje zapalenie rezerwy na zegarze (dla poj z aut. rez ) .
4. teraz możemy przystąpić do rozebrania czujnika lpg .
5. po wyjęciu płytki ustalamy miejsca rezystorów 1/2 poj i początek rezerwy. chodzi o ustalenie na którym polu kontaktowym znajduje się suwak przy tych wskazaniach
6. dalsze postępowanie będzie już uzależnione od rozdzielczości wskaźnika .
należny rozrysować ilość pól kontaktowych i w miejscach pól odpowiadających znacznikom na skali wpisujemy wartości zmierzone za pomocą potencjometru .
pozostałe pola kontaktowe i wartości rezystancji możemy już wyznaczyć matematycznie w zależności ile pól kontaktowych mamy do dyspozycji pomiędzy sąsiednimi znacznikami dzieląc różnicę miedzy opornościami sąsiednich znaczniku przez ilość pol . (rezystorow )
w ten sposób uzyskamy pełne pokrycie działania dokładnie tak jak w przypadku czujnika pb . dodatkowa korzyść dla posiadających okład aut rez - jeśli rezerwa pb jest na określonym poziomie np 7-8 l to w przypadku pojemności butli lpg było by to zbyt dużo np dla butli do której wchodzi 33-34 l było by to ok 1/4 poj . można wówczas wartość rezystora odpowiadającego zapaleniu rez przesunąć np o 1-lub 2 pola w zależności od ilości pól kontaktowych przewidzianych w naszym wskaźniku dla rezerwy lpg .
cały zestaw drabinki rezystorów musi być dobrany tak jak to jest w przypadku czujnika pb . np u mnie od 40-250 ohm
kalibracja w litrach jest niezbyt celowa bo butle maja rożną pojemność i tu należy podchodzić indywidualnie . skalibrowałem w ten sposób wskaźnik wpg4 który w oryginale pracuje w zakresie 0 ohm - pełen zbiornik 50 Kohm pusty . to dane producenta . w rzeczywistości przy 11 polach kontaktowych zakres jego działania zawiera się w przedziale 100 ohm do 47,1 kohm . po przeróbce działa od 40 -250 ohm co całkowicie pokrywa zakres działania wskaźnika na desce .
przesuniecie rezerwy o jedno pole w dol spowodowało ze po zapaleniu rezerwy zrobiłem 35 km (dalej nie ryzykowałem ) na stacji do butli do której zawsze wchodziło 33 l weszło 31,9 l
Sposób wykonania część II:
Zastosowanie i wykonanie
1. Należy wykręcić analogowy wskaźnik LPG z wielozaworu i odłączyć kabelki (przypadku braku złączki trzeba uciąć kabelki).
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... f48968.jpg
2. Trzeba się dostać do płytki w rezystorami w środku licznika więc opalarką lub suszarką grzejemy po czym za pomocą żyletki ruchem półkolistym przecinamy obudowę. Ważnie jest, żeby równo i dokładnie to zrobić, aby ponownie go później złożyć.
3. Podmieniamy rezystory aby uzyskać inny zakres. Nie wiem jak jest z tym zakres jest w Polo jeszcze tego nie badałem.
Przed
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... 094989.jpg
Po
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... 9f6005.jpg
4. Przy pompie paliwa montujemy przekaźnik 12V z dwoma parami styków przełączanych i łączymy wszystko według schematu. Myślę, że jeśli rozumiesz o co chodzi to sobie poradzisz.
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... 9e3273.jpg
pozwolę sobie przedstawić dość prosta metodę na dobór wartości rezystorów do wskaźnika .
mam nadzieje ze opis jest jasny i zrozumiały i komuś się przydało doboru rezystancji ..
dodatkowe info - pisać na marian.paszek@interia.pl.
Napisałem to wszystko tak ogólnie, ponieważ myślę, że jak ktoś nie orientuje się w tym co tu napisałem to niech lepiej się nie zabiera za to, a jak ktoś wie to poradzi sobie.
Zauważ proszę zmiany przepływu prądu po przeróbce.
Oryginanie:
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... ed2987.jpg
Po przeróbce:
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... c03630.jpg
Czyli po prostu charakterystyka jest całkowicie zmieniona na charakterystykę paliwa.
Tłumaczę to tak na chłopski rozum
Jeśli jednak ktoś jest ambitny i ma chęci to proszę zadawać pytania tutaj albo na prov a doradzę chętnie.
Pozdrawiam
Model samochodu: wszystkie
Potrzebne materiały:
-żyletka / nóż do tapet
-opalarka / suszarka
-miernik z ohmomierzem
-potencjometry 0-100,0-300, 0-600 Ohm
Czas wykonania: około dzień
Przewidywany koszt: 30zł
Przedstawiam państwu manual wykonania przeróbki wskazań poziomu LPG na liczniku poziomu Pb w instalacji gazowej BRC Sequent 24 na przykładzie Fiata Punto 2
Manual oparty na podstawie z forum FFP http://fiatpunto.com.pl/topic28867.html
Dzięki koledze Masterracuch i RafaelSaures z forum http://www.fiatpunto.com.pl za pomocą i rady w wykonaniu tego projektu.
Na razie jest w wersji prowizorycznej ale działa.
Sposób wykonania część I:
Dobór rezystancji:
1. na stacji tankowania do pustej butli (pojazd już nie chce jechać na lpg ) tankujemy 1/2 pojemności butli tzn 1/2 ilości która zawsze wchodzi a nie podanej przez prod .
2. wykonujemy pomiar rezystancji czujnika lpg.
3. odłączamy czujnik pb od zegara i zastępujemy go potencjometrem (wartość wskazana rezystancji zależny od zakresu działania czujnika pb ).
po kolei ustawiamy takie wartości potencjometrem aby wskazówka znajdowała się po kolei na kolejnych znacznikach naniesionych na skale . (pomiar dobrze jest powtórzyć dla każdego znacznika min 2x aby upewnić się ze wartość została dobrze ustalona) .
szczególną uwagę proponuje poświęcić ustaleniu wartości jak powoduje zapalenie rezerwy na zegarze (dla poj z aut. rez ) .
4. teraz możemy przystąpić do rozebrania czujnika lpg .
5. po wyjęciu płytki ustalamy miejsca rezystorów 1/2 poj i początek rezerwy. chodzi o ustalenie na którym polu kontaktowym znajduje się suwak przy tych wskazaniach
6. dalsze postępowanie będzie już uzależnione od rozdzielczości wskaźnika .
należny rozrysować ilość pól kontaktowych i w miejscach pól odpowiadających znacznikom na skali wpisujemy wartości zmierzone za pomocą potencjometru .
pozostałe pola kontaktowe i wartości rezystancji możemy już wyznaczyć matematycznie w zależności ile pól kontaktowych mamy do dyspozycji pomiędzy sąsiednimi znacznikami dzieląc różnicę miedzy opornościami sąsiednich znaczniku przez ilość pol . (rezystorow )
w ten sposób uzyskamy pełne pokrycie działania dokładnie tak jak w przypadku czujnika pb . dodatkowa korzyść dla posiadających okład aut rez - jeśli rezerwa pb jest na określonym poziomie np 7-8 l to w przypadku pojemności butli lpg było by to zbyt dużo np dla butli do której wchodzi 33-34 l było by to ok 1/4 poj . można wówczas wartość rezystora odpowiadającego zapaleniu rez przesunąć np o 1-lub 2 pola w zależności od ilości pól kontaktowych przewidzianych w naszym wskaźniku dla rezerwy lpg .
cały zestaw drabinki rezystorów musi być dobrany tak jak to jest w przypadku czujnika pb . np u mnie od 40-250 ohm
kalibracja w litrach jest niezbyt celowa bo butle maja rożną pojemność i tu należy podchodzić indywidualnie . skalibrowałem w ten sposób wskaźnik wpg4 który w oryginale pracuje w zakresie 0 ohm - pełen zbiornik 50 Kohm pusty . to dane producenta . w rzeczywistości przy 11 polach kontaktowych zakres jego działania zawiera się w przedziale 100 ohm do 47,1 kohm . po przeróbce działa od 40 -250 ohm co całkowicie pokrywa zakres działania wskaźnika na desce .
przesuniecie rezerwy o jedno pole w dol spowodowało ze po zapaleniu rezerwy zrobiłem 35 km (dalej nie ryzykowałem ) na stacji do butli do której zawsze wchodziło 33 l weszło 31,9 l
Sposób wykonania część II:
Zastosowanie i wykonanie
1. Należy wykręcić analogowy wskaźnik LPG z wielozaworu i odłączyć kabelki (przypadku braku złączki trzeba uciąć kabelki).
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... f48968.jpg
2. Trzeba się dostać do płytki w rezystorami w środku licznika więc opalarką lub suszarką grzejemy po czym za pomocą żyletki ruchem półkolistym przecinamy obudowę. Ważnie jest, żeby równo i dokładnie to zrobić, aby ponownie go później złożyć.
3. Podmieniamy rezystory aby uzyskać inny zakres. Nie wiem jak jest z tym zakres jest w Polo jeszcze tego nie badałem.
Przed
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... 094989.jpg
Po
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... 9f6005.jpg
4. Przy pompie paliwa montujemy przekaźnik 12V z dwoma parami styków przełączanych i łączymy wszystko według schematu. Myślę, że jeśli rozumiesz o co chodzi to sobie poradzisz.
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... 9e3273.jpg
pozwolę sobie przedstawić dość prosta metodę na dobór wartości rezystorów do wskaźnika .
mam nadzieje ze opis jest jasny i zrozumiały i komuś się przydało doboru rezystancji ..
dodatkowe info - pisać na marian.paszek@interia.pl.
Napisałem to wszystko tak ogólnie, ponieważ myślę, że jak ktoś nie orientuje się w tym co tu napisałem to niech lepiej się nie zabiera za to, a jak ktoś wie to poradzi sobie.
Zauważ proszę zmiany przepływu prądu po przeróbce.
Oryginanie:
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... ed2987.jpg
Po przeróbce:
http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_4d ... c03630.jpg
Czyli po prostu charakterystyka jest całkowicie zmieniona na charakterystykę paliwa.
Tłumaczę to tak na chłopski rozum
Jeśli jednak ktoś jest ambitny i ma chęci to proszę zadawać pytania tutaj albo na prov a doradzę chętnie.
Pozdrawiam