(9N 9N3) Zmiana licznika na model z MFA i dodanie tempomatu.
: 31 mar 2013, 16:57
Wymiana licznika na model z MFA lub FiS
Model samochodu: Polo 9N lub 9N3
Rocznik: 2004
Potrzebne materiały:
- Śrubokręty torx 10,15 i 20
- Śrubokręt płaski
- Klucz SPLINE M12 z przedłużką do odkręcenia kierownicy
- Licznik z MFA lub FIS (100 - 200 )PLN
- Manetka - (100 -150) PLN
- Przewody: Gotowy zestaw z allegro za 110 PLN http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=1090275
lub piny z przewodami w podobnej cenie dostępne w ASO (3x do MFA bez wtyczki i 6x do tempomatu z wtyczką)
- VCDS gdy mamy piny liczników jeśli nie dodatkowo VAG K CAN Commander
Czas wykonania: ok. 2-4 godzin
Przewidywany koszt:
Mnie udało się zmieścić w 350 PLN
Etap pierwszy znalezienie licznika i manetki.
Z manetką nie ma problemów ( musi mieć tylko odpowiednie przyciski , można nawet z dwóch manetek ,jedna z MFA druga z tempomatem złożyć jedną z obiema funkcjami).
Licznik to inna sprawa generalnie licznik do 9n/9n3 ma oznaczenie 6q0 920 i trzy cyfry i litera.
Końcówka 82x x (pierwszy x cyfra drugi x litera) liczniki z MFA
84x x licznik z FIS lub 1/2 FIS
Warto przy kupnie zapytać o PIN licznika nowego ,ale tylko w przypadku gdy mamy pin do naszego auta. A i obrotomierz musi się zgadzać z naszym choć ponoć kodowaniem i zmianą tarcz można przerobić każdy ale tylko podobno.
MFA można tez poznać po tym że zegar jest (lewy wyświetlacz ) jest inny tzn godzina wyświetla się bliżej lewej strony zostawiając więcej miejsca z prawej ( w MFA jest od prawej krawędzi do znaku minut ok 1cm bez MFA ok 0,5 cm)
Do mojego polo 1.4 TDI BAY oryginalnie był licznik 6Q0 920 800M i został zamieniony na 6Q0 920 822K (z MFA).
Do tego potrzebne nam kabelki z pinami :
3x do MFA
wtyczka i kabelki do tempomatu (ja nabyłem na allegro całą wiązkę MFA plus tempomat.
Montaż.
Zaczynamy od zdjęcia osłony kierownicy:

Trzeba pociągnąć do góry puszczą zatrzaski.
Potem podobnie zdejmujemy plastik maskujący dolną część zegarów tylko ciągniemy do siebie. Ukażą się nam dwie śruby mocowania licznika ,które odkręcamy do tego dwie wtyczki i mamy licznik na zewnątrz (czarna wtyczka ma klasyczny zatrzask vw,wciskasz i ciągniesz. Natomiast zielona ma fioletową dźwignię którą trzeba podnieść go góry i wtyczka wyjdzie) . Mała rada to wyregulować kierownice tak by była w skrajnie dolnym położeniu i maksymalnie przybliżona do kierowcy.
Potem mamy dwie śruby trzymające dolną osłonę:

I jeszcze jedna z dołu. Teraz lekko naginając można zdjąć dolną osłonę.
Demontaż kierownicy. Najpierw ustawiamy prosto koła i kierownice
http://www.youtube.com/watch?v=ILxmWvg6atQ
Przełącznik zespolony przykręcony na jednej śrubie (imbus w opasce metalowej) dodatkowe trzyma ją złącze z lewej strony trzeba wyjąć do góry zabezpieczenie do góry i wtyczka wyjdzie. Aby podpiąć MFA łączymy piny:
18 - 27
Wtyczka manetki 24 - 12 Zielona wtyczka licznika
23 - 11
Aby dodać tempomat posługiwałem się to instrukcja http://www.vagclub.net/tec/Polo9N-GRA.PDF Niby nie ablam espaniol ale są fotki. Problem miałem tylko z białą wtyczką. Dostęp dramat ręką wsadzona po łokieć w otwór po zdemontowanej tablicy bezpieczników i operacja na dwóch palcach. W końcu jakimś cudem owinąłem przewody wokół jednego palca a drugi nacisnąłem z góry zabezpieczenie i udało się wypiąć.
Zaczynamy od wyciągnięcia pinu z ECU (stary PIN) i nowego licznika (chyba że już go mamy). Ja użyłem Vag K can commander 1.4. Zadziałał tylko na ustawieniach 2 ms i bufory 1024. Reszta w filmie
http://www.youtube.com/watch?v=TlKO4yFMlj4
Jeśli nie pojawi się wybór portu po uruchomieniu to program jest nieodpowiedni. Postępujemy krok po kroku jak w filmie.
Czyli wybór portu com (wirutalnego) potem zmiana na k-line ,01 motor , mimo iż jet wybrane wybieramy z listy edc15 i eeprom read .Pokaże się pin ECU (LOGIN) i przebieg zapisany w ECU oraz zawartość eepromu ECU . Potem pomijamy krok z przełączeniem na linie CAN pozostajemy na K-line i dokładnie jak w filmie wybieramy ze środkowego panela Instument/immobiliaser. Znowu mimo wybranego VDO66 rozwijamy listę i wybieramy VDO66. Po paru minutach otrzymamy PIN licznika (LOGIN) przebieg zapisany w liczniku. Potem adaptacja PINu http://www.youtube.com/watch?v=J5_51qeEyec
dodanie kluczyków http://www.youtube.com/watch?v=Wj3K04eMV7w
oraz aktywacja tempomatu czyli wchodzimy w silnik 01 potem login 11463 i tyle.
Ewentualne kodowanie licznika :
Dokonujemy zmiany kodu:
??xxx: wyposażenie dodatkowe:
01 - zużycie klocków hamulcowych
02 - kontrolka pasów bezpieczeństwa
04 - kontrolka płynu spryskiwacza
08 - aktywacja FIS lub 1/2 FIS
16 - aktywna nawigacja
Opcje trzeba posumować
xx?xx: Kraj (czyli język w FIS i 1/2 FIS ton i akcje przy których występuje bonk oraz skale prędkościomierza mile/km)
1 - Europa (EU)
2 - USA (US)
3 - Kanada (CDN)
4 - Wilka Brytania (GB)
5 - Japan (JP)
6 - Saudi Arabien (SA)
7 - Australien (AUS)
xxx?x: Liczba cylindrów
3 - 3-Cylindry
4 - 4-Cylindry
5- 5-Cylindrów
6- 6-Cylindrów
xxxx?: Silnik i skrzynia
1 - 3945 Pozostałe silniki i skrzynie
2 - 3815 (1,4l/55kW TDI & 1,9l/74kW TDI Manualna )
3 - 3757 (1,4l/55kW & 1,6l/69kW Automat)
Model samochodu: Polo 9N lub 9N3
Rocznik: 2004
Potrzebne materiały:
- Śrubokręty torx 10,15 i 20
- Śrubokręt płaski
- Klucz SPLINE M12 z przedłużką do odkręcenia kierownicy
- Licznik z MFA lub FIS (100 - 200 )PLN
- Manetka - (100 -150) PLN
- Przewody: Gotowy zestaw z allegro za 110 PLN http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=1090275
lub piny z przewodami w podobnej cenie dostępne w ASO (3x do MFA bez wtyczki i 6x do tempomatu z wtyczką)
- VCDS gdy mamy piny liczników jeśli nie dodatkowo VAG K CAN Commander
Czas wykonania: ok. 2-4 godzin
Przewidywany koszt:
Mnie udało się zmieścić w 350 PLN
Etap pierwszy znalezienie licznika i manetki.
Z manetką nie ma problemów ( musi mieć tylko odpowiednie przyciski , można nawet z dwóch manetek ,jedna z MFA druga z tempomatem złożyć jedną z obiema funkcjami).
Licznik to inna sprawa generalnie licznik do 9n/9n3 ma oznaczenie 6q0 920 i trzy cyfry i litera.
Końcówka 82x x (pierwszy x cyfra drugi x litera) liczniki z MFA
84x x licznik z FIS lub 1/2 FIS
Warto przy kupnie zapytać o PIN licznika nowego ,ale tylko w przypadku gdy mamy pin do naszego auta. A i obrotomierz musi się zgadzać z naszym choć ponoć kodowaniem i zmianą tarcz można przerobić każdy ale tylko podobno.
MFA można tez poznać po tym że zegar jest (lewy wyświetlacz ) jest inny tzn godzina wyświetla się bliżej lewej strony zostawiając więcej miejsca z prawej ( w MFA jest od prawej krawędzi do znaku minut ok 1cm bez MFA ok 0,5 cm)
Do mojego polo 1.4 TDI BAY oryginalnie był licznik 6Q0 920 800M i został zamieniony na 6Q0 920 822K (z MFA).
Do tego potrzebne nam kabelki z pinami :
3x do MFA
wtyczka i kabelki do tempomatu (ja nabyłem na allegro całą wiązkę MFA plus tempomat.
Montaż.
Zaczynamy od zdjęcia osłony kierownicy:

Trzeba pociągnąć do góry puszczą zatrzaski.
Potem podobnie zdejmujemy plastik maskujący dolną część zegarów tylko ciągniemy do siebie. Ukażą się nam dwie śruby mocowania licznika ,które odkręcamy do tego dwie wtyczki i mamy licznik na zewnątrz (czarna wtyczka ma klasyczny zatrzask vw,wciskasz i ciągniesz. Natomiast zielona ma fioletową dźwignię którą trzeba podnieść go góry i wtyczka wyjdzie) . Mała rada to wyregulować kierownice tak by była w skrajnie dolnym położeniu i maksymalnie przybliżona do kierowcy.
Potem mamy dwie śruby trzymające dolną osłonę:

I jeszcze jedna z dołu. Teraz lekko naginając można zdjąć dolną osłonę.
Demontaż kierownicy. Najpierw ustawiamy prosto koła i kierownice
http://www.youtube.com/watch?v=ILxmWvg6atQ
Przełącznik zespolony przykręcony na jednej śrubie (imbus w opasce metalowej) dodatkowe trzyma ją złącze z lewej strony trzeba wyjąć do góry zabezpieczenie do góry i wtyczka wyjdzie. Aby podpiąć MFA łączymy piny:
18 - 27
Wtyczka manetki 24 - 12 Zielona wtyczka licznika
23 - 11
Aby dodać tempomat posługiwałem się to instrukcja http://www.vagclub.net/tec/Polo9N-GRA.PDF Niby nie ablam espaniol ale są fotki. Problem miałem tylko z białą wtyczką. Dostęp dramat ręką wsadzona po łokieć w otwór po zdemontowanej tablicy bezpieczników i operacja na dwóch palcach. W końcu jakimś cudem owinąłem przewody wokół jednego palca a drugi nacisnąłem z góry zabezpieczenie i udało się wypiąć.
Zaczynamy od wyciągnięcia pinu z ECU (stary PIN) i nowego licznika (chyba że już go mamy). Ja użyłem Vag K can commander 1.4. Zadziałał tylko na ustawieniach 2 ms i bufory 1024. Reszta w filmie
http://www.youtube.com/watch?v=TlKO4yFMlj4
Jeśli nie pojawi się wybór portu po uruchomieniu to program jest nieodpowiedni. Postępujemy krok po kroku jak w filmie.
Czyli wybór portu com (wirutalnego) potem zmiana na k-line ,01 motor , mimo iż jet wybrane wybieramy z listy edc15 i eeprom read .Pokaże się pin ECU (LOGIN) i przebieg zapisany w ECU oraz zawartość eepromu ECU . Potem pomijamy krok z przełączeniem na linie CAN pozostajemy na K-line i dokładnie jak w filmie wybieramy ze środkowego panela Instument/immobiliaser. Znowu mimo wybranego VDO66 rozwijamy listę i wybieramy VDO66. Po paru minutach otrzymamy PIN licznika (LOGIN) przebieg zapisany w liczniku. Potem adaptacja PINu http://www.youtube.com/watch?v=J5_51qeEyec
dodanie kluczyków http://www.youtube.com/watch?v=Wj3K04eMV7w
oraz aktywacja tempomatu czyli wchodzimy w silnik 01 potem login 11463 i tyle.
Ewentualne kodowanie licznika :
Dokonujemy zmiany kodu:
??xxx: wyposażenie dodatkowe:
01 - zużycie klocków hamulcowych
02 - kontrolka pasów bezpieczeństwa
04 - kontrolka płynu spryskiwacza
08 - aktywacja FIS lub 1/2 FIS
16 - aktywna nawigacja
Opcje trzeba posumować
xx?xx: Kraj (czyli język w FIS i 1/2 FIS ton i akcje przy których występuje bonk oraz skale prędkościomierza mile/km)
1 - Europa (EU)
2 - USA (US)
3 - Kanada (CDN)
4 - Wilka Brytania (GB)
5 - Japan (JP)
6 - Saudi Arabien (SA)
7 - Australien (AUS)
xxx?x: Liczba cylindrów
3 - 3-Cylindry
4 - 4-Cylindry
5- 5-Cylindrów
6- 6-Cylindrów
xxxx?: Silnik i skrzynia
1 - 3945 Pozostałe silniki i skrzynie
2 - 3815 (1,4l/55kW TDI & 1,9l/74kW TDI Manualna )
3 - 3757 (1,4l/55kW & 1,6l/69kW Automat)