Auto: Polo 86c2F Coupe (w pseudokombi jest podobnie albo tak samo)
Czynność: Demontaż tylnej klapy
Czas: maks 2 godziny
Potrzebne narzędzia:
Śrubokręt krzyżakowy
Śrubokręt płaski (6-8 mm szeroki)
Klucz: 10, 13, 22.
Zestaw imbusów.
Małe szczypce.
WD-40.
Trochę cierpliwości.
Druga osoba do pomocy na koniec.
Zaczynamy.
1. Zdejmujemy tablicę rejestracyjną i odkręcamy ramkę.
2. Odkręcamy klosze podświetlenia tablicy rejestracyjnej
3. Odkręcamy i zdejmujemy listwę nad tablicą rejestracyjną
4. Odkręcamy gniazda żarówek podświetlenia. Wyjmujemy żarówki, gniazda i odłączamy wtyczki.
5. Owijamy płaski śrubokręt w szmatkę lub ręcznik i delikatnie podważając demontujemy emblematy.
6. Ostrożnie zdejmujemy osłonę sprysku wycieraczki.
7. Kluczem 13 odkręcamy nakrętkę i zdejmujemy ramię wycieraczki. Przyda się tutaj WD-40.
8. Następnie kluczem 22 odkręcamy nakrętkę mocującą oś wycieraczki do klapy.
9. Podnosimy klapę.
10. Podważając owiniętym płaskim śrubokrętem wewnętrzną osłonę klapy tuż przy kołkach. Robimy to delikatnie ale pewnie. Trzeba uważać, żeby nie połamać osłony i kołków. Warto podłożyć dłoń pod kołek, żeby gdzieś nie odfrunął.
11. Odłączamy wtyczkę od silnika wycieraczki. Odłączamy kawałek przewodu od podświetlenia tablicy rejestracyjnej.
12. Używając klucza 13 odkręcamy mocowanie silnika wycieraczki od klapy (3 śruby).
13. Ściągamy wężyk. Może ciężko schodzić, wtedy przydaje się zapalniczka. Trzeba lekko podgrzać wężyk i wtedy zejdzie.
14. Wyciągamy i odkładamy na bok mechanizm wycieraczki.
15. Zdejmujemy pręcik łączący zamek z ryglem klapy. Używając płaskiego śrubokręta wciskamy zatrzaski zamka. Powinien wyjść na zewnątrz.
16. Imbusem odkręcamy dwie śruby rygla od klapy i demontujemy.
17. Teraz odłączamy podgrzewanie tylnej szyby. Żeby to odłączyć należy zsunąć wtyczki w kierunku dół/przód auta. Zakładam, że klapa jest w pozycji podniesiona.
18. Po uwolnieniu wtyczek używając płaskiego śrubokręta (owiniętego w szmatkę) wyciągamy gumowe przepusty. Z klapy wyjdą lekko, ale ciaśniej przechodzą przez nie wtyczki.
19. Wyciągamy z klapy gumowe peszle łączące karoserię z klapą (po obu stronach).
20. We wnętrzu klapy (w okolicach mechanizmu) są kolorowe uchwyty do przewodów. Używając małych szczypiec uwalniamy je z karoserii i zdejmujemy z przewodów.
I teraz najprzyjemniejsze
21. Z prawej strony klapy wyciągamy przewód z wtyczką od podgrzewania tylnej szyby (powinien wyjść bez najmniejszych oporów. Wyciągamy go do środka klapy.
22. Z prawej strony klapy (przy peszlu łączącym z karoserią) wyciągamy wężyk do płynu spryskiwaczy. Również powinien wyjść bez oporów.
23. Teraz lewa strona. Nie należy się przejmować, czy wtyczki przejdą. Prostujemy dłońmi przewody, bo na bank są jakoś pozawijane. I powoli przy lewym peszlu wyciągamy całą wiązkę. Najpierw pozwalamy, żeby od strony szyby schowała się wtyczka od podgrzewania, a potem, żeby wyszła przy peszlu na zewnątrz.
Potem ciągniemy dalej i wyjdzie wtyczka od silnika mechanizmu wycieraczek, następnie wtyczka od podświetlenia i na końcu prawa wtyczka od podgrzewania tylnej szyby.
24. Teraz używając śrubokręta płaskiego (może być bez szmatki) podważamy siłowniki żeby je zrzucić z kulek przy klapie. Warto aby ktoś przytrzymał klapę lub ściągany siłownik - unikniemy upadku siłownika na karoserię co zawsze kończy się uszkodzeniem lakieru.
25. Ostatnim etapem jest odkręcenie zawiasów przy klapie. Tutaj przyda się druga osoba, która przytrzyma klapę i pomoże odłożyć na bok w bezpieczne miejsce.
Nie które czynności można pominąć. Ja swoją klapę szykowałem do malowania, więc musiałem zdjąć wszystko.