[9N] Problem z ogrzewaniem/klimatyzacją - Climatic

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

h
hollow
Newbie
Newbie
Posty: 3
Rejestracja: 26 cze 2012, 21:44

[9N] Problem z ogrzewaniem/klimatyzacją - Climatic

Post autor: hollow »

Witam,

Dane samochodu: Polo IV - 2002.r 1,9SDI Highline

Samochód sprowadziłem w kwietniu z NL od razu wymieniłem filtry/olej/nabiłem klimę/nie działało również pokrętło regulacji siły nawiewu - działało od 3, pomogła wymiana rezystora.
Po sprawdzeniu samochodu pojechałem nad morze i pojawił się problem z klimą. Temp była ustawiona 19 stopni.. podczas jazdy miły i przyjemny chłodek zamienił się w gorące powietrze.. wyłączyłem nawiew włączyłem po kilku minutach i było ok, po czym znów temperatura rośnie. Klima nie reaguje na zmianę temperatury ani na całkowite wyłączenie nawiewu - nadal wieje ciepłe powietrze.
Z powodu braku kasy odstawiłem samochód do warsztatu dopiero teraz, koleś stwierdził ze klima jest pusta?! więc na 100% jest nieszczelna, nabił mi połowę z czynnikiem UV i kazał przyjechać za tydzień po przejechaniu x km.. dodatkowo stwierdził że do naprawy są obaw wentylatory na chłodnicy.. jeden nie działa a drugi działa tylko na jednym biegu i ma za wysokie ciśnienie.. mówię "ok". Przyjeżdżam dziś po samochód zapłaciłem za wszystko 600 zł + nabicie na full.. koleś mówi że powinno być wszystko ok!.. ujechałem 10 km i dostałem gorącym powietrzem prosto w twarz.. Czytałem kilka wątków na forum a temat klimy i problemów z nią ale nie znajduje diagnozy dla swojego problemu.. dodam jeszcze ze przycisk obiegu powietrza nie zawsze się załącza. Najdziwniejsze jest to że kiedy wyłączam całkowicie nawiewy klimy to i tak gorące wieje z nawiewów (podczas jazdy) o co chodzi? jakieś przepustnice się nie domykają?

Macie jakieś pomysły? ;-)
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

Masz zepsute silniczki V68 (od regulacji temperatury) i silniczek V154 od zamkniętego obiegu powietrza. A właściwie potencjometry w środku, które zmieniają rezystancję w zależności od pozycji kalpy nawiewu - w ten sposób sterownik "dowiaduje się" w jakim położeniu jest klapa i odpowiednio ją bardziej zamyka, otwiera, w zależności od tego jaka temperatura ma być utrzymana. Przez to, że potencjometr ma przerwę na ścieżce, sterownik głupieje i wysyła klapy w skrajne pozycje - stąd chłodzenie gorącym powietrzem, bądź też grzanie zimnym - tak też się zdarza, co zimą potrafi wkurw*** :/ Częsta (dużo za częsta!) usterka klimy w Polo 9N. Wątków na forum jest mnóstwo, w których ja się udzielałem, bo miałem - i mam nadal ten sam problem.

Ogólnie sprawa wygląda tak. Cały zespół silniczka V68 i V154 jest sprawny, wytarł się tylko taki potencjometr. Jest jedynie problem. Samego potencjometru do tych silniczków nie dostaniesz. Są w sprzedaży tylko całe silniczki. Zamienników nie ma. Oryginałów nigdzie indziej jak w ASO nie dostaniesz, a koszt jednego u nich to ok. 450zł. Więc problem jest, bo 900zł trzeba wywalić :/ Można kombinować własnych przeróbek, o ile ma się trochę znajomości z lutownicą, miernikiem elektrycznym i trochę zdolności manualnych - kupić zwykły potencjometr (regulowany ręcznie) o odpowiednim zakresie rezystancji i spróbować go przerobić tak, aby wszedł od obudowy zespołu silniczka V68, bądź V154 i spełniał działanie tamtego. Na forum dużo się mówi o ich regeneracji -rozbiórce, wyczyszczeniu i spryskaniu "kontaktem" do regeneracji potencjometru... Ale uwierz mi - na dłuższą metę to nie działa. V154 już dwa razy regenerowałem i znowu mi nawala... Natomiast V68 regenerowałem raz i teraz jak są niższe temperatury znowu świruje. VAG-COM oczywiście wyrzuca ciągle te same, dobrze mi znane błędy. Musisz jeszcze też wiedzieć, że silniczki świrują niezależnie od tego, czy klima jest włączona, czy nie.

Jedno jest pewne - Twój problem na 1000% nie jest związany z czynnikiem klimy, ani wentylatorami - niestety.

Podaję Ci linki, w których to co u Ciebie się dzieje, jest dokładnie opisane i wg mnie nie wymaga już nic do dodania...:
viewtopic.php?f=192&t=20951
viewtopic.php?f=188&t=39219
viewtopic.php?f=188&t=12112
viewtopic.php?f=188&t=7152

to by było chyba na tyle, może coś przeoczyłem, jednak w tych wątkach masz wszystko dokładnie wyjaśnione. Zapoznaj się, a będziesz wszystko dokładnie wiedział.

Pozdrawiam
h
hollow
Newbie
Newbie
Posty: 3
Rejestracja: 26 cze 2012, 21:44

Post autor: hollow »

no to ładnie... dzwoniłem dziś do tego mechanika
stwierdził ze podłączy samochód do kompa aby potwierdzić diagnozę.. i będzie kombinował z regeneracją..
nie mam teraz kasy wydatek rzędu 900 zł... używanego nie chce kupować bo trwałość takiej części to niewiadoma..

skoro to częsta usterka, dziwni mnie bardzo brak zamienników..

nie pocieszyłeś mnie bracie.. ;-) portfel mnie zaboli.

piszesz ze decydowałeś się na regenerację.. ile Ci to wytrzymuje?
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

V68 pociągnął rok, V154 tylko pół roku.

Na diagnostyce najprawdopodobniej wywali Ci te błędy:

1271 Silnik sterujący klapy temperatury-V68 przerwa lub zwarcie do plusa - BŁĄD SPORADYCZNY
1596 Motor pozycji powietrza świeżego/obiegowego V154--przerwa lub zwarcie do plusa - BŁĄD SPORADYCZNY
Awatar użytkownika
Man3k
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 48
Rejestracja: 16 wrz 2009, 7:28
Lokalizacja: Zabrze

Post autor: Man3k »

Silniczek V68 spokojnie mozne w IC kupic ;) ja za org boscha dalem cos ok 220zl
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

[quote=""Man3k""]Silniczek V68 spokojnie mozne w IC kupic ;) ja za org boscha dalem cos ok 220zl[/quote]
to mnie teraz zaskoczyłeś. Byłem w InterCarsie, ale pytałem o V154... Dostałem odpowiedź, że takiej rzeczy nie mają... Jeżeli jest, to muszę jeszcze raz się dowiedzieć ;) Może trafię na kogoś innego co mi da inną odpowiedź. A po czym szukałeś u nich tego silniczka? Po numerze części? Czy po prostu "silniczek V68 do Polo 9N"? Bo szukałem nawet w e-katalogu na stronie IC i nic tam takiego nie widzę.
d
dyzioo
Newbie
Newbie
Posty: 2
Rejestracja: 21 lis 2009, 17:28

Post autor: dyzioo »

Witam.
Mam problem w moim polo 1,4 TDI z klimatem. bez różnicy ile stopni ustawie na klimacie,(klima wlaczona) to grzeje na maksa przez jakieś 10 20 minut.. potem przez chwile chłodzi na maksa.... i tak w koło macieja... nie idzie jeździć na trasie...
Proszę o pomoc. Poczytałem na forum, ale nie znalazłem takiego problemu. Jakby czujnik był strzelony...ale zewnetrzny..? wewnętrzny...??
Pozdro600
m
mateusz_107
Newbie
Newbie
Posty: 1
Rejestracja: 25 sie 2014, 21:32

Post autor: mateusz_107 »

Witam! Zakupiłem Polo 9n 1.4 tdi i podczas dzisiejszej przejażdżki zwariował nawiew. Pokrętło temperatury skierowane było na najchłodniej i wszystko działało idealnie (nawiew oraz klima), wracając wieczorem podkręciłem temperaturę i od tej pory non stop leci gorący nawiew. Mogę kręcić pokrętłem w różne strony i nic. Co może być powodem tego? Czy przy nagrzewnicy jest jakieś pokrętło/klapa którą ręcznie zamknę by leciał chłodny nawiew? Jeśli tak to jak dojść do tego?
Może banalne pytanie ale niestety nie znam się na tym. Chodzi mi o tymczasowe rozwiązanie na tydzień góra dwa.
Z góry bardzo dziękuję!
m
matiKKS
Newbie
Newbie
Posty: 2
Rejestracja: 06 paź 2014, 16:17

Post autor: matiKKS »

Witam. Posiadam 9N z 2002r.
Nie chcę zakładać nowego tematu, ale w zasadzie mam ten sam problem co koledzy powyżej. Posiadam sprawną klimę. Teraz gdy poranki są chłodne chcę włączyć lekko ogrzewanie, ale z nawiewu leci gorące powietrze. Dzieje się tak przy każdej pozycji pokrętła od zmiany temp. Nawet włączenie klimy nic nie daje. Dziś nawet przy "najzimniejszej" pozycji pokrętła nadal buchało gorącem. Niestety tak się jeździć nie da, a ja nie mam pieniędzy na naprawę. Mój max. budżet to 100 zł. Moim zdaniem do wymiany jest panel sterujący (http://archiwum.allegro.pl/oferta/panel ... 41555.html) z tym, że akurat ten nie jest przeznaczony do samochodu z klimatyzacją.
Myślicie, że mogę mieć rację, czy jestem w absolutnym błędzie, a wadliwe są wspomniane wyżej silniczki?
A
Anonymous

Post autor: Anonymous »

niekoniecznie jest to panel sterujący
może być uszkodzony silniczek regulujący dopływ ciepłego powietrza (były takie usterki na forum)
powinien być widoczny błąd po podłączeniu pod komputer
Awatar użytkownika
Witek6935
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1038
Rejestracja: 26 mar 2010, 18:19
Lokalizacja: Zielona Góra

Post autor: Witek6935 »

Witam
Według mnie jesteś w w absolutnym błędzie. Bez diagnostyki nie stwierdzisz co na bank jest zepsute, ale na 99% będzie to potencjometr silniczka V68. Jednak podkreślę: Bez diagnostyki, odczytania błędów ze sterownika, moje rady należy traktować jako odczytane ze szklanej kuli lub z fusów wczorajszej kawy. :oki:

masz 100zł?

Kup kabel do diagnostyki - 50-70zł z wysyłką (do 9N wystarczy taki bez obsługi CAN, tylko K-line musi mieć. Na forum są wątki poświęcone kablu), sczytaj błędy. Jeśli to silniczek, kup preparat do regeneracji potencjometrów ok 20zł. Zdemontuj silniczek, wyczyść, podegnij styki tak żeby jeździły po innej ścieżce i dobrze dolegały. Złóż z powrotem, skasuj błędy, zrób adaptację i po krzyku. Jak dla mnie to powinieneś zrobić na pierwszy rzut. Co jak zrobić masz na forum. W dziale manuale masz manual, w dziele 100 pytań technicznych do... masz jeszcze 4 wątki, gdzie masz wszystko opisane i sfotografowane. Deski rozdzielczej ściągać nie trzeba. Powodzenia.

Pozdrawiam
m
matiKKS
Newbie
Newbie
Posty: 2
Rejestracja: 06 paź 2014, 16:17

Post autor: matiKKS »

Dziękuję za odpowiedzi. Tak postąpię, tylko muszę znaleźć trochę czasu. Czytałem, że najczęściej padają dwa silniczki, V68 oraz V154. Gdy wcisnę przycisk od zamknięcia obiegu, po chwili lampka w nim gaśnie, co zapewne świadczy o tym że i ten silniczek uległ awarii. Ma to jakiś wpływ (jeśli już silniczek V68 będzie poprawnie działał) na zmianę temperatury względem pozycji pokrętła? Ogólnie nie chce mi się bawić z kolejnym silniczkiem, a to że on nie działa nie przeszkadza mi (jeśli chodzi o to, że im szybciej jadę tym podmuch z nawiewu będzie większy), tylko czy ma to jeszcze jakieś "wady"?


___________________________________________________________________________________________________

Cóż wykonałem "naprawę" według manuala, dzisiaj pierwszy raz miałem okazję przejechać się samochodem. Cały czas niestety wieje zimne powietrze. Z tym silniczkiem pójdzie jeszcze coś zrobić czy szykować się do zakupu nowego?
J
Jarek1
Newbie
Newbie
Posty: 2
Rejestracja: 30 gru 2015, 12:36

Post autor: Jarek1 »

Witam! Mam ten sam problem a z nim pytanie, czy komputer pokaże jeżeli okaże się że jest coś nie tak z pokrętłem regulacji ciepło zimno? bo wymieniłem silniczek i jest na obu to samo. Z góry dzięki :)
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Adaptacja zrobiona? Pojawiają się jakieś błędy? Dobrze zgrane tryby siłownika? Jak wyglądają odczyty z poszczególnych czujników temperatury?
Lenistwo drogą do postępu
J
Jarek1
Newbie
Newbie
Posty: 2
Rejestracja: 30 gru 2015, 12:36

Post autor: Jarek1 »

Były kasowane błędy ale po chwili znów wyskakują a sprawdzałem w ten sposób że podpoiłem sam silniczek i zmieniałem temperaturę z silniczkiem na wierzchu a on wykonywał bardzo małe ruchy ( ok. 5mm ) nie obracał się dalej. Nie chce teraz wszystkiego składać i od nowa rozbierać jeżeli ma być źle.
ODPOWIEDZ

Wróć do „układ chłodzenia + klimatyzacja/ogrzewanie”