Strona 1 z 1

[6R] 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 04 wrz 2011, 19:04
autor: grz
Witam wszystkich forumowiczów :)

Przymierzam się do zakupu nowego Polo z silnikiem 1.2 TSI i przyznam, że nabrałem ochoty na wersję ze skrzynią DSG, która jest ogólnie i powszechnie chwalona. Czytałem jednak również opinie, że DSG z tym silnikiem w Polo nie za bardzo się sprawdza, podobno zmienia biegi przy zbyt niskich obrotach (nawet w trybie sportowym) i ogólnie wrażenia z jazdy są gorsze niż przy skrzyni manualnej (chociaż teoretyczne osiągi z DSG są lepsze).

Dlatego chciałbym zapytać o opinię kogoś, kto zna obydwie wersja i ma porównanie. Lub, ewentualnie, zna wersję ze skrzynią DSG i może napisać, czy wymienione przeze mnie zarzuty są uzasadnione.

Przy tej cenie samochodu dopłata do DSG jest dość spora i dlatego chciałbym wiedzieć, czy warto za nią płacić, czy też wziąć skrzynię manualną i wziąć bogatsze wyposażenie :)

pozdrawiam
Grzesiek

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 07 wrz 2011, 11:00
autor: bazi
Carlos* ma takie 1.2 TSI DSG. Sam sie zastanawiam nad DSG , ale jak czytam o padającej mechatronice za 6500 zł , stukających przegubach itp. to mnie wątpliwości poważne nachodzą.

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 16 wrz 2011, 16:15
autor: LameBoy
ja z DSG jestem zadowolony, w trybie drive zmienia biegi tak zeby auto paliło jak najmniej i płynnie jechało, w trybie sport to jakaś bajka ze za wcześnie zmienia, jedynym biegiem który skraca jest 1nka, pozostałe aż do 7mki ciągnie że aż oczy łzawią. Spalanie niższe niż przy manualu, osiągi lepsze, wygoda jazdy w korkach, an codzień, czy nawet zabawy w wyścigi uwazam lepsza niż przy manualu.
Wszelkie sprawy techniczne są do załatwiania w trakcie gwarancji, ja miałem tam wizytę na dogranie softu jak coś mi się nie podobało w pracy skrzyni, Jesli chodzi o wymianę skrzyni to nie kojarze, żeby komuś w polo była potrzebna jak na razie, i miejmy nadzieję że nie będzie.
Ja jestem zadowolony z zakupu, dodałem więcej ale uwazam, że mam więcej luksusu z jazdy. automat to przyjemna sprawa i tyle.

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 17 wrz 2011, 9:59
autor: Carlos*
Autem na co dzień jeździ moja żona ja tylko czasami wsiadam Polo tak więc moja ocena nie jest do końca obiektywna , lecz postaram się coś skrobnąć
Odnośnie skrzyni to nie jest źle , lecz mogło by być lepiej. Zmiana biegów bardzo szybka i płynna chodź czasami szarpnie przy zmianie z 2 na 3 tak jakoś dziwnie jakby od razu 3 bieg nie był zapięty. W trybie Drive moim zdaniem zmiana biegów stanowczo za wcześnie ,7 bieg jest zapinany przy prędkości około 60-70 co skutkuje tym ,że podczas wyprzedzania redukuje do 3 biegu i trwa to wieczność W zimę na D zauważyłem brak pełzania, po puszczeniu hamulca auto nie ruszało z miejsca , na R było wszystko ok. Zgłoszone na gwarancji , ale nic nie znaleźli niepokojącego - tak ma być .......
Ostatnio zauważyłem również ,że szarpie podczas ruszania gdy silnik jest rozgrzany, normalnie tak jakby się sprzęgło kończyło, jak zimny wszystko jest OK.

Odnośnie spalania przy normalnej jeździe w mieście wychodzi coś około 8 l , czy to mało, nie wiem - moje A4 3.0 TDI pali 9-10l
Osiągi czy lepsze od manuala, nie wiem , ale nie wydaje mi się żeby były lepsze , raczej mało prawdopodobne.

@Lameboy w którym ASO i z jakiego powodu dogrywałeś soft , czy coś się działo? może w moim przypadku trzeba poprawić soft.

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 19 wrz 2011, 9:11
autor: LameBoy
co do osiągów nie miałem okazji sprawdzić osobiście stojąc łeb w łeb z polo tsi w manualu, ale wrzucałem tu na forum filmik z dosyć wiarygodnych jak dla mnie testów, jakie robili sobie do auto magazynu we Francji czy Niemczech. Niestety nie pamiętam już gdzie je znalazłem, trzeba by było na forum odszukać. Autko testował jakiś ichni dziennikarz, podpięte do gps'a do pomiarów i mieli tsi z manualem i tsi z DSG i w tescie z DSG przyspieszenie wyszło 9,6 albo 9,7 do setki, w manualu jakos 10,4. Jasne, że kierowca profesjonalny, rajdowy byłby w stanie wycisnąć z manuala lepsze osiągi, ale po obejrzeniu tego testu, naprawdę jestem skłonny pójść w zakład, że jak stanę swoim DSG na S obok takiej samej polówki w manualu przy codziennym-polskim normalnym kierowcy to po prostu ją ogram ze startu zatrzymanego. Analogia do slynnego testu gdzie golfa gti w manualu zmierzyli z golfem gti z DSG i jeszcze z astrą i meganką w tej samej klasie i dsg wygrało sprint o kilka długości auta z każdym z nich - a szczególnie z golfem gti w manualu.
Także w realu miałem okazję się bawić w wyścigi z mitsubishi coltem, zdeklarowanym na 9,9 do setki katalogowo w manualu, przewaga była polówki, czy z nieruchomego, czy w trakcie jazdy łeb w łeb na sygnał przy dodaniu gazu itp. Wierzę, że DSG przyspiesza lepiej, zmienia biegi szybciej.

Co do braku pełzania w zimie nie zauważyłem tego, skrzynia pełza na D tak jak trzeba, wszystko działa ok, podjazd pod górkę, hamulec podjazdowy itp. Kwestia samej zmiany biegów wczesnej to zdecydowanie D robi zmianę jak najwcześniejsza żeby oszczędzać paliwo, i przy redukcjach jak chce się przyspieszyc i dodać gazu mysli za długo dlatego do toczenia się, zapięcia tempomatu i cieszenia niskim spalaniem - D jest idealne, plus korki - tu też jest naprawdę ok bo S i korki to za ostre szarpanie ;). W trybie S auto zmienia zupełnie charakterystykę, szybka reakcja na gaz, redukcje po prostu same się dzieją wystarczy trochę musnąć pedał i jest to dobry wariant kiedy chcemy zredukować do wyprzedzania - podjeżdzam do auta, zapinam S i jak mam lukę wciskam gaz a skrzynia robi wszystko sama. Trybu tiptronica nawet nie chciałem testować ;) chwilę się bawiłem, ale w kontekście tego jakiego auto dostaje szwunku na S'ce to nie ma sensu. Kolega ma ibizę tsi DSG i woli sekwencyjny bo dla niego S za wysoko kręci obroty, i dlatego, ale to już kwestia gustu. Jak miałem wcześniej manuala to wyprzedzałem kręcąc do oporu, żeby jak najszybciej zamknąć manewr i tu też tak robi to za mnie skrzynia.

Korzystam z ASO Chylińscy w Warszawie przy sąsiedzkiej, jestem zadowolony z obsługi plus mam do nich mega blisko także nie mam na razie powodu żeby jeździć gdzie indziej. Wszystko co u nich robiłem bylo miło omawiane i szybko załatwiane.
Co do objawów po których pojechałem na soft, to było to tak, że kiedy hamowałem autem, skrzynia redukowała do okolic 2-3 biegu, gdy przekładałem nogę na gaz, zeby jednak przyspieszyć itp to wtedy pierwszą rzeczą było takie delikatne szarpnięcie. Ledwie zauważalne ale jednak mnie irytowało. Wgrali najnowszy soft, powiedzieli, że możliwe, że jakieś nawet drobne niezsynchronizowanie tej całej mechatroniki może dawac takie opóźnienie w zapięciu sprzęgła, że za ostro je opuszcza na napęd i odczuwa się takie drobne szarpnięcie. Po zrobieniu nie mam żadnego problemu teraz.

Jedyna rzecz z którą się teraz borykam, to jak mi wyskoczyła kontrolka EPC komp wszedł na chwile w tryb awaryjny, i mam wrażenie, że skrzynia też się "zresetowała". Nie wiem na ile w tym prawdy, ale kiedyś czytałem, że skrzynia DSG się "uczy", tj rejestruje parametry jazdy tak, żeby potem odczytywać lepiej ruchy kierowcy, czyli jak jeździsz dynamiczniej na D, to najpierw masz problem, bo depczesz pedał, a skrzynia jeszcze nie reaguje i musisz go depnąć mocniej i dopiero załapuje, że chcesz zredukować a nie powoli tocząc się nabierać prędkości po 2km/h i po jakimś czasie skrzynia już reaguje szybciej, bo się nauczyła, że przy takim a takim wychyleniu pedału często korygujesz żeby depnąć mocniej. Tak jak mówię, może to i bajki, ale sugerowany tym co wyczytałem kiedyś, mogę stwierdzić na podstawie własnych obserwacji, że skrzynia na początku reagowała wolno, później dużo bardziej naturalnie tak jak lubię, a po tym resecie znowu jakby za długo myślała, że naciskam gaz, skrzynia nie redukuje, więc musze nacisnąć mocniej, żeby jednak skapnęła że chcę przyspieszyć trochę energiczniej...
Wrażenie oczywiście bardzo subiektywne, bo może to ja się oswoiłem ze skrzynią, a nie skrzynia ze mną ;)

A i tak najfajniejsze jest bezszwowe zmienianie biegów, jak pierwszy raz kogoś wiozę, i pada pytanie o DSG to ja odpowiadam pytaniem - a czułeś jak bieg zmienił? , w odpowiedzi słyszę - nie, - no właśnie, a już na 7mce jedziemy :)

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 19 wrz 2011, 15:00
autor: majcher836
[quote="LameBoy"]A i tak najfajniejsze jest bezszwowe zmienianie biegów, jak pierwszy raz kogoś wiozę, i pada pytanie o DSG to ja odpowiadam pytaniem - a czułeś jak bieg zmienił? , w odpowiedzi słyszę - nie, - no właśnie, a już na 7mce jedziemy :)[/quote]

A powiedziałeś im że kosztuje też dodatkowo 7 tysięcy;)??

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 20 wrz 2011, 14:06
autor: ecd
Ja gdybym teraz miał zamawiać polówkę to dołożyłbym te 7 tysięcy bo naprawdę warto. Przejechałem się ostatnio golfem z DSG i ta skrzynia wymiata :-)

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 21 wrz 2011, 8:58
autor: Carlos*
[quote="LameBoy"]co do osiągów nie miałem okazji sprawdzić osobiście stojąc łeb w łeb z polo tsi w manualu, ale wrzucałem tu na forum filmik z dosyć wiarygodnych jak dla mnie testów, jakie robili sobie do auto magazynu we Francji czy Niemczech. Niestety nie pamiętam już gdzie je znalazłem, trzeba by było na forum odszukać. Autko testował jakiś ichni dziennikarz, podpięte do gps'a do pomiarów i mieli tsi z manualem i tsi z DSG i w tescie z DSG przyspieszenie wyszło 9,6 albo 9,7 do setki, w manualu jakos 10,4.


Co do objawów po których pojechałem na soft, to było to tak, że kiedy hamowałem autem, skrzynia redukowała do okolic 2-3 biegu, gdy przekładałem nogę na gaz, zeby jednak przyspieszyć itp to wtedy pierwszą rzeczą było takie delikatne szarpnięcie. Ledwie zauważalne ale jednak mnie irytowało. Wgrali najnowszy soft, powiedzieli, że możliwe, że jakieś nawet drobne niezsynchronizowanie tej całej mechatroniki może dawac takie opóźnienie w zapięciu sprzęgła, że za ostro je opuszcza na napęd i odczuwa się takie drobne szarpnięcie. Po zrobieniu nie mam żadnego problemu teraz.

[/quote]

nie wiem looknij na youtube jest już bardzo dużo filmów pokazujących przyspieszenie i jakoś w manualu moim zdaniem lepiej przyśpieszają

manual
http://www.youtube.com/watch?v=BYPku-im ... re=related

dsg
http://www.youtube.com/watch?v=YlHqkZpg ... re=related

Odnośnie tego szarpnięcia to właśnie mam coś takiego samego jak u Ciebie występowało, czyli po hamowaniu i redukcji w okolice 2 i 3 biegu po dodaniu gazu jakby nie wiedział jak bieg ma być zapięty i następuje wtedy właśnie szarpnięcie. No nicjeśli u Ciebie zmiana softu pomogła to nie pozostaje mi nic innego jak podjechać do ASO i niech działają :)

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 21 wrz 2011, 15:18
autor: LameBoy
heh, o tych 7 tysiącach nie musiałem wspominać ;)
ale też jaką kto ma filozofię, ja osobiście zrezygnowałem z takich rzeczy jak podgrzewanie foteli, mam najprostsze radio rcd 210 które w zupełności mi wystarcza bo auto jest do jeżdżenia a nie do puszczania koncertów albo gadzetomanii(plus mnie wkurza na kierownicy to ze guziki są asymetrycznie tylko z jednej strony) czy z automatycznej klimy, tylko po to, żeby mieć skrzynię DSG.
Miałem na auto określoną kwotę i musiałem golić po dodatkach, żeby się zmieścić w wariancie z DSG bo takie miałem założenie od początku że musi być DSG. Rezygnując z DSG miałbym parę drobnych wodotrysków więcej, ale uważam że wybieranie temperatury guzikiem czy dotykowy ekran w radiu i ocieplający dupkę fotel są zdecydowanie mniej warte niż skrzynia DSG :)
Auto służy do jeżdżenia i ma dawać przyjemność z jazdy, a dwusprzęgłowa zautomatyzowana przekładnia podnosi komfort jazdy w korkach, czy nawet ostrzejszej jazdy gdziekolwiek dużo lepiej niż to czy muzyka gra mi z 4ech czy z 6 głośników albo czy żeby ustawić 22 stopnie przekręciłem pokrętło czy wcisnąłem guzik "+" 8 razy.
Można wręcz powiedzieć, że wyposażenie auta mam dosyć podstawowe, jedyny bajer na jaki się zdecydowałem to tempomat i czujnik parkowania, obydwie rzeczy bardzo przydatne w jeździe, pozostałe bajery uznałem za zbędne i użytkowanie auta potwierdziło, że są faktycznie zbędne. Używanie skrzyni DSG, dla mnie, jest warte każdej wydanej złotówki. Jeśli ktoś się zastanawia nad automatyczną klimą fabryczną mega navi z bajerami i zmieniarką na 6 płyt, to powinien rozważyć jednak rezygnację z tego na rzecz skrzyni DSG, tym bardziej że każdy to ma dziś navi w telefonie, a mało w jaką trasę zdarzyło mi się pojechać, żeby przesłuchać więcej jak 2 płyty CD wypchane po brzegi mp3jkami.
Wygoda tego rozwiązania, z punktu widzenia kierowcy jest znaczna. Wiele osób miało okazję się przejechać kilka razy na automacie, nie zdążyli się ze skrzynią zżyć, poznać jej dokładnie i twierdzi, że fajerwerków nie ma itp, że przy porównaniu z manualem jest to bajer ale niekoniecznie niezbędny. Wielu użytkowników, właścicieli aut ze skrzynią automatyczną i dużo szybszą DSG w momencie kiedy pojeździ trochę stwierdza, że nowe auto które nabędą też będzie miało automat. Jak ktoś rozkocha się w automacie to manual przestanie być już oczywistym wyborem.
Moje osobiste pobudki do wyboru DSG było to, że sam miałem manuala odkąd mam prawko, a brat i ojciec mieli zawsze samochody w automacie, którymi często mi się zdarzało jeździć, i zawsze było to bardzo wygodne, a z czasem w końcu zaczęło mnie irytować, że muszę ciągle tachlować lewarem zamiast wrzucić D i się luksusowo toczyć - odstraszało mnie to, że automat pogarsza osiągi i podwyższa spalanie. Pojawienie się Polówki to było jak olśnienie dla mnie, piękne autko, fajna linia, jeszcze silnik TSI, a jak się okazało, że wkładają do niego skrzynię, automat, który nie dość że poprawia osiągi to jeszcze ma niższe katalogowo spalanie to klamka zapadła :)
Dla każdego, jest to decyzja bardzo indywidualna, ja osobiście uważam, że jak ktoś kupi polo z DSG to wątpię żeby po pół roku powiedział "ale do dupy jest ta skrzynia, żałuję że ją kupiłem". a co do tego że kosztuje 7000 więcej, to już niech każdy sam w swoją skarbonkę zagląda, i podejmuje decyzje według własnego sumienia. Jakby co służę radą i pomocą, ale wiadomo, że jako zadowolony użytkownik będę zachęcał do kupna DSG :)

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 21 wrz 2011, 18:01
autor: ecd
Świetnie opisane :good: Nic dodać, nic ująć!

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 21 wrz 2011, 20:06
autor: sPoOn
A ja jakoś lubię wachlować manualem :) Ale to już chyba takie zboczenie. Gdyby jeszcze DSG w Polo było z łopatkami przy kierownicy tak jak w Golfie to może bym się zastanowił, ale tak to jakoś nie widziałem potrzeby dopłacania. No ale to już na prawdę wszystko kwestia gustu, co kto woli. I tu się właśnie ujawnia zaleta kupowania nowego samochodu w salonie, każdy może go sobie skonfigurować pod swoje upodobania, jak garnitur szyty na miarę :)

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 21 wrz 2011, 20:13
autor: DM91
Ja co prawda nie miałem do czynienia z DSG, ale ze skrzynią Multitroniic w Audi owszem. Zasada działania ta sama. Gaz w podłoge i tylko widac jak zmieniają się cyferki. Niesamowite. Do tego wszędzie od różnych osób powtarzają się cały czas słowa, że mało pali. Coś w tym musi być. Uważam, że warto dopłacić te 7 tysięcy, nawet kosztem obcięcia sobie kilku innych rzeczy, napewno wiecej frajdy da nam DSG niż grzana dupka i wypas audio.

Re: 1.2 TSI - DSG czy manualna?

: 24 wrz 2011, 4:19
autor: eclipse
W sierpniu zakupiliśmy dla żony Polo 1.2 TSI z DSG - żona bardzo zadowolona z automatu, szczególnie w mieście i już w tej chwili deklaruje że do manualnych aut nie wróci. Sam również lubię sobie nim pojeździć i mam podobne zdanie, choć na co dzień używam Golfa TSI z manualem. Niestety jednak w użytkowaniu tego auta pojawiło się jedno ALE! - przy przebiegu 1300km skrzynia odmówiła posłuszeństwa przy parkowaniu, a dokładniej nie wrzucała żadnego biegu w żadnym trybie ( D,S,R). Skończyło się na 12 dniowym pobycie auta w ASO i wymianie skrzyni na nową. Z tych 12 dni, 8 dni zajęło odczytywanie danych z komputera i ich analiza u producenta, 3 dostawa nowej skrzyni i 7 godzin wymiana.

Pomimo tej przygody nie załujemy wyboru DSG a przed ewentualnymi przygodami w przyszłości zabezpieczyliśmy się wykupując od razu przedłużenie pełnej gwarancji na kolejne 3 lata, czyli w sumie na 5lat, a na taki max. okres zakładamy użytkowanie tego wozu.