Strona 1 z 4
[9N3] Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 15 lip 2011, 10:40
autor: Anonymous
Witam,
czy ktoś wie, gdzie są wyswietlane informacje o temperaturze zewn. i spalaniu oraz jak zmienia sie pozycje do wyswietlenia? I gdzie te dane w Polo sa wyswietlane, bo wiem ze sa wyswietlane na ktoryms z małych LCD?
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 15 lip 2011, 15:07
autor: jhosef
MFA jest w wyświetlaczu po lewej.
Zmienia się normalnie przełącznikiem na manetce wycieraczek.
Funkcje: zegarek, temperatura otoczenia, spalanie chwilowe, spalanie średnie, zasięg, czas podróży.
Wszystko zdublowane jako dwie pamięci: stała (resetuje się chyba po 99 godzinach jazdy) i ostatnia podróż.
Pamięci zmieniane resetem.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 16 lip 2011, 3:08
autor: Anonymous
No wlasnie nie wiem jak to jest w Polo, bo w Golfie 5 to MFA ustawia sie w manetce z prawej strony - wycieraczek.
Probuje ustalic czym zmieniac MFA, bo mam tempomat - przelaczniki w manetce kierunkow: on/off, set, reset. Teraz pytanie czy do licznika z MFA jest osobny typ manetki, czy moze sa dodatkowe guziki na liczniku, czy moze jednak w prawej manetce a nie lewej?
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 16 lip 2011, 7:24
autor: jhosef
Tak z prawej. cały czas myślałem o wycieraczkach a napisałem kierunkach... Przepraszam.
oczywiście na manetce kierunków jest tylko tempomat.A u Ciebie jest manetka ze sterowaniem mfa?
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 17 lip 2011, 14:46
autor: Anonymous
U mnie nie bylo MFA i nie mam manetki od MFA, ale pytalem, bo sie zastanawiam nad 1 rzeczą. Oglądalem schemat elektryczny przyciskow do przelacania funkcjami MFA i sie zastanawialem czy sa jakies guziki w zegarze, czy na manetce jak np. w Golfie.
No ale przechodzac do sedna zastanawiam sie, czy trzeba miec spacjalny zegar do MFA, czy moze moj ma odpowiedni soft wgrany i MFA jest jakby juz w nim, tylko ze wyswietla zawsze godzinę, a nie inne parametry, bo nie mozna przelaczyc funkcji -brak przycskow. Tak jakby bylo ustawione caly czas na funkcje pokaz godzinę.
Mam klimę, wiec mam czujnik temp. zewnętrznej - chyba ze ten czujnik ma kazde auto nawet bez klimy. Mam czujnik predkosci - jak kazdy. Dane o ilosci paliwa w zbiorniku mozna odczytac kompuerem diagnostycznym, czyli rozne parametry i ich wartosci sa zapisane w postaci cyfrowej a wskaznik w liczniku zamienia te wartosci na odpowiedniej wartosci napiecie czy pole magnetcze i wychyla wskazowke.
Mam tempomat ale nie mam kontrolki do niego. Mam ABS bez ASR i ESP ale kontrolke od ASR mam (chyba ze kontrolka ESP i ASR jest taka sama). mam rowniez 2 LCD z lewej i prawej strony. LEwy pokazuje godzinę, a prawy przebieg oraz serwis za ile km lub dni.
Gdybym mial Golfa, to bym nie mial nad czym sie zastanwaiac, jak nad wymiana licznika, poniewaz widizalem jak robil czlowiek przekladke z MFA na MFA+. Tylko ze tam jest roznica w wielkosci LCD, wiec wiadomo ze trzeba wymienic no i standardowo komputer był MFA.
Istnieja w ASo zestawy do doposazenia Polo, Golfa lub Passata w tempomat. kosztuje to chyba ok 1000zł ale nie wiem czy z robocizna czy bez. Mozliwe ze z robocizna. Zakup manetki + kabli + pinow + robocizna elektryka + robocizna zdjecia plastikow + bezpieczniki + podaczenie do kompa (min 100zł). Gdzies nawet widzialem kiedys opis w jakiejs gazecie, jak w Fabii sie to robi. Jednym slowem nie bylo koniecznosci wymiany komputera silnika ani innych sterownikow - tak mi sie wydaje. Nie bylo w opisie mowy o wgraniu nowego firmware'u d ECU.
Jesli ktos zrozumial, o co mi chodzi, to pomyslalby tak samo jak ja, że wystarczy wziasc kilka kabelkow jakis stykowy przycisk i sprawdzic czy sie przelaczy cos na lewym LCD. Ale to tylko moja radosna tworczosc. Jesli ktos probowal zrobic cos takiego kiedys samemu lub slyszal o mozliwosci doposazenia Polo IV lub IV FL do MFA, to prosze byudowac ten watek razem ze mna.
Niedlugo bede zakladal czujnik poziomu plynu spryskiwacza, wiec zobacze jak tam za licnzikiem wyglada sprawa.
Odnosnie wersji wyswietalczy - zegarow, to jest ich sporo. Roznią sie one tym, czy jest pokazywany interwał czasowy do serwisu, czy ma sie diesla - jaki ma sie silnik ( odpowiednie podziałki). Roznia sie rowniez kolorem i wykonczeniem licznika oraz typami kontrolek, np diesle maja wiecej niz benzynowe. W niektorych zegarach był tylko 1 LCD z prawej strony a po lewej byl zegarek analogowy.
Ktos moze pomyslec tak, skoro w ASO maja tyle roznych wersji tej czesci, to znaczy ze cos jest na rzecy, ale....... ale jezezli powiem, ze zamawiajac świece zapłonowe pod VIN, mechanik w ASO dostaje swiece z odpowiednią przerwą miedzy elektrodami, to daje juz to do myslenia. Bo ta sama swieca moze byc uzywana w wielu silniakch z tym, ze nie musza regulowac przerwy miedzy elektrodami mechanicy i dzieki temu jak dostana czesc, to szybciej przebiega naprawa, bo tylko wsadza i ma wszytko gdzies. Nie musi sprawdzac ile mm, szukac narzedzia z blaszkami do przerw, doginac elektrod itp.
Na schemacie elektrycznym co prawda poakzane jest ze w sklad J285 - komputer sterujący z jednostką wskazań w zestawie wskaźników tablicy przyrządów jest J119 - wyświetlacz wielofunkcyjny. Pytanie teraz czy standardowy wyswietlacz LCD od godziny jest tym wyswietlaczem J119....?
Dodam jeszcze, ze liczniki moga miec fabrycznie np pod VIN ustawione Kodowanie , tak zeby nie musial zgadywac mechanik, jakie wyposazenie ma auto a jakiego nie ma.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 17 lip 2011, 23:21
autor: jhosef
Możesz doposażyć auto w MFA lub FIS. Jakbym miał się bawić to tylko w FIS lub 1/2 FIS czyli wyświetlacz po środku.
Nie wystarczy sama manetka raczej. Sterownik kolumny kierowniczej musi obsługiwać wersję z MFA/FIS.
Z tego co słyszałem to doposażenie w salonie liczone jest na kilka tysięcy bo kupę trzeba zmieniać.
Tempomat przy elektronicznym pedale gazu to prosta sprawa. Odpowiedni sygnał na ECU i heja banana. Licznik nie ma nic to do tego oprócz kontrolki, która w doposażonych wersjach i tak chyba nie istnieje.
Na pewno musisz wymienić licznik. Na wersję z MFA lub FIS, do tego trzeba się upewnić, że będzie właściwa do posiadanego IMMO i zespołu napędowego.
Czujnik temp zewnętrznej jest raczej osobny do MFA. Pewny nie jestem ale w poprzednich modelach VW był osobny.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 18 lip 2011, 2:37
autor: Anonymous
Czujnik temperatury mam pod zderzakiem pod klaksonami. Kazde auto z klimą ma ten czujnik. Inna kwestia to ze sa 2 rodzaje czujnikow predkosci w aucie. Zczytuje albo z czujnika ABS albo ze skrzyni biegow. Jakis niemiec twierdzi, ze licznik musi to obslugiwac.
Tak na marginesie... tez macie 2 klaksony? Myslalem ze sygnal 2 tonowy moze byc z 1 trąbki a nie 2 osobnych....
Jezeli chodzi o Immo, to do postaci binarnej zgrywa się wsad, a nastepnie w nowym liczniku trzeba go załadować. W ASO cena kilka tysiecy za doposazenie - myslę, że m.in. sam licznik jest bardzo drogi + kodowanie + adaptacja wspomagania, ESP i czegos jeszcze.
Ale mi chodzilo o mozliwosc aktywacji MFA w tym co mam. Inaczej nie oplaca mi sie. Wstepne informacje, ktore wyczytalem, potwierdzaja slowa kolegi, ze trzeba wymienic licznik. Ale z ciekawosci sprawdze.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 18 lip 2011, 8:25
autor: jhosef
Dwutonowy właśnie oznacza że są dwa osobne klaksony.
Tak mam w Polo, golfie mk3. W golfie mk2 mam tylko jednotonowy.
Nie sądzę aby kompjuter był w liczniku bez MFA i wystarczyło aktywowanie.
Ogólnie to może takie drogie nie było by doposażenie na własną rękę ale sporo dłubania. Nie wiem czy jest sens. Co do doboru licznika pod immo chodziło mi o wersję immo. Było ich trochę i czasem można trafić na licznik z innej wersji. Np w golfie mk4 występowały Immo2 i immo3. Jest to z tyłu na liczniku napisane. Wzajemnie niezamienne. To samo dotyczy zdaje się wersji z innych marek grupy VW. Według zeszytu samodzielnego kształcenia elementy uczestniczące w IMMO są niezamienne między markami.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 18 lip 2011, 11:46
autor: Anonymous
W Golfie 5 chyba od 2008 roku wprowadzili immo ulepszone. W Polo IV chyba po 2007r cos takiego wprowadzili. Dlatego przekładka by tylko w gre wchdozila od aut starszych niz wymienione wyzej lata produkcji.
Sama przekaldka MFA na MFA+ jest prosta i wiecej adaptacji niz dlubania.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 19 lip 2011, 2:49
autor: Anonymous
Ok, wiec w moim przypadku mam zajete piny odpowiadajace czujnikowi temperatury oraz czujnikowi poziomu plynu. Czujnika poziomu plynu nie mam, a czujnik temp. zewn. nie wiem po co mialby byc podpiety pod licznik bez MFA, ale jak byk jest tam przewodzik we wtyczcze zielonej. Sprawdze jeszcze inne przewody czy wystepuja i jesli wystapia, to nic innego, jak zakupic odpowiedni zegar, choc to nie bedzie łatwe...
Tylna obudowe zegarow zdejmuje sie latwo, latwiej niz zdejmuje sie wskazowke. Wie ktos jak to zdjąć? Podejrzalem sobie ze ta maskownica ma ikone tempomatu ale nie ma tam diody pod nią. Normalne, bo nie kazdy zegar nawet w Passatach ma ikone tempopatu,nawet gdy jest on fabrycznie.
Ale przydaloby sie zdjac te wskazowki, bo chce zobaczyc czy jest dioda pod ikona otwartych drzwi, bo mam ikone jedynie swiecocą sie klapy bagaznika. Ciekawe jest ze kazda wskazowka jest napedzana silnikiem krokowym. U kumpla w mazdzie mx-3 była cewka elektromagnetyczna.
Ciezko znalezc tutaj logię pod kątem MFA. Jezeli np chcialby ktos doposazyc auto w czujnik poziomu sprysk w mojej wersji wypsoazenia Polo, to wystarczy ze pociagnie kabel przez komore silnika do grodzi. Po stronie kabiny ma to juz z głowy. Manetki nie trzeba tykac. Mozna wykorzystac zaślepki na pulpicie i zrobic wlasny przycisk. Albo w innym miejscu., Zwykly zestyk.
Kwestia tylko odpowiedniej wersji licznika. Bedzie trzeba popytac magikow od elektroniki kombinatorskiej i naprawczej, czy da sie cos z tym fantem zrobic. Wydaje mi sie ze mogloby to odbyc sie jedynie zmiana softu, bo dane sa trzymane w roznych sterownikach, glownie silnika dotyczace spalania i ilosci paliwa, ale moge sie mylic.
Na schematach elektroycznych jest co prawda jeden ten sam sterownik J285, ale MFA ma dodatkowo w nim zaznaczony J119 -wyswietlacz welofunkcyjny - zauwaz słowo wyświetlacz a nie sterownik wyswietlacza wielofunkcyjnego.
Na dniach sprawdze kilka rzeczy i bedzie czas na konkluzje.
Jakby ktos mial konto na ImageShack lub czyms podobnym, to moge podeslac zdjecia.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 19 lip 2011, 9:04
autor: jhosef
Nie do końca się zgodzę jesli chodzi o pomiar spalania. Licznik sam go raczej oblicza, a z niej dystans do pokonania, zasięg na baku. Licznik może dostawać z ECU tylko sygnał o czasie otwarcia wtrysków, czyli dawce paliwa. Korzystając z tego, w funkcji prędkości i obrotów oznacza odpowiednie spalanie.
Wspomniałeś o montażu czujnika poziomu płynu do spryskiwaczy. Czyli odpowiedni czujnik i kabel do grodzi i wszystko banga(desz)?
Masz jakiś temat odnośnie tego?
Wskazówki najprawdopodobniej się ściąga siłowo. Może być tak jak w poprzednich modelach, że wskazówkę trzeba zakładać w jej miejscu montażowym, zazwyczaj poniżej belki trzymającej ją. Przyjrzyj się czy nie masz tam jakiejś kropki. Oznacza to pozycję neutralną wskazówki.
Ale jeśli tam jest rzeczywiście korkowiec to może być inaczej.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 19 lip 2011, 11:16
autor: Anonymous
1) No wlasnie nie wiem, jak naprawde dziala ten licznik z MFA, bo tak jak mowilem, na schemacie elektr. jest pokazany jedynie sterownik licznika z wyswietlaczem. Poza wbudowanym immo innego sterowika w nim na scheamtach nie widzialem - sam immo golym okiem widac na plytce. Nie przecze, ze moze byc konstrukcyjna roznica. Np MFA maja 2 poziomy pamięci, wiec musi być uklad pamięci. Tylko zastanawia mnie, czemu na obudowie licznika są wszystkie piny, skoro to nie robi roznicy wtyczce, bo wtyczka nakladana na te piny w liczniku ma wlasną dźwigienkę blokującą, wiec argument typu, ze jest tyle wystajacych pinów, aby wtyczka nie wypadła - odpada. Moze wtyczka jest uniwersalna, lecz nie wszystkie sciezki sa poprowadzone do pinow. Samemu tez niewiele da sie polutowac, bo plytka jest co najmniej 2 warstwowa i natryskiem mogly byc nanoszone niektore elementy.
Mowiac o spalaniu, że jest w jakims sterowniku - może ECU - pisalem tak, bo nie jestem pewien, czy czasem nie widzialem kiedys wartości spalania podczas pracy silnika na interfejsie diagnostycznym. Czasem zwykly kierowca nie wie gdzie i do czego w aucie sa potrzebne rozne dane. Moze widziałem mase lub ilosc przeplywu powietrza lub paliwa, a wtedy licznik by sobie to obliczał.
Na kazdym liczniku jest wersja oprogramowania, wiec sadze, ze niektore wersje licznikow moga miec tę sama budowę, ale rozne oprogramowanie sterujace. Zobacze wpierw czy mam odpowiednie kabelki we wiązce, zeby w ogole myslec o prostym montazu MFA.
2) Żeby zdjac blankiet z podziałkami, to musze zdjac wskazowki. Probowalem z czuciem ciągnac je w gorę, na max. 3mm podnosza się, ale potem jest opór i cos je trzyma. Nie chcialem ryzykowac, że nie wsadze ich lub urwe cos, a to jest delikatne.
3) Mam temat czujnika poziomu sprysk. - technika-> usterki-> 9n3-> kontrolka płynu do spryskiwacza. Manual bedzie, ale dokladnego montazu jeszcze nie opisalem. Mozesz zapoznac sie z tematem, ktory dotyczyl kontrolki w desce i pobieznie był rozszerzany temat. Dodalem wlasnie do tego watku o kontrolce plynu kilka najnowszych inforamcji. W moim przypadku mam kabel we wtyczce licznika, wiec kodowanie zegara + kabel w komorze silnika i do grodzi + montaz czujnika.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 24 lip 2011, 14:02
autor: jhosef
cruz, a czy na Twoim wyświetlaczy z godziną wigać inne ikony wokół liczb. Powinno być widać na górze, znaczek fi, l/100 km/h, z boku śnieżynka, st celciusza, karnisterek. Jeśli nie widać zarysu to nie ma szans na uruchomienie kompjutera moim zdaniem. Choć i tak sądze, że bez wymiany licznika nie pójdzie.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 24 lip 2011, 19:19
autor: Anonymous
Tego właśnie nie jestem w stanie stwierdzić. Jak rozebrałem licznik, to z trudem widziałem szarą kreseczkę od cyfry godziny - mowa o odłączonym zegarze. Licznik teraz zamontowałem w aucie i póki co nie wymontuję go. Jak bedę miał okazję odłączyć klemy i podłączyć w 2 osoby to przyjrzę się baczniej. Kiedyś jak tak robiłem, to wydawło mi się, że na lewym i prawym wyświetlaczu poakzuje sie na 1-2 sekundy dużo ikon. W trybie normalnej pracy - gdy lewy LCD pokazuje godzinę, to żadne dodatkowe ikony się nie wyświetlają.
Doposażyłem Polę w czujnik kontroli płynu w zbiorniku spryskiwaczy. W wykazie wyposażenia salonowego napisali niby, że bez czujnika. Auto nie miało również ksenonów. Jednakże sam licznik miał diodę poziomu płynu ( po podłączeniu aku pokazywały się kontrolki, których normalnie nie miałem włączonych na co dzień, jak np ASR, którego auto fabrycznie nie miało a licznik ma diodę. Czyli auto było z samym ABS, a jest kontrolka ASR. W dodatku szablon, wkladka na liczniki zpodziałkami itp zawiera oczko do ikony tempomatu, mimo ze nie ma diody do poakzania tempomatu. Wracając do czujnika poziomu spryskiwaczy, to fabrycznie mialem poprowadzony kabelek z grodzi do licznika, czyli tak jakby ukłon w stronę doposażenia auta.
Suma sumarum są jakies punkty w aucie, które jednak są w jakiś sposób uniwersalne i w miarę możliwości należy szukać sposobu by wykorzystać to, co jest. Np sytuacja z podnoszeniem szyb klikając na pilota. Są sterowniki - chyba szyb (albo komfortu ale raczej szyb), gdzie można domknąć jedynie kluczem w zamku drzwi. Pojechałem do ASO i do innego zwykłego powiedzmy warsztatu, który sie zajmuję Śkodą i pobieżnie też innymi markami z grupy VAG. Podłączł tester i powiedział, że trzeba wymienić sterownik albo coś dodać. Cena, którą podał za nową rzecz, można było uznać za niedrogą, ale.... jest sposób by w trybie niskopoziomowym zmienić kilka wartości hex, czyli przekodować i bez jakiej kolwiek wymiany mozna mieć domykanie szyb z pilota mając fabrycznie sterownik z domykaniem tylko w zamku.
Rozumiecie o co mi chodzi? Chodzi o to ze taniej jest np dac zarobic warsztatowi elektronicznemu czy diagnoscie ( jeslni nie da rady samemu zrobić czegoś) i wykorzystac cos co juz jest, anizeli wymieniac cały komponent. Nie zawsze da sie zrobic takie oszczednosci, ale trzeba próbować.
Prośba do innych userów 9n/9n3 zeby popatrzyli w swoje zegarki i zobaczyli czy widac jakies ikony nieaktywne w lewym LCD.
Re: Wyświetlacz wielofunkcyjny - komputer pokładowy
: 02 sie 2011, 14:47
autor: Anonymous
Dowiedzialem sie dzis w ASO, ze oni nie maja takiej wiedzy ani takiej dokumetnacji, zeby takie rzeczy robic. Nawet nie maja wykazu kodowań. Jak Passat z USA jedzie na serwis, to zeby przekodowac mu swiatla i jezyki elektryk musi porownac kodowanie z kodowaniem auta bedacego np na hali.....
Jesli sa jakies updaty, to wszystko idzie online po VINie i jest dopasowywane do danej wersji wyposazenia, danego modelu sterownika itp. Wiec zmieniajac licznik, na MFA, pytanie jest, czy sterownik silnika trzyma gdzies takie dane, czy moze wszystkie dane pobiera zegar i w zegarze sa uklady, ktore to obliczaja. W ASO nie powie nam nikt tego.
TO samemu trzeba rozgryzc lub dac auto do tuningowcow. Jest jeszcze kwestia immobilizera. Dac komus by odczytal nasze immo?.......