Manual powstał po widocznym wycieku białej mazi pomiędzy głowicą a uszczelką
UWAGA!!!! Za szkody powstałe z powodu prac opartych na tym manualu nie ponoszę żadnej odpowiedzialności oraz stosujemy się do przepisów BHP i ochrony środowiska .
Nazwa czynności: wymiana uszczelki głowicy
Model samochodu: POLO 6N AEF 1,9 D
Rocznik: 98
Potrzebne materiały:
- uszczelka głowicy nr VW 028 103 383 BK z trzema nacięciami [otworami] nie zmienia się uszczelki na inną np; dwa nacięcia [otwory] gdyż grubość uszczelki jest dopasowana do wystającego tłoka ponad blok
-książka autor H.R.Etzol Sam naprawiam samochód VW POLO od 09 1994 do10 2001
-komplet kluczy wieloczęściowy
-klucz do wtryskiwaczy 28mm
-klucz wewnętrzny 12-tny 12 mm da śrub głowicy
-kleszcze do opasek węży gumowych
-naczynie na olej oraz płyn chłodniczy oba trujące i szkodliwe dla środowiska
-liniał regulacyjny rozrządu VW-2065A w książce są podane wymiary ja zastąpiłem go płaskownikiem gr. 4,5mm szer. 450mm dł.100mm
-trzpień VW-3359 o śr. 6 mm zastąpiłem go śrubą śr.6mmi dł 50mm
-dwa szczelinomierze do ponownego ustawienia rozrządu dokładny opis książka
Przewidywany koszt: 150 PLN uszczelka+ planowanie głowicy jeżeli po sprawdzeniu zaistnieje taka konieczność 80do120 PLN oraz filtr oleju, olej ,śruby głowicy,podkładki termiczne pod wtryskiwacze,uszczelki pod kolektory ssący wydechowy i płyn chłodniczy nie podam ceny duże rozbieżności w cenach
Czas wykonania:około 5 h bez planowania
Sposób wykonania;
zlewamy olej do naczynia korek spustowy miska olejowa pod silnikiem od strony kabiny
demontujemy połączenie rurowe filtr kolektor ssący


demontujemy pasek klinowy po przez poluzowanie rolki napinacza i zdejmujemy pasek
aby zlać płyn chłodniczy a jednocześnie sprawdzić termostat demontujemy sprężarkę klimy i jej osłonę nie odkręcamy przewodów tylko mocowanie klimy


króciec termostatu UWAGA po odkręceniu poleje się płyn z króćca oraz z termostatu po ruszeniu uszczelki.


osłona rozrządu- dwa zaczepy +śruba od strony poduszki


zdejmujemy zatyczki z śrub , odkręcamy 3 śruby pokrywy zaworów [obok korka wlewu oleju] i zdejmujemy pokrywę
ustawiamy rozrząd GMP pierwszego cylindra-dokładny opis książka
zdejmujemy zatyczkę z koła zamachowego


podnosimy jedno koło przód[prawe] włączamy 5 bieg i obracamy druga osoba patrzy na znak koła zamachowego 0- i nadlewek w otworze muszą się pokrywać

wałek rozrządu powinien mieć wycięcie nad głowicą jeśli nie to obracamy nadal aż znak 0- znowu będzie się pokrywał z nadlewkiem

blokujemy wycięcie w wałku rozrządu np; płaskownikiem

i jednocześnie blokujemy koło pompy wtryskowej np śrubą .


Demontujemy przewody nadmiarów,przewody wtryskiwaczy[odkręcamy] , wtryskiwacze można to zrobić przed zdemontowaniem pokrywy zaworów
przewody nadmiarów

przewody odkręcone

wtryskiwacze zdemontowane

listwa świec żarowych


kolektor ssący zawór EGR może zostać przy wydechu



kolektor wydechowy i podwieszamy wraz zEGR



pasek rozrządu; podeprzeć silnik ,odkręcić wspornik silnika



napinacz paska rozrządu

poluzować napinacz i odkręcić


zdemontować koło wałka rozrządu dokładny opis książka

zdemontować wszystkie przewody elektryczne , węże chłodnicze z głowicy oraz wspornik bagnetu .


odkręcić śruby mocujące głowice w odpowiedniej kolejności o 90*
książce ''sam naprawiam'' kolejność odkręcania;
1--7--9--5--3
4--6-10--8--2
zaś na głowicy jest wytłoczona 1 z przeciwnej strony jak w książce a kolejność wtedy wygląda by tak;
3--5--9--7--1
2--8-10--6--4
obie poprawne


zdjąć głowicę lekko odchylić osłonę rozrządu po upewnieniu się że zadne przewody jej nie trzymają

po wyczyszczeniu bloku ,głowicy z resztek uszczelki, sprawdzeniu [patrz książka ] zakładamy nową uszczelkę i demontujemy w odwrotnej kolejności .
Sprawdzenie zaworów ,gniazd, prowadnic ,uszczelniaczy,popychaczy ,pierścieni ,panewek ,cylindrów, pozostawiam według oceny indywidualnej [ jak nie sprawdzić ja sprawdziłem i uszkodzone elementy wymieniłem] .
za błędy , złej jakości foty ,sory.