[9N/Fabia/Ibiza] Wymiana zaworu EGR, adaptacja VAG - 1.4 16V
: 19 lut 2011, 17:57
Witam.
Poniższy manual przedstawia jak wymienić zawór EGR od recyrkulacji spalin w Polo/Fabii/Ibizie z silnikiem 1.4 16V. Naprawa jest w zasadzie nieskomplikowana, jednak utrudniona przez ciężki dostęp do śrub. Zawór jest pomiędzy blokiem silnika a akumulatorem.
Czas pracy: ok. 1 godziny. Koszt takiej naprawy w warsztacie to 100-200zł + pewnie jakaś diagnostyka wcześniej.
1) Po czym sprawdzić, że zawór jest uszkodzony?
Przede wszystkim zapala się kontrolka check engine. Po podłączeniu samochodu pod komputer, wyskakuje następujący błąd:Czyli odczyt nadmiernego przepływu spalin. Może też być przepływ za mały – zależy w jakiej pozycji zablokował się zawór.
Do tego należałoby za pomocą programu VAG-COM wejść do kanału 074 i zobaczyć jakie wartości wskazuje VAG.
Prawidłowe to (na biegu jałowym):
2) co jest potrzebne do naprawy?
- klucz 13 – najlepiej nasadowy, ze względu na ciężki dostęp.
- imbus 5 – również najlepiej przypiąć do grzechotki od nasadówek.
- jakiś długi kawałek pręta z magnesem na końcu – przydaje się do wyciągania śrub z trudno dostępnych miejsc lub gdy nam coś spadnie na dół.
- nowy zawór EGR. Nr części: 036 131 503 T lub R. Ja miałem fabrycznie R, ale wymieniłem na T. Sprzedawca zagwarantował, że pomiędzy nimi nie ma różnicy w działaniu i że oba równie dobrze pasują… Mój przypadek pokazuje, że rzeczywiście tak jest.
Oryginalnie jest montowany zawór firmy PIERBURG. Na taki również zamontowałem. Koszt takiego zaworu na allegro to ok. 450zł Można dostać też jakiś tańszy, zamiennik za ok. 350zł, jednakże ja wolałem wymienić na oryginalnego PIERBURGa.
3) jak naprawić?
Czasami nie trzeba wymieniać zaworu, a jedynie tylko wyczyścić jego grzybek z nagaru i osadu, przez który zawór się blokuje. Do tego wystarczy jakiś twardy pędzelek, szmatka i benzyna ekstrakcyjna. W moim przypadku to nie pomogło, dlatego prezentuję jak wymieć cały zawór.
- Tak wygląda miejsce w którym znajduje się zawór:

- Pierwsze co, odkręcamy dwie nakrętki 13 od czoła samochodu. Do jednej z nich jest umiarkowanie ciężki dostęp, ale przy pomocy grzechotki i nasadowej 13 bez problemu się okręca. Nie wykonałem fotki, ale nie ma tam wiele do oglądania. Patrząc na poprzednie zdjęcie, śruby są tak jakby pod tą szarą wtyczką bo bokach tej metalowej rurki wygiętej w kształt litery U – to właśnie tę rurkę też okręcamy od zaworu.
- Po odkręceniu tych śrub, niestety nie możemy jeszcze zdjąć zaworu EGR. Przeszkadza nam w tym wspomniana wcześniej rurka. Z racji, że jest ona tak umiejscowiona, że ciężko o jej zdemontowanie, odkręcamy tak jakby łącznik zaworu z bokiem silnika. Jest on przykręcony na dwóch śrubach imbusowych 5. Tutaj jest najwięcej zabawy. Jest bardzo utrudniony dostęp i czeka nas spora męczarnia. Trzeba dopasować sobie odpowiedniej długości klucz, którym odkręcimy te śruby:

Tak wygląda to miejsce, po wykręceniu zaworu:


Na zdjęciach widać zabrudzone na czerwono różne węże i plastiki. Nie jest to nic innego jak krew ze skaleczeń powstałych poprzez obtarcia i przecięcia o jakiś ostre plastiki.
Wszystko przez ten bardzo utrudniony dostęp. Jest ciężko, ale DA RADE!
4) Wymieniamy zawór: Wymieniamy dwie metalowe uszczelki (są w zestawie z nowym zaworem) oraz przekładamy taki element podpięty do tej rurki przy zaworze.

5) Montujemy w odwrotnej kolejności. Przy montażu jest jeszcze więcej zabawy ze śrubami. Ciężko trafić w otwory i je dokręcić.
6) Po wymianie, należy przeprowadzić adaptację zaworu poprzez VAG-COM. Dokonujemy tego w następujący sposób:
I to by było na tyle. Po tej operacji, kontrolka check już się nie zapala, komputer błędu nie wywala.
POWODZENIA!
Poniższy manual przedstawia jak wymienić zawór EGR od recyrkulacji spalin w Polo/Fabii/Ibizie z silnikiem 1.4 16V. Naprawa jest w zasadzie nieskomplikowana, jednak utrudniona przez ciężki dostęp do śrub. Zawór jest pomiędzy blokiem silnika a akumulatorem.
Czas pracy: ok. 1 godziny. Koszt takiej naprawy w warsztacie to 100-200zł + pewnie jakaś diagnostyka wcześniej.
1) Po czym sprawdzić, że zawór jest uszkodzony?
Przede wszystkim zapala się kontrolka check engine. Po podłączeniu samochodu pod komputer, wyskakuje następujący błąd:
Kod: Zaznacz cały
16786 - EGR System: Excessive Flow
P0402
Do tego należałoby za pomocą programu VAG-COM wejść do kanału 074 i zobaczyć jakie wartości wskazuje VAG.
Prawidłowe to (na biegu jałowym):
Kod: Zaznacz cały
1V 4V 0,880-0,888 ADP. OK.
- klucz 13 – najlepiej nasadowy, ze względu na ciężki dostęp.
- imbus 5 – również najlepiej przypiąć do grzechotki od nasadówek.
- jakiś długi kawałek pręta z magnesem na końcu – przydaje się do wyciągania śrub z trudno dostępnych miejsc lub gdy nam coś spadnie na dół.
- nowy zawór EGR. Nr części: 036 131 503 T lub R. Ja miałem fabrycznie R, ale wymieniłem na T. Sprzedawca zagwarantował, że pomiędzy nimi nie ma różnicy w działaniu i że oba równie dobrze pasują… Mój przypadek pokazuje, że rzeczywiście tak jest.

3) jak naprawić?
Czasami nie trzeba wymieniać zaworu, a jedynie tylko wyczyścić jego grzybek z nagaru i osadu, przez który zawór się blokuje. Do tego wystarczy jakiś twardy pędzelek, szmatka i benzyna ekstrakcyjna. W moim przypadku to nie pomogło, dlatego prezentuję jak wymieć cały zawór.
- Tak wygląda miejsce w którym znajduje się zawór:

- Pierwsze co, odkręcamy dwie nakrętki 13 od czoła samochodu. Do jednej z nich jest umiarkowanie ciężki dostęp, ale przy pomocy grzechotki i nasadowej 13 bez problemu się okręca. Nie wykonałem fotki, ale nie ma tam wiele do oglądania. Patrząc na poprzednie zdjęcie, śruby są tak jakby pod tą szarą wtyczką bo bokach tej metalowej rurki wygiętej w kształt litery U – to właśnie tę rurkę też okręcamy od zaworu.
- Po odkręceniu tych śrub, niestety nie możemy jeszcze zdjąć zaworu EGR. Przeszkadza nam w tym wspomniana wcześniej rurka. Z racji, że jest ona tak umiejscowiona, że ciężko o jej zdemontowanie, odkręcamy tak jakby łącznik zaworu z bokiem silnika. Jest on przykręcony na dwóch śrubach imbusowych 5. Tutaj jest najwięcej zabawy. Jest bardzo utrudniony dostęp i czeka nas spora męczarnia. Trzeba dopasować sobie odpowiedniej długości klucz, którym odkręcimy te śruby:

Tak wygląda to miejsce, po wykręceniu zaworu:


Na zdjęciach widać zabrudzone na czerwono różne węże i plastiki. Nie jest to nic innego jak krew ze skaleczeń powstałych poprzez obtarcia i przecięcia o jakiś ostre plastiki.

4) Wymieniamy zawór: Wymieniamy dwie metalowe uszczelki (są w zestawie z nowym zaworem) oraz przekładamy taki element podpięty do tej rurki przy zaworze.

5) Montujemy w odwrotnej kolejności. Przy montażu jest jeszcze więcej zabawy ze śrubami. Ciężko trafić w otwory i je dokręcić.
6) Po wymianie, należy przeprowadzić adaptację zaworu poprzez VAG-COM. Dokonujemy tego w następujący sposób:
Kod: Zaznacz cały
[Select]
[01 - Engine]
[Meas. Blocks - 08]
Select Group 074.
[Go!]
MVB 074.1: Min Position in Volts
MVB 074.2: Max Position in Volts
MVB 074.3: Potentiometer voltage
MVB 074.4: Adaption status: (Run/OK/etc)
[Switch to Basic Settings]
MVB 074.4: Adaption status: (Run) then it should change to (ADP OK)
[Switch to Measuring Blocks]
[Close Controller, Go Back - 06]
Special Notes:
* For ECU's using ME 7.5, the coolant temp needs to be between 10 and 50 °C.
* In case the adaptation fails switch OFF the Ignition for 30 Seconds, then switch it ON and try again.
POWODZENIA!