[9N] Wymiana łącznika stabilizatora

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
Gaweł
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 362
Rejestracja: 10 sie 2009, 23:29
Lokalizacja: Wrocław

[9N] Wymiana łącznika stabilizatora

Post autor: Gaweł »

Nazwa czynności: Wymiana łącznika stabilizatora.
Częstą przyczyną stuków w przednim zawieszeniu w Polo 9N, Fabii i Ibizy są wyrobione łączniki stabilizatora. Stuki są głośne i występują nawet na małych wybojach. Aby sprawdzić stan łączników trzeba je niestety odkręcić, nie można ich sprawdzić na szarpaku ani szarpiąc za stabilizator.
Model samochodu: 9N
Rocznik:2001-2005

Potrzebne materiały:
-dwa lewarki (można wymienić łącznik z jednym ale z dwoma będzie szybciej i bezpieczniej)
-klucze 16 i 17
-Torx 30
-dwa łączniki stabilizatora
Przewidywany koszt: 60-140zł za komplet. Ja namawiam do kupienia droższych łączników (Febi, Monroe, Lemforder...)ze względu na ich trwałość chyba że ktoś lubi raz do roku je wymieniać wtedy można kupić zamienniki za 30zł sztuka.

Czas wykonania: 30-60min zależnie od umiejętności i tego czy mamy do dyspozycji kanał(w kanale łatwiej odkręcić dolne śruby).

Sposób wykonania:
Odkręcamy śruby, podnosimy autko i zdejmujemy koło.
Obrazek

Obrazek
Następnie jak widać na załączonym obrazku odkręcamy dwie śruby przy pomocy klucza 16 lub 17 (w zależności jakiej firmy mamy łączniki stabilizatora) i Torxa 30.

Obrazek
Po odkręceniu dwóch śrub podkładamy drugi lewarek pod wahacz i podnosimy go do momentu aż będzie można spokojnie wyjąć łącznik z mocowań.
Jeżeli nie mamy do dyspozycji drugiego podnośnika to musimy sobie znaleźć jakiś pieniek albo kilka cegieł i podłożyć je pod wahacz ,a następnie delikatnie opuścić auto na lewarku do momentu aż będzie możliwe wyciągnięcie łącznika z mocować. (Przy opuszczaniu należy zachować szczególna ostrożność :blush2: )
Po wyciągnięciu łącznika wkładamy na jego miejsce nowy i przykręcamy go śrubami. Następnie opuszczamy lewarek który podnosił wahacz (lub podnosimy lewarek pod autem jeżeli korzystaliśmy z jednego podnośnika i cegieł czy pieńka pod wahaczem).
Zostaje nam tylko założenie i przykręcenie koła.
Obrazek
Zablokowany

Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”