Manual powstał ponieważ otwór pod dzwignie napinacza (łączące napinacz z rolką, a mieszczący się w obudowie pompy wodnej) zrobił sie jajowaty, rolka napinacza paska wieloklinowego przesuneła sie - pasek spadał (niezbyt często). metaliczne odgłosy zaczęly narastać łożysko napinacza nie ma luzów a ciegno tak to napinacz do wymiany niestety nie tylko obudowa pompy wody też,wiec postanowiłem rozwiercić otwór i tulejować. Może lepiej było kupić nową obudowe.
UWAGA!!!! Za szkody powstałe z powodu prac opartych na tym manualu nie ponosze żadnej odpowiedzialności.
Nazwa czynności: wymiana napinacza paska wieloklinowego dzwigni i tulejki
Model samochodu: POLO 6N AEF 1,9 D
Rocznik: 98
Potrzebne materiały:
-napinacz nr OE 028 903 315 P 220PLN
-dzwignia nr OE 028 903 308 F łączące napinacz z rolką 150PLN
-tulejka toczona na wymiar nie orginał i nie stal
-książka autor H.R.Etzol Sam naprawiam samochód VW POLO od 09 1994 do10 2001
-komplet kluczy wielo częścio
-wiertarka
-wiertło 19-tka
-rozwiertak najlepiej nastawny 14-tka
-tokarka lub tokarz
Przewidywany koszt: 400PLN
Czas wykonania:16 g
Sposób wykonania:
wszystkie czynności patrz książka "Sam naprawiam samochód VW POLO". ponieważ starsze pojazdy mogą mieć pozamieniane części przez poprzedniego właścićiela
dokładny opis w książce - rozdział nadwozie
podnieś przód. zabezpieczyć w taki sposób aby samochód nie opadł. Zdemontować koła:

zdemontować kierunkowskazy:

odłączyć przewody kierunków:

rama


spojler


pas przód


zderzak



zamek pokrywy silnika


zbiornik pompy wspomagania kierownicy - 3 wkręty

wypiąć przewody reflektorów

Zdemontować przewody gumowe chłodnicy. UWAGA!! - płyn jest szkodliwy (patrz książka wymiana płynu "Sam naprawiam VW Polo").
przesunąć opaski z przewodów gumowych:

odłączyć przewody od chłodnicy

UWAGA!! wszystkie przewody elektryczne w kierunku prawego reflektora muszą być lużne.
szkielet przodu nadwozia, pomoc drugiej osoby:

zdejmując szkielet patrz na przewody łączące szkielet, mogą być jeszcze połączone

szkielet powoli opuścić i podeprzeć

połączenie giętkie filtra powietrza. zdemontować 2 opaski:


odkręcić w lewo (tzw. lewy gwint) śrube mocującą rolkę napinacza, dokładny opis ksiązka wymiana i regulacja naciągu pasków klinowych:

Napinacz paska wieloklinowego. odkręcić srube imbus w środku wypustu napinacza. odkrecic dwie sruby, imbusy, mocujące napinacz. I tak wymiana z głowy. gdyby nie luz na cięgnie napinacza ,tulejka orginalna jest w moim przypadku za lużna ,wiec trzeba wytoczyć odpowiednią i

zdmontować filtr powietrza

podeprzeć silnik, zdemontować podpore zwieszaka silnika


jeszcze raz podnieść i zabezpieczyć samochód z prawej strony (lewa oczwiście podniesiona, zabezpieczona w tej samej pozycji zostaje) tak aby mżna było wyjąć cięgno napinacza sprawdzić czy jest gdzieś uszkodzone (wytarte) wymienić na nowe. Po wyjęciu cięgna jajowaty i powiększony otwór rozwiercić. Tu możecie mieć problem z rozwierceniem otworu i wytoczeniem tulejki

tak wtgląda nowa tulejka osadzona na miejscu:

teraz zostało zamontować wszystko w odwrotnej kolejności.
jeśli się pomyliłem lub coś żle napisałem przepraszam za jakość zdjęć również. Z tulejką miałem łatwo tokarnia pod reką.