Strona 1 z 1

[9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 18 sie 2010, 22:23
autor: Witek6935
Witam.
Borykam się z problemem szwankującego potencjometru przy silniczku od regulacji otwarcia klapy ciepłego powietrza przy nagrzewnicy - V68. Czytałem już sporo na ten temat tutaj na forum jak i za pomocą wujka Google. Ogólnie wszyscy twierdzą, że dostęp do tego ustrojstwa jest tylko wtedy gdy zdemontuje się całą deskę rozdzielczą...
Przyglądając się rysunkowi w ETCE jak i wyciągniętej nagrzewnicy na szrocie, zastanawiam się, czy nie byłoby czasem dostępu do tego silniczka po zdemontowaniu zegarów... Jest to mniej więcej na tej samej wysokości i wydaje mi się, że tuż obok wnęki na zegary. Czy ktoś z Was kiedyś już to naprawiał/demontował i wie jak to dokładnie wygląda? Może jest jakaś szansa? To znacznie mogłoby mi ułatwić problem próby samodzielnej naprawy - demontażu całej deski (a dokładnie AIRBAGów nie chcę się podejmować)

BTW. Czy nie ma problemów z zegarami po ich odłączeniu i ponownym podłączeniu? Mam namyśli pamięć - przebieg, inspekcje.

Re: demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 19 sie 2010, 15:44
autor: irekk
Niestety żeby się dostać do silniczków od strony kierownicy, trzeba zdemontować deskę (oba silniczki są zamontowane na takiej prostokątnej ramce).
Jak zdejmowałem AIR-BAG to w pierwszej kolejności odłączałem akumulator , to po ponownym zamontowaniu nie musiałem podłączac się pod komputer żeby skasować błąd poduszki.
Jak wyjmowałem sam licznik to tylko wyłączony zapłon (bez odpinania akumulatora) i było OK. Może skasować się tylko licznik przebiegu dziennego, zegarek, średnie spalanie, czas jazdy, itd. Przebieg całkowity i inspekcje nie kasują się.

Re: demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 19 sie 2010, 17:09
autor: zoltrix3
Mnie też czeka demontaż deski, bo silniczki już od jakiegoś czasy chroboczą. Daj znać jak już będziesz po całej operacji. Wskazówki mile widziane.
Z airbagami tak jak mówił przedmówca - odłącz akumulator.
Poniżej link,który być może okaże się pomocny:
http://www.pimpowski.de/climatronic_ein ... powski.htm

Powodzenia.

PS
Gdzie kopiłeś silniczki?

Re: demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 20 sie 2010, 11:41
autor: Witek6935
Witam.
Obecnie jestem po regeneracji potencjometru od obiegu wewnętrznego (silniczek V154) - psiknąłem do niego 'Kontaktem' - środkiem do regeneracji potencjometrów. Po tym zabiegu póki co działa elegancko.. W jego przypadku nie ma aż tak wielkiej filozofii. Trzeba tylko odkręcić półkę, zdemontować schowek przed fotelem pasażera (miałem o tyle łatwiej i dla mnie bezpieczniej, że nie mam wyłącznika AIRBAGA w schowku) i już możemy go odkręcić od dmuchawy - Po prawej stronie, dwie śrubki, chyba torx 15 lub 20 od przodu i od dołu. Lekko odgiąć w prawo i się go wymontuje. Silniczek wymontować z ramki i otworzyć obudowę... Trzeba jedynie zwrócić uwagę przy demontowaniu w jakiej pozycji mamy klapę zamkniętego obiegu. Najlepiej, żeby był po prostu obieg wyłączony w 100% - w zasadzie to nie powinien być inaczej, ale jak komuś szwankuje, to może być różnie. Wtedy klapa pod schowkiem jest zamknięta, a zębatka silniczka jak i cały układ zębatek w silniczku w maksymalnym położeniu, przez co po wyjęciu samego silniczka elektrycznego i potencjometru, wiemy jak ustawić zębatki. Potem przy zakładaniu V154 trzeba sobie ręką zamknąć tę klapę o której wspomniałem. Jeżeli tego nie zrobimy, po próbie załączenia silniczka usłyszymy dość głośne trzaski i możliwe będzie, ze połamią się ząbki... Wiem z doświadczenia... Kiedyś, gdy z ciekawości chciałem zobaczyć ten silniczek taką kuche zrobiłem, ale szybko wyłączyłem zapłon i wymontowałem silniczek. Na całe szczęście nic się nie stało.
Początkowo chciałem go wymienić - Kupiłem na szrocie używane, sprawne silniczki v68 i V154 od Polo okularnika z 2004r (moje to 2002). Kupiłem je przy totalnej okazji. Kupowałem lampy od Polo 9N3 i gościu spytał mnie czy nie potrzebuję czegoś jeszcze. Okazało się, że ma też to czego bardziej potrzebuje. (nowy V68 w ASO VW kosztuje 450zł, V154 podobnie) :)
Niestety po zdemontowaniu V154 okazało się, że silniczek który kupiłem delikatnie się różni. Mój ma okrągłą kostkę, a ten kupiony prostokątną. Mają też delikatnie różne uchwyty mocujące je do takiej ramki, co jest przymocowana do dmuchawy - ale to nie problem, bo wystarczyłoby podmienić ramkę (Kupiłem silniczek razem z ramką). W zasadzie gdybym kupił silniczek wraz z wtyczką, którą się do niego podłącza, mógłbym ją podmienić i podłączyć ten kupiony... Poza tym silniczki są w zasadzie takie same -różnią się też potencjometrem w wewnątrz, ale to nie ma większego znaczenia jeśli chodzi o elektrykę. Mają inny rozstaw nóżek, ale to wynika z innej kostki. Jeśli chodzi o numer części - całych silniczków V154, różnią się tylko ostatnią literką przy numerze na końcu.
Fotki (zrobione złomiastym aparatem w telefonie, także przepraszam za jakość):
Mój (2002):
ObrazekObrazek
Kupiony (2004):
ObrazekObrazek

Porównanie potencjometrów:
Obrazek

Teraz czeka mnie to samo z silniczkiem v68. Ten co kupiłem pewnie też jest delikatnie inny od tego co jest zamontowany u mnie.... Trochę boję się za niego sam zabrać, nie chcę nic przy okazji spaprać i pójść w niepotrzebne koszty. Miałem nadzieję, że wymontowanie zegarów załatwi sprawę, ale skoro nie, to mam problem ;/ Może się podejmę, ale muszę się poważnie zastanowić i zarezerwować w razie czego na pewno dwa ładne pogodne dni :) (nie mam garażu)

Dzięki za pomoc
Pozdrawiam

Re: [9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 10 lut 2013, 20:11
autor: Marcin1978
Witam
Dzisiaj robiłem to samo da się bez większego problemu zdemontować ten silniczek bez rozbierania całego kokpitu.
Odpowiednie klucze i 3 godziny pracy łącznie z przeczyszczeniem styków i złożeniem.
Niestety silnik dalej działa chyba nie prawidłowo aczkolwiek silniczek się kręci.
W vagu wywala mi błędy dotyczące V154 i V68 ale jak załączam obieg wewnętrzny to się klapka zamyka i otwiera ładnie.
Co najgorsze mimo to że działa V154 wywala cały czas błędy a jak skasuję to zaraz są od nowa.
Na początku przed wyjęciem V68 albo grzał albo dawał zimno na maxa teraz tylko chłodzi.
Mam pytanie odnośnie tego V68 czy tylko ten silnik odpowiada za ciepło lub zimno? bo tak jak pisałem rozgrzałem auto włączam przekręcam potencjometrem od temperatury silniczek robi pełen ruch (zaobserwowałem jaki ma ruch jak go wyjąłem na zewnątrz)
a mimo to cały czas przy rozgrzanym silniku leci zimne powietrze.
Do nagrzewnicy płyn gorący się dostaje bo obydwie są gorące a mimo to nie grzeje.

Re: [9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 10 lut 2013, 22:05
autor: Witek6935
Witam
Jesli masz Climatic, to tak - tylko V68 jest odpowiedzialny za ciepło/zimno. Pamiętaj też że to jest klima półautomatyczna. Tzn. Cały czas stara się utrzymać zadaną temperaturę (nie zależnie czy AC masz wciśnięte, czy też nie). Teraz jak u mnie już w 100% wszystko śmiga jak należy, to wreszcie odczułem jak to powinno i ma działać :) Jak ustawisz, powidzmy, 20 stopni, to póki w aucie nie będzie tej temperatury, Climatic powinien grzać cały czas. Gdy już osiągnie tę zadaną temperaturę, silniczek V68 wtedy przymyka klapę przy nagrzewnicy, na tyle, żeby już więcej nie grzał, ale podtrzymywał zadaną temperaturę. Dzięki temu nie trzeba co chwilę kręcić pokrętłem cieplej/zimniej, bo on cały czas grzeje tak, że nie odczuwa się zbytniego gorąca/zimna.

Co do samej regenracji... V154 regenerowałem 3 razy, V68 jeden raz... w końcu się na tyle zitytowałem tym kawałkiem g***, że pojechałem, kupiłem oba silniczki nowe. Zrobiłem adaptację i mam wreszcie świety spokój. Regenracja to rozwiązanie na krótką metę...
Nowe silniczki to koszt 220zł/szt w InterCarsie - oryginalne silniczki Boscha.

Trochę dziwne, że silniczek niby pracuje, a Ty dalej nie odczywasz, żeby grzał.. Rolkę silniczka dobrze założyłeś na zębatkę klapy? Skoro silnik rozgrzany, silniczek jakoś tam pracuje, to coś odczuwać powinieneś... dziwne.

Re: [9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 11 lut 2013, 12:58
autor: Marcin1978
Zdaje się że jednak pokręciłem coś z ustawieniem przekładni, wyjąłem silniczek dzisiaj jeszcze raz i jak ręcznie przestawiałem klapę to było wszystko ok.
Więc ustawiłem klapkę na Max Grzanie i tak samo silniczek, włożyłem i teraz działa już ok.
U mnie po regeneracji działa ok widać jak wykonuje małe ruchy w zależności od nastawu temperatury.
Zobaczymy jak długo podziała :)

Re: [9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 20 wrz 2013, 17:34
autor: wisior23
[quote=""Witek6935""]Co do samej regenracji... V154 regenerowałem 3 razy, V68 jeden raz... w końcu się na tyle zitytowałem tym kawałkiem g***, że pojechałem, kupiłem oba silniczki nowe. Zrobiłem adaptację i mam wreszcie świety spokój. Regenracja to rozwiązanie na krótką metę...
[/quote]

Witam,

jutro będę wymieniał silniczek v154 na nowy i mam 2 pytania... czy po zamontowaniu trzeba wykonywać adaptację czy wystarczy wykasować stare błędy ?

Drugie pytanie. Czy przy zakładaniu nowego silniczka trzeba na coś szczególnie zwrócić uwagę ? skoda forum: "zwracać uwagę na koła zębate, które to posiadają specjalne znaczniki i które w przypadku złego założenia zablokują przekładnię i mogą spowodować zniszczenie kół zębatych przy silniczku." - o co z tym chodzi dokładnie...

dziękuję za odp

Re: [9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 20 wrz 2013, 18:40
autor: wisior23
[quote=""wisior23""][quote=""Witek6935""]Co do samej regenracji... V154 regenerowałem 3 razy, V68 jeden raz... w końcu się na tyle zitytowałem tym kawałkiem g***, że pojechałem, kupiłem oba silniczki nowe. Zrobiłem adaptację i mam wreszcie świety spokój. Regenracja to rozwiązanie na krótką metę...
[/quote]

Witam,

jutro będę wymieniał silniczek v154 na nowy i mam 2 pytania... czy po zamontowaniu trzeba wykonywać adaptację czy wystarczy wykasować stare błędy ?

Drugie pytanie. Czy przy zakładaniu nowego silniczka trzeba na coś szczególnie zwrócić uwagę ? skoda forum: "zwracać uwagę na koła zębate, które to posiadają specjalne znaczniki i które w przypadku złego założenia zablokują przekładnię i mogą spowodować zniszczenie kół zębatych przy silniczku." vw polo forum: "aby, dwie klapy obiegu były w prawidłowej pozycji"- o co z tym chodzi dokładnie...

skoro mam nowy chyba ta druga sytuacja mnie nie dotyczy ?

dziękuję za odp[/quote]

Re: [9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 20 wrz 2013, 19:47
autor: Wolga85
Chodzi o to że silnik pracuje w pewnym zakresie (bodajże kąt 240 stopni). Tryb od klapy też pracuje w takim samym kącie. Jeśli złoży się do kupy oba w pozycji zamkniętej albo oba w otwartej będzie ok. Jeśli natomiast klapa będzie w pozycji otwartej a silnik w pozycji zamkniętej (i odwrotnie) klapka się zablokuje . Jest jeszcze masa położeń półotwartych które ogranicza ruch klapy (może się nie domykać ). Ponoć przestawienie trybów względem siebie o 1 ząb można skorygować w vagu adaptacją (adaptację i tak trzeba wykonać po wymianie/naprawie). Generalnie jak źle złożysz i zrobisz test (w vagu) to jak będzie źle ustawione usłyszysz terkotanie lub zgrzyt (przeskakujące tryby w silniczku bo silnik będzie chciał zamknąć lub otworzyć a napotka na opór ogranicznika).

Re: [9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 20 wrz 2013, 21:12
autor: Witek6935
Zębatki silniczka V154 muszą być dokładnie, co do ząbka zgodne z ząbkami klapy zamykającej obieg z zewnątrz jak i również klapy otwierającej obieg wewnętrzny - są dwie klapy. Wszystkie zębatki (2 klap + 1 silniczka) muszą być założone w jednej, odpowiedniej konfiguracji. Przestawienie jednej z zębatek choćby o jeden ząb spowoduje zgrzyty i przeskakiwanie zębatek. VAG tutaj nic nie da - jeśli nawet by się dało ustawić mniejszy kąt obrotu silniczka, byłoby to bez sensu, bo wtedy zamknięty obieg, bądź też otwarty, zawsze by był "na pół gwizdka". Wszystkie zębatki mają jeden ząb grubszy, dzięki temu wiadomo jak mają być złożone. Problem jest w tym, że przez ciężki dostęp i widoczność, nie od razu dokładnie widać gdzie ten ząbek na której rolce jest. Ogólnie temat do zrobienia. Mi się udało przy temperaturze ok 0 stopni, więc na pewno da radę :)

Co do adaptacji - trzeba ją zrobić. Potencjometr w nowym silniczku może mieć delikatnie inny zakres rezystancji (o kilka Ohmów) i przez to sterownik nie będzie znał odpowiednich skrajnych pozycji silniczka - efekt będzie taki, że silniczek poprawnie dojdzie do końca, a sterownik nie zdejmie z niego napięcia i będzie chciał go dalej kręcić. - Efekt, silniczek przez moment w stanie zwarcia, a następnie błąd w sterowniku i już całkiem niepoprawna praca silniczka.

Pozdrawiam

Re: [9n] demontaż zegarów - dostęp do V68?

: 21 wrz 2013, 15:22
autor: wisior23
witam,

jestem po wymianie v154... miałem duży problem z założeniem silniczka ale się udało. Robiłem na zamkniętych klapach. Błędy usunąłem i wykonałem adaptację... Wygląda wszystko w porządku. Sprawdzałem klapa się otwiera, zamyka, brak błędów :) i teraz co mnie zaciekawiło i czy to możliwe... zniknęły mi wszystkie 3 błędy odnośnie silniczka v68 :grin: nie wiem jakim cudem ale zniknęły i nie mam już żadnych błędów przy v68 oraz v154 :grin: a po testach na razie klima działa OK, tzn. reaguje na zmianę temperatury... było ciężko wymienić silniczek (sam montaż) - zajęło mi to 1,5 godzinki w deszczową pogodę... ehhhh robota na działce... ale osiągnąłem great sukces :piwo:


pozdrawiam