Strona 1 z 1

[9N] Naprawa mechanizmu obiegu wewnętrznego

: 29 paź 2010, 13:02
autor: Gaweł
Jako że wiele osób pyta się o tą częstą dolegliwość 9N postanowiłem zamieścić odnośnik do manuala przygotowanego przez użytkownika Fabii mrek33
http://www.fabiaclub.pl/forum-pl/viewtopic.php?t=5236

Postanowiłem też trochę poprawić manuala, tak aby było wszystko wiadomo przed ściągnięciem go z linku.

Nazwa czynności: NaprawaWymiana silniczka klap obiegu wewnętrznego (Błąd 1596)
Model samochodu: Polo 9N Fabia I Ibiza III

Potrzebne materiały:
- preparat do regeneracji potencjometrów lub nowy silniczek (0 132 801 202) w sklepie ma opis jako "Korektor położenia świateł przednich" lecz to ten sam silniczek.
- klucze torx
- narzędzia potrzebne do odłączenia akumulatora w zależności od tego kto jakie ma klemy.
- kabel do podłączenia samochodu pod vaga na lini kkl lub can w zależności od gniazda jakie mamy
- laptop z programem Vag com lub Polski vag.

Czas wykonania: ok. 3 godzin dla kogoś kto robi to pierwszy raz
Przewidywany koszt:
- od 5 do 15 zł preparat do regeneracji potencjometrów
- ewentualnie nowy silniczek ok 100zł w Inter cars.

Sposób wykonania:
1. Odłączenie akumulatora.
2. Odkręcenie schowka 9 śrub torx
Obrazek
3.Odłączenie wtyczek od poduszki powietrznej.
4.Wyciągnięcie schowka
5. Wyciągnięcie silniczka regulacji klap obiegu wewnętrznego. Trzyma się on na dwóch torxach i na zatrzasku w górnej części (zatrzask trudno się zdejmuje trzeba mocniej szarpnąć ).
Obrazek
6. Wyjąć silniczek z plastikowej obudowy do stanu jak na obrazku
Obrazek
7. Otworzyć obudowę silniczka
Obrazek
8. Podważyć czarną osłonę potencjometru zaznaczoną na rysunku i pryskać pod nią środek do regeneracji potencjometru. Można za pomocą baterii 9V włączyć silniczek i wykonać nim obrót w prawo i w lewo aby środek głębiej dotarł. Ważne aby zębatka była w skrajnym położeniu najlepiej takim jak przy wyłączonym obiegu wewnętrznym.
9. Jeżeli już dokładnie przeczyściliśmy potencjometr to teraz należy go wysuszyć i złożyć całość by była gotowa do założenia do auta.
10. Podpinamy silniczek do wtyczki ale nie zakładamy go jeszcze, najlepiej jak będzie wisiał pod schowkiem tak abyśmy dokładnie widzieli zębatkę z pozycji za kierownicą.
11. Podpinamy schowek do wszystkich gniazd które wcześniej odpinaliśmy i wkładamy go na swoje miejsce.
12. Jeżeli już wszystko podpięliśmy to podłączamy aku.
13. Włączamy zapłon i podłączamy się laptopem pod autko.
14. Kalibracja za pomocą programu Vag com jest przedstawiona w manualu w linku powyżej, natomiast można ją wykonać w programie Polski vag. Wchodzimy w panel klimatyzacji kasujemy błędy, następnie wchodzimy w panel ustawienia pierwotne i w bloku 1 włączamy test. Silniczek powinien się kilka razy obrócić. Gotowe.
15. Włączamy samochód i obieg wewnętrzny jeżeli po kilku minutach obieg sam się nie wyłączy to znaczy że zabieg się powiódł. Możemy z czytać jeszcze raz błędy jeżeli nie będzie tam błędu 1596 to możemy przystąpić do montowania silniczka na swoje miejsce.
16. Odłączamy z powrotem aku i czekamy aż zgasną nam zegary. Następnie odłączamy schowek od wtyczek.
17. Montujemy silniczek na swoim miejscu pamiętając o tym aby dwie klapy obiegu były w prawidłowej pozycji i przykręcamy go. Po zamontowaniu silniczka należy jeszcze raz sprawdzić czy klapy są w dobrej pozycji.
18. Podłączamy gniazda wtykowe do schowka, wkładamy go na miejsce i przykręcamy. Można przy tej okazji włożyć trochę gąbki wyciszającej między dmuchawę, a schowek.
19. Podłączamy aku, odpalamy i sprawdzamy czy obieg działa jak należy.

Manual może być trochę niedokładny więc wszelkie pytania można pisać na pw lub pytać na spotach we Wrocku