Strona 1 z 1

Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 18 lis 2009, 17:12
autor: Ralph
Witam,

Żywot mojego wentylatora chłodnicy dobiega konca. Z tego względu zakupilem od forumowicza sprawniejszą sztukę. Jednak okazalo się, że moje autko posiada wentylator dwubiegowy [wtyczka 3-pinowa], a wentylator nadesłany ma jeden bieg [wtyczka dwubiegowa].

Da się coś z tym zrobić zakładając, że mam wtyczke do tego wentylatora jednobiegowego?

Czyli czy opłaca się bawić w druciarstwo czy szukać jednak dwubiegówki?

Re: Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 18 lis 2009, 17:18
autor: Bruczyk
pewno ze sie da, tylko ze sam wentylator to malo bo czujnik tez jest jedno lub dwu biegowy, no chyba ze podepniesz tak zeby zalaczal sie wentylator juz na 1 biegu czujnika.

brzmi skomplikowanie jednak az takie trudne nie jest.a mozna to bardzo ladnie zrobic na kilku przewodach z konektorkami.

Re: Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 19 lis 2009, 1:33
autor: mocus
tylko jest jedno ale :) trzeba sprawdzic czy w obu kablach biegowych idzie to samo napiecie na wentyl bo jak na pinie z wolniejszego biegu idzie mniejsze to ci bedzie nie dochladzac silnika jesli akurat wybierzesz ten pin - u mnie sie popsul czujnik i chlodzilo tylko z biegiem wolnym - efekt, pare minut z predkoscia powyzej 100 - 110 i temp nie umiala sie wychlodzic ze 110 stopni a wentyl wlaczal sie co chwila niestety nieporadnie bo niewiele zdzialal :)

Re: Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 19 lis 2009, 7:14
autor: Bruczyk
Przy podłączeniu wentylatora jedno biegowego do czujnika dwubiegowego nie ma ryzyka że będzie chodził wolniejszy bieg.
Czujnik w chłodnicy nie jest rezystorem tylko przekaznikiem. W momencie osiągnięcia temperatury nr 1 załączy pierwszy bieg. W momencie osiągnięcia temperatury nr 2 włącza drugi bieg. Można to też zrobić ręcznie wyciągając wtyczke z czujnika łącząc drutem złącza w wtyczce.

złącze środkowe i jedno zewnętrzne to bieg pierwszy(na jednym zewnętrznym się włączy na drugim nie) złącza zewnętrzne to drugi bieg.

Więc idąc dalej albo opornik jest w wentylatorze albo ma dwa uzwojenia

Re: Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 19 lis 2009, 10:20
autor: Bruczyk
Przy wentylatorze jednobiegowym nie ma możliwości wyboru. No chyba że chcesz mieć dwa biegi to na jeden kabel wstawiasz reżystor a później je mostkujesz i podpinasz do silniczka. Albo mostkujesz czujnik żeby załączal się wentylator przy temperaturze nr1 i nr 2 na pełnych obrotach.

W opisie to brzmi skomplikowanie ale w praktyce jest bardzo proste. W domu zrobię jakiś prosty schemat jednej i drugiej możliwości

Re: Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 19 lis 2009, 11:11
autor: Ralph
Chyba zaczne się rozglądac na allegro za czyms co ma 3piny....

Re: Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 19 lis 2009, 15:58
autor: Bruczyk
poniezej schematy podlaczen,

1. podlaczenie jedno biegowego wentylatora z jedno biegowym czujnikiem

2. podlaczenie 2 biegowego wentylatora z dwu biegowym czujnikiem

3. podlaczenie 2 biegowego wentylatora z jedno biegowym czujnikiem

4. podlaczenie 1 biegowego wentylatora z dwu biegowym czujnikiem

5. podlaczenie 1 biegowego wentylatora z dwu biegowym czujnikiem przy zachowaniu
dwoch predkosci wentylatora.


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 21 lis 2009, 18:49
autor: Bruczyk
drugiemu biegowi

Re: Wentylator chłodnicy dwu i jednobiegowy

: 22 lis 2009, 10:32
autor: mocus
[quote="Passlandis"]Dziękuję :oki:
[quote="mocus"]tylko jest jedno ale :) trzeba sprawdzic czy w obu kablach biegowych idzie to samo napiecie na wentyl bo jak na pinie z wolniejszego biegu idzie mniejsze to ci bedzie nie dochladzac silnika jesli akurat wybierzesz ten pin - u mnie sie popsul czujnik i chlodzilo tylko z biegiem wolnym - efekt, pare minut z predkoscia powyzej 100 - 110 i temp nie umiala sie wychlodzic ze 110 stopni a wentyl wlaczal sie co chwila niestety nieporadnie bo niewiele zdzialal :)[/quote]
Kolego, napięcie instalacji samochodowej wynosi 12V zatem niemożliwe jest podawanie większego napięcia na wentylator bo wyższego nie ma :grin: Tajemnica większej prędkości polega na tym, że w silniku wentyla uruchamiają się dodatkowe uzwojenia, załączane przez dwubiegowy czujnik temp. dzięki czemu szybciej się kręci :hello:[/quote]

:) dziekuje za wyjawienie owej tajemnicy :D nie mialem na mysli ze napiecie bedzie wyzsze niz 12V tylko ze na jednym biegu moze byc nizsze dlatego wlasnie kreci sie wolniej a na drugim wyzsze czyli te 12V i keci sie szybko ale to jakies tam moje gdybania i propozycja diagnozy ktora jak mysle gdyby sam zlozyciel tematu zastosowal sobie chocby od tak z ciekawosci to szybko rozwial by watpliwosci gdyby na obu pinach znalazl 12V :) ja nigdy tego nie mierzylem dlatego pozwolilem sobie zagdybac :) :hello: