Strona 1 z 1

[6N] Manualne ssanie do polo

: 18 lis 2009, 9:36
autor: rat4
Nazwa czynności: wykonanie manualnego ssania do vw polo
Model samochodu: VW Polo 6N silnik 1,4 AKV (i inne)
Rocznik: 1998

Potrzebne materiały:
- potencjometr 2 kΩ najlepiej z wbudowanym wyłącznikiem
- opornik inaczej rezystor o wartości 680Ω który jest krytycznym punktem minimalnego bezpiecznego oporu dopuszczalnego sterownika ECU co daje odpowiednio rezystancję przy około 84,2 oC
- kabel 2 żyłowy, może być zwykły kabel do instalacji audio lub cieńszy, około 2-3 metry
- rurka termokurczliwa
- lutownica transformatorowa, spoiwo + kalafonia
- multimetr lub omomierz, kartka coś do pisania.
- dużo cierpliwości

Czas wykonania: ~2 godziny + ewentualne testy
Przewidywany koszt: ~10 PLN

Co nam daje zastosowanie tego układu:
mniejsze spalanie na krótszych odcinkach, na dogrzaniu silnika i na ssaniu, powodowane jest to wymuszonym odcięciem ssania przez kierowcę wprowadzając wyższą niż realna temperaturę silnika do ECU
przez umiejętne zastosowanie można skrócić działanie ssania i tym samym zużycie paliwa
Z po kilku miesiącach od zastosowania spalanie w cyklu miejskim spadło do 6,6 l/100 km
Układ można stosować z powodzeniem w innych silnikach z termicznym czujnikiem temperatury odpowiednio dobierając elementy układu pod rezystancję czujnika w danym silniku.

Sposób wykonania:

1.Lutujemy wszystko zgodnie z tym schematem:
Obrazek
powstaje nam następujący widok:
Obrazek,Obrazek
W moim projekcie wyszło tak, że opór od zera jest maksymalny a kręcąc w prawo zmniejsza się do krytycznej wartości 680 Ω .Tak zmontowane powinno być OK, jeśli chcemy mieć na odwrót to robimy z tego schematu odbicie lustrzane i montujemy w ten właśnie sposób,
mierzymy dalej

2.Podpinamy się pod końce kabli miernikiem/multimetrem lub omomierzem
np takim:
Obrazek
włączamy pokrętło na odpowiednią wartość miernika np. 20 kΩ i zabieramy się za robienie pierwszych pomiarów,
włączamy potencjometr powinna pojawić się wartość ponad 2 kΩ (zależne od wartości nominalnej potencjometru który stosujemy) i kręcimy powoli do połowy, robimy pomiar, powinno być ~1 kΩ a następnie do oporu, powinien wskazać wartość ~ 580-680 Ω
co wskazuje na prawidłowe działanie układu,
Po wyłączeniu potencjometru na mierniku powinna ukazać się liczba 1.

3.Po przetestowaniu układu "na sucho" można brać się za instalację, ja zrobiłem to w spartański trochę sposób no ale nie wiedziałem jak inaczej puścić kabel z kabiny do komory silnika bezpośrednio. Mniejsza o to, myślę, że nie zeszpeciłem tego panelu środkowego heh...
Zrobiłem to na własny sposób, potencjometr zamontowałem w zaślepce panelu środkowego(zalane zostało klejem na gorąco), przed włącznikiem elektrycznej szyby.
Obrazek
Obrazek,Obrazek

w środku przewód został ułożony poziomo i przebiega zaraz pod bezpiecznikami schowany i wchodzi pod uszczelkę drzwi, a stamtąd już sobie grzecznie biegnie koło kielicha aku i kończy się na czujniku temperatury cieczy.
Obrazek,Obrazek
Obrazek

4. W czujniku w silniku AKV (żółty) terminale 1,3 idą do ECU a terminale 2 i 4 idą do wskaźnika temperatury cieczy na desce rozdzielczej, pomimo tego zalecam aby przetestować oba te piny miernikiem i zapisać, koniecznie na zimnym silniku, następnie rozgrzewamy silnik i mierzymy przy 60 ºC i kolejno 70 ºC, 80 ºC i w temperaturze roboczej 90ºC, należy sobie to zapisać i porównać wartości pinów 1,3 oraz 2,4 po otrzymanych danych możemy stwierdzić które piny odpowiadają za rezystancję czujnika dochodzącą do ECU. Będzie się to delikatnie różnić od tych deklarowanych przez producenta:
tutaj mamy rezystancję czujnika temperatury z silnika AKV, (żółty)
Obrazek

5. Jeśli zrobiliśmy już kilka badań dotyczących pinów i wiemy na 100% w które trzeba się podpiąć,
podpinamy się w ten sposób do kabelków z terminali (w moim czujniku były to 1 i 3)
Delikatnie zrywamy izolację ostrym narzędziem tak aby nie przeciąć kabelka, przygotowujemy kabelki (cyna i kalafonia) lutujemy kabelki od naszego układu do tych które są już oskalpowane, kolejność dowolna, nie ma tu plusa czy minusa.
Zamiast kaleczenia przewodów w ten sposób można mniej inwazyjnie np. Zastosować taką szybkozłaczkę do wpięcia się w przewody bez lutowania i ściągania izolacji
Obrazek

Mniej więcej tak jak na obrazku, można to czymś jeszcze pomalować, lub uprzednio nałożyć opaskę termokurczliwą i to jakoś zabezpieczyć.
Na obrazku widać górne oznaczenie kabelka 2 i 4 które lecą do czujnika temperatury na desce rozdzielczej, ja podpiąłem się do tych dolnych czyli 1 i 3.
Powtarzam jeszcze raz, że trzeba to sprawdzić i nie wolno podpinać się bez uprzedniego sprawdzenia które to przewody!

6.Instalacja zakończona, pozostaje teraz kalibracja, podobnie jak robiliśmy to na sucho mierząc opory czujnika, musimy teraz obadać w jakim położeniu potencjometr da nam rezystancję emulującą daną temperaturę którą chcemy uzyskać, wszystko testujemy multimetrem i zaznaczamy na obudowie np flamastrem do płyt CD, odpowiednio na zimnym, przy 60, 70, i 90 ºC tak aby znać zakres potencjometru.

7.Jeśli ktoś posiada VAG-COM i interfejs to może kalibrację zrobić jeszcze prościej przy jego użyciu.
Odpalamy program vagcom i wchodzimy w kanał silnika (engine) czyli 01, wchodzimy na bloki pomiarowe (measuring blocks)
i mamy temperaturę silnika z naszego czujnika który po włączeniu potencjometru jest już w naszym władaniu:
Obrazek

delikatnie kręcimy potencjometrem i ustawiamy sobie żądaną temperaturę np. 50 ºC i zaznaczamy odpowiednio położenie gałki potencjometru, to samo robimy dla wartości 70, 80, w Vagu będzie wszystko dokładnie widoczne i będzie się temperatura zmieniać pod nasz rozkaz.
odkręcenie na maksa powinno wskazać temperaturę około 85 ºC czyli prawie nagrzany silnik.
Zaznaczamy wszystko i kalibracja zakończona.
Obrazek
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak używać?

Odpalamy silnik z rana, i zapodajemy mu potencjometrem temperaturę np. 50 gdy już ruszymy i wyjedziemy na prostą, delikatnie zwiększamy wartość temperatury np 70, na niższych biegach może delikatnie auto szarpnąć także zaleca się włączenie układu po tym jak już będziemy na 2, 3 biegu, przy wyższych biegach będzie auto delikatnie słabsze za sprawą mniejszej dawki ale pojedziemy spokojnie, gdy wskazówka temperatury będzie zbliżała się do 90 stopni można układ wyłączyć i wtedy czujnik temperatury odpowiada za wskazania do ECU.

Podziękowania i szacunek za cenną wiedzę i pomoc techniczną w opracowaniu tego tutoriala dla użytkownika Dziadek13

pozdrawiam wszystkich forumowiczów i mam nadzieję że niektórzy z was wykonają na własny użytek ręczne ssanie do swojej polówki

rat4

Tutorial dostępny także w wersji PDF:
http://www.speedyshare.com/files/207287 ... o_polo.pdf

Copyright © by rat4
Wszelkie prawa zastrzeżone
kopiowanie dozwolone na użytek własny,
stosowanie w/w manuala tylko i wyłącznie na własną odpowiedzialność,
Autor nie ponosi odpowiedzialności za nieumiejętne wykorzystanie ww. wskazówek

Re: [6N] Manualne ssanie do polo

: 25 mar 2010, 22:16
autor: menix
Witam mam polo 1.4 mpi z silnikiem AKK z 2000r 6N2 ,do mojego czujnika idą tylko 3 kable czy w tym przypadku nie będzie problemu,pozdrawiam

Re: [6N] Manualne ssanie do polo

: 26 mar 2010, 6:04
autor: rat4
musisz obadać multimetrem wartości pinów, 1-2, 2-3 na zimnym silniku przy 70 i 90 stopniach i sprawdzić które idą do ECU a które do deski.
Powiem szczerze, że nie miałem styczności z czujnikiem w 6N2 może ktoś inny się wypowie dokładniej.

Re: [6N] Manualne ssanie do polo

: 07 sty 2014, 19:37
autor: maxxxior
Moment, ale przecież jak wepniemy ten układ równolegle do pinów czujnika, to np jak sobie ustawimy rezystancję na zimnym silniku dla np 80st to jak rezystancja czujnika podczas jazdy będzie się zmieniać, to i do ECU i tak pójdzie inna wartość rezystancji niż ta nasza zadana przez potencjometr. Dobrze rozumuje?

Re: [6N] Manualne ssanie do polo

: 16 paź 2015, 16:12
autor: Krystek2x
@rat4 jesteś w stanie podrzucić zdjęcia? Tych nie można tych odtworzyć. :niewiem:

Re: [6N] Manualne ssanie do polo

: 17 paź 2015, 20:21
autor: rat4
co ci trzeba dokładnie? muszę pogrzebać w archiwum na dysku zewn. może odnajdę :)

Re: [6N] Manualne ssanie do polo

: 01 lis 2015, 13:43
autor: Krystek2x
Jeśli mógł byś to zdjęcia jak i co, bo te mi nie ryrają :D Opis wszystko super ale jednak jak coś jest pokazane to lepiej :) Pozdrawiam