Polo Classic wymiana łożysk w skrzyni DCJ

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

p
pyc
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 81
Rejestracja: 19 lip 2010, 22:00
Lokalizacja: Wrocław

Polo Classic wymiana łożysk w skrzyni DCJ

Post autor: pyc »

Witam.

Z uwagi na to że ostatnimi czasy zmieniałem łożyska główne w skrzyni biegów chciałbym podzielić się spostrzeżeniami na forum.
Poniżej zdjęcie zużytej bieżni łożyska głównego - łożyskowanie półosi oraz mechanizmu różnicowego, widoczne wżery na bieżni.
Podobnie wyglądały wałeczki w samym łożysku.

Kilka faktów:
- łożyska fabryczne marki SKF montowane jeszcze w fabryce
- autko do ok 140kkm jeździło na fabrycznym oleju
- stan oleju był na bieżąco sprawdzany, nigdy nie było go poniżej stanu
- fabryczny olej zrzuciłem przy okazji zmiany uszczelniacza wałka sprzęgła i wlałem Castrol TAFX 75W90 (obecnie Syntrans) w ilości 3L przekraczając fabryczny stan o ok 300ml
- przy przebiegu ok 300kkm do mojego wyczulonego ucha dobiegał delikatny odgłos "huczenia", więc dokupiłem 0,5l oleju i dolałem go do skrzyni biegów co nieznacznie wyciszyło huczenie lecz nie wyeliminowało zupełnie hałasu
- przy przebiegu ok 330kkm zdecydowałem się na zrzucenie skrzyni i inspekcję
- oba łożyska miały podobne zużycie mimo że zanurzone były w oleju
- łożyska na samej przekładni na wałku sprzęgłowym (fabryczne marki Timken) nie wykazywały zużycia mimo że są najwyżej i olej dociera do nich najpóźniej dopiero jak skrzynia pracuje
- łożyska na wałku głównym (fabryczne marki Timken) nie wykazywały zużycia/lub zużycie było minimalne lecz bez wżerów, mimo że są wyżej niż te główne i olej dociera do nich później jak skrzynia pracuje (nie kwalifikowały się do wymiany)
- oba łożyska główne zmieniłem na marki Timken
- po wymianie łożysk skrzynia pracuje cicho

Wg mnie takie zużycie po relatywnie niewielkim przebiegu (w końcu są tacy co robią 100kkm w jeden rok) nie powinno mieć miejsca, a przyczyna zużycia pozostaje dla mnie niejednoznaczna: czy łożyska SKF owiane legendą jakości nie są tak wytrzymałe jak powinny mimo pracy w warunkach prawidłowego stanu oleju? czy też Castrol TAFX (Syntrans) mimo specyfikacji VW501.50 nie zabezpiecza odpowiednio powodując jednak zużycie łożysk? A może po części jedno i drugie?

Jako ciekawostkę dodam, że spotkałem się już niejednokrotnie z opinią, że SKF jednak ma słabe produkty (nadmienię że całą produkcję mają obecnie w Chinach) i w przypadku niektórych części wręcz odradzano mi SKFa (np. pompy wody).

Zapraszam do komentowania.


Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam.
ODPOWIEDZ

Wróć do „skrzynia biegów + układ napędowy”