Czyli problem z silnikiem a nie jego zawieszeniem. Szary dym to albo zły kąt wtrysku/lejący wtrysk albo za mało powietrza. Czyli podpięcie kompa i czekanie aż awaria nastąpi wtedy porównanie parametrów z tymi przy normalnej pracy.
Miałem podobny problem, dodatkowo u mnie powiązany z dziurawą odmą i zbyt bogatą mieszanką paliwa (P0172). Miałem identyczne objawy telepania silnikiem i całą budą auta. Zresetowałem komputer, wyzerowałem kanał adaptacji i przeprowadziłem adaptację przepustnicy na nowo. Odpaliłem silnik i chodził już równiutko. U mnie ta samo kopci silnik od czasu do czasu (zwłaszcza po pracy na luzie), jednak jest to spowodowane zasysaniem oleju do kolektora wlotowego i jego spalanie (szybki ubytek oleju).
Jak kolego przeprowadzisz udaną adaptację przepustnicy to dostaniesz ode mnie order podpisany prze inżynierów z NASA z dedykacją po polsku "Jesteśmy z ciebie dumni". To jest Diesel a ty mówisz o podobnej sytuacji w benzynie tu nawet nie ma takiego błędu jak za bogata mieszanka.