[9n3] Zgrzytanie skrzyni przy redukcji na dwójkę...

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

T
Tarru
Newbie
Newbie
Posty: 14
Rejestracja: 06 kwie 2014, 21:42
Lokalizacja: Poznań

[9n3] Zgrzytanie skrzyni przy redukcji na dwójkę...

Post autor: Tarru »

Witam,

Sprawa wygląda tak: jadę po mieście 50-60km/h, dojeżdżam do skrzyżowania, hamuję (dosyć dynamicznie) a w tym czasie wciskam sprzęgło i wrzucam dwójkę, żeby spokojnie skręcić - w tym momencie zgrzyt kół zębatych ze skrzyni i na gałce biegów czuć normalnie jak zęby się o siebie ocierają.
Jeśli natomiast dojeżdżając do skrzyżowania najpierw zwolnię do bardzo małej prędkości i dopiero wcisnę sprzęgło to dwójka wchodzi bez problemu. Czyli po prostu muszę mieć bardzo małą prędkość żeby zrobić redukcję (mówię oczywiście o ciągle wciśniętym sprzęgle do końca).

Co to może być? Ktoś mi powiedział, że synchronizatory. A może sprzęgło? Bo łapie bardzo późno (w najwyższej pozycji).

Polo 9n3, TDI 1.4, 80koni, przebieg 220tys. Ostatnio był robiony przegląd w warsztacie (wymiana olejów, filtrów itd).
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Powiem tak skrzynie montowane do 1.4 tdi są bardzo słabiutkie jedynie co możesz zrobić tanim kosztem to sprawdzić poziom oleju w skrzyni ale raczej przy tym przebiegu pierścień synchronizatora do zmiany.
Lenistwo drogą do postępu
T
Tarru
Newbie
Newbie
Posty: 14
Rejestracja: 06 kwie 2014, 21:42
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Tarru »

Hmm, a jaki szacunkowy koszt? Domyślam się, że trzeba wymontować całą skrzynię? (nie mam zamiaru tego robić samemu, tylko myślę ile mechanik będzie miał roboty)...
Awatar użytkownika
brytfanna
Początkujący
Początkujący
Posty: 138
Rejestracja: 10 gru 2012, 13:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: brytfanna »

[quote=""Wolga85""]Powiem tak skrzynie montowane do 1.4 tdi są bardzo słabiutkie[/quote]

O, a w 1.9 TDI też?
Bo mam dokładnie taki sam problem - zgrzyt przy redukcji (a czasem też przy dynamicznym przyspieszaniu), że aż zęby bolą. Do tego drążek zmiany biegów dosyć głośno wibruje na jałowym, najpierw uznałam, ze to po prostu klekot i musi być głośny, ale u ikrisa w identycznym samochodzie jest błoga cisza w tej materii ;)

Znalazłam takie coś: http://scirocco.pl/arty/synchronizator.pdf

Cała instrukcja to raczej dla dociekliwych, mnie zainteresowało to:

"Prawdziwą dolegliwością VW-ejowskich skrzyń biegów z dużym przebiegiem jest charakterystyczny zgrzyt przy włączaniu II biegu. Początkowo zgrzyt ten występuje tylko w czasie, kiedy olej w skrzynki biegów jest zimny. Następnie zjawisko się nasila i zgrzytanie już słychać nawet, gdy olej skrzynki biegów jest dostatecznie rozgrzany. Powodem takiego stanu rzeczy jest pierścień blokujący synchronizatora."
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

U mnie np pada 3 jak jest zimny olej i szybko bieg się wrzuci to zgrzytnie (skrzynia GGV). Generalnie skrzynie VW od TDi nieważne czy 1.4 czy 1.9 nie lubią szybkich zmian biegów skraca to żywotność diametralnie.
Lenistwo drogą do postępu
Awatar użytkownika
brytfanna
Początkujący
Początkujący
Posty: 138
Rejestracja: 10 gru 2012, 13:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: brytfanna »

[quote=""Wolga85""]Generalnie skrzynie VW od TDi nieważne czy 1.4 czy 1.9 nie lubią szybkich zmian biegów skraca to żywotność diametralnie.[/quote]

Ups.
A na jaką radziłbyś ewentualnie w przyszłości wymienić? Bo u mnie jeszcze dochodzi program na 175 koni / 380 Nm, więc chyba odszukam moją świnkę skarbonkę zawczasu ;)
Awatar użytkownika
murzyn
Naczelny piwosz klubowy
Posty: 650
Rejestracja: 02 cze 2010, 19:44
Lokalizacja: WWL

Post autor: murzyn »

[quote=""brytfanna""]A na jaką radziłbyś ewentualnie w przyszłości wymienić? Bo u mnie jeszcze dochodzi program na 175 koni / 380 Nm, [/quote]
:scratch: 6 biegówka?
więc to skrzynia z rodziny 02M,czyli najmocniejsze w koncernie vag (spokojnie wytrzymują powyżej 500 Nm :grin: )
ciężko taką zajechać jeżeli się o nią dba,ważny jest odpowiedni rodzaj zalanego oleju(nie jest to ten sam olej co w skrzyniach 5 biegowych)
sprawź najpierw wysprzęglik i jak tam z dwumasem wygląda sprawa :mrgreen:
T
Tarru
Newbie
Newbie
Posty: 14
Rejestracja: 06 kwie 2014, 21:42
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Tarru »

Hmm, a czy moglibyśmy wrócić jeszcze do mojego problemu, z jakim założyłem ten temat? Jaki może być szacunkowy koszt naprawy tego synchronizatora 2 biegu? Warto to naprawiać, czy wymieniać skrzynię na używkę (też nie ma pewności czy nie padnie zaraz), czy jeździć ostrożnie z czymś takim bo po naprawie i tak się zepsuje?

A czy możliwe, że to zgrzytanie to wina niskiego poziomu oleju w skrzyni? Nie sprawdzałem jeszcze poziomu, ale może akurat jest jakiś ubytek (tak sobie nadzieję robię)...
Awatar użytkownika
brytfanna
Początkujący
Początkujący
Posty: 138
Rejestracja: 10 gru 2012, 13:55
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: brytfanna »

[quote=""murzyn""] 6 biegówka?
więc to skrzynia z rodziny 02M,czyli najmocniejsze w koncernie vag (spokojnie wytrzymują powyżej 500 Nm)[/quote]

Ufff. No ale coś w niej jednak warkocze.

[quote=""murzyn""]ważny jest odpowiedni rodzaj zalanego oleju[/quote]

A czy ten olej się wymienia, czy tylko ewentualnie uzupełnia czy coś? Nie wiem, czym Niemiec zalewał :/

[quote=""murzyn""]sprawź najpierw wysprzęglik i jak tam z dwumasem wygląda sprawa [/quote]

Tak uczynię :) Dzięki :)
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Olej w skrzyni raczej rzadko się wymienia. Powodem wymiany może być spory ubytek wtedy lejemy całość nową oczywiście po uprzednim uszczelnieniu. Może być też iż do oleju dostanie się woda wtedy wymiana razem z czyszczeniem skrzyni. ja bym zaczął od sprawdzenia poziomu.
Lenistwo drogą do postępu
T
Tarru
Newbie
Newbie
Posty: 14
Rejestracja: 06 kwie 2014, 21:42
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Tarru »

Pozwolę sobie zapytać jeszcze raz, bo moje pytania jakoś przeleciały bez odpowiedzi...

- Czy ktoś wymieniał ten synchronizator dwójki i jaki był koszt?
- Lepiej to naprawiać, czy wymieniać skrzynię? (Jest ryzyko, że też będzie w słabym stanie i zaraz się posypie)
- Czy to zgrzytanie skrzyni przy szybkiej zmianie biegów (jak najpierw wrzucam luz i dopiero delikatnie dwójkę to nic się nie dzieje) może być spowodowane np. niskim poziomem oleju, czy ewidentnie synchronizator?

Dzięki
W
Wolga85
Swój
Swój
Posty: 836
Rejestracja: 31 sty 2010, 16:22
Lokalizacja: Gdów

Post autor: Wolga85 »

Do sprawdzenia oleju wystarczy podnieść auto i okręcić kluczem imbusowym 17mm korek do sprawdzania poziomu (nie ten na dole bo jest do spuszczania) poziom ma być 1cm poniżej a najlepiej jak się lekko wyleje. Chyba więc lepiej zacząć od sprawdzenia poziomu.
Lenistwo drogą do postępu
ODPOWIEDZ

Wróć do „skrzynia biegów + układ napędowy”