[9N] Wymiana tulei metalowo-gumowej wahacza przedniego

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
Trancer_GTR
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 227
Rejestracja: 11 lis 2008, 17:38
Lokalizacja: Warszawa

[9N] Wymiana tulei metalowo-gumowej wahacza przedniego

Post autor: Trancer_GTR »

Nazwa czynności: Wymiana tulei metalowo-gumowej wahacza przedniego.

Model samochodu: Polo 9n

Rocznik: 2002-2005

Potrzebne materiały:

-klucze 13, 16, 18mm,
-podnośnik (na kanale odradzam),
-porządna prasa plus zestaw tulejek do demontażu/montażu tulei
-2xtuleja metalowo-gumowa wahacza przedniego tylna od Ibizy Cupry po 2001 - numer katalogowy: 6LL 407 183
Obrazek

Przewidywany koszt:

-2x tuleja metalowo-gumowa - ok. 80zł
-geometria - 50-100zł

Czas wykonania: ok. 4h wraz z geometrią

Sposób wykonania:

Tak wygląda fabrycznie montowana tuleja w Polo:

Obrazek

W celu wymiany tulei konieczne jest wymontowanie konsoli wahacza z belki zawieszenia przedniego - w tym celu odkręcamy pokolei, (dla ułatwienia proponuje nie demontować obydwu konsol z wahaczami, nie ma wtedy potrzeby podpierania belki zawieszenia), na fotce nie widać jednej śruby 18mm, którą przykręcony jest wahacz od strony przedniej tulei:

Obrazek

Porównanie tulejek:

Obrazek

Konsola z wymienioną tuleją:

Obrazek

...i wszystko zamontowane na Polówce:

Obrazek

Uwagi:

Uprzedzam, że jest przy tym trochę pracy, szczególnie wymontowanie dwóch konsoli wraz z wahaczami, sama wymiana tulejek jest prosta o ile posiada się prasę hydrauliczną - która jest niezbędna do montażu nowej tulei w konsoli. Po wymianie konieczne jest ustawienie geometrii zawieszenia. Co do wrażeń z jazdy to naprawdę jest spora różnica, przód jest wyraźnie sztywniejszy, może bardziej wybiera nierówności ale tym akurat się nie przejmuje. Nie pływa tak intensywnie przy pokonywaniu kolein no i oczywiście jest o wiele ciszej.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Awatar użytkownika
wojtasllb
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1130
Rejestracja: 25 mar 2010, 0:52
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: wojtasllb »

Chciałbym nieco uprościć powyższy manual. Do mankamentów powyższego manuala można zaliczyć konieczność wymontowania konsoli wahacza przedniego, posiadanie prasy i podnośnika warsztatowego, co może zniechęcać potencjalnych majsterkowiczów dysponujących zwykłym kanałem.
Żeby wymontować wahacz należy go tylko odkręcić od sworznia oraz wykręcić śrubę mocującą przednią tuleje wahacza (tutaj proponuje użyć klucza udarowego, może być taki z allegro elektryczny za nieco ponad stówkę ;) ) i wahacz nam elegancko wychodzi, radzimy sobie z tym na zwykłym kanale i podnośniku samochodowym:
Obrazek
następnie przy użyciu nagwintowanego pręta ,dwóch nakrętek,dwóch podkładek i kawałka rury o odpowiedniej średnicy wyciągamy(wykręcamy) tuleje z gniazda:
ObrazekObrazek
i takim sposobem mamy starą tuleje wyciągnięta.
Teraz tylko odpowiednio odwracamy nasz "przyrząd" żeby wepchnąć na miejsce nową tuleje,lub używamy podzespołu z poliuretanu i bez problemu wsadzamy go tam ręcznie przy użyciu malej ilości smaru który przychodzi razem z produktem :oki:
ObrazekObrazek
Dla posiadaczy 1,4tdi- wymiana tulei na pełne faktycznie wzmaga wibracje karoserii od silnika na niskich obrotach, ale tragedii nie ma :-D
i jeszcze jedno po takiej wymianie po założeniu gratów do ustawiania geometrii na stacji diag. okazuje się, że nie ma potrzeby jej regulacji :good:

Myślę, że ta skrócona opcja zachęci więcej osób do zmiany tulei i znaczącej poprawy właściwości jezdnych ich polówek, pozdro
Awatar użytkownika
Polok
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 57
Rejestracja: 29 sty 2011, 19:13
Lokalizacja: Belgia/Luxembourg.

Post autor: Polok »

[quote=""wojtasllb""] po takiej wymianie po założeniu gratów do ustawiania geometrii na stacji diag. okazuje się, że nie ma potrzeby jej regulacji[/quote]
Zgodzę się z Tobą wojtasllb pod warunkiem że wcześniej nie była ustawiana zbieżność (geometria) po wymianie jakichś innych klamotów zawieszenia. To samo jest po wymianie sworzni kół. :piwo:
Jeśli jednak zbieżność wcześniej była robiona, rad, nie rad, trzeba ją ustawiać ponownie. :buba:
Pamiętaj ku przestrodze... Że nie jesteś sam na drodze.

Obrazek
Awatar użytkownika
wojtasllb
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1130
Rejestracja: 25 mar 2010, 0:52
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: wojtasllb »

Chciałbym dopisać jeszcze kilka uwag odnośnie stosowania tulei z poliuretanu, otóż w silnikach 1,4 tdi nie spełniają swojej funkcji. Na dłuższą metę drgania silnika na niskich obrotach przekazywane na karoserie zaczynają drażnić i wymuszają trzymanie silnika na wysokich obrotach, a jak wiadomo w dieslach mija sie to z celem w sensie ekonomi tych jednostek. Więc do 3 cylindrowych diesli odradzam. Za to na rynku są dostępne ulepszone ori wersje tych tulei z poczwórnym mocowaniem:
Obrazek
robi ona kompletną robotę, nie ma drgań silnika na budzie, nie ma stukania przy hamowaniu, auto prowadzi się pewnie zupełnie jak na pełnych poliuretanach. I jeszcze taka mała uwaga, tuleje poliuretanowe ze względu na to że są podwójne (wersje do polo9n/9n3),podczas upałów przemieszczają się miedzy sobą podczas jazdy wydając nieznośnie skrzypienie :?
s
senior
Newbie
Newbie
Posty: 4
Rejestracja: 20 paź 2012, 20:48

Post autor: senior »

Witam.Skorzystałem z powyższych manuałów ,bez większych problemów wymieniłem tuleję przy lewym kole.Niestety gdy zabrałem się za prawą stronę spotkała mnie przykra niespodzianka,mianowicie nie można odkręcić i wyciągnąć śruby mocującej wahacz z konsolą ponieważ przeszkadza miska olejowa .Odległość od miski do główki śruby to ok.5 cm,a długość śruby ma co najmniej 10 cm. Niestety wykręcenie tej śruby niezbędne jest w obu przedstawionych powyżej sposobach. Chyba niezbędne będzie odkręcenie miski olejowej ,jednak niepokoi mnie czy póżniej nie będzie wycieków ,bo dostęp do kilku śrubek mocujących miskę jest bardzo utrudniony.Może ktoś to już wykonywał i ma jakieś wskazówki.Będę wdzięczny za wszelkie porady.
Awatar użytkownika
wojtasllb
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1130
Rejestracja: 25 mar 2010, 0:52
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: wojtasllb »

warto dopisać w takim razie takie utrudnienie, napisz kolego jaki masz dokładnie silnik bo w 1,4tdi nie ma problemu.
s
senior
Newbie
Newbie
Posty: 4
Rejestracja: 20 paź 2012, 20:48

Post autor: senior »

Witam ponownie.Problem z odkręceniem śruby występuje w Polo z 2007 r z silnikiem benzynowym 1,2.

Edit:

Miałem kłopoty z odkręceniem śruby z prawej strony mocującej Wahacz z konsolą w polo IV z silnikiem benzynowym 1,2.W odkręceniu tej śruby przeszkadza miska olejowa.Udało mi się jednak ten problem rozwiązać za poradą znajomego w prosty sposób.Odkręciłem nakrętkę mocującą silnik do poduszki.Bardzo dobry dostęp po otwarciu pokrywy silnika.Następnie podniosłem silnik lewarkiem opierając lewarek o miskę olejową i bez problemu podniosłem miskę z silnikiem o potrzebną wysokość jakieś 7 cm ,co wystarczyło żeby włożyć klucz nasadowy i wykręcić śrubę.Największym problemem było wykręcenie tej śruby bo była mocno zapieczona i obawiałem się że mogę ją zerwać,ale w końcu poszło małymi skokami odkręcając i przykręcając po ćwierć obrotu.
pozdrawiam Andrzej
Awatar użytkownika
Kimoch
Newbie
Newbie
Posty: 17
Rejestracja: 30 wrz 2012, 12:35
Lokalizacja: POZ-nań
Kontakt:

Post autor: Kimoch »

[quote=""wojtasllb""]Chciałbym dopisać jeszcze kilka uwag odnośnie stosowania tulei z poliuretanu, otóż w silnikach 1,4 tdi nie spełniają swojej funkcji. Na dłuższą metę drgania silnika na niskich obrotach przekazywane na karoserie zaczynają drażnić i wymuszają trzymanie silnika na wysokich obrotach, a jak wiadomo w dieslach mija sie to z celem w sensie ekonomi tych jednostek. Więc do 3 cylindrowych diesli odradzam. Za to na rynku są dostępne ulepszone ori wersje tych tulei z poczwórnym mocowaniem:
Obrazek
robi ona kompletną robotę, nie ma drgań silnika na budzie, nie ma stukania przy hamowaniu, auto prowadzi się pewnie zupełnie jak na pełnych poliuretanach. I jeszcze taka mała uwaga, tuleje poliuretanowe ze względu na to że są podwójne (wersje do polo9n/9n3),podczas upałów przemieszczają się miedzy sobą podczas jazdy wydając nieznośnie skrzypienie :?[/quote]


WIĘKSZEJ BZDURY DAWNO NIE CZYTAŁEM

:clapping: panowie i nikt tego nie zdementował co kolega wojtasllb wypisuje ...nikt tego nie moderuje?


''Chciałbym dopisać jeszcze kilka uwag odnośnie stosowania tulei z poliuretanu, otóż w silnikach 1,4 tdi nie spełniają swojej funkcji.
Na dłuższą metę drgania silnika na niskich obrotach przekazywane na karoserie zaczynają drażnić i wymuszają trzymanie silnika na wysokich obrotach, a jak wiadomo w dieslach mija sie to z celem w sensie ekonomi tych jednostek. Więc do 3 cylindrowych diesli odradzam.''

co ma do rzeczy pojemność silnika do tulei wahacza ?.... odpowiadam nic nie mają wspólnego

zrozumiał bym to jeśli poduszki silnika zmienić na takie z poliuretanu wtedy drgania silnika będą przenosić się bardziej na bude zgadza się i teraz wiadomo w 3cylindrowym odczujemy to bardziej niż w 4cylindrowym

w dalszym ciągu tuleja wahacza niema nic do tego


teraz dalej zgadza się to że jak zamienimy tuleje wahacza na pełne lub z poliuretanu to będziemy odczuwać podczas jazdy TYLKO PODCZAS JAZDY! to że auto straci na komforcie a zyska na reakcji i tu niema znaczenia ilo cylindrowy silnik jest (choć byś te auto ciągną na linie to te odczucia zostaną takie same)

'', nie ma stukania przy hamowaniu, auto prowadzi się pewnie zupełnie jak na pełnych poliuretanach.''

tu się zgodzę auto na pewno prowadzi się pewniej ale cała reszta to kompletna bzdura soryyy

:hello:
Ostatnio zmieniony 10 gru 2012, 11:38 przez Kimoch, łącznie zmieniany 1 raz.
Żeby jechać trzeba lać !!! Potrzebujesz części do VW Polo czy Fabii zgłoś się do mnie!!!
Allegro http://moto.allegro.pl/show_user.php?uid=4051629 ******** E-mail [url=http]http://elektromechanika-samo
b
brati85
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 82
Rejestracja: 27 sie 2010, 13:05
Lokalizacja: Kraków i okolice

Post autor: brati85 »

Sam teraz przerabiałem temat z tulejami pełnymi. Zamontowałem je i po miesiącu musiałem wymienić na "standardowe". Drgania były takie że jeździło się polówką jak traktorem. Wstrząsy i hałas w środku były okrutne. A co do silnika i pojemności to ma znaczenie. 1.4 TDI Jest mniej wyważony i jako diesel generuje więcej drgań niż silnik np. benzynowy 1.8 Turbo do którego są montowane seryjnie w Ibizie takie tuleje. Tuleje niepełne w dużym stopniu drgania i nie są przenoszone na karoserię. Zakładając pełne tuleje zawieszenie staje się sztywniejsze, to fakt. Ale drgania z silnika są bezpośrednio przekazywane na budę.
PS.
Kolego Kimoch jak chcesz to mam na zbyciu takie tuleje :P Oferta w dziale Giełda
Awatar użytkownika
Kimoch
Newbie
Newbie
Posty: 17
Rejestracja: 30 wrz 2012, 12:35
Lokalizacja: POZ-nań
Kontakt:

Post autor: Kimoch »

tak jak piszesz podczas jazdy ale czy wy nie rozumiecie że silnik niema nic do tulei i innej akcji podczas jazdy boszeee jestem rozczarowany tym co wy piszecie tu
Żeby jechać trzeba lać !!! Potrzebujesz części do VW Polo czy Fabii zgłoś się do mnie!!!
Allegro http://moto.allegro.pl/show_user.php?uid=4051629 ******** E-mail [url=http]http://elektromechanika-samo
b
brati85
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 82
Rejestracja: 27 sie 2010, 13:05
Lokalizacja: Kraków i okolice

Post autor: brati85 »

Jeżeli chodzi o drgania to silnik ma bardzo dużo do rzeczy. Jak inaczej wyjaśnić że w benzyniaku tuleje pełne sprawują się idealnie a w dieslu 1.4 sprawiają że auto wibruje jak ciągnik? Popraw mnie jeśli się mylę że to wina charakterystyki silnika diesla (drgania).
Awatar użytkownika
wojtasllb
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1130
Rejestracja: 25 mar 2010, 0:52
Lokalizacja: Lubartów

Post autor: wojtasllb »

Kimoch pompe mam z Ciebie bratku fest ,widzę że masz dużą wiedzę w temacie wibracji silnika :lol:
Awatar użytkownika
krzychu20
Global Moderator
Global Moderator
Posty: 3262
Rejestracja: 19 sty 2011, 20:03
Lokalizacja: okolice Przemyśla

Post autor: krzychu20 »

Przypominam że w tematach w dziale Manuale nie zadajemy pytań. Jeżeli czegoś nie rozumiemy to zadajemy pytanie na PW autorowi lub zakladamy temat w 100 Technicznych.

Tymczasem temat zamykam- w razie chęci edycji manuala, mającej na celu dopisanie jakichś cennych spostrzeżen, proszę o wiadomość na PW
Zablokowany

Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”