skrzynia 4 a długość biegów

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

p
pzak
Newbie
Newbie
Posty: 9
Rejestracja: 21 lis 2008, 10:39

skrzynia 4 a długość biegów

Post autor: pzak »

Witam!
Mój problem jest następujący.
Mam w poli skrzynię 4 , marzy mi się zmiana na 5.
Gdzieś na forum wyczytałem że po takiej zmianie nie należy się spodziewać cudów bo 5 ma krótsze przełożenia.
Otóż ja nie mogę sobie wyobrazić że mogą być jeszcze krótsze. W książce wyczytałem, że na 4 biegu przy 1000 obr/min prędkość wynosi 25-30 km/h (w zależności od typu, niestety brak było w opisie skrzyń 5), u mnie jest to jakieś 21-22km/h (przy założeniu że obrotek dobrze wskazuje, prędkość z GPS a nie z licznika).
Gdzie szukać oznaczenia skrzyni? Czy możliwe jest że mam skrzynię 5?
Awatar użytkownika
Wy3
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 238
Rejestracja: 14 lis 2008, 18:49
Lokalizacja: Wrocław City

Post autor: Wy3 »

Ja miałem wcześniej 5 biegową ale sie rozsypała bo poprzedni właściciel jeździł bez oleju w skrzyni , teraz mam 4 biegową AKY, zauważyłem ciut poprawę w przyspieszeniu, nie wiem czy jest sens zmiany bo 5 biegowa jest droga (400 - 500 zł) i do tego 5 bieg jest strasznie wrażliwy na niski poziom oleju którego jest o 1 litr więcej niż 4 biegowej. Oznaczenie jest na górze skrzyni przy tym przewodzie odpowietrzającym, ale żeby zobaczyć je to chyba trzeba zdemontować tego pająka od układu chłodzenia.
KONI
Awatar użytkownika
DonRogu
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 82
Rejestracja: 24 lis 2008, 10:12
Lokalizacja: Katowice

Post autor: DonRogu »

ewentualnie naklejka w bagażniku pod klapą, ale to nie zawsze jest dobry wskaźnik bo może być już tam inna skrzynia.
Moderatorzy na tym forum to ludzie z kompleksami, nie ma jak tworzyć sobie wyższą samoocenę klikaniem :D
JEŻELI SZUKASZ GUZA, POWIEDZ MI TO W TWARZ
a
adam
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1117
Rejestracja: 13 lis 2008, 19:06
Lokalizacja: Chełmek

Post autor: adam »

Ja kupilem 5 biegowa i zero oleju miala :) 5 na szczescie cala, ale minimalnie szumi no i juz ma m. roznicowy w nie najlepszym stanie bo na 1 wyje a jak puscisz noge z gazu to wyje jak zwolnice w c330 ;-). Tez posiadam AKY(w razie NW :mrgreen: ) i jest to jedna z dluzszych skrzyn, obecna 8P przy 100km/h 3000k obrotow, od 1-4 biegu przelozenia wrecz identyczne jak AKY wiec spoko do jazdy. Jak co to dysponuje pomoca bo skrzynie mam w garazu
Obrazek
Awatar użytkownika
Wy3
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 238
Rejestracja: 14 lis 2008, 18:49
Lokalizacja: Wrocław City

Post autor: Wy3 »

Na AKY mam na 4 biegu przy 3000 tyś obr 80 Km/h
KONI
p
pzak
Newbie
Newbie
Posty: 9
Rejestracja: 21 lis 2008, 10:39

Post autor: pzak »

Wg wlepki w bagażniku mam AKY, przy 3000 obr mam 65 km/h. Oznaczenie na skrzyni znalazłem, ale nie mogę rozczytać. Może zrobię jutro jakieś zdjęcie w wysokiej rozdzielczości i coś się dojrzy.
Awatar użytkownika
GrzecH
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 69
Rejestracja: 11 sty 2010, 20:19
Lokalizacja: Poznań

Post autor: GrzecH »

To ja się podczepię pod temat....do tej pory jeździłem tylko 5 biegowymi teraz mam w PoloLocie 4 kę.
Zmieniam biegi gdy silnik wg mnie już za głośno pracuje czyli wrzucam:
2kę przy 25km/h, 3 przy 40-45. 4 przy 65 - tak około ;)

dobrze robię czy wbrew zasadom i powinienem przeciągnąć dłużej na każdym biegu? wiem że mają dłuższe przełożenia.....ale co to oznacza KONKRETNIE dla użytkownika?
bo w instrukcji jest napisane:
Obrazek

tyle, że nijak nie pasuje do realiów - 4ka przy 26 km/h ?



.....ja w wyścigach nie startuję, ot po prostu kulam się po mieście :cool2:
....ale nie chciałbym PoloLota uszkodzić :)
"To co robimy, nigdy nie jest rozumiane, lecz tylko chwalone lub krytykowane"
Awatar użytkownika
picksar
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 343
Rejestracja: 25 maja 2009, 19:00
Lokalizacja: Poznań

Post autor: picksar »

Masz tam wyraźnie podane że przy prędkości obrotowej silnika 1000 [obr/min] prędkość pojazdu to 26 [km/h]. Realnie nie jesteś w stanie jechać na 4 biegi 26 [km/h] bo obciążenie jest zbyt duże i moc silnika za mała. Podane prędkości są po to, aby można było łatwo ocenić jak zmienia się prędkość pojazdu w zależności od włączonego biegu przy stałej prędkości obrotowej silnika. Tak więc są to wartości wyliczone z których nie wszystkie są realne do osiągnięcia w rzeczywistości. Dzięki temu jednak możesz łatwo wyliczyć jaką prędkość będziesz miał jadąc na 4 biegu przy prędkości obrotowej np 3000[obr/min]

(26*3000)/1000=78[km/h]

Zachowując oczywiście założenia dotyczące rozmiaru opon.
--- SPRZEDAM CZĘŚCI ---
http://vwpolo-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=61&t=24999
Polo Fox 86c/2f steilheck, 1.0 AAU
Awatar użytkownika
GrzecH
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 69
Rejestracja: 11 sty 2010, 20:19
Lokalizacja: Poznań

Post autor: GrzecH »

[quote=""picksar""]Masz tam wyraźnie podane że przy prędkości obrotowej silnika 1000 [obr/min] ........................... Dzięki temu jednak możesz łatwo wyliczyć jaką prędkość będziesz miał jadąc na 4 biegu przy prędkości obrotowej np 3000[obr/min]

(26*3000)/1000=78[km/h]

Zachowując oczywiście założenia dotyczące rozmiaru opon.[/quote]

dzięki.
A podpowiedz mi jeszcze jak się to ma do praktyki?
Twoje AAU ma 4 czy 5b?
Jesli 4 to przy jakich wskazaniach prędkościomierza Ty zmieniasz bieg na wyższy?
;)
"To co robimy, nigdy nie jest rozumiane, lecz tylko chwalone lub krytykowane"
a
adam
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1117
Rejestracja: 13 lis 2008, 19:06
Lokalizacja: Chełmek

Post autor: adam »

Ekonomiczny przedzial jest 2-3k obr/min, wtedy nie dusisz silnika, a i jedziesz w przedziale maksymalnego momentu obrotowego :)
Obrazek
Awatar użytkownika
picksar
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 343
Rejestracja: 25 maja 2009, 19:00
Lokalizacja: Poznań

Post autor: picksar »

Jak to ma się do praktyki (czyli jak korzystać z tabeli) to Ci wyliczyłem. Jeśli masz taki rozmiar opon jaki podany jest pod tabelą to realnie powinno otrzymywać się te wyliczone 78 [km/h] ponieważ jadąc na 4 biegu przy 3000[obr/min] przełożenie w skrzyni i w przekładni głównej jest stałe (niezmienne). Różnice mogą pojawić się w punktach gdzie to przełożenie nie zawsze jest stałe czyli między w sprzęgle i na styku opony z jezdnią. Ale takie straty mogą pojawić się tylko gdy np: ślizga Ci sprzęgło lub przy gwałtownym ruszaniu (smaląc gumę :D ). Wtedy masz wyższą prędkość obrotową a jedziesz wolniej niż wynikałoby to z obliczeń.
U siebie mam 5-kę skrzynie, ale zmiana biegu w zakresie 2-2,5 tys [obr/min] jest optymalna. Zależy to oczywiście od sytuacji czy jedziesz pod górę czy na prostej. Zmiana biegu poniżej 2000 nie polecam bo samochód musi być do pewnej prędkości rozpędzony, aby na wyższym biegu mógł łatwiej się rozpędzić.
--- SPRZEDAM CZĘŚCI ---
http://vwpolo-klub.pl/forum/viewtopic.php?f=61&t=24999
Polo Fox 86c/2f steilheck, 1.0 AAU
Awatar użytkownika
GrzecH
Raczkujący
Raczkujący
Posty: 69
Rejestracja: 11 sty 2010, 20:19
Lokalizacja: Poznań

Post autor: GrzecH »

[quote=""picksar""] Zmiana biegu poniżej 2000 nie polecam bo samochód musi być do pewnej prędkości rozpędzony, aby na wyższym biegu mógł łatwiej się rozpędzić.[/quote]

I to zostawię jako puentę.
Zacznę się stosować gdy założe licznik z obrotkiem bo na raziem mam założone takie proste ustrojstwo i w zasadzie nie korzystam z niego - kąt pod jakim jest zamontowany powoduje że nie mam pewności czy to jeszcze 2k czy juz 2,5k.
Pozdr
Grzegorz
"To co robimy, nigdy nie jest rozumiane, lecz tylko chwalone lub krytykowane"
k
kolunio21
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2230
Rejestracja: 05 sie 2009, 9:56
Lokalizacja: TczeVW, Malbork

Post autor: kolunio21 »

Ja mam w swojej 1.0AAU skrzynie 5-tke od 1.4D i jest git ładnie się buja, itp.
a
adam
Trochę już znaczę
Trochę już znaczę
Posty: 1117
Rejestracja: 13 lis 2008, 19:06
Lokalizacja: Chełmek

Post autor: adam »

Ja tez mam niby z dizla oznaczenie 8P
Obrazek
k
kolunio21
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2230
Rejestracja: 05 sie 2009, 9:56
Lokalizacja: TczeVW, Malbork

Post autor: kolunio21 »

Ja nie wiem jakie oznaczenie ma;) ale śmiga jak ta lala :cool2:
ODPOWIEDZ

Wróć do „skrzynia biegów + układ napędowy”