[Variant] Opadający pedał sprzęgła

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

[Variant] Opadający pedał sprzęgła

Post autor: Variant 98 »

Variant 98 1,9 tdi AHU
W moim polo pedał sprzęgła ustawia się z 5 - 7 cm poniżej wysokości pedału hamulca. Po podniesieniu do poziomu hamulca samoczynnie opada bez żadnego oporu na wspomnianą wysokość. Sprzęgło jest regulowane hydraulicznie. Jaka możne być przyczyna. Czy jest już zużyte sprzęgło. Przy wkładaniu 1 biegu muszę wciskać pedał do podłogi. Jeśli to sprzęgło to mam pytania czy w tym modelu polo z tym silnikiem była dwumasa? W katalogach kilku hurtowni nie ma oferty dwumasy dla polo z tym silnikiem. Dla innych modeli vw tak ale nie dla polo. Może ktoś przerabiał temat sprzęgła w tym konkretnym modelu.
A jeśli jest tu dwumasa to czy jeśli jest ok to można założyć komplet sprzęgała z tłumikiem drgań w tarczy czy tarcza musi być sztywna?
Awatar użytkownika
Lodzio525
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 553
Rejestracja: 30 maja 2009, 9:41
Lokalizacja: Poznań GRU

Post autor: Lodzio525 »

A moze na początek, zapowietrzenie układu hamulcowego ??
[url=http://www.vwpolo-klub.pl/forum/viewtop ... 28&t=14553]Moje Tornado Red/Black Polo ]
-------------------------------------------------------
Kozienice 10r.
Wilcze Laski 10r.
Pławniowice 10r.
Ślesin 11r.
Przełazy 11r.
Dzierżązna
V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

Post autor: Variant 98 »

[quote=""Lodzio525""]A moze na początek, zapowietrzenie układu hamulcowego ??[/quote]

Variant 98 1,9 tdi 90kM AHU
Fakt był naprawiany cylinderek w tylnym kole kilka miesięcy temu. Nie bardzo jednak rozumiem co ma wspólnego z pedałem sprzęgła. Prosiłbym o jaśniejsze podpowiedzi. Czyżbyś sugerował Lodzio 525 że opadnięty pedał sprzęgła jest ok a za wysoko stoi pedał hamulca ze względu na zapowietrzenie układu? Czy też ma to inne powiązanie?
Mimo to jednak interesuje mnie również czy w moim modelu występuje dwumasa jeśli ma ktoś wiedzę na ten temat, bo mechanik twierdzi że kończy mi się sprzęgło. Nie stać mnie na wywalanie kasy po to by tylko o tym się przekonać że ma, bo na razie nie jestem przygotowany na wywalenie kilku tysięcy na sprzęgło a raczej nastawiam się na kilkaset złotych. Dlatego te moje pytania we wcześniejszym poscie.
Awatar użytkownika
Lodzio525
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 553
Rejestracja: 30 maja 2009, 9:41
Lokalizacja: Poznań GRU

Post autor: Lodzio525 »

[quote=""Variant 98""]Fakt był naprawiany cylinderek w tylnym kole kilka miesięcy temu. Nie bardzo jednak rozumiem co ma wspólnego z pedałem sprzęgła. Prosiłbym o jaśniejsze podpowiedzi. Czyżbyś sugerował Lodzio 525 że opadnięty pedał sprzęgła jest ok a za wysoko stoi pedał hamulca ze względu na zapowietrzenie układu? Czy też ma to inne powiązanie?[/quote]

Chodzi mi o to ze jezeli masz zapowietrzony ukl. hamulcowy a nim jest tez sterowane sprzegło, to przez to pedał nisko siedzi, mowisz ze byl robiony cylinderek ? moze nie odpowietrzyli, moze jest gdzieś wyciek, i sie zapowietrza. Pedałhamulca jest ok. Zapowietrzenie = za małe ciśnienie. Poczekaj z tym dwumasem najpierw sprawdz to
[url=http://www.vwpolo-klub.pl/forum/viewtop ... 28&t=14553]Moje Tornado Red/Black Polo ]
-------------------------------------------------------
Kozienice 10r.
Wilcze Laski 10r.
Pławniowice 10r.
Ślesin 11r.
Przełazy 11r.
Dzierżązna
V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

Post autor: Variant 98 »

[quote=""Lodzio525""][quote=""Variant 98""]Fakt był naprawiany cylinderek w tylnym kole kilka miesięcy temu. Nie bardzo jednak rozumiem co ma wspólnego z pedałem sprzęgła. Prosiłbym o jaśniejsze podpowiedzi. Czyżbyś sugerował Lodzio 525 że opadnięty pedał sprzęgła jest ok a za wysoko stoi pedał hamulca ze względu na zapowietrzenie układu? Czy też ma to inne powiązanie?[/quote]

Chodzi mi o to ze jezeli masz zapowietrzony ukl. hamulcowy a nim jest tez sterowane sprzegło, to przez to pedał nisko siedzi, mowisz ze byl robiony cylinderek ? moze nie odpowietrzyli, moze jest gdzieś wyciek, i sie zapowietrza. Pedałhamulca jest ok. Zapowietrzenie = za małe ciśnienie. Poczekaj z tym dwumasem najpierw sprawdz to[/quote]
Variant 98 1,9 TDI 90 kM AHU
Dzięki za wykład. Faktycznie po naprawie cylinderka mechanik nie odpowietrzał przodu bo były zapieczone odpowietrzniki i bał się urwać, co prawda pedał hamulca nie rośnie ale jakby hamulce reagowały szybciej niż przed naprawą także bardzo możliwe zapowietrzenie. Chciałbym jeszcze podpytać czy jak po odpowietrzeniu pedał sprzęgła podniesie się to będzie to miało też wpływ na siłę sprzęgu, bo teraz mam wrażenie jakby mi brało nad samą podłogą i jakby do końca nie sprzęgało. Być może to tylko moje wrażenie ze względu na mały ruch pedału podyktowany jego opadaniem. Spokojniejszy byłbym gdyby ktoś utwierdził mnie że mam układ sztywny a nie dwumas.
Awatar użytkownika
Lodzio525
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 553
Rejestracja: 30 maja 2009, 9:41
Lokalizacja: Poznań GRU

Post autor: Lodzio525 »

O dwumasie cie nie upewnie, niewiem. Ale po odpowietrzeniu ukł. pedał powinien sie podnieść, oraz nie bedziesz juz musiał "stanąć" na nim zeby wysprzęglić :)
[url=http://www.vwpolo-klub.pl/forum/viewtop ... 28&t=14553]Moje Tornado Red/Black Polo ]
-------------------------------------------------------
Kozienice 10r.
Wilcze Laski 10r.
Pławniowice 10r.
Ślesin 11r.
Przełazy 11r.
Dzierżązna
Awatar użytkownika
jhosef
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 1576
Rejestracja: 22 lut 2011, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: jhosef »

Odpowietrzyć musisz pompę sprzęgła i wysprzęglnik. Pracują one na tym samym płynie ze zbiorniczka płynu hamulcowego. Możliwe, że podczas odpowietrzania hamulca przypadkowo zapowietrzono sprzęgło np dopuszczając do zbyt niskiego poziomy płynu.

Możesz odpowietrzyć sam lub zlecić warsztatowi. Są różne metody - podobna do odpowietrzania hamulców - lub dla cierpliwych można pokusić się o grawitacyjne.
Jeśli odpowietrzanie nie pomoże to sama pompa wspomagania może już nie trzymać ciśnienia i wymaga wymiany.

Katalog Sachs podaje dla Twojego silnika zwykłe, jednomasowe koło zamachowe. Ale wg tego katalogu silnik był montowany do 10/1997.
V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

Post autor: Variant 98 »

[quote=""jhosef""]Odpowietrzyć musisz pompę sprzęgła i wysprzęglnik. Pracują one na tym samym płynie ze zbiorniczka płynu hamulcowego. Możliwe, że podczas odpowietrzania hamulca przypadkowo zapowietrzono sprzęgło np dopuszczając do zbyt niskiego poziomy płynu.

Możesz odpowietrzyć sam lub zlecić warsztatowi. Są różne metody - podobna do odpowietrzania hamulców - lub dla cierpliwych można pokusić się o grawitacyjne.
Jeśli odpowietrzanie nie pomoże to sama pompa wspomagania może już nie trzymać ciśnienia i wymaga wymiany.

Katalog Sachs podaje dla Twojego silnika zwykłe, jednomasowe koło zamachowe. Ale wg tego katalogu silnik był montowany do 10/1997.[/quote]
Variant 98 1,9 TDI 90 kM AHU
Co do jednomasa dzięki w 90% zostałem pocieszony. Co do daty produkcji to mam tylko rok. Samochód był sprowadzony. Na wklejce w bagażniku jest AHU więc być może był złożony i w 97 a do sprzedaży z fabryki wyjechał na początku 98. Jak to z przejściówkami. Na przełomie wypycha się wszystko co zostało. Poprzednik wspominał coś o pompce czy cylinderku przy sprzęgle że ktoś mu mówił w jakimś warsztacie że szykuje się do wymiany, więc będę musiał zasięgnąć porady jakiegoś innego warsztatu niż dotychczasowy który twierdzi że to kończy się sprzęgło. Nie zauważyłem jednak by ze wzrostem obrotów nie nabierał prędkości, czy to pod górę czy na prostej.
V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

Post autor: Variant 98 »

[quote=""jhosef""]Odpowietrzyć musisz pompę sprzęgła i wysprzęglnik. Pracują one na tym samym płynie ze zbiorniczka płynu hamulcowego. Możliwe, że podczas odpowietrzania hamulca przypadkowo zapowietrzono sprzęgło np dopuszczając do zbyt niskiego poziomy płynu.

Możesz odpowietrzyć sam lub zlecić warsztatowi. Są różne metody - podobna do odpowietrzania hamulców - lub dla cierpliwych można pokusić się o grawitacyjne.
Jeśli odpowietrzanie nie pomoże to sama pompa wspomagania może już nie trzymać ciśnienia i wymaga wymiany.

Katalog Sachs podaje dla Twojego silnika zwykłe, jednomasowe koło zamachowe. Ale wg tego katalogu silnik był montowany do 10/1997.[/quote]
Byłem w warsztacie i odpowietrzyłem sprzęgło. Drgania przy ruszaniu jakby mniejsze, natomiast pedał nadal się zacina. Po ruszeniu nogą odskakuje z hukiem do góry. Ale przyczyna leży raczej w samym pedale sprzęgła. Mechanik stwierdził, ze jest pospawany a raczej posmarkany przez kogoś i przeskakuje po nim sprężyna odciągająca w dziwny sposób powodując zacinanie się. Także muszę poszukać nowego pedału sprzęgła. Co do daty produkcji mojego polo to wszystko się zgadza. Rok produkcji w dowodzie rejestracyjnym to 1998, natomiast z rozkodowania VIN to 02/10/1997. Także być może nie mam u siebie dwumasy. Na razie czekam na pełne rozkodowanie VIN.
V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

Post autor: Variant 98 »

Polo Variant 1,9 TDI 90 kM AHU
Wciąż sprawa nie wracającego do końca pedału sprzęgła pozostaje aktualna. Odpowietrzenie jak pisałem pomogło częściowo. Po samodzielnym obejrzeniu pedału sprzęgła okazało się, że jest jak najbardziej fabryczny, jednakowe spawy i wygląd pedału był u kolegi w pasacie. Zdecydowałem się na wymianę pompy sprzęgła. Wymiana zajęła około pół godziny. Sprawa prosta nawet dla laika. W wyjętej pompie okazało się, że od tego wyskakiwania pedału do góry wyrwało się cięgło z tłoczka więc i tak pompa była do wymiany. Wymiana poprawiła jakość odchodzenia pedału tylko nieznacznie,. Postanowiłem więc wymienić siłownik sprzęgła. Trochę tej wymiany obawiałem się, gdyż śruba od zawieszenia skrzyni biegów jest u mnie około 1,5 cm od siłownika. Jednak bez problemu dała się wykręcić na tyle, by swobodnie wymontować siłownik. Roboty też na około 0,5 godziny. A efekt tylko taki że twardszy jest pedał sprzęgła jednak dalej do końca nie cofa się. Przy samym sprzęgle raczej nie ma co szukać, gdyż w okienku siłownika dźwignia popychana przez siłownik stała przy samej obudowie.
Mam jeszcze jeden pomysł w tym wszystkim. Ostatnio powodem nie cofania się klocków hamulcowych były sparciałe od środka gumowe przewody hamulcowe, które przepuszczały płyn pod wpływem ciśnienia z pompy hamulcowej, jednak podciśnienie pompy nie było wystarczające by spowodować cofnięcie płynu przez sparciałe wewnątrz przewody.
W przypadku sprzęgła też siłownik z pompą połączony jest giętkim łącznikiem gumowym między dwoma krótkimi przewodami hamulcowymi.
Czy ten kawałek gumowego łącznika może zachowywać się podobnie i powodować nie cofanie całego płynu do pompy i jej luz jałowy? :banghead:
Chciałbym też dowiedzieć się czy po odkręceniu odpowietrznika w siłowniku sprzęgła i odkręceniu korka w zbiorniczku z płynem hamulcowym płyn powinien grawitacyjnie przez pompę i siłownik swobodnie wypływać ze zbiorniczka, bo u mnie mam wrażenie że wypływa tylko niewielka ilość, która była między ściśniętym tłoczkiem a tylną ścianą siłownika (kilka ml) i wiecej ani drgnie. :bb:
V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

Post autor: Variant 98 »

Polo variant 98 1,9 TDI 90 kM AHU
Koledzy nikt nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie? :beg:
S
Stanley
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 347
Rejestracja: 20 lis 2008, 20:08
Lokalizacja: RPR trasa Przemyśl-Dynów

Post autor: Stanley »

[quote=""Variant 98""]Koledzy nikt nie ma nic do powiedzenia w tej sprawie? :beg:[/quote]Bo trudno wymyślić coś sensownego nie widząc auta.
[quote=""Variant 98""]Chciałbym też dowiedzieć się czy po odkręceniu odpowietrznika w siłowniku sprzęgła i odkręceniu korka w zbiorniczku z płynem hamulcowym płyn powinien grawitacyjnie przez pompę i siłownik swobodnie wypływać ze zbiorniczka, bo u mnie mam wrażenie że wypływa tylko niewielka ilość, która była między ściśniętym tłoczkiem a tylną ścianą siłownika (kilka ml) i wiecej ani drgnie.[/quote]Płyn powinien wypływać aż do opróżnienia zbiorniczka, pod warunkiemm że tłoczek pompy będzie cofnięty do oporu.
Nic nie napisałeś jaką zamontowałeś pompę-nowa/używka.
Proponuję, abyś podniósl pedał ręką i sprawdził, czy tłoczek cofnie się do oporu, jeżeli nie, to mogą być spuchnięte gumki, ale to tylko w przypadku używanej pompy.
Bez przecinaka i młota, to ch** nie robota.
V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

Post autor: Variant 98 »

Polo Variant 98 1,9 tdi 90 kM AHU
Pompę sprzęgła i siłownik zamontowałem nowe. Co prawda nie najwyższych lotów bo oba produkty to Topran, ale przynajmniej przez umówmy się kilka miesięcy powinny działać prawidłowo. A dalej jest sytuacja, ze pedał sprzęgła trzeba odciągnąć butem by wrócił całkowicie do góry po wciśnięciu sprzęgła. Stąd moje podejrzenie o niedrożnym gumowym przewodzie ciśnieniowym, co może powodować podciśnienie w pompie i przytrzymywanie tłoczka pompy. Tym bardziej że ciężko jest zmusić ten płyn by grawitacyjnie chciał płynąć przez odpowietrznik siłownika. Po niedzieli postaram się wykręcić ten przewód i sprawdzić jego drożność metodą usta-usta. Innego wyjścia nie widzę.
V
Variant 98
Początkujący
Początkujący
Posty: 103
Rejestracja: 30 sty 2012, 18:27

Post autor: Variant 98 »

Polo Variant 98 1,9 TDI 90 kM AHU
Wczoraj wymontowałem przewód hydrauliczny i okazuje się, że wszystko z nim jest ok. Ma pełen przepływ. co prawda jest trochę z zewnątrz w jednym miejscu obszorowany, ale jest suchy jak pieprz, więc nie ma możliwości, by był nieszczelny, pod ciśnieniem by zawsze coś wylazło.
Został więc niestety tylko pedał sprzęgła.
http://desmond.imageshack.us/Himg401/sc ... es=landing

W związku z tym mam parę pytań. Pedał na rysunku powyżej oznaczony nr 13 raczej nie powinien się zepsuć chyba że tulejka na którym chodzi (nr 12). Czy mam rację? Szybciej także może uszkodzić się oś pedału oznaczona 16 lub zespół dziwnej sprężyny oznaczony nr 20,21,23. Jak skomplikowana jest operacja demontażu tego pedału. Może ktoś odeśle mnie do jakiegoś manuala bo chciałbym to zrobić sam. Dzięki wszystkim którzy zechcieliby pomóc.
Awatar użytkownika
last_chance
Początkujący
Początkujący
Posty: 169
Rejestracja: 28 mar 2010, 11:16
Lokalizacja: Podlasie

Post autor: last_chance »

To samo mam w swoim polo po wymianie sprzęgła że pedał nie wraca do końca. Mechnik twierdzi że to linka samoregulująca - wysprzęgla dobrze ale pedał trzeba odciągnąć...
ODPOWIEDZ

Wróć do „skrzynia biegów + układ napędowy”