Witam Serdecznie,
Postanowiłem podjąć ten topic, gdyż wyraźnie wzrosło zainteresowanie tematem"jak dbać o lakier"
Chociaż może nie jestem najodpowiedniejszą osobą na stworzenie tego tematu.
Chciałbym zawrzeć w tym temacie podstawowe zagadnienia-wyjaśnienia a propos terminologii oraz stworzyć coś na kształt Pytanie-Odpowiedź,
zapraszam do lektury, poniższy tekst jest własnością Łukasza z kosmetykaaut.pl
Firmy:
AG - AutoGlym
CG - Chemical Guys
CK - ClearKote
Colli - Collinite
DG - Duragloss
DJ - Dodo Juice
HoW - House of Wax
LC - Lake Country
Meg - Meguiars
PB - Poorboy's
SV - Swissvax
TW - Turtle Wax
PC7424 - Porter Cable Dual Action - polerka 6"
G110 - Meguiar's Dual Action - polerka (110V - wersja amerykańska)
G220 - Meguiar's Dual Action - polerka (230V - wersja europejska)
BP - Backing plate (tarcza z rzepem pod gąbkę)
Zwroty techniczne:
AIO - All In One - produkt typu "wszystko w jednym"<czyści, pielęgnuje, nabłyszcza>
Cleaner - jest zalecany do użycia przed aplikacją wosku gdyż odpowiednio przygotowuje (oczyszcza) lakier. Poleca się jego użycie aby oczyścić lakier z użytych wcześniej specyfików, które znajdują się jeszcze na lakierze.
Glinka - masa podobna do plasteliny służąca do oczyszczenia lakieru z przyspojonego brudu. Usuwa zabrudzenia niewidoczne ,,gołym okiem", nalot w postaci zanieczyszczeń przemysłowych i środowiskowych. Sprawia że lakier jest bardzo gładki. Musi być stosowana razem z preparatami nadającymi ,,poślizg" - lubrykantami.
IPA - Isopropyl Alcohol - przeważnie jest mieszany z wodą destylowaną i używany jako środek po polerowaniu celem sprawdzenia czy powierzchnia jest dobrze wypolerowana. Wyciąga wszystkie olejki i fillery, które pozostały po środkach polerskich dzięki czemu możemy przeprowadzić dokładną inspekcję lakieru.
LSP - Last Stage Protection / Last Step Product
Lubrykant - specjalistyczny środek do stosowania z glinką (,,pod glinkę"). Nadaje poślizg glince, wspomaga proces czyszczenia glinki, zapobiega porysowaniu lakieru przez glinkę. Rolę lubrykantu może też pełnić detailer lub woda z szamponem.
Mist & Wipe (M&W) - środki typu: psiknij i wytrzyj czyli np. quik detailery.
Odżywka/politura - środek, który służy do odżywienia lakieru, nadania mu głębokiego/mokrego połysku. Bardziej dodaje efektów wizualnych.
Sealant - przeważnie produkt syntetyczny (zwany też polimerem), w postaci płynnej. Polecany do zabezpieczenia auta na zimę. Daje dobrą ochronę i wygląd/blask.
Wosk - produkt na bazie składników naturalnych (popularnej carnauby).
Nazwy produktów:
#7 - Meguiar's Show Car Glaze
#16 - Meguiar's Professional Paste Wax
#21 - Meguiar's Synthetic Sealant 2.0
#26 - Meguiar's Yellow Wax
#80 - Meguiar's Speed Glaze
#81 - Meguiar's Hand Polish
#82 - Meguiar's Swirl Free Polish
#83 - Meguiar's Dual Action Cleaner/Polish
#84 - Meguiar's Compound Power Cleaner
#85 - Meguiar's Diamond Cut Compound 2.0
#86 - Meguiar's Cut & Polish Cream
#105 - Meguiar's Ultra Cut Compound
#205 - Meguiar's Ultra Finishing Polish
AG EGP - AutoGlym Extra Gloss Protection
AG HD (HDW) - AutoGlym High Definition Wax
AG PR - AutoGlym Paint Renovator
AG SRP - AutoGlym Super Resin Polish
AG UDS - AutoGlym Ultra Deep Shine
APC - All Purpose Cleaner (uniwersalny środek do mycia)
BH (PBH) - Poorboy's Black Hole
CB - Clay Bar
DA - Polerka Dual Action (mimośrodowa)
DC1 - Meguiar's Deep Crystal Step 1 Paint Cleaner
DC2 - Meguiar's Deep Crystal Step 2 Polish
DC3 - Meguiar's Deep Crystal Step 3 Carnauba Wax
Dodo Juice LP - Dodo Juice Lime Prime
GC - Gold Class
MF - Mikrofibra (Microfiber Towel)
NS (NSP) - Natural Shine (Natural Shine Protectant)
NXT (NXT 2.0) - Meguiar's NXT Generation Tech Wax 2.0
QD - Quik Detailer
SSM - Meguiar's Supreme Shine Microfiber
SS (SSP) - Supreme Shine (Supreme Shine Protectant)
SV CF - Swissvax Cleaner Fluid
SX - Meguiar's SwirlX
UC - Meguiar's Ultimate Compound
UQD - Meguiar's Ultimate Quik Detailer
UQW - Meguiar's Ultimate Quik Wax
W4000 - Meguiar's W4000 Cut N' Shine Wool Pad
W5000 - Meguiar's Double Sided Wool Cutting Pad
W7006 - Meguiar's 6.5" Softbuff Foam Cutting Pad
W8006 - Meguiar's 6.5" Softbuff Foam Polishing Pad
W9006 - Meguiar's 6.5" Softbuff Foam Finishing Pad
W7207 - Meguiar's 7" SoftBuff 2.0 Cutting Pad
W8207 - Meguiar's 7" SoftBuff 2.0 Polishing Pad
W9207 - Meguiar's 7" SoftBuff 2.0 Finishing Pad
W7000 - Meguiar's 8" Softbuff Foam Cutting Pad
W8000 - Meguiar's 8" Softbuff Foam Polishing Pad
W9000 - Meguiar's 8" Softbuff Foam Finishing Pad
WM - Meguiar's Water Magnet
Zymol HD (HDC) - Zymol HD Cleanse
Zielony korek - 3M PERFECT-IT III Fast Cut PLUS 3M50417
Żółty korek - 3M PERFECT-IT III Extra Fine 3M80349
Niebieski korek - 3M PERFECT-IT III Ultrafina SE 3M50383
Pozdrawiam, :hello:
w miarę rozwoju tematów postaram się o rozwinięcie listy produktów i co z czym sie je;)
jutro zamierzam nudzić się w pracy także napisze jak przebiega cały proces począwszy od mycia poprzez korekt lakieru aż do nałożenia wosków,
przedstawiam opis czynności i kolejność ich wykonywania przy procesie pielęgnacji lakieru:
ETAP I: PRZYGOTOWANIE LAKIERU PRZED JEGO KOREKTĄ
1-Mycie wstępne- najlepiej aktywną pianą pozostawić na około 5 minut wziąć pędzelek i trudno dostępne miejsca <np. emblemat VW w środku napisy> przeczyścić, po czym spłukać
2- mycie z użyciem szamponu, metodą na dwa wiadra- w jednym woda z szamponem w drugim czysta woda do płukania gąbki-myjemy na przemian gąbkę maczamy w szamponie myjemy dany element, płuczemy w czystej wodzie i znów do szamponu itp. Itd. Płukamy na koniec bardzo dokładnie
3. Glinowanie- potrzebna nam glinka plus lubrykant, istnieją glinki których można używać z czystą wodą, przelatujemy dokładnie całe auto
Co ma na celu glinowanie?
Glinowanie pozwala na dokładne oczyszczenie lakieru z soków drzew, twardych zanieczyszczeń, usuwa brud z rys i mikro rys, co znacznie ułatwia dalsze prace
4. zaleca się ponowne przemycie całego auta< ja przynajmniej tak robię>
Oraz dokładne osuszenie po myciu ręcznikami z MF bądź dobrej jakości irchą syntetyczną,
ETAP II: KOREKTA LAKIERU- POLEROWANIE
1. Dokładnie należy okleić elementy plastikowe, uszczelki przed możliwym zabrudzeniem pastą polerską,
2 Zaczynamy pracę z lakierem- wyznaczamy sobie jeden panel<element> np. maskę,
Korektę lakieru można przeprowadzić ręcznie< mozolna długa i nie satysfakcjonująca efektami praca> bądź maszynowo, za pomocą polerki rotacyjnej, oscylacyjno-orbitalnej<chyba tak to się zwie>, bądź maszyny cyclo <dwie głowice>
3 Na pierwszym panelu testujemy zestaw środku po których najlepiej przebiega korekta, czyli- moc pasty- na jakim padzie-jak długo jeżeli mamy już ustawiony optymalny zestaw można rozpocząć korektę całego samochodu, panel po panelu aż do skutku.
4 Po zakończeniu korekty najlepiej cleanerem przejechać całe autko, tak przygotowany lakier czeka teraz na nastepny etap- woskowanie
ETAP III WOSKOWANIE
1. Tutaj sprawa jest banalnie prosta, wybieramy jaki produkt będzie dla nas <naszego lakieru> najlepszy i na jakim wyglądzie nam zależy i na jakiej żywotności warstwy wosku/selantu.
2. Wosk bądź też selant nakładamy wg. Producenta, najlepiej aplikatorem <są gąbkowe, waflowe, z microfibry>, bądź też ręcznie czyli dłonią< woski twarde> po pewnym czasie <podanym przez producenta> polerujemy ręcznie miękką MF cały car aż do wypracowania powierzchni
3. Można nakładać kilka warstw wosku, należy wtedy pamiętać o odpowiednich odstępach czasowych w warstwowaniu,
4. Wosk można nakładać ręcznie bądź też maszynowo, ale tutaj już praca ręczna nie jest tak uciążliwa jak w porównaniu do korekty ręcznej lakieru
Można pominąć etap korekty lakieru jeżeli nie mamy na to czasu, środków, albo jedno drugie.
Należy jednak wtedy pamiętać że efekt będzie chwilowy, i że ostatni etap nie zamaskuje niedoskonałości powłoki lakierniczej. Po zejściu wosku, wszystko wróci do stanu przed.
tekst jest mojego autorstwa,
Pozdrawiam :buba: