regulator napiecia

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

e
elfik99
Newbie
Newbie
Posty: 18
Rejestracja: 12 lut 2010, 10:38
Lokalizacja: Bytom

regulator napiecia

Post autor: elfik99 »

hej,
ostatnio zauważyłem że mój aku jest słabo ładowany, znalazłem na forum że ...
napięcie na obciażeniu pelnym ( swiatla ,szyba ,dmuchawa) powinno miec min 13,9V , w gore to obojetne ,14,2V ; 14,3V a nawet 14,5V , nawet te 13,8 jeszcze ujdzie ,ale to jest juz odrobine za malo a wszystko co mniej to smierć dla aku ..
więc zwiołem miernik w ręke i do mierzenia:
  • 1 pomiar na zgaszonym silniku ~ 12,69
    2 pomiar na odpalonym silniku ~ 13,58
    3 pomiar , odpalony silnik + ogrzewanie szyby + światła + dmuchawa 2 poziom ~ 13,42
do tych pomiarach doszłem do wniosku że lepiej wymienie regulator napiecia przy alternatorze.. moje szczotki były w opłakanym stanie, po wymianie napiecie troszke się polepszyło :
  • 1 pomiar na zgaszonym silniku ~ 12,71
    2 pomiar na odpalonym silniku ~ 13,88
    3 pomiar , odpalony silnik + ogrzewanie szyby + światła + dmuchawa 2 poziom ~ 13,62
i powiem szczerze że liczyłem na lepszą poprawe wyników :glare:

moje pyt:

1. czy nowe szczotki muszą sie lekko zjechać w kształt PÓŁKOLISTY ? [aby lepiej przypasować się i lepiej pracować]

2. czy coś podpina się do regulatora ? ja przy moim starym nie miałem nic podpięte :niewiem:

Obrazek
[size=99px]zdjecie starego regulatora[/size]

3. co mogę jeszcze zrobić by poprawić ładownie?? co sprawdzić ? :szefu:
Polo Coupe FOX - \'91 - 1.0 - HZ
k
kolunio21
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2230
Rejestracja: 05 sie 2009, 9:56
Lokalizacja: TczeVW, Malbork

Post autor: kolunio21 »

Siemka ;)
ad.1. Nie konicznie same się dotrą szczotki.
ad.2. Ja u siebie nie mam nic podpięte w te miejsca, a mam 2 altki:P
ad.3. Żeby podnieść napięcie ładowania to musisz zmienić alternator:/ z tego co się dowiadywalem to nie da niby się nic zrobić, ale mogę się mylić. Pogadam dziś z znajomym co regeneruję i się zapytam co i jak :)
P.s. możesz jeszcze poczyścić wszystkie masy w silniku:)
A tak od siebe dodam że mój znajomy ma fieścine i jak sprawdzałem u niego ładowanie to ma jakieś 13,79v przy włączonych tylko światłach i nic się nie dzieje u nieg z aku 4 rok ma i w zime też pali od skrzała.
Pozdro.
Awatar użytkownika
VAGfan
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 227
Rejestracja: 13 sie 2009, 22:18
Lokalizacja: zach-pom

Post autor: VAGfan »

Nie napisałeś czy pomiar pod obciążeniem dokonywałeś na biegu jałowym silnika, czy też na wyższych obrotach, czy pomiaru dokonywałeś na biegunach akumulatora - czy w instalacji auta np. w skrzynce bezpieczników.
Sprawdź napięcie pod obciążeniem (światła, dmuchawa, ogrzewana szyba) przy 1500 i 2000 obr/min i zobacz czy będą takie same wyniki.
Oryginalne regulatory napięcia Bosch nie dają wysokich napięć: 13,8 - 14,0 V to w nich norma (to nie tylko moje spostrzeżenie, ale 2 fachowców zajmujących się naprawą alternatorów).
Żeby uzyskać wyższe napięcie możesz wymienić regulator napięcia na innej firmy.
Poprawić ładowanie możesz również poprzez:
- odkręcenie i oczyszczenie połączeń kabla masowego oraz kabli przy alternatorze,
- rozebranie i wyczyszczenie alternatora od środka.
86c2f 1W [2009-2010]
6N 1Y [2010-]
e
elfik99
Newbie
Newbie
Posty: 18
Rejestracja: 12 lut 2010, 10:38
Lokalizacja: Bytom

Post autor: elfik99 »

[size=99px][quote=""VAGfan""]Nie napisałeś czy pomiar pod obciążeniem dokonywałeś na biegu jałowym silnika, czy też na wyższych obrotach, czy pomiaru dokonywałeś na biegunach akumulatora - czy w instalacji auta np. w skrzynce bezpieczników.
Sprawdź napięcie pod obciążeniem (światła, dmuchawa, ogrzewana szyba) przy 1500 i 2000 obr/min i zobacz czy będą takie same wyniki.
[/quote][/size]

- pomiary na biegu jałowym, po odpaleniu silnik chodził ok. 5 min - wtedy zaczynałem mierzyć.
- na biegunach akumulatora
- niestety nie mam obrotomierza, robiłem też pomiary po lekkim, stopniowym dodawaniu gazu.. i podnosiło się o jakieś ~ 0,1 -0,2 V [ przy bardzo dużym gazie o ~0,4 ]

dzisiaj przeczyszcze jeszcze połączenia kabli masowych, a jak to nie pomoże to wyczyszcze alternator[po wekkendzie]
Polo Coupe FOX - \'91 - 1.0 - HZ
k
kolunio21
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2230
Rejestracja: 05 sie 2009, 9:56
Lokalizacja: TczeVW, Malbork

Post autor: kolunio21 »

Sprawdź odrazu jakie jest napięcie bezpośrednio z altka, mogą być straty na przewodach.
e
elfik99
Newbie
Newbie
Posty: 18
Rejestracja: 12 lut 2010, 10:38
Lokalizacja: Bytom

Post autor: elfik99 »

witam ponownie, wg. Waszych wcześniejszych zaleceń zrobiłem to:

1.
Poprawić ładowanie możesz również poprzez:
- odkręcenie i oczyszczenie połączeń kabla masowego oraz kabli przy alternatorze,
- rozebranie i wyczyszczenie alternatora od środka.
2. przy alternatorze mam miejsce oznaczone [+] gdzie nie miałem podpięte nic... jak wy macie? i skąd do kąt ma iść ewentualnie kabel
Obrazek

3. później zabrałem się za pomiary i tak:
= odpalone auto, na luzie, bez obciączenia
- przy alternatorze ~14,17
- przy aku ~14,05 [czyli już po drodze z alternatora do aku gubi ~0,1]
= odpalone auto, na luzie, wł. ogrzewanie tylniej szyby, dmuchawa 2 poziom, światła mijania
- przy alternatorze ~14,09
- przy aku ~13,8
te wyniku mnie nie zadowalały więc po kolei rozpocząłem sprawdzać kable i doszedłem do czegoś czego nie umiem zrozumieć :shock:

doszedłem do tego że znalazłem 2 niewiadome kable podpięte do [+] klemy w moim aku, jeden z nich idzie do rozrusznika, a drugi do przekaźnika 53 niedaleko bezpieczników

Obrazek

Obrazek
...a od tego przekaźnika 53 kable prowadzą między innymi do wentylatora chłodnicy. Owy 53 strasznie gorący był, wiec myśląc że jest ''spalony'', wyciągłem go.. i tutaj szok.. po chwili odpaliłem auto, na słuch można zauważyć że lepsze napięcie jest [nie trzęsie już tak silnikiem] wiec za miernik i do pomiarów:

= odpalone auto, na luzie, wł. ogrzewanie tylniej szyby, dmuchawa 2 poziom, światła mijania
- przy alternatorze ~14,15
- przy aku ~13,99 poprawa o ~0,2 :eek:

a po chwili włącza się wentylator chłodnicy :? przypominam bez przerwy przekaźnik jest odłączony. po kolei sprawdzam wszystko co jest w aucie na prąd czy działa i tak : nawie, lampka przy lusterku, światła krótkie i długie, radio, ogrzewanie tylniej szyby, migacze, św.przeciwmgielne i wszystko działa jak należy :-D

więc po co jest ten [53] ?? za co jest odpowiedzialny , bo może mam coś źle podłączone?
Polo Coupe FOX - \'91 - 1.0 - HZ
l
leszek
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 249
Rejestracja: 24 cze 2009, 22:19
Lokalizacja: Krośniewice

Post autor: leszek »

Auto na gaźniku?Jeśli tak to jest to przekaźnik od jeża
Obrazek
e
elfik99
Newbie
Newbie
Posty: 18
Rejestracja: 12 lut 2010, 10:38
Lokalizacja: Bytom

Post autor: elfik99 »

[quote=""leszek""]Auto na gaźniku?Jeśli tak to jest to przekaźnik od jeża[/quote]

model HZ 1043 cm, gaźnik pierburg ... do jakiego jeża? nie znam grypsy :blind:
Polo Coupe FOX - \'91 - 1.0 - HZ
Awatar użytkownika
VAGfan
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 227
Rejestracja: 13 sie 2009, 22:18
Lokalizacja: zach-pom

Post autor: VAGfan »

[quote=""elfik99""]do jakiego jeża? [/quote]
podgrzewacza powietrza
86c2f 1W [2009-2010]
6N 1Y [2010-]
e
elfik99
Newbie
Newbie
Posty: 18
Rejestracja: 12 lut 2010, 10:38
Lokalizacja: Bytom

Post autor: elfik99 »

[quote=""VAGfan""][quote=""elfik99""]do jakiego jeża? [/quote]
podgrzewacza powietrza[/quote]

hmm... to na wiosne i latem, potrzebny jest ten przekaźnik? :acute:
Polo Coupe FOX - \'91 - 1.0 - HZ
e
elfik99
Newbie
Newbie
Posty: 18
Rejestracja: 12 lut 2010, 10:38
Lokalizacja: Bytom

Post autor: elfik99 »

Obrazek
Obrazek
Polo Coupe FOX - \'91 - 1.0 - HZ
e
elfik99
Newbie
Newbie
Posty: 18
Rejestracja: 12 lut 2010, 10:38
Lokalizacja: Bytom

Post autor: elfik99 »

do czego służy przekaźnik 53 ? może ktoś opisać bardziej szczegółowo dla mniej wtajemniczonych :grin:
Polo Coupe FOX - \'91 - 1.0 - HZ
l
leszek
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 249
Rejestracja: 24 cze 2009, 22:19
Lokalizacja: Krośniewice

Post autor: leszek »

Ojciec no to łopatologicznie po kolei:
Na czerwono jeśli nie było nic tam podpięte to nie kombinuj altek podpinasz tak gruba śruba zacisk prądowy plusowy prosto do akku śruba cieniutka sygnalizacja ładowania na desce rozdzielczej i to wystarczy do poprawnej pracy altka.
Na żółto to jest filtr (kondensator) przeciwzakłóceniowy montowany po to by w radyju nie było żadnych świzdów , gwizdów do poprawnej pracy altka czy instalki jest on nie potrzebny no ale radyjka też trza posłuchać.
Jeż i 53 tu może się trochę pomylę to niech ktoś poprawi przy gaźnikowym układzie zasilania benzyna najlepiej odparowuje w temperaturze około 40 C dlatego konstruktor budując dolot stosuje różne urządzenia by tę temperaturę utrzymać i po kolei na samym początku gdzie powietrze wlatuje do filtra masz termostat który miesza powietrze ciepłe z nad kolektora wydechowego z powietrzem zimnym z chwytu w atrapie dalej masz podgrzewany cieczą chłodzącą kolektor ssący i mieszanka przez otwarty zawór wciągana jest do cylindra i wszystko byłoby pięknie tylko jest jedno ale gdy odpalasz zimny motor to ciecz chłodząca i kolektor wydechowy też są zimne odparowanie benzyny jest słabe warunki rozruchu się pogarszają silnik wciąga ogromną dawkę paliwa które spływając po ściankach cylindrów zmywa film olejowy z gładzi przyspieszając ich zużycie i tu dochodzimy do sedna Vauwej zastosował jeszcze jedno urządzonko do podgrzewania powietrza(mieszanki) właśnie elektryczny podgrzewacz tzw.jeż znajduje się on w kolektorze ssącym pod gaźnikiem zasilany prądem przez przekaźnik który z kolei jest sterowany wyłącznikiem cieplnym umieszczonym na obudowie termostatu wyłącznik jest tak wyregulowany że do temperatury 50C jeż grzeje a powyżej nie bo nie ma takiej potrzeby jest już wystarczająco gorąco.
U Ciebie ktoś wcisnął niewłaściwy przekaźnik stąd te niedomagania jutro może spiszę oznaczenia tegoż przekaźnika to Ci je tu wstawię .
Ps.za mocno się rozpisałem mam nadzieję że coś z tego zrozumiesz jeśli zaś moje wypociny nie spodobają się modom to niech posta skasują pozdrawiam WP.
Obrazek
Awatar użytkownika
VAGfan
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 227
Rejestracja: 13 sie 2009, 22:18
Lokalizacja: zach-pom

Post autor: VAGfan »

tutaj schemat obwodu ładowania Polo II
Obrazek
Czerwony przewód [30] od bieguna + akumulatora, poprzez rozrusznik jest podłączony do alternatora i przykręcony na śrubę 13.
Niebieski przewód od alternatora [zacisk D] idzie do tablicy wskaźników do lampki kontrolnej ładowania.
Czerwono-czarny przewód od zacisku W alternatora podaje sygnał do obrotomierza (w silnikach diesla)
86c2f 1W [2009-2010]
6N 1Y [2010-]
ODPOWIEDZ

Wróć do „elektryka + centralny zamek”