Model samochodu: VW Polo 6N silnik 1,4 AKV (i inne)
Rocznik: 1998
Potrzebne materiały:
- potencjometr 2 kΩ najlepiej z wbudowanym wyłącznikiem
- opornik inaczej rezystor o wartości 680Ω który jest krytycznym punktem minimalnego bezpiecznego oporu dopuszczalnego sterownika ECU co daje odpowiednio rezystancję przy około 84,2 oC
- kabel 2 żyłowy, może być zwykły kabel do instalacji audio lub cieńszy, około 2-3 metry
- rurka termokurczliwa
- lutownica transformatorowa, spoiwo + kalafonia
- multimetr lub omomierz, kartka coś do pisania.
- dużo cierpliwości
Czas wykonania: ~2 godziny + ewentualne testy
Przewidywany koszt: ~10 PLN
Co nam daje zastosowanie tego układu:
mniejsze spalanie na krótszych odcinkach, na dogrzaniu silnika i na ssaniu, powodowane jest to wymuszonym odcięciem ssania przez kierowcę wprowadzając wyższą niż realna temperaturę silnika do ECU
przez umiejętne zastosowanie można skrócić działanie ssania i tym samym zużycie paliwa
Z po kilku miesiącach od zastosowania spalanie w cyklu miejskim spadło do 6,6 l/100 km
Układ można stosować z powodzeniem w innych silnikach z termicznym czujnikiem temperatury odpowiednio dobierając elementy układu pod rezystancję czujnika w danym silniku.
Sposób wykonania:
1.Lutujemy wszystko zgodnie z tym schematem:

powstaje nam następujący widok:


W moim projekcie wyszło tak, że opór od zera jest maksymalny a kręcąc w prawo zmniejsza się do krytycznej wartości 680 Ω .Tak zmontowane powinno być OK, jeśli chcemy mieć na odwrót to robimy z tego schematu odbicie lustrzane i montujemy w ten właśnie sposób,
mierzymy dalej
2.Podpinamy się pod końce kabli miernikiem/multimetrem lub omomierzem
np takim:

włączamy pokrętło na odpowiednią wartość miernika np. 20 kΩ i zabieramy się za robienie pierwszych pomiarów,
włączamy potencjometr powinna pojawić się wartość ponad 2 kΩ (zależne od wartości nominalnej potencjometru który stosujemy) i kręcimy powoli do połowy, robimy pomiar, powinno być ~1 kΩ a następnie do oporu, powinien wskazać wartość ~ 580-680 Ω
co wskazuje na prawidłowe działanie układu,
Po wyłączeniu potencjometru na mierniku powinna ukazać się liczba 1.
3.Po przetestowaniu układu "na sucho" można brać się za instalację, ja zrobiłem to w spartański trochę sposób no ale nie wiedziałem jak inaczej puścić kabel z kabiny do komory silnika bezpośrednio. Mniejsza o to, myślę, że nie zeszpeciłem tego panelu środkowego heh...
Zrobiłem to na własny sposób, potencjometr zamontowałem w zaślepce panelu środkowego(zalane zostało klejem na gorąco), przed włącznikiem elektrycznej szyby.



w środku przewód został ułożony poziomo i przebiega zaraz pod bezpiecznikami schowany i wchodzi pod uszczelkę drzwi, a stamtąd już sobie grzecznie biegnie koło kielicha aku i kończy się na czujniku temperatury cieczy.



4. W czujniku w silniku AKV (żółty) terminale 1,3 idą do ECU a terminale 2 i 4 idą do wskaźnika temperatury cieczy na desce rozdzielczej, pomimo tego zalecam aby przetestować oba te piny miernikiem i zapisać, koniecznie na zimnym silniku, następnie rozgrzewamy silnik i mierzymy przy 60 ºC i kolejno 70 ºC, 80 ºC i w temperaturze roboczej 90ºC, należy sobie to zapisać i porównać wartości pinów 1,3 oraz 2,4 po otrzymanych danych możemy stwierdzić które piny odpowiadają za rezystancję czujnika dochodzącą do ECU. Będzie się to delikatnie różnić od tych deklarowanych przez producenta:
tutaj mamy rezystancję czujnika temperatury z silnika AKV, (żółty)

5. Jeśli zrobiliśmy już kilka badań dotyczących pinów i wiemy na 100% w które trzeba się podpiąć,
podpinamy się w ten sposób do kabelków z terminali (w moim czujniku były to 1 i 3)
Delikatnie zrywamy izolację ostrym narzędziem tak aby nie przeciąć kabelka, przygotowujemy kabelki (cyna i kalafonia) lutujemy kabelki od naszego układu do tych które są już oskalpowane, kolejność dowolna, nie ma tu plusa czy minusa.
Zamiast kaleczenia przewodów w ten sposób można mniej inwazyjnie np. Zastosować taką szybkozłaczkę do wpięcia się w przewody bez lutowania i ściągania izolacji

Mniej więcej tak jak na obrazku, można to czymś jeszcze pomalować, lub uprzednio nałożyć opaskę termokurczliwą i to jakoś zabezpieczyć.
Na obrazku widać górne oznaczenie kabelka 2 i 4 które lecą do czujnika temperatury na desce rozdzielczej, ja podpiąłem się do tych dolnych czyli 1 i 3.
Powtarzam jeszcze raz, że trzeba to sprawdzić i nie wolno podpinać się bez uprzedniego sprawdzenia które to przewody!
6.Instalacja zakończona, pozostaje teraz kalibracja, podobnie jak robiliśmy to na sucho mierząc opory czujnika, musimy teraz obadać w jakim położeniu potencjometr da nam rezystancję emulującą daną temperaturę którą chcemy uzyskać, wszystko testujemy multimetrem i zaznaczamy na obudowie np flamastrem do płyt CD, odpowiednio na zimnym, przy 60, 70, i 90 ºC tak aby znać zakres potencjometru.
7.Jeśli ktoś posiada VAG-COM i interfejs to może kalibrację zrobić jeszcze prościej przy jego użyciu.
Odpalamy program vagcom i wchodzimy w kanał silnika (engine) czyli 01, wchodzimy na bloki pomiarowe (measuring blocks)
i mamy temperaturę silnika z naszego czujnika który po włączeniu potencjometru jest już w naszym władaniu:

delikatnie kręcimy potencjometrem i ustawiamy sobie żądaną temperaturę np. 50 ºC i zaznaczamy odpowiednio położenie gałki potencjometru, to samo robimy dla wartości 70, 80, w Vagu będzie wszystko dokładnie widoczne i będzie się temperatura zmieniać pod nasz rozkaz.
odkręcenie na maksa powinno wskazać temperaturę około 85 ºC czyli prawie nagrzany silnik.
Zaznaczamy wszystko i kalibracja zakończona.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak używać?
Odpalamy silnik z rana, i zapodajemy mu potencjometrem temperaturę np. 50 gdy już ruszymy i wyjedziemy na prostą, delikatnie zwiększamy wartość temperatury np 70, na niższych biegach może delikatnie auto szarpnąć także zaleca się włączenie układu po tym jak już będziemy na 2, 3 biegu, przy wyższych biegach będzie auto delikatnie słabsze za sprawą mniejszej dawki ale pojedziemy spokojnie, gdy wskazówka temperatury będzie zbliżała się do 90 stopni można układ wyłączyć i wtedy czujnik temperatury odpowiada za wskazania do ECU.
Podziękowania i szacunek za cenną wiedzę i pomoc techniczną w opracowaniu tego tutoriala dla użytkownika Dziadek13
pozdrawiam wszystkich forumowiczów i mam nadzieję że niektórzy z was wykonają na własny użytek ręczne ssanie do swojej polówki
rat4
Tutorial dostępny także w wersji PDF:
http://www.speedyshare.com/files/207287 ... o_polo.pdf
Copyright © by rat4
Wszelkie prawa zastrzeżone
kopiowanie dozwolone na użytek własny,
stosowanie w/w manuala tylko i wyłącznie na własną odpowiedzialność,
Autor nie ponosi odpowiedzialności za nieumiejętne wykorzystanie ww. wskazówek