[6N] Wymiana łożysk - tył

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

A
Archeo
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 350
Rejestracja: 13 lis 2008, 19:56
Lokalizacja: Brzezówka/Rzeszów

[6N] Wymiana łożysk - tył

Post autor: Archeo »

[size=99px]Wymiana łożyska koła tylnego[/size]

1. Zdjęcie koła
2. Usuniecie zaślepki oraz zdjęcie zabezpieczenia

Obrazek

3. Odkrecenie śruby oraz wyjecie łożyska zewnętrznego.

Obrazek

Obrazek

4. Zdjęcie bębna , niestety czasem zdazy się ze zakleszczy się on miedzy okładzinami więc jeśli nie da się go normalnie zdjąć (podwadzająć/ ciągnąc ) musimy użyć ściągacza.

Obrazek

Zakładamy ściągacz, zakręcamy śruby od koła i wkręcając środkowa śrubę bęben schodzi.

5. Czyścimy dokładnie półośkę ze starego smaru.
Obrazek

6. Przechodzimy do zdjęcia łożyska wewnętrznego oraz bieżni łożysk.

Od wewnętrznej strony bębna ściągamy simering podwadzając do jakimś płaskim śrubokrętem, oraz wyciągamy łożysko.

Obrazek

Po wyjęciu go używając jakiegoś metalowego elementu wybijamy bieżnie łożysk. Czyścimy otwór ze zbędnego smaru. W środkowej części bębna są odpowiednie zagłębienia do których wkładamy jakiś metalowy element (np. mocny śrubokręt, mały przecinak ) i uderzając naprzemiennie w kolejne zagłębienia wybijamy bieżnie oraz oczyszczamy dokładnie ze smaru.
Na zdjęciu wybite bieżnie oraz widoczne zagłębienia/rowki ( trzy co 120 stopni )

Obrazek

7. Kolejny etap to zakładanie nowych bieżni oraz łożysk.
Ja wybrałem firme SKF.

Obrazek

Kod: Zaznacz cały

Ten etap nie jest robiony w sposób  profesjonalny gdyż nie miałem prasy aby zrobić to tak jak powinno to wyglądać. Dlatego jeśli według znawców jest to zły sposób to proszę o usuniecie manualna.
Z zakupionego zestawu wybieramy bieżnie zewnętrzną łożyska i wbijamy je w miejsce starych bieżni. Ja położyłem na nowej bieżni starą a na nią równy profil i uderzając w niego powili i RÓWNO wbiłem bieżnie do połowy.

Obrazek

Nie da się do końca gdyż wbili byśmy stara bieżnie nad tą nową. Dalej kontynuujemy płaskim śrubokrętem , uderzając co 120 stopni w rant bieżni uważając aby jej nie uszkodzić.

Obrazek

Powtarzamy tę czynność z drugą stroną.

8. Gdy już mamy wpite bieżnie

Obrazek

Należy dobrze nasmarować wnętrze, bieżne łożyska wewnętrznego oraz samo łożysko

Obrazek

… a następnie włożyć jena swoje miejsce…

Obrazek

I założyć simering, teraz przy użyciu gumowego młotka wbić go aby siadł na właściwe miejsce

Obrazek

9. Tak przygotowany bęben zakładamy na swoje miejsce i wkładamy smar miedzy ośkę a bęben, smarując również bieżnie oraz wkładamy przesmarowane łożysko zewnętrzne.
Obrazek


10. Dokręcamy śrubę

Należy albo dokręcić siłą według wskazań producenta, lub jeśli nie mamy klucza dynamometrycznego ( ja nie miałem ) dokręcić z wyczuciem NIE ZA MOCNO! Przejechać autem kilkadziesiąt metrów zobaczyć czy jest luz jeśli tak dokręcić troszkę bardziej i powtórka.
Oczywiście podczas tych prób założyć zabezpieczenie na śrubę!!

Obrazek

11. Zakładamy zabezpieczenie

Obrazek
oraz metalową kopułkę, zakręcamy koło.


Jeśli w manualu występują złe określenia na konkretne elementy to z góry przepraszam ;)
Nie jestem profesjonalista a cała operacja została wykonana w domu,wiec jeśli coś jest robione nie tak to skasować temat :]

Pozdrawiam!
Obrazek
Awatar użytkownika
bleah
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 1424
Rejestracja: 28 mar 2009, 15:44

Post autor: bleah »

Manual bardzo fajny, ja dodam tylko coś od siebie. To właściwie cytat jednego z kolegów z forum "Po zdjęciu koła trzeba "odpuścić" kliny samoregulatorów. Robi się to tak : ustawiamy otwory na śruby koła w poziomie i w ten od strony przodu samochodu wkładamy wkrętak. Przesuwając go w górę "szukamy" dźwigni i przesuwamy ja do góry, aż samoregulacja się cofnie - będzie odczuwalne wyraźne poluzowanie ruchu bebna.", czyli nie będziemy się musieli mocować z bębnem, zejdzie nam zdecydowanie łatwiej :). To wszystko :)
Zablokowany

Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”