[classic] ekonomiczny i najrosądniejszy dobór opon

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
Iron987
Początkujący
Początkujący
Posty: 113
Rejestracja: 26 wrz 2012, 14:52

[classic] ekonomiczny i najrosądniejszy dobór opon

Post autor: Iron987 »

Witam, posiadam polo z silnikiem 1.4 i mam taki problem z oponami. Gdyż miałem na przodzie założone opony 185/65 R14 a na tyle 175/70 R14, dzisiaj je zamieniłem, że na przodzie są 175 a na tyle 185, przełożyłem je tam ze względu na lepszą przyczepność na tyle. Otóż zauważyłem że po zmianie kół samochód nie ma tego przyspieszenia, nie chodzi mi o przyspieszenie od 0 bo tutaj się różnicy nie zauważy, ale o przyspieszenie np z 70km do 90km, kiedy na przodzie były opony 185 to przy dociśnięciu gazu czuć było że przyspiesza a teraz po zmianie tego nie czuć. Wszędzie gdzie czytam na forach itp to piszą, że szersza opona ma większy opór itd. Ale myślę, że z drugiej strony opona szersza więcej przylega do podłoża i więcej może przenieść tej prędkości, wtedy nie zapiszczę kołami bo energia zostanie przełożona na przyspieszenie. W moim przypadku to się sprawdziło że jest całkiem odwrotnie jak piszą że szersza opona to mniejsze przyspieszenie.

A drugie pytanie jest takie, na początku chciałem kupić opony na przód 175/65 r14 a na tył 185/65 r14 .Ale odczułem że samochód jeździ lepiej gdy na przodzie ma 185 to czy nie lepiej kupić wszystkich opon takich samych że na przodzie i na tyle 185/65 r14. Patrząc na to z ekonomicznej strony gdy już podjadę te opony na przodzie mogę je zamienić przód z tyłem i mogę śmiało dalej jeździć.
Z góry dziękuje za pomoc.
Ostatnio zmieniony 10 maja 2013, 19:22 przez Iron987, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Borek
Fanatyk
Fanatyk
Posty: 2228
Rejestracja: 17 lis 2008, 18:37
Lokalizacja: Płock

Post autor: Borek »

Nie ma żadnego logicznego uzasadnienia dla sytuacji o której piszesz. Zwykły przypadek, jakaś awaria, która zbiegła się w czasie ze zamianą kół i stąd wkręcasz sobie, że to wina różnicy opon.
[quote=""Iron987""] Ale myślę, że z drugiej strony opona szersza więcej przylega do podłoża i więcej może przenieść tej prędkości, wtedy nie zapiszczę kołami bo energia zostanie przełożona na przyspieszenie[/quote]
ryly 1.4 piszczy oponami na innym biegu niż 1? :crazy:
Awatar użytkownika
Iron987
Początkujący
Początkujący
Posty: 113
Rejestracja: 26 wrz 2012, 14:52

Post autor: Iron987 »

Awaria ? niemożliwe, już raz tak miałem że jeździłem na oponach tak jak teraz założyłem, a później przełożyłem na przód te 185 i była minimalna różnica w w przyspieszaniu ( może powiem tak że czułem że samochodowi lżej się jedzie). Nie są to nie wiadomo jakie różnice, ale jak ktoś jeździ codziennie tym samym samochodem i ma już go wyczutego i jak coś się choć delikatnie zmieni to uwierz że można to odczuć.

Czy 1.4 piszczy na innym biegu niż 1 ? Nie wiem, nie próbowałem i raczej nie spróbuje, szanuje swój samochód i go nie katuję.
A z tym piszczeniem podałem przykład w którym chodziło mi o to że przy ruszaniu węższej oponie łatwiej jest stracić przyczepność z podłożem niż szerszej oponie która rozpędza samochód w czasie gdy węższa sobie popiskuje. O tak chyba bardziej jasno wygląda :szefu:




Edit:
Specjalnie dla Ciebie poszedłem i zmieniłem znów koła, powiem Ci że nie są to żadne urojenia tylko fakty, wziąłem do tego jeszcze brata żeby sam też ocenił, na 175 na przodzie od 0 słabiej przyspiesza, a na prędkości od 70 do 90 nic nie czuć jak się doda gazu, a na 185 na przodzie, lepiej idzie na starcie a na prędkości od 70 do 90 czuć jak się lekko dociśnie pedał gazu, sprawdziłem to na własnej skórze i mogę powiedzieć że to jest prawda.

To przód jest rozwiązany że z przodu musi być 185 ale jeszcze chodzi mi po głowie jedna rzecz, że gdy mam założone węższą oponę na tyle a szerszą na przodzie to lepiej jedzie a gdy jest na odwrót to jedzie słabiej, myślę że może to być kwestia opon z tyłu. Tutaj z ludźmi z forum mogę się zgodzić że szersza opona z tyłu ma większe tarcie, że może spowalniać i powodować większe spalanie.
Popatrzmy na np amerykańskie samochody tam z tyłu mają szerokie opony bo tam mają napęd, tak samo bmw w tych samochodach te rozwiązanie sprawdza się idealnie że przód wąski tył szeroki. A w naszych przednionapędowych szersza opona na tyle daje taki plus że ten tył się na zakrętach lepiej trzyma i lepiej wygląda. Ale myślę że szersza opona na przodzie przeważy ilością plusów.
Nie wiem czy dobrze myślę, że to tak działa, więc jeżeli jest coś nie tak to proszę wytłumaczcie mi.
Pozdro. :cool:
Awatar użytkownika
Jacoo
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 578
Rejestracja: 20 kwie 2009, 16:35
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Post autor: Jacoo »

[quote=""Borek""]ryly 1.4 piszczy oponami na innym biegu niż 1? :crazy:[/quote]
łana bet? :D

Dobra to ja lece z moją teorią:
koło 185/65 R14 srednica -> 596,1mm
koło 175/70 R14 srednica -> 600,6mm

mamy 5,5mm różnicy... doliczając do tego powiedzmy wiekszę zużycie bieżnika (jesli tak jest?) robi się 10mm. Niby nic, ale zawsze. Ja bym jeszcze zważył koła, pewnie wyjdzie ze 185 jest ciut lżejszym kołem... i tak od ziarnka do ziarnka... tym bardziej, że 1.4 nie ma 1500 koni tylko "60"... każdy zbedny kg czy wieksze/mniejsze koło robi na nim wrażenie.
Ktoś to przeczyta pomyśli sobie, że brednie piszę, ale sam wiem po sobie, jak zmieniałem łyse 185/55/14 na nówki w tym samym rozmiarze... różnica odczuwalna nie duzo ale zawsze.
Awatar użytkownika
kolo
Wtajemniczony
Wtajemniczony
Posty: 2337
Rejestracja: 14 lis 2008, 7:03
Lokalizacja: Ostrołęka

Post autor: kolo »

Jacoo
amen do tego samego doszedłem, zwłaszcza ze to classic a nie 6n. Poza tym nie oszukujmy się przy 70-90 nie odczuwasz przyspieszania na plerach tylko na liczniku i to właśnie może być te przekłamanie z licznika :)

Ogólnie opona jaką powinieneś mieć to 185/60/14 z tego co wiem i z tego co mój Variat ma.
Kedy ?

viewtopic.php?f=89&t=21116 - GreenLine Edition
Awatar użytkownika
Iron987
Początkujący
Początkujący
Posty: 113
Rejestracja: 26 wrz 2012, 14:52

Post autor: Iron987 »

kolo właśnie przy prędkości 70km fakt, nie wciska w fotel ale czuć delikatnie że przyciąga. Zawsze staram się jeździć oszczędnie więc tego i tak nie będę odczuwał, ale w takie dni np jak dzisiaj sprawdzam czy wszystko gra tak jak należy.

Tak, opony mamy oryginalnie podaną 185/60/14, a mam okazję kupić opony 185/65/14. Średnica się zwiększy ale na pewno wejdzie bo mam właśnie 2 takie opony i ładnie siedzą na tyle jak i na przodzie. Spalanie wydaje mi się że nie powinno ulec zmianie, ale prędkość zgadzam się, na pewno będzie przekłamana, to jest taka sama historia jak w rowerze, im większe koło tym szybciej się jedzie przy tej samej pracy nóg.
Awatar użytkownika
rat4
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 3181
Rejestracja: 14 lis 2008, 18:13
Lokalizacja: RBI

Post autor: rat4 »

ja aktualnie jeżdżę na 14stkach przód 175 tył 185 i jest malina, jakby zamienił na odwrót to raczej powinno być gorzej z przyśpieszaniem z silnikiem 60 konnym. :blush2:
civic r18a2/407 1,6 HDi
Awatar użytkownika
Iron987
Początkujący
Początkujący
Posty: 113
Rejestracja: 26 wrz 2012, 14:52

Post autor: Iron987 »

Racja, przeanalizowałem wszystko jeszcze raz. Skoro producent podał zalecany rozmiar opon i kół to chyba nie jest on od parady i wydaje mi się że na zalecanym rozmiarze spalanie jest takie jak ma być i nie za duże, tak samo jak i przyspieszenie itd. Więc teraz została kwestia wyglądu. Gdybym miał kupować to między 185/65/14 a 185/60/14 jest różnica 30zł. O profilu 65 są tańsze niż profil 60. Prosiłbym o pomoc w dobraniu. Nie wiem czy ktoś ma samochód na tych rozmiarach, gdyby ktoś miał to chętnie zobaczyłbym jak to wygląda na zdjęciu. Myślałem też nad 15-stkami, ale jednak opony na 15 są o ok 100zł droższe. Proszę o każde sugestie, co lepiej będzie wyglądać na czym będzie się dobrze jeździło itp. Z góry bardzo dziękuje.
Awatar użytkownika
kolo
Wtajemniczony
Wtajemniczony
Posty: 2337
Rejestracja: 14 lis 2008, 7:03
Lokalizacja: Ostrołęka

Post autor: kolo »

ja mam na dedykowany rozmiar do Varianta czyli do Classic też
Kedy ?

viewtopic.php?f=89&t=21116 - GreenLine Edition
p
pietros
Newbie
Newbie
Posty: 16
Rejestracja: 30 paź 2011, 21:57
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: pietros »

Witam.
Ja w moim Variacie mam 195/50r15 letnie i 185/60r14 zimowe i powiem, że jeżeli masz tylko możliwość to bierz 15 calówki. Komfort jazdy i wygląd zdecydowanie na plus, a 195/50/15 na polskich dziurach sprawdzają się całkiem dobrze. Różnice w cenie też nie są aż tak duże jak pisałeś, np. bardzo dobre uniroyal rainexpert kosztują
-185/60/r14 - 184zł
-185/65/r14 - 179zł
-195/50/r15 - 209żł

Barum bravuris 2 195/50/r15 można dostać już za 160zł.

Jeżeli się zdecydujesz to bierz 195/50/r15 lub 185/60/r14, na 65 będziesz pływał jak na łodzi.
Awatar użytkownika
Iron987
Początkujący
Początkujący
Posty: 113
Rejestracja: 26 wrz 2012, 14:52

Post autor: Iron987 »

Po bardzo długich namysłach, po analizowaniu za i przeciw, zdecydowałem się na opony tak jak mają być seryjnie i tak jak mi mówicie :blush2: Przede wszystkim wygrał powód jakim jest spalanie paliwa itp 8-) Im większe koło tym większe spalanie, tak więc 4 opony w rozmiarze 185/60 R14 zostają zatwierdzone :oki: Do tego jeszcze chcę dorzucić taką felgę Obrazek zdjęcie oczywiście zapożyczone opona nawet chyba o profilu 60, i mam pytanie jak według was będzie wyglądał taki komplecik na classic-u, ja myślę że może się całkiem ładnie skomponować, do tyłu będę musiał dorzucić jeszcze dystans aby wyciągnąć trochę te schowane koło spod nadkola :cool: taki jest projekt, jeżeli zostanie przez was zaakceptowany, zaczniemy poszukiwania. Tak więc proszę o oponie. Z góry dziękuje za pomoc. Mam nadzieje że dopniemy wszystko z kołami na ostatni guzik :amen:
p
pietros
Newbie
Newbie
Posty: 16
Rejestracja: 30 paź 2011, 21:57
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: pietros »

Tutaj masz dla porównania moje auto na 195/50/r15.

Obrazek

Szczerze mówiąc to nie zauważyłem znacznego wzrostu spalania, może z 0,1l/100km. Różnica w prowadzeniu auta w porównaniu do r14 wyraźnie zauważalna. Wszystko zależy od tego co za ile możesz kupić. Wydaje mi się, że te które pokazałeś to niższy profil niż 60.
Awatar użytkownika
Iron987
Początkujący
Początkujący
Posty: 113
Rejestracja: 26 wrz 2012, 14:52

Post autor: Iron987 »

Bardzo ładnie się to prezentuje, wręcz idealnie do niego pasują. Ja do swojego ewentualnie mógłbym dać 15 ale z oponami 185/55 bo szerszą jak wrzucę to będzie więcej palił. U Ciebie różnica może być nieodczuwalna ze względu że masz 1.9SDI. Jeżdżę czasami skodą octavią 1.9 SDI i powiem Ci że jest to bardzo silny samochód, może trochę muli na starcie ale za to jest mocny. I opony 195 na pewno nie robią na nim żadnego wrażenia bo spokojnie sobie poradzi. Ja mam natomiast silnik 1.4 w benzyne no i gdyby dostał takiego laczka to silnik i wszystko odczułoby tą oponę. Co do tych 15 to dla mnie byłaby to duża inwestycja. Rozmiar felgi w tym rozmiarze nie byłoby trudno kupić, ale później założyć na to oponki to już by kieszeń odczuła.
Jak oglądałem oponki w rozmiarze 185/60/14 to byłoby jakieś 200zł za sztukę a 185/55/15 to już tej samej firmy opona kosztowała ponad 300zł. Jednak Fundusze będą wygrywały nad wszystkim. Chyba jakby trafił się komplet takich 15 z oponami za rozsądną cenę to wtedy już by można było nad tym pomyśleć.
p
pietros
Newbie
Newbie
Posty: 16
Rejestracja: 30 paź 2011, 21:57
Lokalizacja: Grudziądz

Post autor: pietros »

W rzeczywistości optycznie wydają się minimalnie większe, bo tutaj dałem zdjęcie jeszcze bez dekielków, świeżo po założeniu. Ja jak kupowałem alufelgi to oglądałem zarówno 14 jaki i 15 i właśnie tak jak piszesz trzeba trafić na okazję. Ja za te 15 z czterema takimi samymi oponami na których zrobiłem już jeden sezon i na kolejne 2 powinny jeszcze starczyć dałem 560zł. Myślę że to bardzo dobra cena biorąc pod uwagę, że zdarzali się tacy, którzy wołali za ten model felg bez opon 800zł :shock: . Ja o spalanie nie obawiałem się tak jak dosyć niskiej opony, tym bardziej że samochodem czasami jeździ także moja mama. Okazuje się, że opony z rantem ochronnym radzą sobie bardzo dobrze.

14 też będą w porządku, wtedy można nawet w tej samej cenie pozwolić sobie na lepsze (bezpieczniejsze) oponki.

Trzeba przyznać, SDI to świetny silnik, nie do zajechania, tylko jakby miał z 10KM więcej...
Awatar użytkownika
Iron987
Początkujący
Początkujący
Posty: 113
Rejestracja: 26 wrz 2012, 14:52

Post autor: Iron987 »

Tak jak doradzaliście, koła 15 calowe leżą już w domu, teraz chciałbym kupić jakieś opony na sezon lub 2, w przyszłym roku albo za 2 lata pomyślałbym już o nowych gdyby taki rozmiar jaki doradzicie sprawdziłby się przy spalaniu samochodu itp . To teraz już mam tylko wybór albo 195/50 15 albo 185/55 15, felgi są aluminiowe nie wiem czy coś zyskam na ciężarze czy będzie jakaś oszczędność, nie mam pojęcia. Proszę o pomoc.
ODPOWIEDZ

Wróć do „felgi i opony”