Adaptacja przepustnicy - o co chodzi??

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

Awatar użytkownika
Cooyon
Swój
Swój
Posty: 827
Rejestracja: 14 lis 2008, 21:59
Lokalizacja: Wrocław

Adaptacja przepustnicy - o co chodzi??

Post autor: Cooyon »

Witam szanowne i szanownych.
Najpierw chciałem pisać w "100 technicznych pytań do...", ale to w sumie do wszytskich modeli jest.
Ostatnio zrodziło mi sie w głowie kilka pytań dotyczących adaptacji przepustnicy. Wszyscy wszędzie adaptacja i adaptacja, a spędziłem już kilka ładnych godzin na dotarciu do informacji co to właściwie jest adaptacja... Odpowiedzi brak - głód wiedzy wielki.
A zatem:
Czy ktoś może mi powiedzieć co to jest "adaptacja przepustnicy"? Po co się ją robi? Czy silniki na mono wtrysku też tego wymagają ( jeśli tak, to dlaczego nie mogę wejśc w 098?? )? Jaka jest różnica między adaptacją a kasowaniem wartości wyuczonych...? Czy to ma związek tylko z obrotami biegu jałowego? Czy tu chodzi o znalezienie mechanicznego oporu przepustnicy w gardzieli dolotowej przy powrocie i odsunięcie się o jakąś wartość celem ustalenia takiej samej szczeliny jak na zabrudzonej przepustnicy, czy o coś więcej - adaptacja odbywa się na zgaszinym silniku, więc brak przepływu powietrza?

Pytania pewnie lamerskie, ale co tam - zamotałem sie już w tym... Może się uda!

Pozdrawiam serdecznie i idę spać,
Cooyon.
Interfejs VAG - na stanie i co się stanie? Nic kuna... VAG cudów nie czyni. On tylko zwiększa poczucie niepewności.
Szukam literatury fachowej...

"To nie są programy wpisane w stylu \'\' if \'silnik\' jest zmulony then więcej \'wachy\' "." (by Dee Jay Gucio)
Awatar użytkownika
Grzechu
Fotomaniak
Posty: 784
Rejestracja: 10 lis 2008, 21:19
Lokalizacja: Legnica
Kontakt:

Post autor: Grzechu »

Nie ten dział.. ->> 100 technicznych :roll:
Obrazek

Ślesin 09 ]I Miejsce[/color]-Naj bodykit 6n2 -> Ibiza look
III Miejsce-Rzut felgą (10 kija długości)[/colo
Awatar użytkownika
Artpolo
Uzależniony
Uzależniony
Posty: 1789
Rejestracja: 04 cze 2009, 15:07
Lokalizacja: Nibiru

Post autor: Artpolo »

W książce serwisowej jest napisane, że adaptacji przepustnicy musisz dokonywać nawet po odłączeniu akumulatora. Reasumując miesięcznie na adaptację przepustnicy wydałbym od kilkaset do kilku tysięcy zł miesięcznie :rotfl:
Zaufaj mechanizmowi auto-adaptacji przepustnicy. Jeżeli nie rzucałeś przepustnicą o ścianę i obroty są ok to adaptacji jest zbędna. Swoją 2 razy wyciągałem i raz czyściłem i zawsze samo się ustawiło.
Jeżeli z góry zakładasz, że czemuś nie podołasz - nie uda Ci się to nigdy..... Bruce Lee :)
u
under
Początkujący
Początkujący
Posty: 145
Rejestracja: 04 kwie 2009, 14:44
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Post autor: under »

Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire (sterowaną całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i przepustnicą jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie posiadają elektrycznych silniczków sterujących pracą przepustnicy.
Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadają nawet przepustnicy :-)

Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę:
-> Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował.
-> Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
-> Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
-> Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.

Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszą zostać spełnione następujące warunki:
-> Brak błędów a pamięci sterownika silnika.
-> Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V
-> Przepustnica w pozycji: "Bieg jałowy" (noga z gazu).
-> Przepustnica czysta!
-> Wyłączone urządzenia elektryczne pobierające dużą ilość energii elektrycznej (ogrzewanie szyb, foteli, klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne)
-> Temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 5 a 95ºC

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĄ LINKĄ GAZU(ale bez zaworu regulacji biegu jałowego):
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór]

[01 - Silnik]

[Bloki pomiarowe - 08]

Wybierz grupę "098" (lub grupę "001" w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS
i Marelli np. silniki ADY i AEE).
[Idź!]

[Przełącz na Nastawy - 04]

Po przełączaniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na :

[Bloki pomiarowe - 08]
...i gotowe.
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.
________________________________________

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT 1.8 T
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór]

[01 - Silnik]

[Bloki pomiarowe - 08]

Wybierz grupę "060".
[Idź!]

[Przełącz na Nastawy - 04]

Po przełączaniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można ponownie przełączyć na :

[Bloki pomiarowe - 08]
...i gotowe.
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.
________________________________________

PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (protokół KWP-2000)(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-2000 - informacja widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik silnika wykorzystuje KWP-2000 ( rok prod. 2002 + ): / A4 / Passat / Touareg.

Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór]

[01 - Silnik]

[Nastawy podst. - 04]

Wybierz grupę "060".
[Idź!]

Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF. Kliknij przycisk:

[ON/OFF/Dalej]

Powinien pojawić się komunikat: Nastawy podstawowe: ON.

Po przełączaniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym ponownie kliknąć:

[ON/OFF/Dalej] wyłączając w ten sposób Nastawy podstawowe.

Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF
[Gotowe, powrót]
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.

Źródło: http://www.vw-passat.pl
Obrazek
underside2nd -> under
Polo 6N2 1,4MPI 8V 2000r 15\'\'-195/45/15 & Golf MK4 1,4 16V 1998r 17\'\'-215/45/17
[color=
Awatar użytkownika
wojtasek
Mały interesant
Mały interesant
Posty: 240
Rejestracja: 14 lis 2008, 12:45
Lokalizacja: Pabianice

Post autor: wojtasek »

podłączę się przy okazji i zapytam czy jest ktoś kto wie jak wykasować stare nastawy bo tyle się o tym pisze że
jest to jeden z warunków prawidłowej adaptacji a jak widać na załączonym opisie wyżej jest to pominięte silnik 1,4AEX?
nigdy nie jest tak żeby gorzej być nie mogło
Awatar użytkownika
jujor
Swój
Swój
Posty: 934
Rejestracja: 11 lis 2008, 17:02
Lokalizacja: Tenczynek/Krk

Post autor: jujor »

nauczcie sie zakladac tematy w odpowiednich dzialach...wlasnie przenioslem to z offtopica :angry:
Obrazek
CIVIC 1.6 VTEC
eks POLO

III miejsce Plac Manewrowy III Zlotu, Więcbork 08
II miejsce Polo IV Zlotu,
Awatar użytkownika
Cooyon
Swój
Swój
Posty: 827
Rejestracja: 14 lis 2008, 21:59
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Cooyon »

Grzechu - wytłumaczyłem się na początku dlaczego nie tam.
Artpolo - to, że trzeba to jest jasne. Pytanie po co?
Underside2nd - Tak tak... Procedurę znamy. Pytanie po co jest adaptacja?
Wojtasek - idziesz do "Adaptacja" i wpisujesz 0 dla kanału 00. Zapyta, czy tak, potwierdzasz i jest.
Jujor - niech i tak będzie :)

Pytania nadal bez odpowiedzi....
Cooyon.
Ostatnio zmieniony 27 cze 2009, 11:06 przez Cooyon, łącznie zmieniany 1 raz.
Interfejs VAG - na stanie i co się stanie? Nic kuna... VAG cudów nie czyni. On tylko zwiększa poczucie niepewności.
Szukam literatury fachowej...

"To nie są programy wpisane w stylu \'\' if \'silnik\' jest zmulony then więcej \'wachy\' "." (by Dee Jay Gucio)
u
under
Początkujący
Początkujący
Posty: 145
Rejestracja: 04 kwie 2009, 14:44
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Post autor: under »

Cooyon:
Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę:
-> Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował.
-> Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
-> Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
-> Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
To tak ogólnie. Zazwyczaj jak ci się silnik zaczyna dławić znaczy to, że prawdopodobnie zabrudzona jest przepustnica i samoregulator o wartość zabrudzenia jej nie domyka. Czyścisz by ją wyregulować i zaadoptować.
Obrazek
underside2nd -> under
Polo 6N2 1,4MPI 8V 2000r 15\'\'-195/45/15 & Golf MK4 1,4 16V 1998r 17\'\'-215/45/17
[color=
Awatar użytkownika
Cooyon
Swój
Swój
Posty: 827
Rejestracja: 14 lis 2008, 21:59
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Cooyon »

Dławić na wolnych?
Czyli to jest regulacja obrotów bieg jałowego?
Ale jak to sie dzieje, że ona się adaptuje? Czy to jest dojazd do skrajnych pozycji, do wyczucia przez sterownik oporu i zapamiętanie wartości?
Interfejs VAG - na stanie i co się stanie? Nic kuna... VAG cudów nie czyni. On tylko zwiększa poczucie niepewności.
Szukam literatury fachowej...

"To nie są programy wpisane w stylu \'\' if \'silnik\' jest zmulony then więcej \'wachy\' "." (by Dee Jay Gucio)
u
under
Początkujący
Początkujący
Posty: 145
Rejestracja: 04 kwie 2009, 14:44
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Post autor: under »

Od regulacji wolnych jest silniczek krokowy, a przepustnica jest sterowana pedałem gazu. Innymi słowy, jak chcesz przyśpieszyć i silnik nie chce się wkręcić na obroty od razu, tylko robi to po chwili.

Dokładnie, adaptacja polega za tym, że przepustnica się ustawia w skrajnych pozycjach, niwelując wszelkie szczeliny domknięciem i korekcją ustawień.
Obrazek
underside2nd -> under
Polo 6N2 1,4MPI 8V 2000r 15\'\'-195/45/15 & Golf MK4 1,4 16V 1998r 17\'\'-215/45/17
[color=
Awatar użytkownika
Cooyon
Swój
Swój
Posty: 827
Rejestracja: 14 lis 2008, 21:59
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Cooyon »

Jaka zatem jest róznica pomiędzy silniczkiem krokowym a nastawnikiem przepustnicy? Czego adaptację przeprowadzamy?

[quote=""underside2nd""]jak chcesz przyśpieszyć i silnik nie chce się wkręcić na obroty od razu, tylko robi to po chwili.[/quote]
A to z jakiej racji silnik ma nie reagować na chęć przyspieszenia?
Interfejs VAG - na stanie i co się stanie? Nic kuna... VAG cudów nie czyni. On tylko zwiększa poczucie niepewności.
Szukam literatury fachowej...

"To nie są programy wpisane w stylu \'\' if \'silnik\' jest zmulony then więcej \'wachy\' "." (by Dee Jay Gucio)
u
under
Początkujący
Początkujący
Posty: 145
Rejestracja: 04 kwie 2009, 14:44
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Post autor: under »

Z racji np. brudnej, niedomykającej się przepustnicy. Przy gwałtownym wciśnięciu gazu przepustnica łapie lewe powietrze i dławi silnik. Ja tak miałem. Jak wciskałem gaz gwałtownie to silnik zamiast wchodzić na obroty, spadał z nich, potem korekcją przez komputer i wchodził.
Obrazek
underside2nd -> under
Polo 6N2 1,4MPI 8V 2000r 15\'\'-195/45/15 & Golf MK4 1,4 16V 1998r 17\'\'-215/45/17
[color=
Awatar użytkownika
Cooyon
Swój
Swój
Posty: 827
Rejestracja: 14 lis 2008, 21:59
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Cooyon »

Jeśli układ dolotowy szczelny, to skąd tam lewe powietrze? :niewiem:
Jak napisaliście zabrudzenie przepustnicy może pwodować duszenie|gaśnięcie na wolnych. To po jaką ch***** jest ten nastawnik skoro i tak sobie nie radzi z zabrudzeniem?

Możecie polecić jakąś literaturę odnośnie tematu?
Interfejs VAG - na stanie i co się stanie? Nic kuna... VAG cudów nie czyni. On tylko zwiększa poczucie niepewności.
Szukam literatury fachowej...

"To nie są programy wpisane w stylu \'\' if \'silnik\' jest zmulony then więcej \'wachy\' "." (by Dee Jay Gucio)
u
under
Początkujący
Początkujący
Posty: 145
Rejestracja: 04 kwie 2009, 14:44
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Post autor: under »

Cooyon, tam nie ma w przepustnicy szczotki do czyszczenia i mimo, że układ jest szczelny, z czasem zbiera się w niej zabrudzenie. Nie umiem ci tego jaśniej wytłumaczyć.
Obrazek
underside2nd -> under
Polo 6N2 1,4MPI 8V 2000r 15\'\'-195/45/15 & Golf MK4 1,4 16V 1998r 17\'\'-215/45/17
[color=
Awatar użytkownika
Cooyon
Swój
Swój
Posty: 827
Rejestracja: 14 lis 2008, 21:59
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Cooyon »

Sęk w tym, że on nie może być szczelny, bo by silnik zgasł.... :(

Przy okazji grzebania w temacie znalazłem to:
http://www.auto-online.pl/elektron/index.htm
A dalej to:
http://www.auto-online.pl/elektron/siln ... nast_p.htm

Ciężko zdobyć wiedzę :(
Interfejs VAG - na stanie i co się stanie? Nic kuna... VAG cudów nie czyni. On tylko zwiększa poczucie niepewności.
Szukam literatury fachowej...

"To nie są programy wpisane w stylu \'\' if \'silnik\' jest zmulony then więcej \'wachy\' "." (by Dee Jay Gucio)
ODPOWIEDZ

Wróć do „silnik”