[6N] Samodzielny Montaż instalacji LPG.

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

M
Muniek91
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 480
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:04
Lokalizacja: Gdańsk

[6N] Samodzielny Montaż instalacji LPG.

Post autor: Muniek91 »

Polo 1.0 AEV 95r.

Witam . Czy wie ktoś od jakiego samochodu będzie pasowała kompletna instalacje LPG ? . Chodzi mi o to żeby kupić cała instalacje itp od auta z którego to wyciągnę i beż żadnych przeróbek Plug&Play wsadzę do swojego pojadę wyregulować i będzie git :) . Na pewno instalacje od VW polo , ibizy wszystkie silniki 8V . Nie wiem jak z Felicią , golfem , Passatem , Mógł by ktoś podpowiedzieć :) ?? . Pozdrawiam .
Jamnik - Sportowa Wersja Kreta
"Jeżeli wszystko jest pod kontrolą - jedziesz zbyt wolno"
K
KoKo

Post autor: KoKo »

[quote="Muniek91"]Czy wie ktoś od jakiego samochodu będzie pasowała kompletna instalacje LPG ? [/quote]
a jaki masz silnik


a tu tak w skrócie :

Instalacje gazowe należy dobrać odpowiednio do silnika, jaki posiada nasze auto. Poniżej zaczynając od najprostszych silników gaźnikowych skończywszy na nowoczesnych i najbardziej skomplikowanych układach wielopunktowego wtrysku benzyny opisane są poszczególne instalacje gazowe.

Silnik gaźnikowy
Jest to najprostszy układ zasilania benzyną i nie wymaga montażu skomplikowanych układów sterujących. Gaz zmagazynowany w zbiorniku, umieszczonym w bagażniku, przedostaje się rurą miedzianą (D O,6 mm) do przedniej części samochodu. Przepływa przez zawór gazowy (od stycznia 2003 r zawór gazowy znajduje się również na zbiorniku gazowym) i rozpręża się w reduktorze do ciśnienia atmosferycznego pod wpływem podciśnienia panującego w silniku, zostaje on zassany do cylindrów silnika przez mixer umieszczony na gaźniku. W czasie, gdy silnik pracuje na gazie dopływ benzyny do gaźnika zostaje odcięty elektrozaworem benzynowym. Przełączenie funkcji gaz/benzyna odbywa się ręcznie z kabiny samochodu przez wyłącznik umieszczony w zasięgu ręki kierowcy.

Silnik z wtryskiem pojedynczym
Paliwo w takim silniku podawane jest do każdego z cylindrów osobno tuż przed zaworami silnika. Auto wielopunktowe zawsze wyposażone jest w komputer benzyny, mniej lub bardziej rozbudowany posiadający przeważnie funkcje samokontroli i samoadaptacji do aktualnych warunków jazdy .

Pod kątem możliwości zastosowania gazu auta z wtryskiem wielopunktowym można podzielić na trzy zasadnicze grupy:

Bez katalizatora i sondy lambda;
Z katalizatorem i sondą Lambda;
Z rozbudowanym systemem diagnostyki pokładowej OBD II.

W zasadzie do silnika z wtryskiem wielopunktowym zamontować można każdą dostępną na rynku instalację gazową. Przy wyborze systemu gazowego należy zastanowić się tylko - czego oczekujemy po jej zamontowaniu.

Najprostsza instalacja gazowa nie posiada komputera sterującego. Składa się z podstawowego zestawu, tzn.: zbiornika, zaworu gazowego, reduktora i przekaźnika lub emulatora do odcięcia wtryskiwaczy. Gaz podawany jest tu mixerem przed przepustnicą i wypełnia całą długość kolektora ssącego. Niesie to za sobą ryzyko zapalenia się mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze ssącym. Wybuch taki spowodować może uszkodzenie najsłabszego elementu w układzie dolotowym silnika. Jeżeli tym elementem jest kolektor ssący (bardzo często wykonywany z masy plastycznej) kontynuowanie jazdy jest niemożliwe. Pozostałe uszkodzenia układu dolotowego nie powodują przeważnie konieczności przerwania jazdy i ściągnięcia auta na lawecie.

Instalację bez komputera należy dość często regulować przy użyciu analizatora spaliny, aby nie dopuścić do pracy silnika ze zbyt bogatą lub zbyt ubogą mieszanką. Wprawdzie uboższa mieszanka może użytkownika auta ucieszyć, ale w efekcie doprowadzić to może do wypalenia się zaworów w silniku. Dłuższa praca na zbyt bogatej mieszance może z kolei spowodować uszkodzenie sondy Lambda i przedwczesne uszkodzenie katalizatora.

Warunki pracy na gazie i na benzynie są odmienne. Bez odpowiedniej emulacji sondy Lambda (dotyczy aut wyposażonych fabrycznie w sondę Lambda) komputer benzynowy może spowodować zaświecenie się kontrolki uszkodzenia układu wtryskowego i przejście w stan pracy awaryjnej lub takie przeregulowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy, że po przełączeniu na benzynę silnik nie będzie pracował poprawnie na wolnych obrotach.



Komputery gazowe dzielą się na:

korekcyjne
programowalne
Do silnika z wtryskiem wielopunktowym montowanie komputera korekcyjnego raczej nie ma sensu, bardziej odpowiedni jest tu komputer programowalny (ogólny opis i różnice pomiędzy nimi zamieszczone są w rozdziale o wtrysku pojedynczym benzyny).



Zalety zastosowania komputera do sterowania gazem:

mniejsza utrata mocy w stosunku do benzyny (odpowiedni dobór ilości gazu do aktualnego obciążenia silnika).
nie wymaga tak częstych regulacji jak układ korekcyjny lub najprostszy - bez komputera.
minimalizuje możliwość zaświecenia się kontrolki uszkodzenia układu wtryskowego.
eliminuje niemalże do zera ryzyko wypalenia się zaworów w głowicy silnika.
wpływa korzystnie na żywotność reduktora.
Jeżeli auto jest już w standardzie OBD II (większość samochodów po roku produkcji 2000, posiadające dwie sondy Lambda), konieczne jest zastosowanie "emulatora OBD", odpowiedniego do typu auta. Niezastosowanie w/w emulatora spowoduje rozregulowanie auta na benzynie i konieczność adoptowania go od nowa w serwisie danej marki pojazdu.

Wtrysk wielopunktowy benzyny
Paliwo w takim silniku podawane jest do każdego z cylindrów osobno tuż przed zaworami silnika. Auto wielopunktowe zawsze wyposażone jest w komputer benzyny, mniej lub bardziej rozbudowany posiadający przeważnie funkcje samokontroli i samoadaptacji do aktualnych warunków jazdy .

Pod kątem możliwości zastosowania gazu auta z wtryskiem wielopunktowym można podzielić na trzy zasadnicze grupy:

Bez katalizatora i sondy lambda;
Z katalizatorem i sondą Lambda;
Z rozbudowanym systemem diagnostyki pokładowej OBD II.

W zasadzie do silnika z wtryskiem wielopunktowym zamontować można każdą dostępną na rynku instalację gazową. Przy wyborze systemu gazowego należy zastanowić się tylko - czego oczekujemy po jej zamontowaniu.

Najprostsza instalacja gazowa nie posiada komputera sterującego. Składa się z podstawowego zestawu, tzn.: zbiornika, zaworu gazowego, reduktora i przekaźnika lub emulatora do odcięcia wtryskiwaczy. Gaz podawany jest tu mixerem przed przepustnicą i wypełnia całą długość kolektora ssącego. Niesie to za sobą ryzyko zapalenia się mieszanki gazowo-powietrznej w kolektorze ssącym. Wybuch taki spowodować może uszkodzenie najsłabszego elementu w układzie dolotowym silnika. Jeżeli tym elementem jest kolektor ssący (bardzo często wykonywany z masy plastycznej) kontynuowanie jazdy jest niemożliwe. Pozostałe uszkodzenia układu dolotowego nie powodują przeważnie konieczności przerwania jazdy i ściągnięcia auta na lawecie.

Instalację bez komputera należy dość często regulować przy użyciu analizatora spaliny, aby nie dopuścić do pracy silnika ze zbyt bogatą lub zbyt ubogą mieszanką. Wprawdzie uboższa mieszanka może użytkownika auta ucieszyć, ale w efekcie doprowadzić to może do wypalenia się zaworów w silniku. Dłuższa praca na zbyt bogatej mieszance może z kolei spowodować uszkodzenie sondy Lambda i przedwczesne uszkodzenie katalizatora.

Warunki pracy na gazie i na benzynie są odmienne. Bez odpowiedniej emulacji sondy Lambda (dotyczy aut wyposażonych fabrycznie w sondę Lambda) komputer benzynowy może spowodować zaświecenie się kontrolki uszkodzenia układu wtryskowego i przejście w stan pracy awaryjnej lub takie przeregulowanie czasu otwarcia wtryskiwaczy, że po przełączeniu na benzynę silnik nie będzie pracował poprawnie na wolnych obrotach.



Komputery gazowe dzielą się na:

korekcyjne
programowalne
Do silnika z wtryskiem wielopunktowym montowanie komputera korekcyjnego raczej nie ma sensu, bardziej odpowiedni jest tu komputer programowalny (ogólny opis i różnice pomiędzy nimi zamieszczone są w rozdziale o wtrysku pojedynczym benzyny).



Zalety zastosowania komputera do sterowania gazem:

mniejsza utrata mocy w stosunku do benzyny (odpowiedni dobór ilości gazu do aktualnego obciążenia silnika).
nie wymaga tak częstych regulacji jak układ korekcyjny lub najprostszy - bez komputera.
minimalizuje możliwość zaświecenia się kontrolki uszkodzenia układu wtryskowego.
eliminuje niemalże do zera ryzyko wypalenia się zaworów w głowicy silnika.
wpływa korzystnie na żywotność reduktora.
Jeżeli auto jest już w standardzie OBD II (większość samochodów po roku produkcji 2000, posiadające dwie sondy Lambda), konieczne jest zastosowanie "emulatora OBD", odpowiedniego do typu auta. Niezastosowanie w/w emulatora spowoduje rozregulowanie auta na benzynie i konieczność adoptowania go od nowa w serwisie danej marki pojazdu.

Instalacje z wtryskiem fazy gazowej
Dzielą się one na:

wtrysk ciągły.
wtrysk sekwencyjny stary typ.
wtrysk sekwencyjny nowy typ.
Przeznaczone są do wszystkich typów aut z wtryskiem wielopunktowym benzyny posiadających sondę Lambda i katalizator, ale przede wszystkim do tych, wyposażonych w plastikowy kolektor ssący. Gaz w takich układach podawany jest na każdy z cylindrów osobno tak jak benzyna, różnią się między sobą sposobem, w jaki komputer gazowy określa odpowiednią dawkę gazu.

Wtrysk ciągły - najtańszy i najstarszy z układów wtrysku fazy gazowej. Gaz podawany jest tu w sposób ciągły na wszystkie cylindry jednocześnie. Właściwie od układu mixerowego z komputerem różni się tylko miejscem podania gazu i ciśnieniem reduktora. Układ taki składa się ze zbiornika, zaworu gazowego, reduktora, dozatora (elementu regulacyjnego analogicznego do silnika krokowego w układzie z mixerem), rozdzielacza (niewielki pojemnik, z którego rozchodzą się przewody doprowadzające gaz do poszczególnych cylindrów). Zaleta tego układu to brak "strzałów" w kolektorze dolotowym.

Wtrysk sekwencyjny - układ gazowy podający gaz do poszczególnych cylindrów w kolejności otwierania się zaworów ssących. Jest oszczędniejszy niż wtrysk ciągły gazu ze względu na bardziej precyzyjne określenie poszczególnych dawek paliwa, mniejsza jest też różnica mocy między gazem i benzyną.

Układ taki składa się ze zbiornika, elektrozaworu gazowego, reduktora, listwy wtryskiwaczy gazowych - sterownych osobno dla każdego cylindra. Stary i nowy typ różni się częścią elektroniczną.

Stary typ elektroniki opiera się na poszczególnych czujnikach silnika (TPS, obroty, sonda Lambda lub sygnału z pierwszego cylindra). Komputer gazowy na ich podstawie tworzy własną mapę czasów otwarcia wtryskiwaczy gazowych. Układ taki wymaga zastosowania emulatora wtryskiwaczy, emulatora sondy Lambda (odmienna praca sondy Lambda niż na benzynie ze względu na dwie różne mapy czasów otwarcia wtryskiwaczy - benzynową i gazową), ewentualnie emulatora OBD II dla samochodów po 2000 r. produkcji posiadających dwie sondy Lambda. Nowy typ elektroniki sterującej gazem, pomija całkowicie pojedyncze czujniki silnika. Praca silnika na gazie opiera się w całości na mapie zapisanej w pamięci komputera benzynowego, pobierając gotową, przetworzoną przez komputer benzynowy informacje na temat ilości paliwa koniecznych do zasilenia każdego cylindra indywidualnie. To komputer benzynowy decyduje o ilości podawanego do silnika gazu. Komputer gazowy jest tylko przelicznikiem ilości podawanej benzyny na ilość gazu (konieczny ze względu na odmienne właściwości fizyczne gazu i benzyny).

Instalację tą można stosować do obecnie produkowanych aut z nowoczesną elektroniką sterowania benzyny i systemami diagnostyki pokładowej OBD II bez konieczności stosowania dodatkowych emulatorów (elementów dopasowujących).

Uwaga dotycząca pojazdów z wtryskiem wielopunktowym benzyny.

Ze względu na przypadkowość występowania "strzałów" w kolektorze ssącym w układzie z mikserem i możliwości świadomego wyboru układu, który nie posiada tego defektu - wtrysku fazy gazowej różny jest okres udzielanej gwarancji.

Tylko układ z wtryskiem fazy gazowej objęty jest pełną gwarancją. W układzie z mikserem z zakresu gwarancji wyłączone są ewentualne uszkodzenia układu dolotowego silnika.

Co to jest strzał w kolektorze dolotowym
Jest to zapalenie się mieszanki gazowo - powietrznej w kolektorze ssącym i dotyczy głównie silników z wielopunktowym wtryskiem benzyny.

Powodem takiego zapalenia nie jest sam gaz. Gaz jest tylko czynnikiem, który się zapala, natomiast powodem jest iskra, która występuje w niewłaściwym momencie. Może ona wystąpić jeżeli układ zapłonowy samochodu nie jest do końca sprawny. Żadne "klapki" czy tzw. gwizdki wkręcone w celu zabezpieczenia w kolektor lub obudowę filtra powietrza, nie są w stanie uchronić w 100% przed uszkodzeniem tych elementów. Jedynym skutecznym sposobem uchronienia się przed "strzałem" jest zamontowanie instalacji wtryskiem gazu.

Drugim powodem strzału może być nagłe, chwilowe zubożenie mieszanki powietrzno - gazowej. To ostatnie da się jednak wyeliminować przez zamontowanie komputera sterującego ilością gazu.

Czy warto mieć instalację gazową
W obliczu ciągle rosnącej ceny benzyny stajemy przed pytaniem, czy opłaca się nam założyć instalację gazową? Często ciężko nam znaleźć wiarygodne źródło informacji, słyszymy różne rzeczy, zarówno pozytywne jak i negatywne i ciężko tak naprawdę stwierdzić: "to mi się rzeczywiście opłaca". Pragniemy odpowiedzieć na kilka najbardziej nurtujących pytań.


Czy założenie gazu jest dla nas opłacalne?
Tak. Po pierwsze gaz jest na dzień dzisiejszy znacznie tańszy od benzyny. Zachęcamy do zapoznania się z naszym kalkulatorem, który pomoże to zwizualizować.
Po drugie silnik zasilany benzyną zużywa się szybciej niż ten zasilany gazem, ponieważ gaz LPG czyli mieszanina propanu - butanu nie powoduje rozcieńczenia oleju w misce olejowej, jak i spłukiwania go z gładzi cylindrów.
Czy silnik traci moc po zamontowaniu instalacji gazowej?
W generacjach I-IV rożnica mocy w stosunku do samochodu benzynowego, a tego z instalacją gazową nie powinna przekraczać 15%, jest to nieuniknione, gdyż gaz ma mniejszą wartość opałową.

Czy gaz można zakładać tylko do nowych samochodów?
Nie ma przeciwskazań do montażu instalacji w samochodach starszych i takich dużym przebiegu, jeśli silnik nie spala nadmiernie oleju i ma odpowiednią kompresję.
Czy instalacja gazowa jest bezpieczna?
Instalacje te posiadają wszelkie atesty bezpieczeństwa europejskiego i krajowego, dlatego nie ma przeciwwskazań do dopuszczenia pojazdu do ruchu, jak również podstaw do twierdzenia, że instalacja gazowa może być niebezpieczna, zwłaszcza,że system ten posiada szereg zabezpieczeń zarówno mechanicznych i elektrycznych.
Czy można się spodziewać problemów, które nie występowały wcześniej?
Trzeba dbać o jakoś świec zapłonowych, przewodów wysokiego napięcia i filtru powietrza. Również jakoś tankowanego gazu może mieć wpływ na naszą instalację.

W skrócie:
Instalacje gazowe są produkowane w różnych wersjach. Wybór jest więc duży, i w zależności od głębokości portfela można wybrać instalację I, II, III, IV lub V generacji.


Instalacja gazowa I generacji jest najprostszym systemem zasilania gazem. Montowana jest najczęściej w starszych autach z gaźnikiem lub wtryskiem bez sondy lambda. W skład układu wchodzi reduktor i elektrozawór gazowy (oraz dodatkowy elektrozawór benzynowy w przypadku gaźnika) otwierający lub zamykający przepływ gazu. Instalacja składa się też z centralki, miksera (czyli mieszalnika pobierającego gaz z reduktora-parownika i tworzącego mieszankę powietrzno-gazową), przewodów oraz zbiornika. Samochody z wtryskiem automatycznie mogą przełączać się na gaz z benzyny, gaźnikowe - trzeba przełączać ręcznie. W zależności od modelu auta, cena instalacji gazowej I generacji waha się w granicach 1.000 - 1.500 PLN.


II generacji może być montowana w autach z jedno i wielopunktowym wtryskiem paliwa. Kolektor musi być metalowy i wyposażony w sondę lambda i katalizator. Postęp w stosunku z instalacją I generacji widać przede wszystkim w wyposażeniu całego systemu w elektronikę sterującą układ i system spalania. Po rozgrzaniu silnika zasilanie automatycznie zmienia się na gazowe. Przykładem dobrej instalacji II generacji może być np. Lambda BLITZ znanej włoskiej firmy BRC. Tutaj ceny są trochę wyższe - 1.500 - 2.500 PLN.


III generacji jest zauważalnie nowocześniejsza od poprzedniczek - przeznaczona do aut z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Jednakże posiada pewne wady, dla tego nie jest często proponowana w zakładach montażowych.


IV generacji - powstały z przeznaczeniem do aut z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Od poprzedniczek różni je zastosowanie wtryskiwaczy gazowych, z których każdy jest dedykowany tylko i wyłącznie do jednego cylindra. Postęp konstrukcyjny jest najlepiej zauważalny, gdy auto nie traci w ogóle ze swych osiągów benzynowych. Najniższe ceny takich instalacji, które można znaleźć na rynku zaczynają się od 3.500 PLN i są oczywiście też droższe. Liczne udoskonalenia eliminują też np. cofanie się płomienia.


V generacji - omijają etap tworzenia mieszanki gazowo-powietrznej w mikserze, tylko posiadają system wtrysku gazu w fazie ciekłej. W tej postaci od razu trafia do cylindra co wpływa na większą ekonomiczność tych rozwiązań w eksploatacji. Jednakże są one drogie i dla tego koszt zwrotu takiej inwestycji jest dużo dłuższy niż w przypadku instalacji gazowych niższych generacji.
M
Muniek91
Zainteresowany
Zainteresowany
Posty: 480
Rejestracja: 27 lut 2012, 23:04
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Muniek91 »

hehe dzięki za lekturę ale to mniej więcej ogarniam . Mój ojciec jest mechanikiem ale nie od LPG ale nie ma problemu żeby założył . Wiem że mogę dobrać gaz z wielu aut ale chodzi mi o to żeby było jak najmniej problemów po prostu z jednego wyciągam do 2 wkładaj i heja :) . :)

Polo 1.0 AEV 95r. Wtrysk jednopunktowy :) .
Jamnik - Sportowa Wersja Kreta
"Jeżeli wszystko jest pod kontrolą - jedziesz zbyt wolno"
ODPOWIEDZ

Wróć do „pozostałe”