Art. 66 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm. ) - "zabrania się: stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych".
ALE
"Do źródeł prawa w RP należą: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane przez Polskę umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Jedną z umów międzynarodowych, która ma kluczowe znaczenie dla rynku oświetlenia samochodowego jest porozumienie z 1958 r. Dotyczy ono przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, przedmiotów wyposażenia i części, które mogą być zastosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań.
W ramach tego porozumienia powstały 122 regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, z których znakomita większość przyjęła Polska. Baza tekstów regulaminów EKG ONZ w języku angielskim jest dostępna w internecie:
http://www.unece.org
Oświadczenia rządowe w sprawie mocy obowiązującej poszczególnych regulaminów publikowane są w Dzienniku Ustaw (nr 112/2004, nr 263/2004, nr 46/2004). Teksty polskich tłumaczeń regulaminów EKG ONZ publikowane są w Dzienniku Urzędowym Ministra Infrastruktury (nr 6/2002, nr 6/2003, nr 16/2004). Kolejne polskie tłumaczenia publikowane będą w Dzienniku Urzędowym Ministra Transportu i Budownictwa (zmiana nazwy resortu).Zgodnie z Regulaminem 48 EKG ONZ, światła mijania posiadające źródło światła o strumieniu świetlnym większym niż 2000 lumenów powinny być wyposażone w urządzenia czyszczące szybę reflektora posiadające homologację zgodna z Regulaminem 45 EKG ONZ. Czyli mówiąc bardziej zrozumiale muszą mieć one odpowiednie spryskiwacze.
Ponadto reflektory ksenonowe muszą być wyposażone w system do automatycznego poziomowania.
Wynika z tego jasno, że montowanych ksenonowych źródeł światła (dostępnych zresztą na polskim rynku) w reflektorach przeznaczonych do zwykłych żarówek jest niezgodne z przepisami.
Można zainstalować w aucie światła ksenonowe, pod warunkiem, że wymieni się cały zespół reflektora. Wymagania homologacyjne dotyczące żarówek samochodowych określone są w Regulaminie 37 EKG ONZ. Dane konstrukcyjne trzonków samochodowych źródeł światła. Zawarte są zaś w pubikacji IEC nr 60061.
Podczas badań homologacyjnych sprawdza się geometrię żarnika i trzonka, strumień świetlny, moc elektryczną przy wymaganym napięciu zasilania.
Żarnik musi mieć odpowiednią długość, grubość, położenie względem powierzchni odniesienia, kąt względem powierzchni odniesienia, kąt osłonięcia (w żarówkach halogenowych). Geometria trzonka musi gwarantować poprawne zamocowanie żarówki w oprawce, dzięki czemu właściwości reflektora bądź lampy nie zostaną zmienione.
Wartość strumienia świetlnego określony jest w Regulaminie 37 EKG ONZ."
dla jasności
Hella produkuje homologowane zestawy pozafabryczne tj. lampa, palnik + przetwornica, sprysk, samopoziom. Montując taki zestaw w swoim samochodzie nie stwarzasz dla nikogo zagrożenia na wszystko masz homologację i w świetle prawa jesteś czysty.
Sam parę postów wyżej filozofowałem na ten temat nie mając żadnego pojęcia :oops: :oops: I dlatego podałem to sprostowanie
POZDRAWIAM 