Cóż, 7 marca, trochę pod wpływem chwili, stałem się posiadaczem VW Derby, będącego kiedyś własnością Pay'a, a trafił do mnie za pośrednictwem Elwisa.
Silnik: 1.3 3F
Moc: nigdy tak do końca nie sprawdzana, więc trudno powiedzieć.
Kolor: LA3A MarsRot
Data zjazdu z linii montażowej: 11 marca 1982
Przebieg: 254kkm w dniu zakupu
Koła i opony:Było:
jakiś szrot na stali
BBS G40
Nankang 175/60/13
Jest:
RSL Mohag 13' 7j et26, pseudopolerowany rant, roto w kolorze nadwozia
Nankang 175/60/13
Plan:
felga 14 cali, trwają poszukiwania
Zawieszenie:Było:
springi -40/-40
Jest:
amortyzatory i sprężyny ST Suspensions -60/-40, tył lekko podniesiony bo opona ocierała o rant
poszerzenie rozstawu tylnych kół o 1 cm na stronę dzięki dystansom pod piastę od Ko Zacka
Plan:
przód: gewinde lub kit z Golfa mk1 na zaadoptowanych zwrotnicach z powyższego
tył: gewinde z Golfa mk1
Układ hamulcowy:Było:
seria na pompie starego typu z czujnikiem stopu w pompie
Jest:
pompa i serwo ze Szczura, krańcówka przy zespole pedałów (genderów...?)
nowe przewody miedziane
elastyczne przewody w oplocie Black Diamond
korektory siły hamowania
przód: zaciski VWII po regeneracji, pomalowane proszkowo w czerwony, nowe tarcze Mikoda GT Red i klocki Mikoda
tył: zaciski Bora/Golf mk4 po regeneracji, pomalowane proszkowo w czerwony, nowe tarcze Mikoda GT Red i klocki Textar
Plan:
przód: swap na tarczę 259mm
Wnętrze w szczegółach:Było:
czarna deska, fotele w czarną szachownicę (na linii montażowej)
Jest:
brązowe wnętrze
brązowe fotele, kierowcy z regulacją wysokości
siłowniki maski
prędkościomierz z obrotomierzem
Fisher box na kasety
radio VW Beta
Plan:
?
Wygląd zewnętrzny w szczegółachJest:
front derby w składzie: używana listwa i grill, nowe ori lampy Hella
lakier po zabiegu glinkowania i użycia cleanera, oraz wosk
listwy boczne na wysokości rantu tuż pod klamką
Plan:
?
Aktualne bolączki wymagające pogłaskania brak hamulca postojowego, zdjęte już wymiary by zamówić customową, pasującą do układu hamulcowego
rozrusznik do regeneracji
alternator do regeneracji
wymiana rozrządu, pompy wody
generalna blacharka, zaspawanie niepotrzebnych otworów pozostałych po ogarnięciu cleanlooka, lakierowanie całej budy
szyberdach... Tu nie wiem, co wykombinować. Faltdach to wycięcie środkowego wzmocnienia dachu, co osłabia konstrukcję...
Planowane zmiany: swap na g40 w dalszej perspektywie
czarno-czerwone wnętrze, stołki z Corrado, licznik z obrotomierzem
rozpórka przód, góra, może też na dole, rozpórka na tył
4x VDO: ładowanie i pobór prądu aku, ciśnienie i temperatura oleju (nie wiem jeszcze gdzie to wcisnę, może w tunel)
przyzwoite Car Audio
clean look pod maską, pokrywa na szerokość na aku, nagrzewnicę i bezpieczniki
Cóż, jak widać, moje plany trochę odbiegają od zamysłów poprzedniego właściciela, niemniej jednak weźcie pod uwagę fakt, że inny właściciel, to inna wizja samochodu. Jeden klasyk mi już wystarczy, vide Garbus
Czas na parę fotek:
19.04.15 - wymiana sprzęgłaAuto odebrane od mechesa, ale co krok to kwiatek:
-wiatrak się nie włącza, i temperatura niebezpiecznie rośnie
-cieknie spod obudowy termostatu
-oleju jest stanowczo za dużo.
Potwierdzone zostało, że silnik to jednak 3f.
Namierzona została też usterka wiatraka, mechanik wyjmując skrzynię prawdopodobnie zawadził o wiatrak i obudowę termostatu, co spowodowało, że kostka się upierdzieliła, a spod termostatu cieknie. Dobrze chociaż że mam parę części ze Szczura i białasa.
8.05.15 - MajówkaMajówka przebiegła całkiem spokojnie, chcąc wypocząć, po prostu jeździliśmy tu i tam. Odwiedziliśmy Kopiec Kościuszki, a także domek letniskowy moich rodziców. Nie obyło się bez strat, ponieważ listwa na maskę, uzupełniająca front, po prostu odpadła...
Wracając do silnika, sprawdziłem rozrząd i jest ustawiony ładnie na znakach, rozebrałem przepływkę, okazało się, że obudowa filtra powietrza miała ponawiercane otwory od spodu(!), niemniej jednak, nie uważam, by to miało wpływ na osiągi silnika. Zalepiłem otwory pałertejpem, i jak na razie spokój. Co do samej przepływki, to nie jestem pewien, ściażki wyglądają okej, ale sami oceńcie, nie bardzo wiem, czego mam się spodziewać.
9.05.15 - Kolejne fantyUdało się zebrać kilka części w jednym miejscu, to też i wrzucam
Znaczki 8v, nie wiem jeszcze, który założyć, ale raczej ten prostokątny wpadnie. Z ciekawszych fantów: licznik z obrotkiem, poszerzenia pod piastę tylnej osi od Ko Zacka, korektory siły hamowania z Seata chyba, zestawy montażowe zacisków, aluminiowa pokrywa zaworów sprowadzana z DE, no i rarytasik: nowe (!) oryginalne (!) lampy Hella, które komuś przeleżały na półce kilkanaście, kilkadziesiąt lat! I to 20 kilometrów od mojego miejsca zamieszkania.
11.05.15 - Paczka!Grill z niemcowni, jeszcze zapakowany
24.05.15 - Spot PKP w Bonarka City CenterJak co niedzielę, mieliśmy spot w Krakowie, a że było jeszcze nieco chłodnawo, to spotkaliśmy się na parkingu podziemnym w Bonarce. Obecni byli Kubrick, Franz, Darek i Prezes_Kołodziej.
25.05 - 04.06.15 - Przygotowania na Zlot[/b]
Rozbiórka zaczęła się w poniedziałek, wyleciała przepustnica, przepływomierz, pompa z serwem, pedały, zawieszenie, półosie oraz przewody hamulcowe. Udało się w końcu położyć większą część przewodów hamulcowych, razem z korektorem siły hamowania.
Widać także, w jakim stanie były szczęki jednego z hamulców, jeden z klocków na przodzie też praktycznie nie istniał.
Położyłem kolejne przewody, do tyłu, a także zacząłem składać zawieszenie.
Przyszły mi także przewody elastyczne w oplocie, całkiem fajna rzecz, nie obyło się jednak bez zgrzytu, na szybkości potrzebowałem kupić śruby przelotowe do tylnych zacisków, na szczęście Fox poratował. Z pomocą znajomego, który wymienił mi łożysko w jednej z kolumn, oraz pomógł składać auto na godziny przed wyjazdem, udało się pojechać na zlot
Zamontowane zostały: nowe przewody hamulcowe sztywne oraz elastyczne w oplocie, regenerowane zaciski VWII z przodu oraz z bory/golfa mk4 z tyłu, tarcze Mikoda GT Red, klocki Textar i Mikoda, korektory siły hamowania, tłumik układu kierowniczego, zawias ST Suspension -60/-40 zbity na -50, elementy zawieszenia zostały wymienione na nowe bądź wypiaskowane i pomalowane, a także kółka RSL Mohag od Kondzia, z pseudopolerowanym rantem i rotorem w kolor, obute w Nankangi 175/60/13
Auto fajnie usiadło, co można zobaczyć na zdjęciach
4.06-7.06.15 - Zlot w Ślesinie[/b]
Ślesin, Ślesin i po Ślesinie. Zabawa przednia, czekam na następny zlot z Polo Klub Polska
Auto udało się skończyć na godziny przed planowanym wyjazdem, głównie dzięki pomocy Michał Ghany i jego MGHGarage. Na chwilę obecną Derbiak ma nieco wyższy tyłek, jako że tylne zawieszenie okazało się być nieco za miękkie, i opona ocierała o rant nadkola, jest już sposób by to ogarnąć
21.06.15 - Spot PKP pod Kraków PlazaKolejny spot, trochę mało polówek, ale parę osób przyjechało dupowozami. Obecni: Franz, Prezes_Kołodziej, Kaśka i Kubrick
Przy okazji, Derbiak w końcu został przerejestrowany
8.07 - 9.07.15 - Działamy z frontem DerbyJak parę osób wie, na zlocie odebrałem maskę z listą do frontu Derby, mam więc już kompletny ładny przód
Czas więc coś podziałać, podjechałem do kumpla, który mi okleił maskę na czarny połysk, następnego dnia założyłem grill i nowe lampy. Przykleiłem też listwę. Maska się odróżnia, ponieważ nie miałem jak zamocować tej listwy do starej maski, a skoro by się owa maska odróżniała, to czemu by nie? Rozwiązanie tymczasowe, i nawet mi siadło.
10.07.15 - Myślenickie Klasyki NocąMała wycieczka do Myślenic na spotkanie z innymi właścicielami klasyków. Po powrocie spotkaliśmy z Frankiem naszego znajomego z Krakowskich Klasyków Nocą, niejakiego Dzidzię od Jetty mk1.
11.07.15 - Wash It Day: KKN i Kuro DetailingCzas nastąpił na choć lekką poprawę zewnętrznego wizerunku auta, tym razem, pod tytułem lakier. W ruch poszła piana aktywna, szampon, glinka, cleaner, ultimate compound i wosk. Auto teraz prezentuje się nieco lepiej
5.08.15 - Naprawa ramek reflektorówZebrałem się w końcu, aby podjechać do MGHgarage. Chciałem pospawać ramki reflektorów w pasie przednim, które kiedyś zostały nacięte, by przeprowadzić parę kabelków. Michał ramki pospawał, oczyścił i prysnął podkładem. W końcu lampy się (tak bardzo) nie trzęsą!
Zostały też założone gumy wydechów, ale niestety nie zrobiłem fotek....
15.08.15 - Wiązka elektryczna pod deskąWymiana starej wiązki elektrycznej u Bruczyka. Zamontowana była rzeźba z 2f, i to grubo porzeźbiona. Bardzo gruba rzeźba, cieszę się, że mi się to nie zwarło, nie zapaliło... W końcu oryginalne przełączniki działają, pozycja mi się świeci wtedy kiedy powinna, stop też jest, wsteczny zatrybi, jak się wymieni czujnik w skrzyni.
Na dniach wrzucę fotki z poskładanego tymczasowo wnętrza, gdzie jest już oryginalny przełącznik migaczy i wycieraczek, trzeba jeszcze do końca ogarnąć kabelkologię, radio, i założyć kieszenie pod deskę.
16.08.2015 - Spot PKPCotygodniowy spot PKP w Krakowie. Zawitał nowy kolega Arek ze swoim Foxem. Podobno od stycznia zrobił nim 50.000 km co jest naprawdę ogromnym przebiegiem, zwłaszcza, że ma podobno cięte sprężyny...
16.10.15 - Wymiana termostatuNie byłbym sobą, gdybym nie zrobił małych zakupów, i nie rozgrzebał pół silnika w deszczu. Termostat był do wymiany, razem z obudową, więc kupiłem odpowiednie cześci, i zabrałem się do roboty. Przy okazji wymieniłem przekaźnik od wycieraczek, susząc pozostałe, oraz je przeniosłem. Może już nie będą moknąć. Auto poskładane i odpowietrzone zostało po 4h od rozpoczęcia, i udało się, ogłaszam sukces, nic nie się nie zje*ało. Chyba. Albo jeszcze. Kto wie. Jakby nie patrzeć, udało się potem objechać trasę Kraków - Łódź - Kraków bez zająknięcia, choć i tak się okazało, że auto wciążsię niedogrzewa, a obudowa cieknie. Zapomniałem uszczelnić silikonem...
25.10.15 - Spot PKPKolejny spot Polo Klub Polska w Krakowie, razem z dwoma nowymi nabytkami w postaci dwóch dwaefek. Jedna całkiem zwyczajna, druga już trochę mniej.
Co ciekawe, każde auto na zdjęciu ma inny silnik, a więc od lewej idąc mamy: HZ, MH, AAV, PY G40 i 3F
6.1.16 - Spot PKP Małopolska/Śląsk w OlkuszuPrawie noworoczna wycieczka do Olkusza na trochę spontaniczne spotkanie Polo Klub Polska
12.1.16 - Nowe fantyDerby ładny ma widok, prawda? A widok będzie nie tylko na barwnie przyozdobioną ścianę nowego domku, ale także na na coś innego.
W nasze ręce wpadła także całkiem przyjemna kierownica CISA, jej średnica to około 32 cm. Jak widać będzie ona wymagała ponownego obszycia, a także adaptera do naby, ponieważ kierownica posiada 7 otworów montażowych, a ogólnodostępne naby tylko 6. Chcąc zrobić jak bozia nakazała, nie będzie żadnego druciarstwa, zostanie zlecone wykonanie adaptera firmie CNC.
Oczy będzie prawdopodobnie cieszyć także konsola FOHA, jakkolwiek jej montaż nie jest jeszcze przesądzony. Mam tutaj asymetryczną konsolę środkową, przeznaczoną specjalnie do modelu 86c.
Mamy więc konsolę środkową, a w niej znajdą swój nowy dom wskaźniki VDO. Voltomierz, a także wskaźnik temperatury i ciśnienia oleju. W komplecie oczywiście z ramką, choć skoro montaż konsoli nie jest pewny, może jakoś inaczej je zamontuję....?
Miło będzie także czasem za coś chwycić, zwłaszcza wysiadając z auta. Mamy więc do dyspozycji oryginalne klamki VW, pokryte chromem. I jest to oryginalny chrom, a nie zamienniki, czy pochromowane po zakupie. Te klamki są fabryczne, prawdopodobnie z Golfa bądź Passata. Z tych dwóch kompletów wybierzemy najlepszą parę. Druga para została zaklepana przez Ko Zacka, więc niestety...
Skoro już wysiedliśmy, czas spojrzeć pod maskę. Tam zobaczymy jedną z pokryw zaworów Motorsport na 3 śruby druga jest też zaklepana przez Ko Zacka. Jeszcze nie mam pomysłu, jak ją pomalować, może wy macie jakąś propozycję? Ale serio, nie mam pomysłu, pomóżcie...
Koła to jeden z ważniejszych elementów samochodu, często to decydujący czynnik o tym, jak auto będzie odbierane. Niestety, nowych kół jeszcze nie mam, są w planach. W międzyczasie obok nich zawita jeden z kompletów chlapaczy. A co, obniżmy wizualnie auto
Komplet po lewej to oryginalne i dedykowane wyroby VOTEX, w tym jedna para do Polo 86c, a druga zdaje się jest do Passata. Drugi komplet, z prawej, to zamienniki dostępne na alledrogo po 20 zł za parę.
18.1.2016 - Wizyta na ŚląskuMała wizyta u Bruczyka, który trochę pomógł, ale i ja pomogłem. Przy okazji też umyłem auto
Kolejne fanty powoli w drodze, ze względu jednak na kwestie ode mnie niezależne, ich montaż będzie raczej na przyszły sezon.
Polo Classic jest własnością Kamaza, i jest to chyba jedno z pierwszych zdjęć tego auta na forum
8.2.2016 - FaltdachNowy fant się pojawił, nie wiem jeszcze czy będę go montować. Z jednej strony trochę ingeruje się w konstrukcję auta, z drugiej zaś strony wiele osób mówi, że nic złego się nie dzieje. Cóż, może sam się niedługo przekonam
27.02.16 - Walka z felgamiCzas się zająć felgami przed sezonem. Plan zakłada zmianę dotychczasowych trzynastek na jakieś sensowne felgi o 14 calach średnicy. Uznałem jednak, że moje Mohagi są niestety troszkę zaniedbane, postanowiłem je odświeżyć, więc felgi umyłem i zabrałem się odświeżenie rantu. Poniżej widać efekty. Jutro kontynuacja walki, ale podejrzewam, że będę musiał jeszcze trochę się pobawić grubszą gradacją, jeszcze widać wżery.
Po kolei: felga brudna, umyta, i po potraktowaniu rantu felgi papierem o gradacji 500.