Luty 09, 2025, 12:32:05
VWPolo Klub

Autor Wątek: Montaż licznika Full Fis do VW POLO 6N/6N1  (Przeczytany 5360 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Październik 28, 2018, 01:08:51
Przeczytany 5360 razy
Offline

Prasej1512


Widzę że zainteresowała cie modyfikacja nie powiem miło mi  ;) Moje Polo jest rocznik 1998 po swapie na 1.6 GTI i piszę tutorial pod Polo na nowszym liczniku ale do starszego polo na liczniku jak golf 3 uwzględniam podpunkty więc spokojnie poradzisz sobie też  ;D

Wstęp :

ZDJĘCIA DO WĄTKU SĄ TUTAJ ! http://chomikuj.pl/Prasiu97/Dzia*c5*82+Motoryzacja/monta*c5*bc+MFA+polo+98r+(6n1)

1:Na początku Tutoriala niestety muszę wspomnieć że jest dosyć kosztowana chociaż zależy dużo od tego kto jak szuka i co potrafi w moim przypadku wyszło to 480zł na czysto
2: W przypadku 6N na starym liczniku tym jak z golfa 3(94-97) nie będzie tak łatwo trzeba kupić jeszcze pływak z golfa 4 , czujniki oleju temperatury , ramkę licznika od nowszej polówki , zrobić adaptery kostek itd...
3: Musisz  posiadać lutownice , kabel OBD2 , program VAG ( w moim przypadku działa 3.11-2) i trochę umiejętności z kabelkologii czytania schematów i lutowania
4: Nie w każdym komputerze silnika jest wyjście na spalanie ! ale wszystkie funkcje po za działają poprawnie

Potrzebujesz do tego zabiegu:

- Licznik Full Fis bez szyny CAN-BUS do rocznika 1999 z oznaczeniem XXX919XXX (ja trafiłem 3B0919860) najlepiej z golfa IV lub passata B5 ( w przypadku tego z passata potrzebujesz i tak przednią obudowę z licznika od golfa bo od passata jest za szeroka)

- Manetkę MFA z golfa 3 pasuje i wygląda jak oryginał najlepiej zdobądź z wiązką może ty będziesz mieć podpięcie w skrzynce na kość zieloną licznika + funkcje mfa niestety u mnie tego nie było musiałem zrobić sam

- Zieloną kość licznika najlepiej z kawałkiem wiązki Koniecznie z wersji MFA/FIS ! ( W przypadku 6n na starym liczniku trzeba mieć i niebieską żeby zrobić adapter)

- Impulsator czujnik predkosci GOLF 4 (chyba że przywykniesz do przekłamania o 10 w dół np według licznika 110 a jedziesz 120)

- Czujnik Temp zewnętrznej montowany w zderzak z kawałkiem wiązki

- Diody LED SMD + zasilacz 12v + 6 pinów pojedyńczych ( w przypadku zmiany koloru podświetlenia)

- kolorowe kabelki o długości od 1M do nawet 3M abyś wiedział na później który do czego służy

- płaskie długie piny ( w przypadku gdyby manetka MFA NIE PASOWAŁA na wtyczkę )

-Program VAG 3.11-2 + Kabel OBD2 w przypadku gdyby nasz obrotomierz szalał jak u mnie na początku

Więc zaczynamy :

W przypadku 6n 1994-1997 na starym liczniku  musisz posłużyć się tym poradnikiem aby stworzyć kostkę główną do licznika ( https://www.vwgolf.pl/2008/10/14/zegary-z-golfa-4-w-golfie-3/ ) , przy okazji kup pływak , czujniki oleju temperatury , ramkę licznika itp i to zamontuj

W przypadku 6n1 1997-1999 jest już o wiele prościej

1: Zajmijmy się pierw licznikiem który zakupiliśmy + możemy przy okazji zmienić podświetlenie

Liczniki były robione przez dwie firmy VDO i MOTOMETER w obu firmach niestety trzeba usunąć fabryczne wszelkie mocowania licznika z obudowy bo inaczej licznik nie wejdzie w deske do polo , uspokoję wszystkich teraz po usunięciu mocowań i założeniu do deski licznik nie lata jest sztywno , i druga sprawa trzeba wylutować lub zaślepić kontrolkę immo

Poniższe podpunkty nie będą obowiązywać wszystkich ale warto je przeczytać

Pierw zajmijmy się kontrolką hamulca ręcznego bo z nią 85% osób będzie miało problem , przy zaciągniętym ręcznym miga kontrolka wydaje 3 razy bardzo głośno sygnał oraz informuje o małej ilości płynu hamulcowego na ekranie FULL FIS.

1a:) rozdzielasz sygnały na osobne kable od ręcznego i od ilości płynu hamulcowego gdzie podłączyć przewód ręcznego podam dalej
1b:) Robisz w liczniku lifting czyli mostkujesz dwa piny i przerywasz sciezke . Ja byłem zbyt leniwy aby znaleźć gdzie rozdziela się te dwa kable więc zrobiłem tym (więcej info niżej w DO P1B: )

Do P1B: gdy masz licznik na stole musisz go rozebrać
a:) demontujesz wskazówki polecam użyć dwóch noży wsadzić je pod wskazówkę i lekko obracać żeby ostrza wypychały wskazówki w górę lub zakręcić do końca ile silniczek pozwala i pociągnąć do góry
b:) demontujesz tarczę to akurat proste są na wcisk
c:) demontujesz plastik rozpraszający podświetlenie to akurat jest mega proste odginamy od dołu płyty głównej blaszki ekraników zdejmujemy je a reszta pleksy trzyma się na zatrzaskach wystarczy wypiąć
d:) Robisz mostek z pinu 29 kości niebieskiej do pinu 13 kości zielonej a potem przecinasz ścieżkę pinu 29 kości niebieskiej
 
Zabieg ten ma na celu oszukać licznik żeby nie wydawał tego sygnału i nie podawał błędnego komunikatu na ekranie fis'a a w przypadku małej ilości płynu po prostu zaświeci się kontrolka hamulca ręcznego raczej wypatrzysz że coś nie gra tak myślę




1c:) Jeżeli chcesz zmienić przy okazji podświetlanie to masz okazję ale musisz posłużyć się instrukcją znajdującą się kapkę wyżej (Do P1B) od punktu a do punktu c

-diody kup smd w sklepie elektronicznym powiesz takie jak do pasków led się stosuje będą wiedzieli lub na allegro ja miałem lenia nie chciało mi się zamawiać to wylutowałem diody z pasków led białych zimnych

-podłącz zasilacz 12v do licznika w piny które znajdziesz poniżej i zaznacz na płycie głównej które to są diody najlepiej przy sciętym rogu ten zabieg ułatwia ci znalezienie diód które musisz wylutować i potem gdzie wlutować po zaznaczeniu odłącz zasilacz i piny


1- zapłon +
9-masa -
20 podświetlenie licznika +
23 +
24 -
 
pamiętaj tylko że dioda świeci w jedną stronę i każda dioda ma ścięty róg zaznacz sobie na zaś na płycie głównej licznika kropką gdzie jest ten ścięty rożek bo trzeba potem tak samo przylutować nowe ledy inaczej nie będą świecić
Niestety nie posiadam żadnych zdjęć jak ja lutowałem więc musicie zdać się na to co napisałem

Możesz składać licznik w odwrotnej kolejności do podpunktów , wskazówki załóż delikatnie pod zero i wciśnij na słupek

Temat licznika w sumie można zamknąć bo to wszystko co można zrobić ewentualnie jeszcze dla bardziej zaawansowanych można zmienić polaryzację ekraników .

2 : Zajmiemy się montażem manetki MFA

2a- ODEPNIJ AKUMULATOR KONIECZNIE JEŻELI POSIADASZ AIRBAG ! Nie chciałbym usłyszeć że komuś poduszka wybuchła albo się świeci

2b- Demontujemy poduszkę w kierownicy w przypadku fabrycznej od 6n/6n1 2 imbusy z tyłu są do odkręcenia w przypadku 6n2 są takie specyficzne zapadki walczyłem z nimi godzinę prawie aż rozgryzłem je haha  :D

2c- Odkręcamy torx'y (niestety nie patrzyłem jaki brałem do odkręcenia ale wydaje mi się że albo T25 albo T30) od taśmy AIRBAG która jest za kierownicą oraz samą kierownicę która jest przykręcona kluczem 24 . Pamiętaj żeby zablokować kierownice na idealnie prostych kołach żebyś potem ją poprawnie założył lub zaznaczyć na śrubie i kierownicy jak była założona

2d- Rozkręcamy obudowę stacyjki w moim przypadku 2 śruby krzyżak od dołu i zdejmujemy

2e- Odkręcamy 3 płaskie śruby od manetek i wyciągamy lewą potem odpinamy wszystkie kostki i demontujemy prawą . Zanim zajmiesz się montażem tej z golfa 3 sprawdź kostki od prawej manetki ! Były 2 typy (4 i 5pin) dlatego pierw sprawdz czy pasują w moim przypadku trzeba było przełożyć kostkę manetki od wycieraczek na tą od MFA

Kolorystyka + wytłumaczenie manetki MFA (pinout manetki MFA GOLF 3 ) na moim przykładzie kostka 5PIN więc u mnie pin nr 4 będzie pusty w twoim przypadku może być 4pin kostka i ten 4 pin będzie masą . Brakujące piny do kostki wykorzystałem z wtyczki od golfa z którego mam manetkę

1 - Pamięć MFA przesuwanie 1-2 na manetce  / włącznik wycieraczki - kabel czarny
2 - Funkcja (przycisk MFA) / przełączanie pozycji ekranika - kabel biały
3 - Reset pamięci MFA / Kasowanie info na FIS - Kabel czerwony
4 - Pusto / (ale może być niebieski jeżeli masz kostkę 4pin)
5 - MASA główna manetki

Po przełożeniu lub podpięciu kostki musisz dorobić brakujące piny w manetce po stronie fabryki ja wykorzystałem z wiązki od golfa 3 oryginalne i przylutowałem 2 przewody po prostu

w moim przypadku działa to tak :
Naciskam MFA zmienia się funkcja ekraniku , przełączam na przesuwanym przełączniku z 2 na 0 po prawo to resetuje informacje z ekranu a jak dam z 2 na 1 to włącza mi się wycieraczka z tyłu wszystkie funkcje pozostają zachowane

Skręć tylko manetkę żeby ci nie wypadała resztę złożysz później jak napiszę :)

3 Teraz zajmiemy się demontażem licznika starego i dorobieniem kostki zielonej jak już mamy do tego dostęp

Link do foto : http://chomikuj.pl/Prasiu97/Dzia*c5*82+Motoryzacja/monta*c5*bc+MFA+polo+98r+(6n1)

Pierw kostka zielona co z czym się je :
Rozbierz ją trzyma ją u góry trytka i na dole fioletowa zapadka którą się zsuwa po zrobieniu tego co niżej opisałem złóż ją do kupy i zapnij trytką jak fabryka przykazała
Potrzebujesz wykorzystać piny i przylutować do nich kable opiska podana niżej a resztę wytnij a po co ci to chyba że miałeś oryginalnie zieloną to lepiej nie wycinaj tylko dołóż do niej piny:

5-(dla tych co są spalanie) Przewód W ( u mnie tylko na tym działa)
6-(opcjonalnie) Poziom płynu do spryskiwaczy
7-(opcjonalnie) Zużycie klocków hamulcowych
13-(dla tych co rozdzielili sygnał) lampka dwuobiegowa hamulca ręcznego
18-(Opcjonalne) Sygnał Temperatury Oleju/Ostrzeganie
23- Przełączanie FUNKCJI MFA w dół
24- Przełączanie FUNKCJI MFA w górę
25- RESET MFA
26- Czujnik Temperatury zewnętrznej
31- (Opcjonalne) Sygnał Położenia drążka skrzyni automatycznej

Po zlutowaniu wiązki oczywiście zaizoluj ją taśmą parcianą przykład foto 2 i podłącz 2 przewody kostki zielonej z pinów 23 lub 24 do kabla białego a 25 do kabla czerwonego w manetce

Teraz zdemontujemy twój stary licznik

3a: Odkręcamy te śrubki ze zdjęcia o oznaczeniu 1
3b: wyciągamy rameczkę licznika
3c: Odkręcamy licznik kolejne 2 śruby na samej górze
3d: Wyciągamy stary licznik kostka niebieska jest blokowana fioletową lub różową zapadką trzeba ją pierw odblokować

Jak to zrobisz włóż kostkę jak ja na foto 3 uwierz od dołu będzie ci wygodniej jak masz przylutowane już przewody manetki po czym podłącz obie kostki do licznika i w analogiczny sposób poskładaj do kupy . Ramkę musisz mocno docisnąć aby przykręcić śruby w górnej części obudowy licznika dolne powinny skręcić się bez problemu

4 Montaż czujnika temperatury zewnętrznej  . Tutaj dokładnie się nie rozpisuje co i jak bo były 2 typy (2 PIN i 3 PIN) Ja akurat wykorzystałem jakiś czujnik temp zewnetrznej VW z nieczytelnym oznaczeniem który walał się w garażu 3 pinowy w którym 1 był + 2 był sygnałem 3 był masą to podłączyłem :
1 - pod zapłon
2 - Pod pin 26 kostki zielonej
3 - do budy w końcu to masa :D
i zapiąłem go pod zderzak na trytkę bo mocowania oryginalne to stracił od walania się

5- Spalanie do komputera to podłączył mi się kolega elektronik nie wiem w co on się wpiął to się nie rozpisuje na ten temat

6- Składamy wszystko do kupy czyli zakładamy obudowę stacyjki zakładamy kierownicę skręcamy wszystko tak jak było

7- Podłączamy akumulator i sprawdzamy wskazanie obrotów temperatur paliwa i prędkości jeżeli obrotomierz cie okłamuje musisz zrobić kodowanie licznika w VAG 3.11-2

Kodowanie licznika to jest banał podłączamy na włączonym zapłonie OBD2 do auta i do laptopa , odpalamy program Vag... wybieramy pozycje 17 instrument potem czekamy aż załaduje info o liczniku . Jak już to zrobi wchodzimy w opcje RECODE i patrzymy jakie mamy kodowanie licznika np 20162 tak jak ja miałem zapisujemy go na w razie w .
 
Kodowanie licznika znajdziesz pod tym linkiem ja u siebie ustawiłem akurat 16142 "https://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=237392"   

Potem zatwierdzasz i licznik się przekodowuje to wszystko  :)
 

Jeżeli doceniasz to co napisałem i czas który poświęciłem na to a chcesz się odwdzięczyć nie obrażę się za jakiś mały donate na priv lub jak masz jakieś części od układu ABS np pompa , sterownik czujniki i inne pierdoły chętnie przygarnę bo ze swoim od roku walczę i nie mogę odnaleźć przyczyny problemu :)

« Ostatnia zmiana: Październik 28, 2018, 01:39:34 wysłana przez Prasej1512 »