[ALL]Podświetlenie wnęk nóg/pedałów - krop po kroku

Przewodniki, manuale, instrukcje, opisy prac - kopalnia wiedzy!

Moderatorzy: Global Moderator, Moderator

A
Anonymous

[ALL]Podświetlenie wnęk nóg/pedałów - krop po kroku

Post autor: Anonymous »

Krok pierwszy - wybór źródła światła:


Moduły LED, listwy LED, panele LED, diody i żarówki LED (najlepszy wybór):

ObrazekObrazek
http://img518.imageshack.us/i/modul.jpg/http://img32.imageshack.us/i/modul2.jpg/

- 6 diod SMD ( dwa panele po 3,5 zł)
- pobór prądu 20 mA i zużycie energii 0,24W przy bardzo dużej skuteczności (światło jak żarówki 20 W)
- przy montażu w podanym przeze mnie miejscu kąt świecenia nie stanowi problemu, (niektóre kolory i typy konstrukcji modułów, mają ograniczony kąt świecenia) nie świecą "do góry", w deskę, jakby to zrobiła żarówka i ukazała wszelkie dziurki :D
- duży zakres dostępnych kolorów, tanie, są też wodoodporne dla przezornych, przy podłączeniu ma znaczenie polaryzacja (plus do plusa), nie nagrzewają się, po włączeniu od razu pełna moc i jasność, małe rozmiary
- montaż na taśmie dwustronnej dołączonej do listwy


Katody CCFL, zimna katoda (lepsze od żarówek, dużo gorsze od LED:

Obrazek
http://img268.imageshack.us/i/katoda.jpg/

- podwójna katoda kosztuje ok. 30 zł, dostajemy za to dwie katody, inwerter (katody pracują na wysokim napięciu ok. 600V), włącznik na śledziu komputerowym, równomierne oświetli obie całe wnęki, brak problemów z kątem świecenia,
- pobór prądu do 1 A, zużycie energii ok. 9W
- świecą na około 360 stopni co może objawiać się świeceniem przez dziurki w desce,
- dużo możliwych kolorów,
- przy podłączeniu ma znaczenie polaryzacja (plus do plusa), polecam katody Revolteca, nie polecam Sunbeam, gdyż są gorzej wykonane (potrafią brzęczeć), katody źle znoszą skoki napięcia (a przynajmniej te Sunbeam, regulator napięcia 14,5 V, redukcja z 4 na 3 i na 3 wysokie obroty, spalił się inwerter), muszą się rozgrzać by świecić pełną mocą, i nagrzewają się do ok. 30 stopni, duże rozmiary (31 cm), lecz są krótkie (10 cm),
- montaż na taśmie dwustronnej dołączonej do listwy


Zwykła żarówka (najgorsze możliwe, nie polecane):

Obrazek
http://img5.imageshack.us/i/45003872.jpg/

- duże zużycie energii,
- nagrzewanie się do wysokich temperatur, które mogą stopić plastiki tapicerki i poparzyć,
- świecą „naokoło”,
- ograniczone kolory, chyba, że żarówka w oprawie barwiącej światło (przeciwmgielne od malucha np.)


Krok drugi: przygotowania:
- kabel (2-3 metry) wystarczy 2 x 1
- szybkozłączka do przewodów (2 sztuki) lub przy wersji 3 i 4 (3 sztuki) link do szybkozłączek

Obrazek
http://img193.imageshack.us/i/szybkozlaczka.jpg/

- w razie wersji z wyłącznikiem to wyłącznik (wedle uznania) plus odpowiednio więcej kabla do niego
- moduł LED, katoda, lub inne źródło światła
- śrubokręt krzyżakowy Philips lub inny krzyżak
- izolacja, taśma dwustronna, szmatka, środek czyszczący


Krok trzeci: instalacja:
-odkręcamy dwie śruby od schowka przy lewej nodze kierowcy

Obrazek
http://img216.imageshack.us/i/sruby.jpg/

(śruby zaznaczone w kółeczkach), ciągniemy delikatnie do siebie tak z 5 cm schowek, a następnie odginamy delikatnie w dół o 5cm i ciągniemy powoli aż do ujrzenia spinek (jeśli Twoja wersja ich nie posiada pomiń to co dalej i przejdź do następnego myślnika) diagnostycznych, które odpinamy (o ile pamiętam wypchnąć bolec ze środka i wyciągnąć mocowanie) od schowka i puszczamy luźno, schowek ląduje za fotel kierowcy (tak, możesz go wytrzeć jak już go wyciągnąłeś),
- następnie lokalizujemy kable 1, 2, 3:

Obrazek
http://img32.imageshack.us/i/kable.jpg/

1- masa po otwarciu lewych lub prawych drzwi, kabel wychodzi z dziury od strony włącznika drzwiowego (biegun "-" brązowy z białym paskiem)
2- stały plus (biegun "+" czerwony)
3- stała masa (biegun "-" brązowy)

- tu następuje podjęcie decyzji kiedy ma się świecić podświetlenie:
1. Otwarte drzwi- zawsze.
2. Otwarte drzwi- możliwość wyłączenia.
3. Otwarte drzwi- możliwość włączenia na stałe.
4. Włączone lub wyłączone- sterowanie ręczne.
5. Otwarte drzwi (możliwość wyłączenia) i sterowanie ręczne.

Wersje- opisy:

- wersja 1- korzystając ze szybkozłączki łączysz posiadany kabel z kablem 1 i 2, który zgodnie z opisem biegunowości podłączasz do elementów oświetleniowych, które za pomocą taśmy dwustronnej kleisz do zagięcia nad stopami kierowcy i pasażera (zdjęcie na końcu), a kable do elementów po drodze, oczywiście tych nieruchomych i nie powodując zagrożenia, plastiki, te zagięcia umyj wcześniej z kurzu i poczekaj aż wyschną), zrób test czy working: powinno świecić tylko jak otworzysz lewe lub prawe drzwi, załóż schowek od strony kierowcy, ewentualne gołe połączenia kabli zaizoluj.

- wersja 2- korzystając ze szybkozłączki łączysz posiadany kabel z kablem 1 i 2, z czego od kabla 1 (lub do obu, włącznik 2 stykowy) podłączasz ten dodatkowy kabel do włącznika, dalej "ciągniesz" kabel do wyłącznika, i wracasz do tego kabla którego jedna żyła podpięta jest do kabla 2, dalej zgodnie z opisem biegunowości podłączasz do elementów oświetleniowych, które za pomocą taśmy dwustronnej kleisz do zagięcia nad stopami kierowcy i pasażera (zdjęcie na końcu), a kable do elementów po drodze, oczywiście tych nieruchomych i nie powodując zagrożenia, plastiki, te zagięcia umyj wcześniej z kurzu i poczekaj aż wyschną), zrób test czy working: powinno świecić jak otworzysz drzwi i włącznik jest w pozycji włączone, załóż schowek od strony kierowcy, ewentualne gołe połączenia kabli zaizoluj.

- wersja 3- korzystając ze szybkozłączki łączysz posiadany kabel z kablem 1 i 2, a także od kabla 3 po podłączeniu szybkozłączką, ciągniesz do włącznika następny kabel którego drugi koniec łączysz z przy elemencie oświetleniowym z kablem idącym od kabla, dalej zgodnie z opisem biegunowości podłączasz do elementów oświetleniowych, które za pomocą taśmy dwustronnej kleisz do zagięcia nad stopami kierowcy i pasażera (zdjęcie na końcu), a kable do elementów po drodze, oczywiście tych nieruchomych i nie powodując zagrożenia, plastiki, te zagięcia umyj wcześniej z kurzu i poczekaj aż wyschną), zrób test czy working: powinno świecić jak otworzysz drzwi i włącznik jest w pozycji włączone lub wyłączone, a także jak są zamknięte w pozycji włączone (jedno ale: lampka w podsufitce w pozycji: drzwi open będzie reagować na włącznik), załóż schowek od strony kierowcy, ewentualne gołe połączenia kabli zaizoluj.

- wersja 4- od kabla 2 i 3 przy użyciu szybkozłączek ciągniesz kabel do elementów oświetleniowych, dalej zgodnie z opisem biegunowości podłączasz do elementów oświetleniowych, które za pomocą taśmy dwustronnej kleisz do zagięcia nad stopami kierowcy i pasażera (zdjęcie na końcu), a kable do elementów po drodze, oczywiście tych nieruchomych i nie powodując zagrożenia, plastiki, te zagięcia umyj wcześniej z kurzu i poczekaj aż wyschną), zrób test czy working: powinno świecić jak włączysz włącznik na pozycję włączone, załóż schowek od strony kierowcy, ewentualne gołe połączenia kabli zaizoluj.

- wersja 5- przy użyciu szybkozłączek ciągniesz kabel do włącznika od kabla 1, do drugiego włącznika ciągniesz kabel od kabla 3 też przy użyciu szybkozłączek, kabel 2 przy użyciu szybkozłączek łączysz z elementem oświetleniowym zgodnie z biegunowością a do drugiego bieguna (minusowego) podpinasz oba od włączników,montujesz elementy oświetleniowe, które za pomocą taśmy dwustronnej kleisz do zagięcia nad stopami kierowcy i pasażera (zdjęcie na końcu), a kable do elementów po drodze, oczywiście tych nieruchomych i nie powodując zagrożenia, plastiki, te zagięcia umyj wcześniej z kurzu i poczekaj aż wyschną), zrób test czy working: powinno świecić przy otwartych drzwiach jak jest na włączony włącznik od sterowania drzwiami, przy otwartych i zamkniętych jak jest włączony ten od włączania na stałe (podsufitka przy obu włącznikach na włączony powinna też działać jak jest w pozycji drzwi open), załóż schowek od strony kierowcy, ewentualne gołe połączenia kabli zaizoluj.


Zdjęcie, gdzie przykleić elementy oświetleniowe (tu moduły LED), a dokładniej przedstawione to zgięcie.

Obrazek
http://img5.imageshack.us/i/zagiecie.jpg/


Mam nadzieję, że się przyda do czegoś ten manual i że za bardzo nie namieszałem z tymi wersjami i tak, wiem, że można na siłę wymyślić jeszcze jedną lub dwie :D
Zablokowany

Wróć do „Manuale - instrukcje krok po kroku”